Kuglebane og sigtelinie
Fra : Morten Holst

Dato : 19-05-04 05:06

Hej NG

Hvis kuglebane og sigtelinie falder sammen på 200 m. hvor stor er afvigelsen
så på f.eks 5-10 m.?

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Morten Holst

Fra : Morten Holst

Dato : 19-05-04 05:38

RETTELSE TIL OVENSTÅENDE!!!

Jeg mener selvfølgelig 100 m. og IKKE 200 m.

Fra : Claus Espeholt

Dato : 19-05-04 07:15

Det kan man jo ikke svare på med mindre man ved:
1) hvor langt sigtet ligger over kernelinie på geværet (kan være 25 - 75 mm)
(2) hvilken patron det drejer sig om)
Claus

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 19-05-04 07:15

Du giver for få oplysninger til at der kan gives et nogenlunde svar på det
du spørger om. Hvis du kan komme med lidt flere input, så kan jeg beregne
det for dig. Det der nok har størst betydning hvis du mener inde på 5-10
meters afstand fra mundingen, er kikkertens højde over piben (centrum
kikkert, centrum pibe), hvis der da ikke bruges åbne sigtemidler.

Dernæst vil det være en værdifuld oplysning at få kaliber og kugle oplyst. I
stedet kan du oplyse hvilken patron du bruger (f.eks. .308Win. Norma Oryx
11,7 gram).

Mvh Steen

Fra : JK

Dato : 19-05-04 07:55

On Wed, 19 May 2004 06:06:07 +0200, "Morten Holst"
<stigsnaes@tdcadsl.dk> wrote:

>Hej NG
>
>Hvis kuglebane og sigtelinie falder sammen på 200 m. hvor stor er afvigelsen
>så på f.eks 5-10 m.?
>
>Håber der er nogen der kan hjælpe.

Kig på Normas ballistiske kalkulator f.eks.

http://www.norma.cc/

mvh

John

Fra : Morten Holst

Dato : 19-05-04 08:52

Ja det var vist lidt sparsomt med oplysninger...

Det er en kal. 6,5x55
Centrum kikkert-Centrum pibe = 54 mm.
Anvendt patron: Sako 6,5x55 SE soft point 10,1 g. 156 grs.

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 19-05-04 09:52

Jeg har ikke tid til det detektivarbejde jeg burde kaste mig ud i, da jeg
ikke kender oplysningerne på patronen (mundingshastighed og balistisk
koeffficient på kuglen), så jeg har gjort følgende antagelser:

Mundingshastighed 780 m/s (samme som for Norma Oryx/Alaska i 156 gr. 6,5x55)
Balistisk Koefficient: 0,33

På 10 meter (fra mundingen) vil kuglen ligge 4,1 cm under sigtelinien.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 19-05-04 10:28

On Wed, 19 May 2004 09:51:53 +0200, "Morten Holst" <stigsnaes@tdcadsl.dk> wrote:

>Ja det var vist lidt sparsomt med oplysninger...
>
>Det er en kal. 6,5x55
>Centrum kikkert-Centrum pibe = 54 mm.
>Anvendt patron: Sako 6,5x55 SE soft point 10,1 g. 156 grs.

Overslaget vil være ca 8 cm på 100 m. Hvis du i stedet for indskyder på 170 m
vil overslaget være ca 5 cm (og ca 5 cm under på 200 m)

Det er selvfølgelig en smagssag hvor meget overslag man vil acceptere. Selv
sætter jeg grænsen ved 5 cm, og reducerer indskydningsafstanden tilsvarende.

--
- JN -

Fra : Morten Holst

Dato : 19-05-04 12:33

Jeg takker for hurtige og dybdegående svar.

Morten Holst