Rensning af hylstre med Ultralyd
Fra : Buck

Dato : 18-05-04 11:58

Hej,
er der nogen her i gruppen der har erfaring med at rense patron hylstre med
ultralyd? (Som alternativ til en tumbler)

Jeg har overvejet at købe denne her:
http://www.ultraschall-reiniger.de/shop/catalog/index.php?cPath=49

Og så bruge noget ammoniakalkalisk væske som jeg mener kan fås hos Korsholm.

Nogen der kender det produkt? Eller lignende produkter?

/Buck

Fra : Erik Prestmo

Dato : 18-05-04 20:34

Buck <buck@sol.dk> skrev i news:40a9eb93$0$3057$14726298@news.sunsite.dk
> [...]
Korsholm.

> Nogen der kender det produkt? Eller lignende produkter?

Ammoniakkbasert rensemiddel ANGRIPER messingen (rein kjemi).

Dessuten er da en slik sak MYE dyrere enn en enkel sak fra Midway Norge?

Den kan dessuten i tilleg til å rense tomme hylser, også benyttes til å
fjerne smurning fra ladete patroner, ved ganske enkelt å polere de ferdige
patronen i ca 10 - 15 minutter!

Det kan ikke ultralyden......

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : Buck

Dato : 21-05-04 21:43

Hvad er det for en "enkel sak" du hentyder til fra Midway? Forhandler de
andet end almindelige tumblere?

Jeg har en Lyman 600 tumbler, som jeg har fået købt for lille, da jeg kun
kan tumble godt 50 hylstre ad gangen, og det tager 3 timer. (benytter corn
cob)
Derefter bruger jeg en del tid på at polere hver eneste hylster i hånden, da
jeg ikke er tilfreds med resultatet efter tumblingen.

Desuden synes jeg ikke hylstrene bliver ordentlig rene, hverken indvendig,
eller i fænghætte hullet.

Ved istedet at bruge en ultralydsrenser forventer jeg at kunne rense 100
hylstre ad gangen, (hvilket tager 10-15 minutter) og slipper for at skulle
efter-polere hvert enkelt hylster i hånden.
Hylstrene skal vel blot lægges til tørre og er derefter klar til brug?

Ultralydsrensning i væske skulle rense bedre både udvendig og invendig.
Se evt. Ålborg våbenhandels reklame på http://www.lntrade.dk/elmasonic.htm

Kan man evt. bruge andre kemikalier end ammoniak til at rense hylstrene med?
Noget er er mere skånsomt over for messingen?

Min tumbler kunne jeg så fint (som du foreslår) bruge til at polere de
færdige patroner, lige bortset fra at det nok ikke er så smart når jeg lader
moly-coatede projektiler.

Jeg lader ca. 5000 patroner om året, og hvis jeg regner tidsforbruget ud
bruger jeg idag ca. 4 minutter pr. hylster eller ca. 14 dage om året
uafbrudt på at rense hylstrene.
Med ultralyd skulle jeg kunne gøre det samme på bare 12 timer! Så det er da
vel et forsøg værd.
--
Buck

Fra : Erik Prestmo

Dato : 22-05-04 00:17

OK du tror du sparer tid på rensingen.

men må bruke tid på tørring. Vann i hylsene er noe dritt og vanskelig å bli
kvitt, i tennhullene.

Dessuten virker IKKE amoniakkbaserte vannløsninger på dritten i
tennhettelommene, der må det andre virkemidler til. Men da har du allerede
FUKTET dritten som sitter her, den tørker veldig SAKTE og må fjernes på anne
måte.

Dessuten svekker ammoniakk generelt messing, det spiser kobberet, så
heretter må du bruke TID til å sjekke hver eneste hylse med tanke på
hylseseparasjon.....

Har du lest Ladeboken?

Ikke?

Det kan du få meg til å tro!

Hvorfor skal på død og liv hjemmeladere ha det så travelt, slkønner de ikke
at det er med liv, helse og ikke minst utseende som innsats?

5000 patroner er da slett ikke mye, hvor lang tid bruker du på å lade dem in
the first place? Det ER jo mulig at du kunne tjene på å kjøpe en Dillon
presse!

Med Midways vibrerende tumler greier du minst dobbelt så mage hylser
(riflehylser) dessuten bør du absolutt først vurdere å tilsette
poleringsmiddel til corn cob'en, etter min erfaring er det IKKE nødvendig å
benytte 3 timer til hylser som er normalt pent behandlet. 3 timer er
forbeholdt hylser som har ligget ute ved banen en hel NORSK vinter!

Bruker du poleringsmiddel og investerer i Midways separator-kit så blir di
kvitt mesteparten av det som du oppfatter som slipemiddel......

Investerer du i en ekstra poler-bolle, så kan du etterpolere med rent
corn-cob, et par minutter.....

Eller kjøp en tumler ekstra, det burde bli billigere enn en slik
ultralyd-sak, som sies å være kostbar, og er (etter min mening) totalt
uegnet til oppgaven. YMMV.

--

Buck <buck@sol.dk> skrev i news:40ae6c3c$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

Fra : Buck

Dato : 25-05-04 09:25

Hør lige den selvudnævnte ladegud!

"Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> wrote in message
> [...]
> FUKTET dritten som sitter her, den tørker veldig SAKTE og må fjernes på

Jeg VED jeg sparer tid på rensningen!
Desuden er hylstrene allerede våde. Efter udbrændning af hylsterhalsen køler
jeg hylstrene ned i vand, så hvor er forskellen i at jeg putter dem ned i
endnu en væske? Mig bekendt er der ikke noget der er mere vådt end vådt!
Fænghættelommen skal jo stadig renses med børste og "Deburring tool", men
det ændrer jo ikke på at hylstret stadig er møgbeskidt indvendig efter
tumbling!

> Dessuten svekker ammoniakk generelt messing, det spiser kobberet, så
> heretter må du bruke TID til å sjekke hver eneste hylse med tanke på
> hylseseparasjon.....

Og det er selvfølgelig noget du har første-hånds erfaring med? Jeg
efterlyste ERFARING og ikke dit løse GÆTTERI!
Når der på en flaske med rensevæske står "Egnet til Messing", hvad tror du
så det betyder?

> Har du lest Ladeboken?
>
> Ikke?
>
> Det kan du få meg til å tro!

Fortæl mig lige hvilket kapitel i din forhelligede "Ladeboken" der omhandler
rensning med ultralyd?

> Hvorfor skal på død og liv hjemmeladere ha det så travelt, slkønner de
ikke
> at det er med liv, helse og ikke minst utseende som innsats?

.... og nu påstår du at det er med livet som indsats at man renser sine
hylstre ordentligt?

> 5000 patroner er da slett ikke mye, hvor lang tid bruker du på å lade dem
in
> the first place? Det ER jo mulig at du kunne tjene på å kjøpe en Dillon
> presse!

Nå ja, og med en Dillon presse slipper man måske helt for at rense sine
hylstre? OT!

> [...]
> benytte 3 timer til hylser som er normalt pent behandlet. 3 timer er
> forbeholdt hylser som har ligget ute ved banen en hel NORSK vinter!

Hvis 3 timer i tumbleren ikke kan rense hylstrene ordentligt, hjælper det sq
da ikke med kortere tid!

> Bruker du poleringsmiddel og investerer i Midways separator-kit så blir di
> kvitt mesteparten av det som du oppfatter som slipemiddel......

Jeg har ikke sagt et ord om slibemiddel! Det er igen noget du antager at jeg
ikke bruger. Ikke for at hjælpe, men for at ophøje dig selv til at være en
"over-mentor" der er meget intolerant over for at nogen vælger at gøre
tingene på en anden måde end du gør.

> Eller kjøp en tumler ekstra, det burde bli billigere enn en slik
> ultralyd-sak, som sies å være kostbar, og er (etter min mening) totalt
> uegnet til oppgaven. YMMV.

Flere antagelser og falske fordomme overfor de ting du ikke kender til!
?129,- for en ultralydsrenser er billigere end en tumbler, og hvis du
virkelig vil kunne udtale dig om emnet skulle du da prøve dette før du fejer
det hele af bordet!

Du hjælper ikke nogen med din snævertsynede fordrejning af tråden. Du svarer
ikke på spørgsmålene, (hvilket du i dette tilfælde ikke var i stand til på
grund af manglende erfaring) og drejer tråden hen på noget du istedet kan
fremhæve dig selv ved. Føj!

> Ladebokens hjemmesider:
> http://ladeboken.tripod.com/index.htm
> Spesialfeltprogrammet:
> http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Og fri os så for dine skjulte kommercielle reklamer. De hører ikke hjemme i
UseNet!

/Buck
Signing off

Fra : Egon Stich

Dato : 25-05-04 10:15

"Buck" <buck@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efterlyste ERFARING og ikke dit løse GÆTTERI!
> Når der på en flaske med rensevæske står "Egnet til Messing", hvad tror du

At det sikkert er glimrende til almindelig husmoderbrug i hjemmet.
Har du aldrig lært kemi i skolen?
Nej, du er jo nok for ung til det. Faget er jo nærmest forsvundet.
Du må ikke bruge den slags på dine hylstre.

Hvis 3 timer i tumbleren ikke kan rense hylstrene ordentligt, hjælper det
> [...]
Hvis du ikke har rene hylstre efter 3 timer, gør du noget aldeles galt.
Eller er det hylstre, du samler op på banen?

Køb nu lige Ladeboken. Og læs den.

mvh
egon.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 25-05-04 14:10

On Tue, 25 May 2004 10:24:45 +0200, "Buck" <buck@sol.dk> wrote:

> [...]
>Fænghættelommen skal jo stadig renses med børste og "Deburring tool", men
>det ændrer jo ikke på at hylstret stadig er møgbeskidt indvendig efter

Jeg tror du bekymrer dig alt for meget. At hylsterne er sorte indvendigt har
ingen praktisk betydning. At "udbrænde" (anløbe) hylsterhalsen er heller ikke
nødvendigt med mindre du nedkalibrerer fra et større kaliber. Hvis du har
problemer med revnede hylsterhalse pga. deformationshærdning, kan man anløbe
efter f.eks hver 10'ende omladning, men det er kun en lappeløsning for et
problem der skyldes for store kammertolerancer.

> [...]
>efterlyste ERFARING og ikke dit løse GÆTTERI!
>Når der på en flaske med rensevæske står "Egnet til Messing", hvad tror du

Messing rense- og polérmidler er ofte baseret på ammoniak. Ammoniak angriber
kobber. Patronhylstre er lavet af såkaldt patronmessing, som er en legering af
ca 72% kobber og 28% zink (alm. messing har ca 60% kobber indhold)
Godstykkelsen i halsen af en riffelpatron er ca. 0.5 mm, i en 22 Hornet blot
0.25 mm. Ætsning i så tyndt gods vil givetvis svække styrken.

Jeg har selv anvendt diverse rensemidler med bla. citronsyre for at opnå
blanke hylstre i en fart, Tromling i varmt vand tilsat rensemiddel, i ca et
kvarter gør efterbehandling næsten overflødig. I dag gider jeg ikke længer
ha' besværet. Jeg tromler hylstrene i en time eller to, und nicht weiter...

--
- JN -

Fra : Erik Prestmo

Dato : 25-05-04 23:05

Buck <buck@sol.dk> skrev i news:40b30228$0$3046$14726298@news.sunsite.dk
> Hør lige den selvudnævnte ladegud!

Nu nu, "Buck", det var lige du der udnævnte mig!
LOL!

> [...]
> Fænghættelommen skal jo stadig renses med børste og "Deburring tool", men
> det ændrer jo ikke på at hylstret stadig er møgbeskidt indvendig efter

Du er alt for opptatt av "beskidt"! Skyd du rolig svineriet ud!

> [...]
> efterlyste ERFARING og ikke dit løse GÆTTERI!
> Når der på en flaske med rensevæske står "Egnet til Messing", hvad tror du

Nu er jeg for meget LÆNGE siden uddannet kemi-ingeniør, men det betyder
selvsagt ikke meget!

Men jeg kan forklare deg hva den etiketten betyder:

Det betyr kort og godt at væsken nettopp etser og FJÆRNER omdannet messing.
Som kjent angripes messing elektrokjemisk (irr kaller noen det)

Inne i en hylse, og spesielt i en riflehylse med flaskehals, foregår det
kontinuerlig en massetransport av messing, ved hver avfyring. Metallet
transporteres mot hylsehalsen, og under hylssepressingen strekkes så halsen
lett med det ekstramaterialet.... Derfor må man, spesielt med riflehylser
drive å passe på hylsene, dreie ned for lange hylser, dreie av for tykke
hylsehalser og så vidre.

Størstedelen av dette metallet kommer fra "strech-zonen" i hylsen, der
hylse-"webben" går over i hylseveggen, og gir opphav til den såkalte
strekk-sonen. Hylsen kommer ubetinmgen til å ryke her, før eller senere.

behandler man i tilleg hylsene med kjemikalier som angriper metallet, vil
det føre til at faren for hylse-separasjon kan øke dramatisk.

Kjøp nå ladeboken, du trenger den Virkelig!

> Fortæl mig lige hvilket kapitel i din forhelligede "Ladeboken" der
omhandler
> rensning med ultralyd?

Ingen steder, fordi ingen har kommet på en så....... spesiell tanke!

Jeg har en gang i tiden jobbet som Quality Controller, på laboratorium. Der
omgikkes jeg daglig i mange år en slik ultralyd-renser. Min erfaring med dem
var ikke spesielt imponerende....

De er laget for totalt forskjellige formål, kan man trygt si.

> ikke
>
> ... og nu påstår du at det er med livet som indsats at man renser sine
> hylstre ordentligt?

Kan du stave Hylseseparasjon?

> [...]
> hylstre? OT!

> Hvis 3 timer i tumbleren ikke kan rense hylstrene ordentligt, hjælper det

DU nekter å vurder om det kan simpelthen kan forholde seg slik at du griper
det hele an i feil ende?

> [...]
> ?129,- for en ultralydsrenser er billigere end en tumbler, og hvis du
> virkelig vil kunne udtale dig om emnet skulle du da prøve dette før du

En BILLIG ultralydrenser? Det kan i hvert fall ikke virke. profesjonelt
utstyr er svinedyrt.

Og som sagt jeg har arbeidet daglig, i mange mange år med en slik, uten å
bli spesielt imponert. En urmaker, gammeldags urmaker, javel. Men til daglig
produksjon i hylselabben?

> [...]
> grund af manglende erfaring) og drejer tråden hen på noget du istedet kan

Feil igjen min venn, det er du som antager, jeg spør, på en kronglete måte
riktignok, men spør, og tvinges til å anta, da du ikke gir oss nok data.

Og jeg svarer da på spørsmålene, jeg. Når du spør i åpent forum, så må du
bare tåle å få ANDRE SVAR enn de du fortrekker selv!

Det er da DU som fremhever deg selv ved å hevde at du har funnet gull ved
enden av regnbuen!

Jeg sier bare LES LADEBOKEN først. I et par år. Så kan du komme tilbake. For
erfarne hjemmeladere er aldri skråsikre, ikke hvis de har utseendet kjært.

> Og fri os så for dine skjulte kommercielle reklamer. De hører ikke hjemme
> UseNet!

Kommersielle reklamer? Lenka er til ei Fanzine, men det var antaklig godt
av moten før du ble født?

> /Buck
> Signing off

Nevnte jeg at det er absolutt å anbefale å tumle Riflehylser ETTER lading i
noen minutter, for å fjerne fett på hylsene? En rask og hundre prosent
sikker metode.

De komersielle ladefirmaene benytter litt grovere saker, Hornady, Winchester
o.l. benytter kjempedigre cement-tromler, og tromler all ammunisjon etter
lading, for å fjerne fett og forurensing fra en løpende lade-operasjon, slik
at produktene blir vakre å se på!