Hvad koster en islænder?
Fra : ST

Dato : 18-05-04 22:19

I og for sig et dumt spørgsmål, idet jeg altid har sagt: hvad koster en
hest? - det kommer an på hvor dum køberen er!
Jeg ønsker nu ikke at væe en dum køber, så gode råd er ønskelige. Har redet
i 25 år, haft oldenborg/fuldblod, holstener/fuldblod, shetlænder. Primært
redet dressur og senere jagter, nu vil jeg efter 15 års pause, på mine
gamle dage udnytte mit otium til at ride i naturen, kan ikke ride i ridehus
p.g.a. allergi.
Planen er at flytte til Fyn om et par år, og købe et sted hvor vi kan have
heste hjemme, men det koster! Så jeg skal jo spare sammen til min drøm - vi
er ikke specielt interesseret i avl, men hvis muligheden er der er vi evt.
interesseret - haflinger har også strejfet mig, da den temperamentsmæssigt
også tiltaler mig - nogle gode råd udbedes på dette brede emne.
Hilsen Susanne

Fra : Anet

Dato : 18-05-04 22:39

"ST" <cfs10802@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> interesseret - haflinger har også strejfet mig, da den temperamentsmæssigt
> også tiltaler mig - nogle gode råd udbedes på dette brede emne.

Tja, din beretning lyder lidt som mine egen historie med mange år som
storhesterytter, og så pludselig pga. at man ikke kan ride det mere, så et
skift til islænderne. Det er nok det bedste i mange år der er hændt mig. Jeg
har to islændere nu. Og min lille familie og jeg vi nyder det rigtigt. Vi
rider skønne ture afsted langs veje, på stier, i skoven og på stranden.
Aldrig har jeg haft så mange gode ture afsted, og aldrig har jeg nydt det så
meget som nu.
Du kan få en islænder imellem 15.000 og 30.000 til almindelig
skovtursridning med en fin tølt. Prisen bestemmes også meget af om der er
papirer på islænderen eller ej. Jeg må sige, at jeg ville nok personligt
vælge en med papirer. Man er ugle set med en islænder uden papirer blandt
andre islænderfolk. Jeg har en af hver. Altså en med papirer, og en uden
papirer. Hvis jeg skal ud og købe en islænder igen, så bliver det klart en
med papirer. Du kan ikke starte til islænderstævner uden papierer, og du kan
ikke få din hoppe bedækket hvis den ikke har papirer. At en islænder har
nogen alder gør ikke noget, da de bliver gamle og stadig er "Still going
strong" højt op i årene.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 19-05-04 08:16

ST wrote:
> I og for sig et dumt spørgsmål, idet jeg altid har sagt: hvad koster en
> hest? - det kommer an på hvor dum køberen er!

Ja, eller måske rettere hvor rigtig hesten er for køberen. Det er meget
svært at sæte pris på en hæst, da forskellige folk vil se forskellige
værdier i den.

> [...]
> p.g.a. allergi.
>
> Planen er at flytte til Fyn om et par år, og købe et sted hvor vi kan have

Det lyder da som en god plan! Men du har ret: det koster. Og hestens
anskaffelsespris er faktisk ikke nødvendigvis så væsentlig i denne
sammenhæng.

> [...]
> interesseret - haflinger har også strejfet mig, da den temperamentsmæssigt
> også tiltaler mig - nogle gode råd udbedes på dette brede emne.

Jeg kan ryste noget ud af ærmet, som måske kan give dig et indtryk af
prisniveauet:

Føl: 8.000 - 10.000
Plage: 10.000 - 14.000
Utilredne ungheste: 14.000-20.000
Yngre tilredet hest: 25.000 - 35.000
Ældre tilredet hest: 20.000 - 25.000

Du skal nok ikke ligge for meget i præcisionen af tallene, men
størrelsesordnen skulle være nogenlunde for de mest "almindelige" heste.
Der findes selvfølgelig (store) afvigelser fra ovenstående.

Som eksempel har vi en sød 6-års vallak, med godt potentiale, til salg
for 28.000. Og det er nærmere lavt end højt sat.

-dennis

Fra : Malene P

Dato : 19-05-04 12:17

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse

> Det lyder da som en god plan! Men du har ret: det koster. Og hestens
> anskaffelsespris er faktisk ikke nødvendigvis så væsentlig i denne
> sammenhæng.

Det er nok noget af det klogeste, der kan siges i denne sammenhæng,
Dennis. For der kommer jo faste udgifter til udstyr og foder og
opstaldning -og ikke mindst (måske uforudsete høje) udgifter til dyrlæge og
smed. Kan du også give Susanne (og nok så mange andre her gruppen) lidt
nærmere information om, hvor tit hun skal tilkalde smeden og dyrlægen? Hvad
det koster? Inklusive den "selskabspony" som Susanne som det allermindste må
forventes at anskaffe sig, hvis isbassen ikke skal opstaldes blandt andre
isbasser?

mvh
Malene P

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 19-05-04 12:50

Malene P wrote:
[SNIP]
> Kan du også give Susanne (og nok så mange andre her gruppen) lidt
> nærmere information om, hvor tit hun skal tilkalde smeden og dyrlægen?

Det er jo selvfølgelig meget individuelt, og afhænger af hesten,
hvordan/hvor meget den går osv.

Men smed hver anden måned, og dyrlæge et par gange om året er nok
realistisk. Forudsat at der ikke er større ulykker/sygdomme.

> Hvad det koster?

Jeg tror vi giver omkring 750 kr. for at få sat fire sko på. Et
dyrlægebesøg af rutinemæssig art koster vel en 300-500 kr. Her tænker
jeg f.eks. på vaccination, udlevering af ormekur og den slags.

> Inklusive den "selskabspony" som Susanne som det allermindste må
> forventes at anskaffe sig, hvis isbassen ikke skal opstaldes blandt andre
> isbasser?

Ja, den skal selvfølgelig ikke gå alene. Men de andre heste *behøver* jo
ikke være en islænder, som jo ikke er helt billig.

Når man selv etablerer hestehold vil jeg foreslå at være opmærksomme på
følgende:

- Heste bør ikke gå alene. To heste er bedre, men stadig ikke nok til at
etablere en normal social flok med de fordele det har.
- Der ligger en del arbejde i daglig fodring, pasning, vedligehold af
stald osv.
- Der ligger en del arbejde i at lave stalde, hegn mv. på en gård, hvor
der ikke tidligere har været heste.
- Der er enormt fedt at bo med sine heste.

.... bare lidt strøtanker.

-dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-05-04 12:52

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> wrote in message
> Jeg tror vi giver omkring 750 kr. for at få sat fire sko på. Et
> dyrlægebesøg af rutinemæssig art koster vel en 300-500 kr. Her tænker
> jeg f.eks. på vaccination, udlevering af ormekur og den slags.

Rutinemæssig udlevering af ormekur ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 19-05-04 13:24

Christian B. Andresen wrote:
> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> wrote in message

> Rutinemæssig udlevering af ormekur ?

Rutinemæssig undersøgelse af om der er behov for ormekur i 'betanden',
og i den tilknytning evt. udlevering.

Enten et dyrlægebesøg (f.eks. ved bremselarver, som ikke kan ses i
gødning) eller aflevering af gødningsprøver til undersøgelse ved dyrlægen.

Ihvertfald i begge tilfælde forbundet med en udgift. :)

-dennis

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-05-04 13:40

> [...]
> gødning) eller aflevering af gødningsprøver til undersøgelse ved dyrlægen.
>
> Ihvertfald i begge tilfælde forbundet med en udgift. :)

OK, for jeg troede lige at det var som i "gamle" dage hvor man bare købte
ormekur og gav dem hver ½ år eller lign.

Utroligt at svineproducenterne er så tungnemme mht. resistens.

Fra : Anet

Dato : 19-05-04 20:52

"Malene P" <malenekors(NOSPAM)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
.. For der kommer jo faste udgifter til udstyr og foder og
> opstaldning -og ikke mindst (måske uforudsete høje) udgifter til dyrlæge
og
> smed.

(klip)

En ting som jeg er blevet meget forundret over ved at have en islænder
kontra en almindelig stor ridehest på 165 cm i stang er, at den spiser
betydelig mindre mad, den laver meget mindre gødning og den er utrolig glad
for at gå ude på sin fold. Faktisk så har jeg reduceret mit foderbeløb med
hele 500 kroner på den ene hest jeg solgte i forhold til min islænderhoppe.
At have islænder er en helt anden måde at holde heste på.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : ST

Dato : 20-05-04 14:40

Mange tak for alle de gode råd, specilelt med hensyn til prisen, jeg ved
godt at en islænder holder længere. Alt det andet har jeg helt check på, har
haft både selskabspony og store heste i 25 år, også indrettet stald, drejet
rør til automatvanding, og banket utallige stolper i til fold, men det er
der sikkert andre der kan bruge, og måske kan jeg alligevel finde en viis
sten blandt rådene. Min plan er at anskaffe 2 islændere, hvoraf mindst een
vallak. Det med at de kan gå ude, og derved kan gå på fold med et godt
læskur det meste af året tiltaler meg meget, både da det er en mere naturlig
levevis for hestene, og giver mindre arbejde for mig.
Mange tak for de gode råd , Susanne

Fra : Anet

Dato : 20-05-04 15:48

> [...]
naturlig
> levevis for hestene, og giver mindre arbejde for mig.

De ting som du nævner her ovenfor er også især de ting der tiltalte mig
meget. Vi har også to islændere, og de går ude hele året. De har et 3-sidet
læskur hvor der er halm indeni som tørt strøelse. Vi har vendt skuret, så
der aldrig kommer regn eller vind derind. Så fodrer jeg i en stor
plasticbalje. Vores to islændere er meget nært knyttet til hinanden, og kan
sagtens spise af samme krybbe/balje uden at blive uvenner. De får hø og lidt
havre, Fiberlux basic, microskopisk byg. Hvis det regner i stride strømme,
så tager jeg dem ind i stalden, men det er vist mest for min egen skyld,
fordi jeg sover bedre om natten, når jeg ved de ikke står ude i regnen. Men
det er jo nok noget pjat, for de kan jo bare gå ind i skuret hvis de bliver
for våde. Vi muger to gange i løbet af et år i skuret, og det er ikke fordi,
at der er ret meget. Boksene i stalden er der næsten intet gødning i
overhovedet. Jeg har en vandkop på folden og den bruger de så 10 måneder om
året og ellers en manuel opfyldt balje resten af vinteren. Hvis du kigger på
tilbehør til islændere så kan jeg anbefale dig at kigge ind i denne butik
for der kan du både få dyre og billigere ting. Jeg har to af sadlerne
derinde fra. http://www.sitecenter.dk/laedervaerkstedet

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Anne Dora kallehauge

Dato : 19-05-04 22:40

Hej susanne.

Tja det er da ikke et dumt spørgsmål.

Hvis du skal have en ordentlig islænder kommer du nemt op på
25000,- og mere.
Men du kan da tjekke den blå avis..
Men du kan godt regne med at hvis de er billigere er de ikke meget
ved,, siger de kloge som har islændere...

Er du vild med tølt??
Eller vil du bare have en mindere hygge hest for så er fjordhest
eller haflingere et godt alternativ og så er du knap så små og
knap så dyer som en islænder.
Jeg er selv gået fra Oldenborger ned til fjordhest.
Jeg var heldig at købe en 3 års som var kørevant til kun 4500,-
Brændemærket og med papire.
Ham har jeg nu haft i 5 år og ville ikke bytte for en jordfræser(
islænder)

Hilsen Anne.