MS Windows
briani 27239
Formattere FAT32 over 32GB med Win 2000
Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-04 10:19

Greetings!

Jeg har en maskine med Windows 2000 og en partition på denne maskine
på 100GB. Denne partition skal være formatteret med FAT32. Findes der
en utility der kan klare denne formattering?

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-05-04 10:22

Jesper G. Poulsen <Has@none> wrote:

>Jeg har en maskine med Windows 2000 og en partition på denne maskine
>på 100GB. Denne partition skal være formatteret med FAT32. Findes der
>en utility der kan klare denne formattering?

FAT32 har en indbygget begrænsning på 32GB - Er disken større end denne grænse må disken nødvendigvis inddeles i flere
partitioner.

Men hvorfor ikke bare anvende NTFS som er et meget bedre filsystem ?

<mlr>

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-04 10:49

On Wed, 19 May 2004 11:22:09 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>FAT32 har en indbygget begrænsning på 32GB - Er disken større end denne grænse må disken nødvendigvis inddeles i flere
>partitioner.

Nej. Begrænsningen på en FAT32-partition er 2TB.

http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm

>Men hvorfor ikke bare anvende NTFS som er et meget bedre filsystem ?

Fordi partitionen skal kunne tilgås fra Linux. Linux læser NTFS, men
skriver det ikke.

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-05-04 11:28

>Nej. Begrænsningen på en FAT32-partition er 2TB.
>
>http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm

Du har ret

Det der forvirrede mig, er at W2K med FAT32 kun understøtter partitioner op til 32 Gb

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.microsoft.com:80/support/kb/articles/Q154/9/97.ASP&NoWebContent=1

Og du bruger så vidt jeg husker W2K ??

<mlr>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-05-04 18:49

Uheldigvis faldt Michael Rasmussen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Det der forvirrede mig, er at W2K med FAT32 kun understøtter
> partitioner op til 32 Gb

W2k kan ikke selv definerer større partitioner, men hvis man gør det i
DOS er det intet problem. Jeg har tre harddiske kørende under w2k med
partitioner på mellem 40 og 80 gb og det kører altså fint

Claus

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 19-05-04 11:33

Den Wed, 19 May 2004 11:19:14 +0200, Jesper G. Poulsen <Has@none> skrev:

> [...]
>på 100GB. Denne partition skal være formatteret med FAT32. Findes der
>en utility der kan klare denne formattering?

Formater den med en win98/ME bootdiskette.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;184006

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-05-04 11:40

Michael Pilgaard <mipi@image.dk> wrote:

>http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;184006

som fortæller at W2K nok understøtter store partitioner, men W2K's formatterings værktøj begrænser sig til 32 Gb.

Jeg gætter på Jesper kan løse problemet ved at formattere fra Linux...

<mlr>

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 19-05-04 12:02

Den Wed, 19 May 2004 12:39:46 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> skrev:

>som fortæller at W2K nok understøtter store partitioner, men W2K's formatterings værktøj begrænser sig til 32 Gb.

Læs nu hvad jeg skriver. /Formater den med en win98/ME bootdiskette./

>Jeg gætter på Jesper kan løse problemet ved at formattere fra Linux...

Sikkert.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-04 16:06

On Wed, 19 May 2004 12:39:46 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Jeg gætter på Jesper kan løse problemet ved at formattere fra Linux...

Det kan han desværre ikke. makefs er ikke med i Knoppix, som er den
Linux-distro der anvendes på Windows-maskinen.

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-04 14:49

On Wed, 19 May 2004 12:33:13 +0200, Michael Pilgaard <mipi@image.dk>
wrote:

>Formater den med en win98/ME bootdiskette.

Kræver det ikke at man har en sådan installationspakke?

BTW. Kan man selv bestemme clustersize ved FAT32, ligesom man kan ved
NTFS ?

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 19-05-04 14:55

Jo, officielt. Men http://www.bootdisk.com kan sikkert hjælpe.

>BTW. Kan man selv bestemme clustersize ved FAT32, ligesom man kan ved
>NTFS ?

Ikke uden trediepartsværktøjer som Powerquest (nu Symantec)
Partitionmagic, eller lignende.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 19-05-04 15:08

Den Wed, 19 May 2004 15:54:59 +0200, Michael Pilgaard <mipi@image.dk>
skrev:

>Ikke uden trediepartsværktøjer som Powerquest (nu Symantec)
>Partitionmagic, eller lignende.

Lidt for hurtigt:
http://www.wintrouble.net/discus/messages/65/148.html?971519680

FORMAT drive: /Z:n [Windows 95B OSR 2.0 + MS-DOS 7.10 and above ONLY!]

FORMAT drive: /Z:n formats a FAT32 drive with a cluster size of n times
512 Bytes.
Meaning:
drive: = your hard drive letter: C:, D:, E:... etc.
n = number of sectors per cluster multiplied by 512 = cluster size in
Bytes.
Examples:
n = 1 creates a 512 Bytes cluster;
n = 2 creates a 1024 Bytes (1 KB) cluster;
n = ? creates a ? x 512 = ???? Bytes (???? Bytes : 1024 = ? KB) cluster.
You can modify the size of the allocation units (sectors) on a FAT32
drive to your heart desire.
WARNING: It is recommended NOT to change the default cluster size,
because some programs such as disk-repair/anti-virus tools might NOT
work properly!

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-04 16:26

wrote:

>Formater den med en win98/ME bootdiskette.

Hmmm... Fdisk kan godt se en partition på 100GB, men kommando-prompten
kan ikke se mere end 32MB.

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 19-05-04 17:46

Den Wed, 19 May 2004 17:26:11 +0200, Jesper G. Poulsen <Has@none> skrev:

>Hmmm... Fdisk kan godt se en partition på 100GB, men kommando-prompten
>kan ikke se mere end 32MB.

Mystisk, jeg har lige testet det og det virker her.
Hvilken version (ver kommandoen) bruger du?
Hvilken controller sidder den på?
Ellers kan jeg maile dig en der dur.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-04 20:56

On Wed, 19 May 2004 18:46:19 +0200, Michael Pilgaard <mipi@tiscali.dk>
wrote:

>Mystisk, jeg har lige testet det og det virker her.

Hmmm...

>Hvilken version (ver kommandoen) bruger du?

Huh... Det er en ME boot-diskette hentet på det link du gav mig.

>Hvilken controller sidder den på?

Den sidder på den onboard-controller (Pri-master) der sidder på mit
ECS K7S5A Pro.

>Ellers kan jeg maile dig en der dur.

Jeg har ingen fungerende mailadresse i øjeblikket. Jeg havde 2
hardwarefailures på 2 maskiner i den samme uge (serveren mistede sin
disk og arbejdsstationen mistede den fulde funktionalitet i sin
southbridge).

Nu sidder jeg med et midlertidigt bundkort og forsøger at få min
maskine til at blive sig selv igen. Og så glæder jeg mig til at slippe
af med Agent og komme tilbage til Gravity. Hmmm... Jeg skal lige huske
at ophæve et filter i Gravity; hr. Pilgaard skal tilbage i varmen

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 19-05-04 21:42

Den Wed, 19 May 2004 21:56:29 +0200, Jesper G. Poulsen <Has@none> skrev:

>Hmmm...

>Huh... Det er en ME boot-diskette hentet på det link du gav mig.

Samme som jeg har brugt.

>Den sidder på den onboard-controller (Pri-master) der sidder på mit
>ECS K7S5A Pro.

Ja, det burde ikke give problemer.

>Jeg har ingen fungerende mailadresse i øjeblikket.

Du kunne sætte Agent op til at modtage mail.

>Jeg havde 2
>hardwarefailures på 2 maskiner i den samme uge (serveren mistede sin
>disk og arbejdsstationen mistede den fulde funktionalitet i sin
>southbridge).

Surt.
Hvad sker der hvis du formatterer (selv om den skriver 32 Mb). Det er
noget med at dosvinduet roder med tallene når de bliver for store. Det
gjorde fdisk for mit vedkommende.

> [...]
>af med Agent og komme tilbage til Gravity. Hmmm... Jeg skal lige huske
>at ophæve et filter i Gravity; hr. Pilgaard skal tilbage i varmen

Er det nu slut med underholdningen? ; - ) ok.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-04 21:58

On Wed, 19 May 2004 22:42:27 +0200, Michael Pilgaard <mipi@tiscali.dk>
wrote:

>Du kunne sætte Agent op til at modtage mail.

Det ønsker jeg ikke. Agent skal leve til det andet virker og intet
andet.

>Surt.
>Hvad sker der hvis du formatterer (selv om den skriver 32 Mb). Det er
>noget med at dosvinduet roder med tallene når de bliver for store. Det
>gjorde fdisk for mit vedkommende.

Jeg prøvede at formattere udfra den spiseseddel du kom med (format d:
/z:4), men den skrev først at FAT'en ville blive kæmpestor, hvorefter
den formatterede 32GiB. :-/

>Er det nu slut med underholdningen? ; - ) ok.

Tja... Jeg skylder dig det efter det arbejde du lægger i mit problem

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 19-05-04 22:27

Den Wed, 19 May 2004 22:57:48 +0200, Jesper G. Poulsen <Has@none> skrev:

>Det ønsker jeg ikke. Agent skal leve til det andet virker og intet
>andet.

Anede mig ...

>Jeg prøvede at formattere udfra den spiseseddel du kom med (format d:
>/z:4), men den skrev først at FAT'en ville blive kæmpestor, hvorefter
>den formatterede 32GiB. :-/

Jeg har ikke en 100Gb disk før jeg får flyttet lidt data.
Prøver.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-05-04 08:12

On Wed, 19 May 2004 23:26:59 +0200, Michael Pilgaard <mipi@tiscali.dk>
wrote:

>Anede mig ...

Jeg bryder mig ikke om Agent. End Of Story.

>Jeg har ikke en 100Gb disk før jeg får flyttet lidt data.
>Prøver.

Jeg takker...

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 20-05-04 10:57

Den Thu, 20 May 2004 09:12:17 +0200, Jesper G. Poulsen <Has@none> skrev:

> [...]

Det virker upåklageligt med Partition Manager
http://www.7tools.com/pm/demo.htm
og det er on the fly og lynhurtigt.
Husker du at trykke på apply-knappen?
Det burde altså virke!?

Partition Magic gør også tricket.

Jeg kan heller ikke få winme bootdisken til at formatere med den ønskede
clusterstørrelse. Samme meddelelse som dig.
Når jeg vil formattere kommer den op med 25,235 Mb.
Den reelle størrelse er 152Gb.
Hvis jeg prøver at formattere uden at angive clusterstørrelse, begynder
den godt nok at formattere, men jeg har ikke haft tålmodighed til at
lade den køre færdig, og det får jeg heller ikke.

Kan du ikke få din mail op uden den fat-disk? ; - )

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-05-04 11:52

On Thu, 20 May 2004 11:57:29 +0200, Michael Pilgaard <mipi@tiscali.dk>
wrote:

>Det virker upåklageligt med Partition Manager
>http://www.7tools.com/pm/demo.htm
>og det er on the fly og lynhurtigt.
>Husker du at trykke på apply-knappen?

Jeg kunne ikke få den til det, så nu er den ude igen.

>Partition Magic gør også tricket.

Hmmm... Jeg slæber lige disken med over til en kammerat, så...

>Jeg kan heller ikke få winme bootdisken til at formatere med den ønskede
>clusterstørrelse. Samme meddelelse som dig.
>Når jeg vil formattere kommer den op med 25,235 Mb.
>Den reelle størrelse er 152Gb.

Dvs. at man ikke skal stole blindt på det den umiddelbart fortæller?

>Kan du ikke få din mail op uden den fat-disk? ; - )

Mail befinder sig på en disk der ikke er sat til endnu. Tingene har
sine faste pladser, men for at de kan komme på plads har jeg brug for
at kunne smide noget på den "manglende" partition...
Alt er kaos efter mine diskvanskeligheder der startede for 3 uger
siden. Jeg har faktisk ikke hentet mail i 3 uger.

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 20-05-04 22:03

Den Thu, 20 May 2004 12:51:53 +0200, Jesper G. Poulsen <Has@none> skrev:

>Jeg kunne ikke få den til det, så nu er den ude igen.

Mærkeligt. Jeg er blank med hensyn til hvorfor.

>Hmmm... Jeg slæber lige disken med over til en kammerat, så...

Håber det hjælper.

>Dvs. at man ikke skal stole blindt på det den umiddelbart fortæller?

Det er jeg da begyndt at tvivle på at man kan. Hvor begrænsningerne er,
kan jeg ikke finde (yderligere) dokumentation for.

> [...]
>Alt er kaos efter mine diskvanskeligheder der startede for 3 uger
>siden. Jeg har faktisk ikke hentet mail i 3 uger.

Ja, men så kan man jo håbe på, at den FAT32-partition er den sidste
hurdle.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-05-04 22:52

On Thu, 20 May 2004 23:03:29 +0200, Michael Pilgaard <mipi@tiscali.dk>
wrote:

>Håber det hjælper.

Det gjorde det delvist. Nu er den formatteret med Partition Magic, men
til 32KiB clustersize. Det giver et sindsygt spild og jeg vil derfor
ha' den ned på 2KiB. FAT32 understøtter det; jeg mangler bare et
stykke software der kan klare opgaven :-/

>Det er jeg da begyndt at tvivle på at man kan. Hvor begrænsningerne er,
>kan jeg ikke finde (yderligere) dokumentation for.

Det vil sige at jeg bare skal prøve at formattere til 2KiB clustersize
med Win ME disketten?
Hvis det ikke bliver en succes, så ved jeg da hvor den ellers kan
formatteres.

>Ja, men så kan man jo håbe på, at den FAT32-partition er den sidste
>hurdle.

Det er den. Jeg skal ha' nogle mindre vigtige data (spil) på den disk.
Det giver arbejdsro til at få resten fordelt på den 160GB der også er
i maskinen.

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 20-05-04 23:53

Den Thu, 20 May 2004 23:52:02 +0200, Jesper G. Poulsen <Has@none> skrev:

> [...]
>ha' den ned på 2KiB. FAT32 understøtter det; jeg mangler bare et
>stykke software der kan klare opgaven :-/

Du løber ind i problemer her. Efter lidt googleling rundt fandt jeg
dette:
http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/part_FAT32.htm

Endnu en grund til at vælge NTFS. Det er ikke særlig complext at finde
ud af. ; -- )

>Det vil sige at jeg bare skal prøve at formattere til 2KiB clustersize
>med Win ME disketten?

Det skal du nok ikke med ovenstående link in mente.

> [...]
>
>Det er den. Jeg skal ha' nogle mindre vigtige data (spil) på den disk.
>Det giver arbejdsro til at få resten fordelt på den 160GB der også er

Du bliver nok nødt til at finde dig i clusterstørrelsen på 16 el 32 kiB,
så vidt jeg kan se.
Partition Magic kan i øvrigt ændre clusterstørrelsen, også selv om der
er data på partitionen.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-05-04 08:41

On Fri, 21 May 2004 00:52:57 +0200, Michael Pilgaard <mipi@tiscali.dk>
wrote:

>Du løber ind i problemer her. Efter lidt googleling rundt fandt jeg
>dette:
>http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/part_FAT32.htm

Hmmm... Jeg har RAM nok. Jeg mangler bare programmet der kan gøre det.

>Endnu en grund til at vælge NTFS. Det er ikke særlig complext at finde
>ud af. ; -- )

Jeg har NTFS alle andre steder, men det er pga. datasikkerhed.

>Det skal du nok ikke med ovenstående link in mente.

Hvorfor ikke? RAM er ikke et problem. Slack _er_.

>Du bliver nok nødt til at finde dig i clusterstørrelsen på 16 el 32 kiB,
>så vidt jeg kan se.

Hmmm...

>Partition Magic kan i øvrigt ændre clusterstørrelsen, også selv om der
>er data på partitionen.

Partition Magic ville ikke ændre den uden resize af partitionen.
Kylling.

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 21-05-04 19:49

Den Fri, 21 May 2004 09:40:53 +0200, Jesper G. Poulsen <Has@none> skrev:

>Hmmm... Jeg har RAM nok. Jeg mangler bare programmet der kan gøre det.

Jeg tror ikke du finder det. Det ligner en begrænsning pr. design.
http://web.ukonline.co.uk/cook/fat32.htm

Men jeg vil da gerne at jeg tager fejl.

>Partition Magic ville ikke ændre den uden resize af partitionen.
>Kylling.

Hvis begrænsningen er designbetinget er det ikke konstruktørene af
Partition Magic der har ansvaret. Nærmere konstruktørene af fat32.

Jeg kan ikke se hvordan du kommer videre. Håber du kan. : - )

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-05-04 20:34

On Fri, 21 May 2004 20:49:17 +0200, Michael Pilgaard <mipi@tiscali.dk>
wrote:

>Jeg tror ikke du finder det. Det ligner en begrænsning pr. design.
>http://web.ukonline.co.uk/cook/fat32.htm

Spørgsmålet er om begrænsninger kun eksisterer ved formattering eller
om det er ved generelt brug. Det står der intet om.

>Hvis begrænsningen er designbetinget er det ikke konstruktørene af
>Partition Magic der har ansvaret. Nærmere konstruktørene af fat32.

FAT32 er konstrueret til at kunne gøre det. Det vil man opdage hvis
man læser specs for filsystemet (jeg har læst og regnet en del - det
ligger indenfor specifikationerne). Det er blot et spørgsmål om at
finde et stykke software der ikke hænger på de begrænsninger som MS
umiddelbart lægger op til.

>Jeg kan ikke se hvordan du kommer videre. Håber du kan. : - )

Jeg vil se om jeg kan overtale Debian til at gøre det. Jeg giver ikke
op så let. Og jeg skal nok briefe jer, når det lykkes

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Eigil Stoltz-Sørense~

Dato : 22-05-04 10:47

måske ikke relevant!!!!! er lige faldet over,uden at slå mig, bootdisk.com
der ligger bootdisk til win 2000 der skulle kunne klare over 32 mb format
--
Med venlig hilsen Eigil
eist7@webspeed.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-05-04 15:21

On Sat, 22 May 2004 11:47:16 +0200, "Eigil Stoltz-Sørensen"
<eist7@webspeed.dk> wrote:

>måske ikke relevant!!!!! er lige faldet over,uden at slå mig, bootdisk.com
>der ligger bootdisk til win 2000 der skulle kunne klare over 32 mb format

Hvor ser du den henne?

Gider du kigge på http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html ?
Jeg havde nær overset dit indlæg, da det ikke fulgte retningslinierne
for usenet-indlæg.

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-05-04 01:05

On Thu, 20 May 2004 23:52:02 +0200, Jesper G. Poulsen <Has@none>
wrote:

> [...]
>ha' den ned på 2KiB. FAT32 understøtter det; jeg mangler bare et
>stykke software der kan klare opgaven :-/

Jeg tror det bli'r svært Jesper....

Det er rigtigt at FAT32 teoretisk understøtter partitioner op til 8
Tb, men i de nuværende windows versioner ligger der en række
væsentlige begrænsninger.

Bl.a. må FAT tabellen ikke fylde mere end knap 16 Mb...

Med min regnestok betyder det at partitioner over ca 64 GB skal
anvende 32 Kb clustre

<mlr>

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-05-04 08:43

On Fri, 21 May 2004 02:05:01 +0200, Michael Rasmussen
<YouCantFindMe@invalid> wrote:

>Bl.a. må FAT tabellen ikke fylde mere end knap 16 Mb...

Det advarede format om, men det gik alligevel igang med at formattere.
Jeg stoppede den dog af andre årsager.

>Med min regnestok betyder det at partitioner over ca 64 GB skal
>anvende 32 Kb clustre

Jeg gad vide om det ikke er en indbygget tommelfingerregel på linie
med størrelsen af pagefile... Format advarede kun; den nægtede ikke.

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-04 21:22

wrote:

>Mystisk, jeg har lige testet det og det virker her.

Kan du iøvrigt formattere 100GiB med 2KiB clustersize?

>Hvilken version (ver kommandoen) bruger du?

Argh, har jeg glemt.

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 19-05-04 12:56

> [...]
> på 100GB. Denne partition skal være formatteret med FAT32. Findes der
> en utility der kan klare denne formattering?

Prøv med Partition Manager:
http://www.7tools.com/pm/demo.htm

Den klarede min 80 Gb i et snuptag uden probs.

Mvh
Benjamin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-04 15:33

On Wed, 19 May 2004 13:55:33 +0200, "Laziter [9440]"
<laziter@NOSPAMgamebox.net> wrote:

>Prøv med Partition Manager:
>http://www.7tools.com/pm/demo.htm
>
>Den klarede min 80 Gb i et snuptag uden probs.

Var det demo'en der gjorde det?

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 19-05-04 17:55

"Jesper G. Poulsen" <Has@none> skrev i en meddelelse

> Var det demo'en der gjorde det?

Jeps, det er ikke alle funktioner der ikke er tilgængelige i demo'en

Mvh
Benjamin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-04 20:57

On Wed, 19 May 2004 18:54:33 +0200, "Laziter [9440]"

>Jeps, det er ikke alle funktioner der ikke er tilgængelige i demo'en

Jeg har nemlig prøvet og der skete ikke en snus. :-/

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 19-05-04 18:38

Den Wed, 19 May 2004 13:55:33 +0200, "Laziter [9440]"
<laziter@NOSPAMgamebox.net> skrev:

>Prøv med Partition Manager:
>http://www.7tools.com/pm/demo.htm
>
>Den klarede min 80 Gb i et snuptag uden probs.

Unægtelig både hurtigere og nemmere end en dos-diskette.
Ligner Partition Magic meget, men virker hurtigere.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-05-04 18:30

Jesper G. Poulsen wrote:
> Jeg har en maskine med Windows 2000 og en partition på denne maskine
> på 100GB. Denne partition skal være formatteret med FAT32. Findes der
> en utility der kan klare denne formattering?

Som andre har nævnt, så er en WinME bootdiskette ned fdisk og format
løsningen.

Jeg har brugt det på en 120 gb hd uden problemer.

Jeg kunne dog ikke oprette en partition på 120 gb i FDISK - men jeg kunne
godt lave den på 100% - og så blev den på 120 gb

Og format virkede OK.

Og Win XP kunne godt installeres og bruge partitionen på 120 gb - den ville
bare ikke selv oprette den.

Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-05-04 20:59

On Wed, 19 May 2004 19:29:39 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

>Som andre har nævnt, så er en WinME bootdiskette ned fdisk og format
>løsningen.

Partitionen eksisterer allerede, den skal bare formatteres.

Den befinder sig mellem en død Win98 og min bootpartition (Win2k),
bla. for at få 2k på E: under installation.

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Edmund

Dato : 19-05-04 23:07

Jan Vestergaard skrev:
> Jeg kunne dog ikke oprette en partition på 120 gb i FDISK - men jeg
> kunne godt lave den på 100% - og så blev den på 120 gb

Der er kommet en update til fdisk så den kan se diske større end 64 GB
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;DA;q263044
Men denne update skal installeres i Win98 hvorefter man laver en ny
startdiskette.
Denne nye fdisk burde vel være til at finde et sted "derude", jeg har
dog ikke lige set om den f.eks er på www.bootdisk.com

Nu skriver Jesper at han har en partition på 100MB , så er hans disk vel
større en den der nye grænse på 137MB
Kan en Win98/ME bootdiskette ikke have problemer med det, Jesper skriver
jo at han i komandopromtern kun kan se 32 GB.

Der er jo også de formateringsværktøjer man kan downloade fra sin
harddiskfabrikants webside. PAS på med ikke at få installeret der der
overlay haløj.
Jeg ved ikke lige om der er nogen der kan nøjes med bare at formatere en
enkelt partition på en disk. Jeg prøver lige MAXBLAST3
--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 20-05-04 00:17

Edmund skrev:

> Jeg ved ikke lige om der er nogen der kan nøjes med bare at formatere
> en enkelt partition på en disk. Jeg prøver lige MAXBLAST3

Jeg prøvede værktøjerne(windows og Dos) fra Maxtor og WD de kunne kun
slette en hel disk.
--
Mvh Edmund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-05-04 08:16

On Wed, 19 May 2004 23:06:32 +0100, "Edmund" <nospam@surfpost.dk>
wrote:

>Nu skriver Jesper at han har en partition på 100MB , så er hans disk vel
>større en den der nye grænse på 137MB

??

Hvordan kan du formode dette?

Jeg kan fortælle dig at der er tale om en 120GB disk.

>Der er jo også de formateringsværktøjer man kan downloade fra sin
>harddiskfabrikants webside. PAS på med ikke at få installeret der der
>overlay haløj.

Overlay?
Er det en slags mapper som i gamle dage hvor 504MiB var et
begrænsning?

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Edmund

Dato : 20-05-04 10:44

Jesper G. Poulsen skrev:

> Hvordan kan du formode dette?

Det var et gæt ud fra at du har delt disken i 3, og at du fik 32 GB
fejlen.

> Overlay?
> Er det en slags mapper som i gamle dage hvor 504MiB var et
> begrænsning?

Jeg kender ikke brugen af ordet "mapper" men overlay bruges så man kan
bruge harddiske større en bios understøtter.

Dengang en IBM på 40 GB var stort, og bios kun kunne se 32GB fik jeg
installeret overlay på en 8GB disk, som jeg så slettede igen med data
tab til følge. Det var sikket mig der lavede en forkert indstilling i
overlay programmet, og så er det ikke lang tid siden at jeg så et indlæg
hvor vedkommende via Maxblast 3 fik installeret overlay hvor det ikke
var nødvendigt, derfor advarslen.

De 100 MB er det partition2 på din disk.
Har du brugt Win2000´s disk mangeger til at lave den partition.
Jeg kender ikke Win2000, men i XP kan man også vælge at partition2 skal
være primær partition.
Jeg aner det ikke, men jeg fik bare den tanke at en Win98/ME
bootdiskette måske ikke kan lide en sådan primær partition.
I Win98 dagene var det mest normale vel, at partition2 var på en udvidet
partition.
--
Mvh Edmund

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-05-04 11:57

On Thu, 20 May 2004 10:43:42 +0100, "Edmund" <nospam@surfpost.dk>
wrote:

>Det var et gæt ud fra at du har delt disken i 3, og at du fik 32 GB
>fejlen.

Den er delt i 4.

2GiB (Win98SE - DØD)
100GiB (FAT32 - når det kommer så vidt)
8GiB (NTFS - Win2000)
4.5GiB (NTFS, men skal senere blive til XFS).

>Jeg kender ikke brugen af ordet "mapper" men overlay bruges så man kan
>bruge harddiske større en bios understøtter.

Ja, som man anvendte da 504MiB var en grænse.

>De 100 MB er det partition2 på din disk.

100GiB.
Ja, det er partition 2.

>Har du brugt Win2000´s disk mangeger til at lave den partition.

Ja.

>Jeg kender ikke Win2000, men i XP kan man også vælge at partition2 skal
>være primær partition.

Den er logisk.

>I Win98 dagene var det mest normale vel, at partition2 var på en udvidet
>partition.

Det er den også hos mig. Fdisk ser den korrekt som den er lavet.

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen