erhvervelse af haglbøsse / jagttegn ?
Fra : H.S.

Dato : 19-05-04 09:22

Jeg har, som bekendt, bestået jagtprøven, men har ikke fået mit 'plastic
jagttegn' endnu.

Kan jeg købe våben uden 'plastic jagttegnet' ? (jeg har kvitteringen fra
indbetalingen af jagttegnet)

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : Tobester

Dato : 19-05-04 09:37

Du skal medbringe den kvittering med stempel etc., du modtog, da du bestod
jagtprøven. Den er et midlertidigt jagttegn og har samme gyldighed som
plastikkortet.

MVH Tobester

Fra : H.S.

Dato : 19-05-04 12:20

"Tobester" <ttbdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Du skal medbringe den kvittering med stempel etc., du modtog, da du bestod
> jagtprøven. Den er et midlertidigt jagttegn og har samme gyldighed som
> plastikkortet.

Det er godt nok det stik modsatte af hvad 'jagtprøve-gutten' sagde, han
sagde nemlig at det er kvitteringen fra giro kortet der er det midlertidige
jagttegn ?

Skal man have nogen påtegninger hos politiet når man erhverver en haglbøsse
?

Fra : Johan H. Bjerremand

Dato : 19-05-04 13:28

Da beviset for at man har bestået ikke er nogen garanti for at man har tænkt
sig at indløse et jagttegn, må det være kvitteringen for at du har betalt
jagttegnet du skal medbringe, da man kun med gyldigt jagttegn må/kan
erhverve og opbevare et jagtgevær.

Det var i øvrigt også hvad jeg fik at vide ved Korsholm for nylig.

Knæk og bræk

Johan

Fra : Henning Sørensen

Dato : 19-05-04 14:40

"Johan H. Bjerremand" <jhb**@stud.auc.dk> wrote in message
> [...]
> sig at indløse et jagttegn, må det være kvitteringen for at du har betalt
> jagttegnet du skal medbringe, da man kun med gyldigt jagttegn må/kan

Er reglerne blevet strammet eller husker jeg forkert? Jeg mener at man må
eje og opbevare haglvåben hvis man er berettiget til at løse jagttegn (dvs
har haft jagttegn eller bestået jagtprøven indenfor de sidste 10 år), men at
man kun må opbevare ammunition hvis man faktisk har løst jagttegnet.

Eller er det helt forkert husket?

Mvh

Henning

Fra : Tobester

Dato : 19-05-04 16:20

Sorry, jeg misforstod spørgsmålet, jeg troede, at der var tale om kvittering
for indbetaling af prøvegebyr....
my bad

Tobester

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 20-05-04 15:11

"Henning Sørensen" <soe@vejle.dk> wrote in
news:40ab63b9$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk in dk.fritid.jagt:

> [...]
> jagttegn (dvs har haft jagttegn eller bestået jagtprøven indenfor de
> sidste 10 år), men at man kun må opbevare ammunition hvis man faktisk

Det er ikke forkert, følgende er hentet fra våbenloven (www.retsinfo.dk), se
§ 2 a stk 4.

§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en
våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset
forbudet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende
følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af
kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,

2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt
i nr. 1,

3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt
omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte
haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.

Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har
våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug
erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst
55 cm.

Stk. 3. De genstande, der er nævnt i stk. 1 eller stk. 2, må ikke
overdrages eller overlades til andre, medmindre erhververen eller modtageren
foreviser fornøden tilladelse, jagttegn eller medlemsbevis til en
skytteforening med en våbenpåtegning efter stk. 1 og godtgør, at det
tilhører den pågældende. Justitsministeren fastsætter nærmere regler herom.

Stk. 4. Tidligere indehavere af jagttegn, der opfylder betingelserne for
at erhverve jagttegn, kan fortsat besidde de genstande, der er nævnt i stk.
1, nr. 1 og 2, og stk. 2.

Stk. 5. Efter regler, der fastsættes af justitsministeren, kan
skytteforeninger give våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviser.

§ 2 b. Jagttegn kan kun udstedes med samtykke fra justitsministeren eller
den, han bemyndiger hertil. Justitsministeren fastsætter nærmere regler om
behandlingen af sager om samtykke til udstedelse af jagttegn.

§ 2 c. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at skytteforeninger under
De Danske Skytteforeninger, skytteforeninger under Forbundet af Danske
Sortkrudtsskytteforeninger, skytteforeninger under Dansk Skytte Union og
skytteforeninger under Dansk Firmaidrætsforbund kan give våbenpåtegning på
foreningens medlemsbeviser til skydevåben, der er optaget på
Skytteforeningernes, Unionens eller Firmaidrætsforbundets skydeprogrammer.

Stk. 2. Medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning på
medlemsbeviset efter stk. 1, kan uanset forbudet i § 2, stk. 1, til eget
brug erhverve, besidde, bære og anvende de skydevåben, der er nævnt i
våbenpåtegningen, samt piber og låsestole til de nævnte skydevåben og
ammunition samt aftagelige magasiner dertil.

Stk. 3. De genstande, der er nævnt i stk. 2, må ikke overdrages eller
overlades til andre, medmindre erhververen eller modtageren foreviser
fornøden tilladelse eller medlemsbevis til en skytteforening med en
våbenpåtegning efter stk. 1 og godtgør, at det tilhører den pågældende.
Justitsministeren fastsætter nærmere regler herom.

§ 2 d. Den tilladelse, der er nævnt i § 2, stk. 1, jagttegn eller
medlemsbevis til en skytteforening med våbenpåtegning, jf. § 2 a, stk. 1,
eller § 2 c, skal medbringes, når våbenet bæres, og på forlangende forevises
for politiet. Sammen med jagttegn eller et medlemsbevis som nævnt i 1. pkt.
skal indehaveren endvidere medbringe yderligere legitimation, f.eks.
kørekort eller ID-kort, og på forlangende forevise den for politiet.

Det var en lang omgang, men jeg ville hellere tage det hele med.

/Søren Hjelholt