Processor spørgsmål ?
Fra : Simon [2700]

Dato : 18-05-04 16:12

Hejsa,

hvis man nu køber en Xeon med hyperthreading (eller 2 bliver det jo nok),
har den så alle de instruktionssæt der er i en alm P4C med hyperthreading,
således
at den ville være ligeså god til spil osv ?

Og er der nogen bundkort til 2xSocket604 der kan leve uden Reg. ram (gerne
med link eller navn til edbpriser)? og hvad gør reg. ram egenligt ?
- er det det samme som ECC ?

Jeg skal bruge maskinen til både spil og videoredigering (sidstnævnte er
grunden til 2x cpu)...

mange tak for hjælpen !
mvh.Simon

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-05-04 17:00

Simon [2700] skrev:

> hvis man nu køber en Xeon med hyperthreading (eller 2 bliver
> det jo nok), har den så alle de instruktionssæt der er i en
> alm P4C med hyperthreading, således at den ville være ligeså
> god til spil osv ?

Ja, det mener jeg og med 2 x Xeon med HT koblet til, vil WinXP
Pro se det som 4 processorer. Det skulle dog langt fra give
en firedobling af ydelsen, frem for at køre med 2 x Xeon uden
HT koblet til. I visse situationer skulle det vist endda gå
langsommere med HT slået til i et dual Xeon-system, men det
er kun med visse programmer og/eller spil. I de fleste tilfælde
går det vist en anelse hurtigere (10-12 %) med HT koblet til.

> Og er der nogen bundkort til 2xSocket604 der kan leve uden
> Reg. ram (gerne med link eller navn til edbpriser)?

IWILL DH800, som jeg selv overvejer at købe for tiden, kan
både køre med og uden REG. RAM.

> og hvad gør reg. ram egenligt ? - er det det samme som ECC ?

Ikke så vidt jeg ved, men formålet er nogenlunde det samme som
med ECC-RAM, hvilket er, at gøre RAM-klodsen mere stabil.
Registered RAM er det samme som det der før i tiden hed buffered
RAM. På Reg. RAM sidder der et kredsløb som forstærker signalerne
og det giver mulighed for at pakke de små chips tættere sammen
uden at RAM-klodsen bliver ustabil af den grund.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Simon [2700]

Dato : 18-05-04 21:52

> IWILL DH800, som jeg selv overvejer at købe for tiden, kan
> både køre med og uden REG. RAM.

Hej igen, og tak for reply'en,
men jeg kan ikke finde det kort der hos edbpriser, kan du evt peje mig i
retning af en forhandler ?
tak
mvh.Simon

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-05-04 23:21

Simon [2700] skrev:

> men jeg kan ikke finde det kort der hos edbpriser, kan du evt
> peje mig i retning af en forhandler ?

Den eneste forhandler af IWILL DH800 herhjemme, jeg kender til
er: <http://unicomputer.dk/prod07.htm>. Jeg ved dog ikke om han
har bundkortet på lager. Har ikke snakket med ham endnu.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-05-04 23:44

Thomas G. Madsen skrev:

> IWILL DH800, som jeg selv overvejer at købe for tiden, kan
> både køre med og uden REG. RAM.

Ovenstående passer tilsyneladende ikke. Det understøtter kun
unbuffered RAM, som åbenbart er det modsatte af Reg. RAM.
<http://www.iwillusa.com/products/ProductDetail.asp?vID=186>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Leony

Dato : 19-05-04 18:22

In news:40aa27be$0$260$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Simon [2700] typed:

> Og er der nogen bundkort til 2xSocket604 der kan leve uden Reg. ram
> (gerne med link eller navn til edbpriser)? og hvad gør reg. ram
> egenligt ? - er det det samme som ECC ?

Sakset fra edbprisers produktguide:
http://www.edbpriser.dk/Guide.asp?ID=1016 :
"ECC RAM /Registered
Alle typer RAM kan i dag fås som ECC (Error Correction) RAM. Denne RAM
type er dyrere, men til gengæld er der mulighed for at fejl under
overførslen til/fra RAM kan blive rettet. Der er nemlig ekstra
hukommelseschips på RAM-blokken, der gør det muligt at rette eventuelle
fejl der opstår under overførslen af data. Almindelige RAM har ikke
denne funktion. Det er sjældent at disse fejl opstår, og for almindelige
brugere har det næppe den store betydning. ECC RAM anbefales derimod til
computere, hvor det er vigtigt med høj sikkerhed og stabilitet - for
eksempel til servere. Desuden er ECC RAM også lidt langsommere end
almindelige RAM, pga. at der skal sendes fejlrettelsesdata, sammen med
almindelige data. Hvis man vil bruge ECC RAM, kan man ikke blande det
med almindelig RAM. Bundkortet skal ligeledes understøtte ECC RAM for at
det kan bruges."

"Registered/registreret RAM har næsten den samme funktion som ECC RAM -
nemlig at gøre RAM-klodsen mere stabilt, samt at forbedre ydelsen. Her
er der ikke ekstra hukommelseschips, men der bruges i stedet en buffer
chip. Registered RAM er - ligesom ECC RAM - mest tiltænkt servere og
andre computere der kræver maksimal stabilitet."

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Simon [2700]