Jens Andersen Hals, Ridefogd i Bollerup, Y~
Fra : Stein Ole Kjær

Dato : 19-05-04 01:41

In article <steinole-473A9F.16085218052004@news.broadpark.no>,
Stein Ole Kjær <steinole@broadpark.no.nospam> wrote:

> [...]
> Jensdatter Hals var blitt "giftet" inn i Helm slekten, noe som var helt
> feil.
>
> N har jeg jaktet p ytterligere opplysninger om denne slekten, og frst og
> fremst prvd finne ut hvem Jens Andersen Hals var gift med. Endelig ser
> det ut til at jeg er p sporet.
>
> Fr jeg n legger ned ytterligere arbeid med dette, fler jeg at det er
> betimelig prve finne ut om det er noen som allerede har funnet denne
> hustruens navn og evt. andre opplysninger.
>
> Er det i det hele tatt mange forsker p denne slekta?

Ettersom ingen har svart p denne s legger jeg ut flgende;

Sitter idag med opplysninger om Hals-slekten jeg ikke har sett noe annet
sted.

Dette har jeg mottatt fra en "hjelper" i Lund i Sverige;

"Jens Andersen Hals sin kone var sster av borger i Ystad Tilluf
Jacobsen's hustru Ingeborg Pedersdatter, etter hvem det var skifte 31/8
1674 .

Enligt mina anteckningar hette hans hustru Metta Persdotter. Efter
ridfogden Hals död gifte hon om sig med rdmannen i Ystad, Johan Rango.

ktenskapet med Rango verkar inte srskilt lyckligt för Metta avled hemma
hos sin svrson kyrkoherden Arendt Branberg 1704, och ska d ha "bortrymt"
frn sin make. (uppgifter frn Ystad dombok 1704)"

Videre har jeg idag mottatt flgende etter ha spurt om det var mulig
sjekke Herdaminne for Ystad/Lund ettersom dette dreier seg om kirkelig;

"Hej Stein Ole!
Jag var p landsarkivet idag och slog upp de tidigare berörda personerna
i herdaminnet. Hr kommer ett kort sammandrag om vad jag fann dr.

Lunds stifts herdaminne
Band VI
Frs och frosta kontrakt
S 384 f

Arendt Brandenberg, kyrkoherde i Sövde
Han var bördig frn Halland, son till Petrus Brandenberg i Halmstad.
Han var född ca 1665, inskriven vid Köpenhamns universitet 1682 och
Lunds universitet 1683.
Hans karrir beskrevs kortfattat, dr hans tycks ha tillbringat en period
i Bstad.
Död 1710 natten mellan den 16/5 och 17/5.

Gift 1 p Krageholm slott i Sövestad med Anna Söfrensdotter (död i Bstad
1692)

Barn: sonen Per (Petter)

Gift 2 i Bollerup 1696 25/2 med llegard Jönsdotter Hals f 1682 död
sinnesjuk i Sövde 1718 19/1, 36 r. Hon var dotter av arrendatorn p
Bollerup Jöns Hals (död i Bollerup 1696 19/4) och Metta Persdotter i
hennes 1:a gifte.

Genom giftet med llegard kom Arendt Brandenberg bli indragen i den
trassliga arvstvisten efter rdmannen i Ystad Johan Rango (död 1711) som
var gift 3 gnger. Den 2:a gngen kort och olyckligt med llegards moder
Metta. Metta avled hos dottern i Sövde 1704 14/9.

Barn i ktenskapet. (alla födda i Sövde)
Anna Cecilia f 1697 död 1697
Anna Cecilia f 1697 död spd
Ida f 1699 + Trelleborg 1744 gift 1723 med korpral Lars Lilljecrants i
Fugie
Jöns f 1701 korpral, vistades i Halmstad
Mariana f 1702, lgrad under ktenskapslöfte 1733 av kyrkoherden i Slgarp
A Floreus
Christian Ludvig död 1706, 4 r
Ulrika Eleonora f 1705
Rebecka f 1706 död 1760 gift med kapten Carl Köningsfelt
Charlotta Amalia f 1708

Efter makens död gifte llegard om sig 1712 med makens eftertrdare som
kyrkoherde i Sövde Christoffer Schönbck.
Barn: Britta Lisa f 1713 gift 1733 i Vlinge med kmnren i ngelholm Jakob
Lind
Hans Arendt f 1715 död spd
Hedvig Helena f 1717 död 1718

Tydligen uppstod en stor arvsprocess efter llegrd som var mycket
förmögen. Hennes senare make lyckade f deras gemensamma dotter Britta
Lisa till den huvudsakliga arvingen. Britta Lisa var med den tidens mtt
mycket förmögen."

Som dere ser s dukker det her opp nye opplysninger, - i hvertfall for
meg. Dette har jeg ikke sett noe annet sted. Jens Andersen Hals kone het
alts Metta Persdotter. Og jammen dukker det opp en til n ukjent datter
med det pussige navnet Øllegard. Resten av opplysningene er jo ikke
direkte relevante med tanke p Metta Persdotters opphav, men hvem vet de
kan komme til nytte.

Hper noen evt. komenterer disse opplysningene.