Cookies - hvornår sendes de?
Fra : Casper Bang

Dato : 19-05-04 19:11

Hej,

Når jeg laver en request.cookies() til en klient, hvor hentes disse data så
fra? Hentes de først fra brugeren i det øjeblik denne linie skrives, eller
sender brugeren dem ved hver request han laver til en side?

På forhånd tak
~Casper Bang

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-05-04 20:45

Casper Bang wrote :

> [...]
> data så fra? Hentes de først fra brugeren i det øjeblik denne linie
> skrives, eller sender brugeren dem ved hver request han laver til en

ALLE cookies sendes med hver gang for hver eneste forespørgsel fra
klienten.

Hvis du bruger Mozilla, så kan du hente en plugin, der viser de headers,
der sendes frem og tilbage.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Casper Bang

Dato : 19-05-04 22:13

> ALLE cookies sendes med hver gang for hver eneste forespørgsel fra
> klienten.

Det kan da give en heftig mængde traffik... Var egentligt også det jeg
regnede med, men lyder ikke synderligt praktiskt hvis jeg skal være ærlig.

> Hvis du bruger Mozilla, så kan du hente en plugin, der viser de headers,
> der sendes frem og tilbage.

Ok, tak :)

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-05-04 10:13

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote
in news:40abcdf0$0$934$bc7fd3c@news.sonofon.dk:

> Det kan da give en heftig mængde traffik...

Det er netop derfor man ikke ukritisk skal hælde store mængder data ned i
cookies.

> Var egentligt også det jeg
> regnede med, men lyder ikke synderligt praktiskt hvis jeg skal være
> ærlig.

Næeh, men sådan ligger landet. Grunden til det skal nok findes i, at HTTP
jo er en klient -> server stateless protokol, så webserveren har ikke
mulighed for at "spørge tilbage" til maskinen (den ved reelt ikke, hvem der
spørger) , når den skal bruge en cookie. Derfor er man nødt til at sende
det hele med hver gang. Hvis man ikke skulle dette, så skulle webserveren
aktivt kunne spørge browseren om noget - og det kan ikke lade sig gøre.

--
Jesper Stocholm http://stocholm.dk

Programmer's code comment:
//It probably makes more sense when you're stoned.

Fra : Per Thomsen

Dato : 20-05-04 10:02

Jesper Stocholm wrote:
[klip]

> ALLE cookies sendes med hver gang for hver eneste forespørgsel fra
> klienten.

[klip]

Narh... mon dog nu også de gør det.
Uden at vide det med sikkerhed antager jeg, at browseren da i det
mindste kun medsender de cookies, der tilhører det domæne, den sender
request til.

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-05-04 10:09

Per Thomsen <pert@pert.dk> wrote in news:40ac7421$0$448
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> [...]
> Uden at vide det med sikkerhed antager jeg, at browseren da i det
> mindste kun medsender de cookies, der tilhører det domæne, den sender

Sorry - jeg var unøjagtig i min kommentar. Jeg mener selvfølgelig, at ALLE
cookies for _domænet_man_forespørger sendes med.