Sengetid
Fra : Biker Mike

Dato : 18-05-04 20:46

Et simpelt spørgsmål, Hvad tid lægger i jeres 10 - 11 årige unger i seng ?

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Jeg laver ikke noget i dag,
for i går lavede jeg heller ikke noget,
og det blev jeg ikke færdig med.

Fra : Biker Mike

Dato : 18-05-04 20:48

Nåe ja, og hvornår går i andre til køjs ?

Fra : Lars Fischer

Dato : 21-05-04 15:21

"Biker Mike" <fjerndette-dko12134@vip.cybercity.dk> wrote in

> Nåe ja, og hvornår går i andre til køjs ?

Fruen går i seng ved 23-tiden. Jeg går sjældent i seng før 01, nogen gange
senere, men jeg skal osse først op ved 7-tiden.

/Lars

Fra : Cat

Dato : 18-05-04 22:29

> [...]
> Et simpelt spørgsmål, Hvad tid lægger i jeres 10 - 11 årige unger i seng ?

Min 11-årige har aldrig behøvet så forfærdeligt meget søvn. Hun er sjældent
i seng før 22 på hverdage, og sjældent efter 22:30. Før fridage er der frit
slag, men hun kan ikke lide at gå sidst i seng, så hun dasker i seng senest
samtidigt med os. Hun skal op igen kl. 7.

Vi går på hverdage i seng mellem 22 og 1 - før fridage lidt senere.

Tine

Fra : Eva

Dato : 19-05-04 17:45

Hos os ligger alle vores tre børn på hhv. 1 år, 8 år og 10 år, i deres senge
kl.20, hvor der så, bruges en halv times tid på at læse højt. Herefter må de
to store selv ligge og læse lidt hvis de har lyst. Især den store er en
ivrig læser, og hun kan godt ligge længe og læse.
Vi har prøvet at lave den regel, at de skal være sengeklar kl.20, dvs. have
børstet tænder og være i nattøj, hvorefter de godt kunne blive lidt lænere
oppe, men det har ikke fungeret godt; de har simpelthen været for trætte
næste morgen, eller fuldstændig smadrede når de kommer hjem fra skole kl.14;
de står op ca.6.30. Men gør vi som nu, er de friske når de skal op og vender
friske hjem fra skole, hvilket absolut er at foretrække!

Eva

Fra : Anja

Dato : 19-05-04 08:37

> [...]
> Et simpelt spørgsmål, Hvad tid lægger i jeres 10 - 11 årige unger i seng ?

Sebastian (bliver 11 år i sommerferien) går i seng omkring kl.21 - det kan
godt tage lidt tid... men når han så er kommet i seng læser han 10 - 15 min
før han sover. Det vil sige at han sover altid før 22 men han stå også op
kl.6.30 efter eget valg da han gerne vil nå i bad og have tid til at vågne.

Anja
--
Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Fra : Dorte Sahl

Dato : 19-05-04 15:19

> Et simpelt spørgsmål, Hvad tid lægger i jeres 10 - 11 årige unger i seng ?
>
> Med venlig hilsen
> Michael Sørensen

Vores datter på 12 skal ligge i sin seng kl. 21 på hverdage og så er hun
somregel faldet i søvn inden 21.30. (Sådan har det været i de sidste 1-2 år
tidligere var det kl. 20) I weekenden har hun tidligere skulle i seng senest
kl. 22 for at undgå at fridagen efter blev spoleret af hysteriske anfald,
men det sidste års tid har vi slækket på den regel, og det fungerer fint nu.
Hun bliver vækket ca. 6.15 og står op 6.30 til hverdag.

Jeg falder som regel om allerede kl. 21-22 også *S* mens hendes far er en
natteravn...

Mvh Dorte

Fra : Biker Mike

Dato : 19-05-04 23:29

Tak for svarene, Jeg troede bare det var mig der var en gammel tosse der
gerne ville have ungerne i seng ved en 21 tiden, og som også gerne vil i
seng selv omkring 22 - 22.30.

Fra : Lars Fischer

Dato : 21-05-04 15:23

> Tak for svarene, Jeg troede bare det var mig der var en gammel tosse
> der gerne ville have ungerne i seng ved en 21 tiden, og som også gerne
> vil i seng selv omkring 22 - 22.30.

Det har vist ikke noget med gammel tosse eller ej at gøre, men det kunne
tyde på at du er A-menneske, endda i ret udpræget grad. Du gør i den
sammenhæng måske klogt i at huske på, at det er det ikke alle der er. Hvis
dine børn er B-mennesker og du påtvinger dem dine sove-vaner gør der deres
liv unødigt besværligt.

/Lars

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 21-05-04 20:52

Lars Fischer <spam@suk.dk> wrote in message news:<Xns94F0A6FE75C08spamsukdk@130.226.1.34>...
> [...]
> dine børn er B-mennesker og du påtvinger dem dine sove-vaner gør der deres

Til dels. Men sove-vaner er - specielt for B-mennesker - i høj grad
dikteret af omgivelserne: Man skal op, fordi man skal på arbejde, i
skole osv. Unger på 10-11 år skal i skole, dvs. de fleste dage være
ude af døren senest (afhængig af transporttid) 7.30-7.45. Resten er
subtraktion: tid til morgenmad, smøre madpakke, tage tøj på, gå i bad
etc. Hvis man er hurtig og mor smører madpakken og laver morgenmaden
kan man nå det hele på en halv time. (At det så er usundt at stresse
morgenrutinen igennem er en anden tig.) Så skal man ikke op senere end
ca. 7.00. Hvor stort søvnbehov har en 10-årig? 9-10 timer? Så er det i
seng kl. 21-22.

Altså: Sengetiden er ikke vigtig. En tilstrækkelig nattesøvn og tid
til en fornuftig og rolig morgenrutine er derimod.

Og specielt for B-mennesker, der skal op før de egentlig har lyst, er
det vigtigt med en fast rutine.

VH
Kristian, et B-mennesker der står op alle hverdage kl. 5.30.

Fra : Cat

Dato : 21-05-04 21:06

"Kristian Damm Jensen" <damm@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til en fornuftig og rolig morgenrutine er derimod.
>
> Og specielt for B-mennesker, der skal op før de egentlig har lyst, er

Nogle unger har brug for meget søvn - nogen har brug for mindre. Find ud af
hvor meget søvn det aktuelle barn har brug for, find ud af nødvendigt
stå-op-tidspunkt, træk sovebehovet fra og du har sengetiden.

Min datter på 11 har aldrig haft et ret stort søvnbehov - hun kan sagtens
klare sig med 8 timer, men vil dog gerne have 9. Jeg, derimod, har først de
sidste år kunnet klare mig med mindre end 8-9 timer selv som voksen.

Tine

Fra : Lars Fischer

Dato : 21-05-04 15:20

"Biker Mike" <fjerndette-dko12134@vip.cybercity.dk> wrote in

> Et simpelt spørgsmål, Hvad tid lægger i jeres 10 - 11 årige unger i
> seng ?

Hmm. Vores er ikke så store endnu, men da jeg var på den alder gik jeg vel
i seng ved 22-tiden. Desuden havde jeg dengang *altid* en bog med i seng,
så sovetiden kunne godt blive en del senere end det.

/Lars