Internet til lille boligforening
Fra : Christian G. Jacobse~

Dato : 19-05-04 16:28

Er der nogen der har erfaring og/eller priseksempler på etablering af fælles
internet i en lille boligforening?

Jeg sidder selv i bestyrelsen for en ganske lille ejerforening med bare 20
lejligheder. Den lille størrelse til trods er vi selvfølgelig interesserede
i at etablere en fælles xDSL løsning (eller tilsvarende) for alle
lejligheder.

Om det kører via kabelTV, eksisterende telefonkabel eller special kabel er
som udgangspunkt ligegyldigt. Bare det kan betale sig for en så lille
forening.

På forhånd tak.

Christian G. Jacobsen

Fra : Peter Anskjær

Dato : 19-05-04 19:16

"Christian G. Jacobsen" <christian@jacobzen.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har erfaring og/eller priseksempler på etablering af
fælles
> internet i en lille boligforening?

Ja.

> [...]
interesserede
> i at etablere en fælles xDSL løsning (eller tilsvarende) for alle

Forståeligt.

> Om det kører via kabelTV, eksisterende telefonkabel eller special kabel er
> som udgangspunkt ligegyldigt. Bare det kan betale sig for en så lille
> forening.

Jeg bor i en lille forening med 10 lejligheder, vi har etableret et netværk
selv, det har koster os ca. 5000kr i alt, så det er bestemt ikke slemt hvis
man selv trækker kablerne. Vi har valgt en ret billig løsning uden stikdåser
da vi ikke fandt dem særligt nødvendigt, derudover har vi valgt en billig 16
ports switch til 600kr og en router til 400kr. Hvis man vil have HP switch
skal man nok regne med noget mere, men til så lille et netværk er det
spørgsmålet hvad man vægter, kan man tåle at risikere at switchen skal
genstartes en sjælden gang imellem (har ikke oplevet det endnu efter 6
måneder). Vi deler en 2048/256kbit fra TDC, vi må ikke hvis det er rigtigt,
jeg har haft kontakt til mange udbydere, Tiscali giver vist nok lov og TDC
er måske på vej med noget, men det har de sagt siden august at det er lige
på trapperne. Så indtil videre snyder vi lidt, det koster os ca. 70 kr om
måneden.

Mvh
Peter

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 19-05-04 20:02

> måneder). Vi deler en 2048/256kbit fra TDC, vi må ikke hvis det er
rigtigt,
> jeg har haft kontakt til mange udbydere, Tiscali giver vist nok lov og TDC

Man kan sige, at der ikke står noget i betingelserne om, at man ikke må...
Der gøres ikke noget ved det, men der opfordres heller ikke til at dele en
forbindelse. Dette primært pga. juridiske spørgsmål. Der kan kun være én
person, som er ansvarlig for forbindelsen - forstået på den måde, at hvis en
af de andre beboere f.eks. downloader eller deler børneporno, er det liniens
ejermand, som hæfter; ikke (i første omgang) den faktiske misbruger.

--
Mvh. Jesper
- som er kundeservicemedarbejder hos Tiscali, men udtaler sig på egne vejne

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-05-04 16:44

On 2004-05-19, Jesper Nielsen <jn@nielsenit.invalid> wrote:

> [...]
> af de andre beboere f.eks. downloader eller deler børneporno, er det liniens
> ejermand, som hæfter; ikke (i første omgang) den faktiske misbruger.

Det er jeg fuldt ud klar over. ... men så igen, det er jo ikke anderledes
end hvis der bliver begået et mord i den togvogn hvor agatha christie nu
sidder. Alle er mistænkte indtil andet er bevist. Sådan er livet. Det er
derfor man er måske er misænkt, men faktisk er _uskyldig_ indtil andet er
bevist!

Thomas

Fra : - cjt

Dato : 03-06-04 08:15

Det har du ikke helt ret i!
Ifølge TDC's juridiske afdeling må man ikke - heller ikke et
Erhvervsabonnement!
De har ret til at nægte oprettelsen til en boligforening (ifølge dem selv)!

Fra : Kasper Ladingkær

Dato : 19-05-04 22:31

TDC
> er måske på vej med noget, men det har de sagt siden august at det er lige
> på trapperne. Så indtil videre snyder vi lidt, det koster os ca. 70 kr om
> måneden.

Det er kommet men ikke til så små enheder i første omgang.

http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_bolignet

--
Venlig hilsen
Kasper Ladingkær

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-05-04 19:52

On 2004-05-19, Christian G. Jacobsen <christian@jacobzen.dk> wrote:
> [...]
> lejligheder. Den lille størrelse til trods er vi selvfølgelig interesserede
> i at etablere en fælles xDSL løsning (eller tilsvarende) for alle

Jeg har nu etableret og drevet delt ADSL 2 steder. Vi har givet ca. 300,-
pr. mand i oprettelse (henholdsvis 13 og 8 personer de 2 steder), hvilket
dækkede kabler, stik, switch (forholdsvis billig 16 port), stikdåser og
(selvklart) cola til dem der trak kablerne.

Der var (og ser så vidt jeg er informeret stadigvæk) kun udbyder af xDSL
linier der tillader at I deler linien på tværs af husstande, og det er
tiscali. De andre tillader at man deler inden for samme husstand hvilket er
fint hvis man bor i kollektiv, ellers ikke. Der er dog en del der deler
forbindelser fra de andre udbydere og så vidt jeg ved bliver der set gennem
fingre med det. Vil man være helt lovlig eller helt sikker på ikke at stå
uden Inet på et tidspunkt så er der kun 1 udbyder at snakke med.

Det ene sted delte vi en 2048/512 forbindelse og de ca 800,- skulle fordeles
på 13 personer. Du kan selv regne prisen ud. Derudover lavede jeg den yderst
geniale aftale med administratoren af ejendommen at han fik 5,- pr. måned
pr. person (jeg havde gerne givet det dobbelte eller 3 dobbelte) for at
stoppe beløbet for ADSL på huslejen så jeg slap for at kræve penge ind. Det
er de bedste penge givet ud i hele forløbet!!!

Yderligere projekterede jeg med at der kunne være et vist frafald, så kræv
op som om i er 2 mindre eller noget i den stil.

Jeg har også udformet en "ADSL kontrakt" samt udstukket linier for god
opførsel. Det er også et must. Vi har reserveret tidsrummet 18-24 til
surf/mail (når folk er hjemme fra arbejde og bare vil have at skidtet kører
hurtigt). Så må de 2 p2p folk vi havde styre sig og lukke ned der. Det
fungerer fint (jeg har switchen, så hvis det ikke funger pga p2p hiver jeg
bare stikket ud

Det andet sted har vi en 512/256 til 400 og har dog en trafikshaper (linux
dims) så web og mail bliver prioriteret før store downloads og p2p. Funker
også fortrinligt.

Hvad kan jeg mere sige? Nå ja, kabeltrækningen. Jeg overvejede at trække i
skorstene som f.eks. Niels Ellgaard har gjort, se her:

    http://www.agol.dk/faq.html
    http://www.agol.dk/

Men jeg besluttede mig for bare at bruge kabelbakkerne til kabeltv. Jeg var
høflig nok til at ringe til kabeltv og høre om de havde noget imod det, men
de vidste ikke om det var deres bakker eller ejendommens. Så istedet for at
bøvle med det gjorde jeg det bare (nemmere med tilgivelse end tilladelse) og
ingen har brokket sig i de 2 år vi har delt linien.

Du skriver bare hvis du vil høre mere (regner jeg ikke med efter den smøre

Mvh Thomas, 2720

Fra : Peter Anskjær

Dato : 19-05-04 20:21

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Det
> er de bedste penge givet ud i hele forløbet!!!

Lyder meget fornuftigt, jeg ville gerne at det blev trukket over huslejen
her, men så længe vi har tdc privatabonnement og det ikke er alle der er med
tror jeg ikke det sker (så snart delingen af forbindelsen sker lovligt vil
jeg gøre mere for at det sker).

> Yderligere projekterede jeg med at der kunne være et vist frafald, så kræv
> op som om i er 2 mindre eller noget i den stil.

Det kan godt give lidt problemer, for lige så snart man indkræver for meget,
så bliver man udbyder og så er det juridiske ikke lige så simpelt. Hvis man
stoler fuldstændigt på folk kan man jo bare aftale internt med dem og så
satse på at der ikke er nogen der lige pludseligt starter en eller anden
sag. Jeg indkræver det præcise beløb (ned til en femmer) for ikke at blive
udbyder.

Mvh
Peter

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-05-04 20:46

On 2004-05-19, Peter Anskjær <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> wrote:

> [...]
> stoler fuldstændigt på folk kan man jo bare aftale internt med dem og så

Vi kræver som sagt for meget ind. Jeg ejer jo linien privat og kan tage den
pris som vi har aftalt, deraf kontrakterne, men klart, vi afregner internt
halvårligt og alle er med endnu. Lidt besværligt at jeg skal lave regnskab
hvert halveår, men sådn er det jo når man vil have en del 2mbit for 75,- om
måneden.

Held og lykke med det! Men som sagt, så ender du med en 3-500 i
startomkostninger pr. person og så et sted mellem 50 og 150,- pr person om
måneden i drift.

Thomas

Fra : Poul Hegelund

Dato : 21-05-04 14:52

> [...]
> hvert halveår, men sådn er det jo når man vil have en del 2mbit for 75,-

Jeg synes at Jesper fra Tiscali lidt højer oppe i tråden har et udemærket
indlæg.

Hvordan har du sikret dig, hvis det skulle ske, at en af deltagerne
downloader ulovligt materiale (fks. børneporno)?
En ting er helt sikkert, politiet indfinder sig hos dig og vil i første
omgang gå ud fra at du er den skyldige.

Som edbansvarlig er du vel også, i politiets øjne, i stand til at slette
alle spor på dine computere, så du vil sansynligvis vedblive at være
mistænkt, en temmelig ubehagelig situation at komme i..

Har du mulighed for at vise en log med trafikken for hele boligforeningen i
et tidsrum?

Mvh Poul

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-05-04 16:41

On 2004-05-21, Poul Hegelund <phep@hotmail.com> wrote:

> Hvordan har du sikret dig, hvis det skulle ske, at en af deltagerne
> downloader ulovligt materiale (fks. børneporno)?

Jeg har juridkse bindende kontrakter på delingen mellem mig og de andre.

> En ting er helt sikkert, politiet indfinder sig hos dig og vil i første
> omgang gå ud fra at du er den skyldige.

Jeps. Det vil de sikkert. Når jeg så viser dem kontrakterne med
underskrifter og navne, og hvad ved jeg, så har politiet lige pludselig 13
mistænkte. Derefter tager de ganske givet alle computerne. Træls, men
længere er den ikke. Derefter er det op til polititet at bære bevisbyrden
for at det er mig der har gjort noget ulovligt.

> alle spor på dine computere, så du vil sansynligvis vedblive at være
> mistænkt, en temmelig ubehagelig situation at komme i..

Andre er vel også i stand til at slette deres spor.

> Har du mulighed for at vise en log med trafikken for hele boligforeningen i
> et tidsrum?

Nej hvorfor skulle jeg dog det? Lige så snart jeg begynder at logge andres
trafik giver det en masse juridsk bøvl for mig. Som privat person må jeg
ikke uden videre logge informationer om andres gøren og laden. Hvis politiet
kommer forklarer jeg sagen og stiller gerne min ekspertise til rådighed så
de kan få alle de logs de gerne vil have. Længere er den ikke.

Mvh Thomas

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 20-05-04 00:27

> Der var (og ser så vidt jeg er informeret stadigvæk) kun udbyder af xDSL
> linier der tillader at I deler linien på tværs af husstande, og det er
> tiscali.

TDCs ProAccess må også deles til en boligforening bare du giver dem en
kontaktperson. Det fik jeg i hvert fald at vide ved personlig henvendelse.

Hvor jeg bor benytter vi pt. ADSL-forbindelser fra Uni2. De sælger ikke ADSL
længere, men man kan jo prøve hos Tele2s erhvervsafdeling om ikke de vil
levere ADSL til en boligforening.

Derudover findes der også telemetro.dk. Det er vist bare TDC-forbindelser de
sælger videre.

Thomas Dahl
/Vennemindenet

Fra : - cjt

Dato : 03-06-04 08:19

> TDCs ProAccess må også deles til en boligforening bare du giver dem en
> kontaktperson. Det fik jeg i hvert fald at vide ved personlig henvendelse.

Jeg har ikke fået lov af TDC!

Hilsen

Carsten

Fra : Merk Würdichliebe

Dato : 20-05-04 12:42

On 19 May 2004 18:52:08 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> [...]
>dims) så web og mail bliver prioriteret før store downloads og p2p. Funker

Det taler jo klart for linux, hardware firewalls er ofte små
linuxbaserede boxe med trafik shaper og andet godt,
jeg er glad for at vi har en sådan firewall box monteret.

-
Merk

When one door closes another door opens

Fra : Merk Würdichliebe

Dato : 20-05-04 10:04

On Wed, 19 May 2004 17:27:48 +0200, "Christian G. Jacobsen"
<christian@jacobzen.dk> wrote:

>Er der nogen der har erfaring og/eller priseksempler på etablering af fælles
>internet i en lille boligforening?

ja

> [...]
>
>Om det kører via kabelTV, eksisterende telefonkabel eller special kabel er
>som udgangspunkt ligegyldigt. Bare det kan betale sig for en så lille

Det kan bestemt betale sig.

Cybercity tillader deling af forbindelse.
f.eks. 2560/768 Kbit/s til 745 kr./md.
eller 4096/768 Kbit/s til knap 1000 kr./md.

En 24 port switch af rimelig kvalitet f.eks. d-link koster ca. 2000,-
En firewall er nok også en god ide selvom routeren giver en del
beskyttelse. du kan få en 10mbit firewall box til ca. 1400,- .
perfekt opsætning af en firewall kræver en it professionel
eller lignende person.

Det enest omkostningstunge problem er trækning af netværkskabler
fra switchen til de enkelte lejlighedder, regn med ca 3000,-
til kabler, kabelbakker og stik.
Kan i ikke selv udføre kablingen kan en elektrikker eller antennemand
gøre det på lige under 40 timer.

-