"rust" i akvariet
Fra : Per Dronninggaard

Dato : 18-05-04 19:45

Hej

Jeg har for ca 1 mdr siden startet et lille sneglehusciklide akvarie op
(54l).

Der er selvfølgelig sand i bunden. Derudover har jeg sat en kenya-sten i +
sneglehuse.

efter ca 14 dage opdagede jeg at der var nogle "rust" pletter på min sten.
Dette er bredt sig mere og mere og nogle af sneglehusene har nu også fået
det.

Hvad er dette ???? Er det noget jeg skal reagere på ? eller skal man bare
lade det være (ikke så kønt)

Håber der er nogle der har oplevet noget lignende og derfor kan give en
årsag/løsning.

Til sidst imens jeg har "fat" i Jer. Som i sikkert ved så graver disse små
fisk MEGET i sandet. Faktisk helt ned til bunden. Dele af akvariet har ikke
mere sand i bunden, men det ligger istedet op ad siderne. Dette bundløse
akvarie er ikke det kønneste. Kan jeg tillade mig at rykke sandet tilbage
eller evt. at probe mere sand i akvariet ??? Eller skal man helt lade det
være for at forstyrre fiskene så lidt som muligt. Hvad er Jeres erfaring med
dette.

På forhånd tak

Per

xxx skal erstattes med vip i min email

---

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 18-05-04 20:58

Kunne de rust pletter ikke være begyndende brunalger?

M.

Fra : Martin Heller

Dato : 18-05-04 21:39

Per Dronninggaard wrote in
> [...]

> skal man helt lade det være for at forstyrre fiskene så
> lidt som muligt. Hvad er Jeres erfaring med dette.

Du kan flytte lige så meget rundt på sandet som du vil. Det
varer ikke ret længe inden sandet igen er gravet væk - det
er en del af charmen ved sneglehuscichlider. Eneste
effektive middel er at gøre bundlaget tilstrækkeligt tykt
til at de ikke gider at grave ned til bundglasset.

Fra : Luten[9400]

Dato : 24-05-04 15:21

jeg har samme problem med "rust" ved ikke om det er brune alger. jeg har
selv sneglehus cichlider

mvh Lasse

Fra : Frank Gregersen

Dato : 25-05-04 21:21

Du kunne tage en flamingoplade og smøre ind i alfix og hælde sand over
pladen imens alfix´en stadig var våd.
Nå den er tør ligger du den i bunden af akvariet. Måske skal der lidt sten
til at holde flamingopladen nede. Vupti så er du fri for at se på glasbunden
når kræene graver!
MVH Franke

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-05-04 16:38

"Frank Gregersen" <frankNOSPAMgregersen@stofanet.dk> wrote in message
> Du kunne tage en flamingoplade og smøre ind i alfix og hælde sand over
> pladen imens alfix´en stadig var våd.

Eller bare gøre det samme direkte på glasbunden.
vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net