Hestenettet er ikke intereseret.
Fra : Lene

Dato : 18-05-04 14:42

På opfordring fra denne ng, satte jeg et indlæg på hestenettet, men her er
deres respons:

Kære HN-bruger

Jeg har valgt at slette din tråd da den ikke helt opfylder de krav vi
stiller til indlæg på HN. Det står ikke klart at den omtalte virksomhed er
dømt for noget, og at det er omtalte virksomheds produkter der er den
direkte årsag til den meget tragiske situation du står i.

Jeg har stor forståelse for din bitterhed, og jeg har den største sympati
for dine følelser. Jeg sender mine varmeste kondolencer.

Med venlig hilsen
Claus Jørgensen
Moderator

Heste-nettet.dk

Jeg har gjort, hvad jeg kunne for at informere andre - specielt da firmaet,
klart og tydeligt har givet udtryk for at de gerne vil i kontakt med folk
som også har oplevet problemer.

Mvh. Lene Andersen
www.sitecenter.dk/stutteridryad
Husk: "fjerndette" fra mailadresse ved svar, da posten ellers ikke ankommer.

Fra : Mette

Dato : 18-05-04 14:54

Jeg regnede godtnok heller ikke med, de ville acceptere at sætte det på, når
situationen ikke er fuldt belyst, men det var jo et forsøg værd.

Hvis man går ud offentligt og siger, at et bestemt firmas produkter er
farlige, risikerer man et erstatningsansvar, hvis det viser sig, at
problemet ikke skyldtes produktet alligevel. Dangrønt kan miste rigtigt
mange penge, så erstatningen kan blive ret voldsom at betale, hvis man
skulle blive dømt. Derfor må medierne passe meget på (og også fordi deres
troværdighed ikke kan tåle alt for mange falske alarmer) - og i øvrigt kan
man som privatperson/firma også selv blive sagsøgt, men den risiko har du/I
jo så valgt at tage for at advare andre.

Det er en meget alvorlig anklage, og jeg er ikke i tvivl om, at det vil
vække meget stor opmærksomhed, hvis det viser sig i undersøgelserne, at
produktet generelt har denne indbyggede fare. Udover at det vel vil blive
taget af markedet. Men man må nok væbne sig med en smule tålmodighed, til de
rette myndigheder og andre har undersøgt sagen til bunds.

Mvh,
Mette

Fra : Lene

Dato : 18-05-04 15:26

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg regnede godtnok heller ikke med, de ville acceptere at sætte det på,
når
> situationen ikke er fuldt belyst, men det var jo et forsøg værd.

Fuld belyst? Jeg sidder her med en dyrlægeattest på, at det er Dangrønthø
som forårsagede hestens sygdom - som ledte til dens død. Hvor belyst vil i
ha det?

Desuden er der nu en hel del, som har mailet mig, og som siger de også har
haft syge heste efter fodring med produkter fra Dangrønt.

Fra : Mette

Dato : 18-05-04 15:35

> Fuld belyst? Jeg sidder her med en dyrlægeattest på, at det er Dangrønthø
> som forårsagede hestens sygdom - som ledte til dens død. Hvor belyst vil i
> ha det?

Der er arbejdsgange med den slags, som sikrer, at tingene sker på den
rigtige og mest hensigtsmæssige måde, så man mest effektivt får stoppet den
slags. Når man er følelsesmæssigt involveret, synes det at være meget
langsommeligt, men det er gjort for at sikre, at tingene bliver taget
seriøst, når der er ført beviser for, at der er et problem.

> Desuden er der nu en hel del, som har mailet mig, og som siger de også har
> haft syge heste efter fodring med produkter fra Dangrønt.

Foreligger der også her dyrlægeerklæringer?

Selvom jeg da ikke er det mindste i tvivl om, at din hest døde efter
indtagelse af høet fra Dangrønt, så er det jo ikke det samme som at sige, at
høet specielt har den virkning på heste generelt. En hest kan forsluge sig
på mange forskellige ting, uden at der er noget galt med produkterne. Det er
dette, man skal bevise, ikke at lige din hest døde efter indtagelse af høet.
Så en enkelt dyrlægeerklæring kan kun give et fingerpeg om, at der kan være
et problem, men den er ikke i sig selv nok til at stoppe et produkt.

Det kommer jo også an på, hvor mange heste, der spiser dette hø. Hvis
tilstrækkeligt mange spiser det, vil en del af dem få spiserørsforstoppelse
af netop dette hø. Spiste de noget andet, havde de fået det af det andet.
Hvis du forstår, hvad jeg mener. Det er ikke altid så enkelt at bedømme,
hvad der er årsag og virkning - i dette tilfælde om høet er årsagen eller
bare "midlet".

Og jeg vil gerne understrege, at jeg da bestemt mener, meget tyder på, der
er et problem med hø fra Dangrønt. Hvis min hest blev fodret med det, ville
han ikke få så meget som et strå, før det var opklaret, men det er så en
helt anden ting. Better safe than sorry, er mit motto, når mine dyrs helbred
er involveret.

Mvh,
Mette

Fra : Lene

Dato : 18-05-04 16:10

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse
Klip.
> Foreligger der også her dyrlægeerklæringer?

Det ved jeg ikke, og kan da heller ikke ligge hovedet på blokken for disse
folk, men der begyder da, at vise sig et mønster.

> [...]
at
> høet specielt har den virkning på heste generelt.

Det har jeg heller aldrig påstået!

> Så en enkelt dyrlægeerklæring kan kun give et fingerpeg om, at der kan
være
> et problem, men den er ikke i sig selv nok til at stoppe et produkt.

Jeg har aldrig udtalt, at jeg ønsker produktet taget af markedet.

Better safe than sorry, er mit motto, når mine dyrs helbred
> er involveret.

Også mit! Derfor kommer det også noget bag på mig, at folk er begyndt at
maile mig angående deres syge heste. Flere holder nemlig fast på, at de har
haft kontaktet Firmaet Dangrønt, som så har nægtet at indgå i en dialog. Og
det er her, det begynder at blive spooky! Min mand kontaktede nemlig
Firmaet, da vi indenfor ganske kort tid, havde to tilfælde af
spiserørsforstoppelse, og de påstod hårdnakket at de aldrig havde hørt om
noget lignende før. Og derfor købte jeg igen deres produkt, og nu er min
hest død!

Hestenettet har i øvrigt skrevet til mig igen. De vil gerne ha mig til at
skrive en artikel på deres side, om det her. Men vil ikke have et indlæg fra
mig skrevet som privatperson.
Nu er det sådan med internetsider, at de helt frit vælger hvilke indlæg, de
vil bringe og hvilke de ikke vil. Sådan er det! Men det virker da lidt
pudsigt, at de gerne vil ha en artikel, men vil ikke ha et
privatindlæg............. Nu vel, det er deres hovedpine! Jeg akcepterer
naturligvis deres holdning - og så må de heste der evt. kunne have været
reddet, jo bare gå til.

En ting er vi alle enige om, alle med heste burde informeres om det her - så
har man da i det mindste muligheden for at vælge, - vil man tage chancen med
Dangrønt eller ej.

Fra : Mette

Dato : 18-05-04 16:45

> Det ved jeg ikke, og kan da heller ikke ligge hovedet på blokken for disse
> folk, men der begyder da, at vise sig et mønster.

Måske. Det er så det, undersøgelsen skal klarlægge.

> Det har jeg heller aldrig påstået!

Så har jeg ikke forstået dine indlæg korrekt. Siger du ikke, at du mener,
høet har været skyld i tre tilfælde af spiserørsforstoppelse hos dig alene,
en med dødelig udgang, og adskillige andre tilfælde landet over, mindst en
anden med dødelig udgang?

Hvis høet ikke har egenskaber, der generelt kan være farlige for heste,
hvordan kan det så gavne andre heste, at man advarer mod produktet?

> Jeg har aldrig udtalt, at jeg ønsker produktet taget af markedet.

Igen må jeg have misforstået dine indlæg. Mener du ikke, at hø fra Dangrønt
kan føre til sygdom og død hos heste? Hvis dette viser sig at være sandt, er
der næppe mange, der IKKE ønsker det taget af markedet, sandsynligvis
inklusive Dangrønt.

Advarsler er meget godt, men de kræver jo, at folk ser dem, og det er da
langtfra alle hesteejere, der læser Heste-Nettet og Travservice.dk (tak for
linkene i øvrigt!). Så skal man sikre hestene, skal man jo have produktet
taget af markedet, hvis det viser sig at være farligt.

> [...]
> skrive en artikel på deres side, om det her. Men vil ikke have et indlæg

Det kan jeg godt sætte mig ind i. Hvis du skriver en artikel, er det mere
officielt. Et privat indlæg er bare din personlige mening om tingene. Der er
stor forskel, og det tyder på, at Heste-Nettet mener, der er kød på sagen.
Men okay, jeg har så også set flere "artikler" på Heste-Nettet, som mildt
sagt ikke var researchet overhovedet, og hvor der ikke var skyggen af hold i
det, der blev skrevet, så jeg tager deres "artikler" skrevet af forskellige
privatpersoner med et meget stort gran salt efterhånden. Det er noget andet
med de artikler, der er skrevet af professionelle, men der er en tendens på
det site til at ophøje nogle nyhedsgruppe-indlæg til "artikler", og det kan
de sjældent bære.

> [...]

> har man da i det mindste muligheden for at vælge, - vil man tage chancen

Hvis der er hold i det med, at mange heste er blevet syge, så mener jeg
bestemt, at produktet skal stoppes midlertidigt, mens man undersøger det
nærmere. Og det vil det da nok også blive, når de lige har kigget nærmere på
de mange meldinger, du fortæller om, hvis det viser sig, at der er grund til
det.

Mvh,
Mette

Fra : Lene

Dato : 18-05-04 17:30

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Måske. Det er så det, undersøgelsen skal klarlægge.

Jeg er ikke primus motor i nogen undersøgelse. Det er Landskontoret for
heste, som må gøre det. - og det gør de, hvis jeg ellers har forstået deres
budskab rigtigt, kun hvis Firmaet Dangrønt ikke umiddelbart vil indgå et
frivilligt erstatningsforlig.

> Så har jeg ikke forstået dine indlæg korrekt. Siger du ikke, at du mener,
> høet har været skyld i tre tilfælde af spiserørsforstoppelse hos dig
alene,
> en med dødelig udgang,

Jo, høet har været skyld i tre sygdomstilfælde hos mig, en med dødelig
udgang. Jeg kan dog ikke sige, at heste generelt dør eller bliver syge af
Dangrønts produkter - stor forskel.

og adskillige andre tilfælde landet over, mindst en
> anden med dødelig udgang?

Jeg kan referere, hvad folk skriver til mig, men ikke stå inde for
sandhedsværdien i det de fortæller.

> Hvis høet ikke har egenskaber, der generelt kan være farlige for heste,
> hvordan kan det så gavne andre heste, at man advarer mod produktet?

Jeg har ikke sendt disiderede advarsler ud, blot fortalt det forløb, og de
konsekvenser som fodring med Dangrønthø, har haft for mine heste. Samt
forhørt mig om andres erfaringer. I følge min private opfattelse, med de
erfaringer jeg har gjort, er Dangrønthø et produkt, som kan være meget
farligt. Og jeg mener, at offentligheden har en ret til at få at vide, at
der har været problemer med et produkt.

> Igen må jeg have misforstået dine indlæg.

Ja, men det er helt ok, jeg uddyber gerne mine svar *s* Jeg har intet sted
skrevet at jeg ønsker produktet fjernet fra markedet. Hvad jeg så i mit
stille sind tænker, må blive min sag - tanker er jo toldfri i Danmark.

> Det kan jeg godt sætte mig ind i. Hvis du skriver en artikel, er det mere
> officielt.

Ja, det har luret mig, at den side gerne vil have private til at lege gratis
journalister for dem.

> [...]

> de mange meldinger, du fortæller om, hvis det viser sig, at der er grund

Vi er for så vidt enige på det punkt, og jeg overrækker kopier af mailsne
til Dangrønt i morgen, men du må jo også forstå, at jeg ikke kan sidde og se
på min pc, om folk fortæller mig sandheden - derfor kan jeg jo også kun stå
inde for mine egne erfaringer.

Fra : Mette

Dato : 18-05-04 20:57

> Jeg er ikke primus motor i nogen undersøgelse. Det er Landskontoret for
> heste, som må gøre det.

Ja, det er jeg klar over, men det er også den undersøgelse, jeg henviser
til. Det kunne du jo ikke gætte.

> [...]
se
> på min pc, om folk fortæller mig sandheden - derfor kan jeg jo også kun

Klart nok. Men måske skulle du også sende de mail til Landscenteret, så de
kan indgå i undersøgelsen, og Landscenteret kan gå ind i at undersøge, om de
har noget på sig eller ej. Jeg kender absolut intet til Dangrønt som firma,
men jeg ville aldrig stole på, at et firma undersøgte sig selv
tilbundsgående i den slags sager. De kan være de mest reelle mennesker, der
findes, men det er for vigtig en sag til at tage den chance.

Mvh,
Mette

Fra : Marlene

Dato : 18-05-04 17:30

"Lene" <hamadryadfjerndette@mail.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> Desuden er der nu en hel del, som har mailet mig, og som siger de også har
> haft syge heste efter fodring med produkter fra Dangrønt.

Altså nu bliver jeg godt nok nervøs igen; hvilke produkter? Jeg bruger som
sagt også Dangrønts produkter, og det er jo også snittet hø (med melasse).
Skulle det også være farligt? Jeg synes, det er irriterende at tænke på, at
man vil give sine heste det bedste, der muligvis kan fås på markedet (og det
er jo ikke billigt), og så kan det være farligt. Hvilke andre tilfælde har
du hørt om?

Venlig hilsen

Marlene.