Gæstebog uden mySql
Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-05-04 02:01

Uden at have nogen forstand på php, har jeg forsøgt at oprette en
gæstebog, fundet på
http://www.webteacher.dk/hornhaver/php/index.php med disse fire
filer.
book.php4 | guestbook.php4 | guestbook_inc.php4 | guestbook.dat

Får at vide at post ikke er tilladt og kan heller ikke læse de to
indlæg, der allerede var med.
The requested method POST is not allowed for the URL
/guest/book.php4.

http://hjemmesider.frac.dk/guest/guestbook.php4, evt.
http://hjemmesider.frac.dk/guest/

Så vidt jeg kan se, så er der ingen skrivebeskyttelse.
--
Knud
http://hjemmesider.frac.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-05-04 03:49

On Tue, 18 May 2004 03:00:43 +0200, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>indlæg, der allerede var med.
>The requested method POST is not allowed for the URL

Serveren forstår ikke .php4 som et "efternavn", og .php4 har heller
aldrig været officielt. Kald filerne for .php i stedet for.

Hvis du fx går ind på:
http://hjemmesider.frac.dk/guest/book.php4
... så kan du også se PHP-kildeteksten, hvilket betyder, at PHP'en ikke
bliver afviklet.

Den præcise fejl skyldes så, at den blot betragter .php4 som helt
almindelige, tilfældige filer, der ikke kan tage imod data.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: bolsje (og ikke bolche)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-05-04 05:20

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> skrev :

>Den præcise fejl skyldes så, at den blot betragter .php4 som helt
>almindelige, tilfældige filer, der ikke kan tage imod data.

Det var lidt bedre, tænkte nok, at det var problemet, men man kan
stadig ikke skrive i gæstebogen.

Warning: fopen(guestbook.dat): failed to open stream: Permission
denied in /web/www/frac/users/hjemmesider/guest/guestbook_inc.php
on line 48

Warning: fputs(): supplied argument is not a valid stream
resource in
/web/www/frac/users/hjemmesider/guest/guestbook_inc.php on line
49

Warning: fclose(): supplied argument is not a valid stream
resource in
/web/www/frac/users/hjemmesider/guest/guestbook_inc.php on line
50

http://hjemmesider.frac.dk/guest/guestbook.php
http://hjemmesider.frac.dk/guest/

Evt. kan filerne hentes på
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/guest.zip

Takker for al hjælp.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-05-04 08:14

On Tue, 18 May 2004 06:19:55 +0200, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.dk> wrote:

>Warning: fopen(guestbook.dat): failed to open stream: Permission
>denied in /web/www/frac/users/hjemmesider/guest/guestbook_inc.php
>on line 48

Jeg antager, at du med et FTP-program eller lignende skal ændre
rettighederne på filen "guestbook.dat", så alle brugere kan skrive til
den (idet PHP sandsynligvis kører som en generel apache-bruger, og
dine filer er ejet af dig, og ikke denne apache-brugere).

Du skal kigge på CHMOD eller deslige i dit FTP-program (eller hvad du
nu bruger til at lægge filer op med). Sandsynligvis skal denne fil
sættes til 0666 - i hvert fald læs- og skrivbar for alle brugere.
Denne proces kan variere lidt fra FTP-program til FTP-program.

Det skulle kun være nødvendigt at sætte rettighederne én gang for
alle, for den fil.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-05-04 12:43

> [...]

>den (idet PHP sandsynligvis kører som en generel apache-bruger, og
>dine filer er ejet af dig, og ikke denne apache-brugere).

Takker.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-05-04 16:52

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> skrev :

>Det skulle kun være nødvendigt at sætte rettighederne én gang for
>alle, for den fil.

Fandt ud at lave det om og det virkede også på frac.dk, men
desværre er frac meget nede.

Oprettede så en side på 1.go.dk og har givet alle rettigheder til
datfilen.

Men man kan ikke skrive til gæstebogen.

http://ellentoft.1go.dk/guest/guestbook.php

Nogen ide om, hvorfor?

Der kommer ingen fejlmeddelse.

Ved godt at jeg burde købe plads og ikke benytte gratis webhost,
men når man er på kontanthjælp, så er 300 - 500 kr. i oprettelse
mange penge at bruge

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-05-04 16:55

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.dk> skrev :

>Fandt ud at lave det om og det virkede også på frac.dk, men
>desværre er frac meget nede.

Selvf. er den oppe igen nu, men har ellers været nede de sidste
tre - fire timer, så hvis nogen kan svare, så vil jeg blive glad.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-05-04 19:31

On Tue, 18 May 2004 17:54:41 +0200, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.dk> wrote:

>Selvf. er den oppe igen nu, men har ellers været nede de sidste
>tre - fire timer, så hvis nogen kan svare, så vil jeg blive glad.

Det ser ud til at virke fint nu på frac... (jeg har tilføjet
"Test,Test,Test" og "Test2,Test2,Test2" - man skal vist udfylde alle
felter)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-05-04 20:56

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> skrev :

>Det ser ud til at virke fint nu på frac...

Ja, men den er jævnligt nede og derfor ville prøve 1go.dk og der
kan man ikke skrive i gæstebogen, der sker ikke noget.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-05-04 22:58

On Tue, 18 May 2004 21:55:30 +0200, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.dk> wrote:

>Ja, men den er jævnligt nede og derfor ville prøve 1go.dk og der
>kan man ikke skrive i gæstebogen, der sker ikke noget.

Har du også tilføjet tilsvarende skriverettigheder dér?

Hm, kan ikke lige finde
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/guest.zip - så jeg kan ikke
se PHP-koden. Et bud ville være, at de på 1go.dk har disabled
register_globals (default for dette er også at det er disabled), og
koden ikke tager højde for dette.

1go.dk lader i øvrigt til at køre Zeus (og ikke Apache), men det burde
ikke være noget problem. Jeg vil bare have sværere ved at gætte på
hvad, der skulle være galt.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-05-04 01:01

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> skrev :

>1go.dk lader i øvrigt til at køre Zeus (og ikke Apache), men det burde
>ikke være noget problem. Jeg vil bare have sværere ved at gætte på
>hvad, der skulle være galt.

Har prøvet at spørge i 1go.dks forum og fået at vide det samme at
vide (register_globals) og skulle sætte det til off i scriptet,
jeg ved bare ikke, hvordan.

Det er også ligemeget, foreløbig er det bare leg, for at se om
jeg kan få banket lidt php i min gamle hjerne.

Har du mod (eller en anden) mod på at hjælpe med lidt andet til
det, for jeg ikke selv se, hvor det skal rettes?

Hvis jeg godt vil tilføje, så der står f.eks.
Fra navn og ikke bare navnet, mailadresse og vil tilføje et felt,
hvor man kan skrive sin hjemmesideadresse, hvor så står
hjemmeside foran?
Altså skal indlæg i gæstebogen se sådan ud:

Fra: navn
Mail: mailadresse
Hjemmeside: http://www.etellerandet.xx

Og kan de sidste to gøres klikbare?

Jeg kan ikke finde ud af, hvordan man gør og bogen, hvor jeg
fandt det i, beskriver ikke ændringer.

Tak for al din hjælp og tålmodighed.

Bår det så er gjort, så bliver min store opgave, så atprøve at få
den til spytte noget mere moderne html ud og med css.
Men det skal jeg nok selv prøve at rode med.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-04 08:17

Knud Gert Ellentoft skrev:

>Warning: fopen(guestbook.dat): failed to open stream: Permission
>denied in /web/www/frac/users/hjemmesider/guest/guestbook_inc.php
>on line 48

Det ser ud som om der ikke er skriverettigheder på servern.

Hvis du går til serveren med et FTP-program, kan du formodentlig
pille ved rettighederne. I SmartFTP kan man bare trykke F7 på en
markeret fil eller mappe.

I *nixverdenen er der rettigheder i tre niveauer: ejer, gruppe og
alle, og de kan stilles med binære tal: 4=read,
2=write,1=execute. Læg dem sammen hvis du vil åbne flere
rettigheder.

777 åbner altså alle rettigheder (7=4+2+1 - tre tal = de tre
niveauer).

--
Bertel

Fra : Knud Gert Ellentoft