Spørgsmål om havkajak
Fra : Thomas

Dato : 18-05-04 08:46

Hej,
er på udkig efter en havkajak. Kender du lidt til det, så læs gerne videre:

Vil ikke bruge mere end 4000, og finder Baïa Sport, der er
af PE (plast, bedre på stranden end glasfiber), men den er en
Sit-on-top model.

Sit-on-top
- Kunne man så lige så godt sidde på et surfbrædt?

Traditionel, hvor man sidder nede i skroget (hvis jeg vælger sådan een)
- Man bør vel lære sig at lave en grønlændervending
(til hvis man skulle vælte rundt), da man ikke sådan lige kommer
op i en kajak igen? Er det svært?

På forhånd tak,
Thomas

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 18-05-04 14:12

Tue, 18 May 2004 09:46:02 +0200, Thomas <denergodnok@hotmail.com> skrev:

> Vil ikke bruge mere end 4000, og finder Baïa Sport, der er
> af PE (plast, bedre på stranden end glasfiber), men den er en
> Sit-on-top model.

For 4000 kr får du ikke meget kajak, måske kan du finde noget brugt. Jeg
kender ikke den type du spørger til, men er det lavet i plastik hedder det
et badedyr og ikke en kajak. Der kan ikke laves en god kajak i plastik,
materialet er for blødt. Til institutionsbrug eller andet hård behandling
har plastik en fordel, men et plastikskrog er tungt at trække gennem
vandet, efter få ture er de fleste trætte af at roningen er så tung og
besværet.

Hvis du er et legebarn, som vil lidt mere end bare pjaske rundt ved
stranden i en plastikbalje, så prøve eventuelt med kajakpolo. Du kan læse
mere på <www.kajakpolo.dk>

> Sit-on-top
> - Kunne man så lige så godt sidde på et surfbrædt?

Sit-on-top er et lukket skrog, hvor der er lavet et sæde og fodstøtter på
oversiden, og det vil du mangle på et surfboard. Man sidder som i en
normal kajak og ror på samme måde. Eneste forskel er at skroget ikke
bliver fyldt med vand ved kæntring, du vil altid kunne kravle op på
kajakken igen (hvis du altså kan den manøvre!). Og sit-on-top-kajakken er
nok kun anvendelig i sommermånederne.

> [...]
> - Man bør vel lære sig at lave en grønlændervending
> (til hvis man skulle vælte rundt), da man ikke sådan lige kommer

Ja, det er en fordel at få noget instruktion i kajakroning før du begynder
på noget tåbeligt. Kajakroning er ikke noget man bare kan, der er nogle
sikkerhedsøvelser der skal trænes. At kunne vurderer vejr, vind og egne
evner har også vist sig at være en fordel. Men alt det kan du lære hvis du
kontakter en lokal kajakklub.

I kajakroning er grønlændervendingen ikke den øvelse man lige starter med,
men den ekan selvfølgelig læres.

--
Venlig Hilsen Rasmus Hansen

<Fjern spam og udskift 8 med 2 ved svar>

Fra : Mads Prahm

Dato : 19-05-04 20:49

Hej Thomas

> er på udkig efter en havkajak. Kender du lidt til det, så læs gerne
videre:

Jeg har roet havkajak i nogle år men har for nyligt lagt det lidt på hylden
pga. familieforøgelse.

> Vil ikke bruge mere end 4000, og finder Baïa Sport, der er
> af PE (plast, bedre på stranden end glasfiber)

Selv har jeg en havkajak i glasfiber, men der laves mange udemærkede
kajakker i PE. Min kæreste har haft en Piranha (PE)som hun var meget glad
for. Det er helt rigtigt at PE kajakkerne tåler lidt mere tæv, men en
glasfiberkajak er skam også helt fin som strandlegetøj. PE kajakkerne er
generelt lidt langsommere - men skal man ikke ro om kap med nogen i en
glasfiberkajak, kan det jo være lige meget.

> Sit-on-top

Nej, det ville jeg ikke gå efter. Find dig en "rigtig" brugt havkajak i PE
eller glasfiber i den blå avis - eller skrug evt. lidt op for dit budget og
find noget hos www.havkajakken.dk eller www.kajak.dk. I en rigtig havkajak
sidder du med benene under dæk, og med et "sprayskirt" på, dvs. bølgerne kan
skylle over kajakken uden at du får vand i båden.

> [...]
> - Man bør vel lære sig at lave en grønlændervending
> (til hvis man skulle vælte rundt), da man ikke sådan lige kommer

At lave grønlændervendinger, eller "rulle" som det også hedder, ER svært at
lære, men det er bestemt en sjov udfordring. Mange nyder at ro havkajak uden
nogensinde at lære det - der findes andre teknikker til at komme på ret køl
igen, hvis man er kæntret. Mange af disse teknikker kan man lære sig selv,
eller man kan tage et kursus.

Det første du skulle tage at gøre er at melde dig ind i foreningen
Havkajakroerne, som er en landsdækkende klub for havkajakroere - garvede som
nybegynderen. Det koster næsten ingen ting. Jeg har selv være medlem og
deltager i nogle kurser og ture med mere erfarne roere - den bedste måde at
lære på.

or du får bedre svar om havkajakroning end her på dk.fritid.sejlads

Mads