Første haglgevær
Fra : H.S.

Dato : 18-05-04 13:51

Jeg har lige fået jagttegn, og skal nu have købt mit først haglgevær, men
hvad skal jeg kigge efter.
Geværet må max koste 3.000 kr / helst under 2.000 - gerne brugt men
selvfølgelig i god stand.

Jeg vil have en O/U / 12/76 eller 12/70 og gerne med enkelt aftrække og
ejector.

chokes har jeg ikke forstand på

Hvad skal jeg kigge efter ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : Tobester

Dato : 18-05-04 14:37

Du skal kigge efter mange ting, men noget af det vigtigste er:

-Skyd med andres geværer, og lær lidt om, hvad der passer dig. Også hvad
angår o/u og s/s. Du kunne blive overrasket.
-Fin idé ikke at købe dig ludfattig i første omgang, det kan være, at du
ændrer prioriteter, når du er mere inde i det hele.

---------------------

-Slid: *Afmonter forskæftet og fat med den ene hånd om hovedbolten og
undersøg for slør med geværet lukket,
en ny hovedbolt er dyr.
*Knæk og luk geværet, tag aftræk med GOD kraft UDEN at afsikre.
Den må ikke gå af....
*Kig i løbene, der skal ikke være store kratere efter rust
*Undersøg trangboringen, ældre geværer er tit trange, og det
koster et par hundrede pr. løb af få boret op.

-Længden på geværet. Prøv om det falder godt til kinden, os med lange arme
kan få brug for en forlængelse, men det koster fra 100kr. op til mange
penge, alt efter løsning.

-Ellers skal du blot prøve om geværet ligger godt i hånden til dig, om dit
øje automatisk finder sigtelinjen osv., om det føles solidt, altså uden slør
osv. Det kan være svært at købe brugt. Alternativt kan du tage geværet med
til en bøssemager og betale ham en halv time for at gennemgå det. Mange vil
gøre det gratis, evt. hvis du køber lidt ammuntion ea.

----------------------

Finder du ikke andet, så har jeg en Felix Sarasqueta 12/70 o/u i flot stand
til salg, men jeg skal have 2600kr. for den. Men du kan finde et fint
begyndergevær til omkring de 2000kr., hvis du leder efter det og har lidt
tålmodighed.

MVH Tobester

Fra : H.S.

Dato : 19-05-04 08:42

"Tobester" <ttbdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Du skal kigge efter mange ting, men noget af det vigtigste er:

Tak for alle dine råd, jeg har printet din mail og vil gemme den ,-)

Fra : Claudio Adam

Dato : 18-05-04 16:46

> [...]
>--
>Henrik
>Aloe Vera og produkter til personlig pleje:

Dav
køb en ny et løbet CBC med hane,
( det var der noget der hed i gamle dage )
et skud skærper koncentrationen
den er solid kan graves ned og for den sags skyld op igen og
stadig funktionere

--
med venlig hilsen
Adam