Fødslen..
Fra : Ditte Buchmann

Dato : 18-05-04 14:04

Hmm..

Vores kat som engang var lille er blevet meget meget tyk... og
killingerne burde meget gerne komme inden for få dage..

Men hvordan finder vi ud af hvornår aat fødslen er igang, er der nogle
specielle tegn..

Lige nu går hun rundt og brokker sig meget.. Hun ligger hele tiden og
"sover" men hun vender og drejer sig konstant.. og desforuden har hun
meget store humørsvingninger.. Er alt dette et tegn??

Håber nogen kan give et svar..

Med venlig hilsen
Ditte Buchmann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Pernille Scharff

Dato : 19-05-04 09:11

Hej Ditte,

den kloge kat (f.eks. min *griner*) siger selv til når det er tid...

En god ide er selvfølgelig at gøre en fødekasse klar - en papkasse lagt ned
på siden med gamle lagner eller andet sugende materiale i - dog ikke
håndklæder øverst, for så hænger killingernes kløer fast. Vis katten
fødekassen, så vil hun sikkert være klar over at det er et godt sted at
føde.

Da min Skrubbe fødte sidste sommer kom hun og vækkede mig et par timer før
det gik løs. Hendes mave føltes helt anderledes og mere hård, og hun ville
MEGET gerne nusses på maven. Det var selvfølgelig kl. bøh om natten, og da
jeg kravlede ud af sengen, gik hun omgående i fødekassen. Der gik dog et par
timer før fødslen gik i gang, og der var jeg slet ikke i tvivl - der kom en
slimprop, veerne føltes meget tydeligt på maven, osv.

En kat er drægtig i ca. 9 uger, så hvis du ved omtrent hvornår hun er blevet
parret, kan du jo også regne dig frem til hvornår det begynder at blive
aktuelt - selv om der altså findes dem der går helt op til 72 dage...

Held og lykke! Jeg kan anbefale dig at låne Politikens Kattebog på
biblioteket, hvis du ikke har den selv - afsnittet om fødsler er ganske
glimrende.

/Pernille
www.garion.dk