Ram ? igeigen
Fra : Anders Nielsen

Dato : 17-05-04 17:04

Hejsa!

Jeg har fundet mig et bundbræt "GA-7NNXP" det skulle kunne leverer det
jeg har brug for, men jeg skal også have noget ram.

Jeg har næsten bestem mig for corsair 2X512MB PC3200 eller PC3500, jeg
skal ikke overclocker i starten, men måske senere og vil undgå udgift
til ramskift.

Jeg stopper min nuværende XP2200TBreed i bundkortet til at starte med,
men på længere sigt skal jeg have en større cpu i.

#1 kan XP2200 virke med PC3200/PC3500, jeg tror det, men viden er
bedre

#2 Jeg har læst at registreret ram er bedre hvis man har mere end
256MB, er det rigtigt eller er det kun PC133ram det gælder?

#3 CAS2 troede jeg var noget ala2.2.2.2, men kan se at shg skriver
noget ala 3.2.2.4 ved deres corsair cas2 moduler.

#4 ECC, hmmmmm er det nødvendigt og til hvad?

og ja jeg er TOTALT ny i det med ram

Fra : Leony

Dato : 17-05-04 18:28

In news:n2oha0dvfq5iocic8c1sfmutiuq0mm66fq@4ax.com,
Anders Nielsen typed:

> #1 kan XP2200 virke med PC3200/PC3500, jeg tror det, men viden er
> bedre

Ikke noget problem.

> #2 Jeg har læst at registreret ram er bedre hvis man har mere end
> 256MB, er det rigtigt eller er det kun PC133ram det gælder?

> #4 ECC, hmmmmm er det nødvendigt og til hvad?

Slår lige 2 og 4 sammen.

http://www.edbpriser.dk/Guide.asp?ID=1016 :
"ECC RAM /Registered
Alle typer RAM kan i dag fås som ECC (Error Correction) RAM. Denne RAM
type er dyrere, men til gengæld er der mulighed for at fejl under
overførslen til/fra RAM kan blive rettet. Der er nemlig ekstra
hukommelseschips på RAM-blokken, der gør det muligt at rette eventuelle
fejl der opstår under overførslen af data. Almindelige RAM har ikke
denne funktion. Det er sjældent at disse fejl opstår, og for almindelige
brugere har det næppe den store betydning. ECC RAM anbefales derimod til
computere, hvor det er vigtigt med høj sikkerhed og stabilitet - for
eksempel til servere. Desuden er ECC RAM også lidt langsommere end
almindelige RAM, pga. at der skal sendes fejlrettelsesdata, sammen med
almindelige data. Hvis man vil bruge ECC RAM, kan man ikke blande det
med almindelig RAM. Bundkortet skal ligeledes understøtte ECC RAM for at
det kan bruges."

"Registered/registreret RAM har næsten den samme funktion som ECC RAM -
nemlig at gøre RAM-klodsen mere stabilt, samt at forbedre ydelsen. Her
er der ikke ekstra hukommelseschips, men der bruges i stedet en buffer
chip. Registered RAM er - ligesom ECC RAM - mest tiltænkt servere og
andre computere der kræver maksimal stabilitet."

Hvis du vil have ovenstående RAM, så vær sikker på at bundkortet virker
med det (ikke alle kan køre med ECC/registred RAM).

Personligt mener jeg det er overflødigt til hverdagsbrug.
Hvis prisforskellen er lille så er det ekstra lir, hvis prisforskellen
er stor, så er det imo spild af penge.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Egil Solberg

Dato : 17-05-04 18:34

Anders Nielsen wrote:

> #1 kan XP2200 virke med PC3200/PC3500, jeg tror det, men viden er
> bedre

Kan den udmærket.Kør rammen på PC2100 hastighed, dog, da den totale ydelse
er højest når en kører minne- og systembus på samme hastighed.
Du taber faktisk på at køre rammen på PC3200 (=DDR400).

> #2 Jeg har læst at registreret ram er bedre hvis man har mere end
> 256MB, er det rigtigt eller er det kun PC133ram det gælder?

Det gælder ikke nogen af delene.Registreret ram er langsommere uanset.Ved
veldig store minnemængder, som der ses i servere, kan det ved at reducere
kapacitiv load på minnebus
virke stabilitetsfremmende.
Observer at f.ex OpteronCPUer har kun løsning for registreret RAM end så
længe.Grunden er at CPUen er rettet mod servermarkedet. FX-51-CPUen som ikke
er ment for servermarkedet holdes let tilbage af denne minnearkitektur.
Når socket 939 kommer, vil man kunne køre Athlon64-CPuer på en platform der
både er dual-channel OG
benytter ikke-registreret RAM, hvilket vil give fordele for os almindelige
brugere.

> #3 CAS2 troede jeg var noget ala2.2.2.2, men kan se at shg skriver
> noget ala 3.2.2.4 ved deres corsair cas2 moduler.

CAS2 er CAS2.De andre tal der står er andre minneparametre, også af
betydning.

> #4 ECC, hmmmmm er det nødvendigt og til hvad?

Ikke nødvendig til behovet generelt i denne gruppe. Igen snakker vi servere.

Fra : Anders Nielsen

Dato : 19-05-04 13:21

Hej!

Mange tak for jeres svar, jeg køber jo så nok det ram der er uden ecc
og reg, men jeg har ikke helt styr på cas2 endnu, det kommer jo nok

4.5ns vs 6 ns er det min noget der betyder noget, jeg mener det er jo
en ret lille størrelse, det er en videnskab at købe ram :-/ jeg vil jo
gerne have det bedste til de færreste kr.

Fra : Egil Solberg

Dato : 19-05-04 14:50

Anders Nielsen wrote:

> 4.5ns vs 6 ns er det min noget der betyder noget, jeg mener det er jo
> en ret lille størrelse, det er en videnskab at købe ram :-/ jeg vil jo
> gerne have det bedste til de færreste kr.

4,5 ns og 6ns er en anden måde at skrive RAM-hastighed på end f.ex PC3200.
Jo lavere ns, jo bedre.

Fra : Anders Nielsen

Dato : 19-05-04 15:45

On Wed, 19 May 2004 15:49:40 +0200, "Egil Solberg"
<egilso@hotmail.com> wrote:

>4,5 ns og 6ns er en anden måde at skrive RAM-hastighed på end f.ex PC3200.
>Jo lavere ns, jo bedre.

Ja det ved jeg godt, men det var mere den ret lille forskæl der er på
de to typer om det er noget der har nogen stor betydning, måske
målbart men er det noget man mærker i det daglige spil Farcry,
blackhawkdown osv + grafik 3D + alm. brug.

Fra : Egil Solberg

Dato : 19-05-04 16:42

Anders Nielsen wrote:

> [...]
> målbart men er det noget man mærker i det daglige spil Farcry,
> blackhawkdown osv + grafik 3D + alm. brug.

4,5ns er PC3500
6ns er PC2700.

PC3500 ram kan godt køres på lavere hastighed. Timingen øges derved fra
4,5ns og oppover.
PC 2700 ram kan tit overclockes noget, dvs timingen sænkes fra 6ns og
nedover.

Jeg synes du skal glemme de der nanosekundtalene.De udtrykker ikke mere end
hhv "PC3500" og "PC2700".

Aktuelt ønsker du at køre en T-bred XP2200+ som kører en busfrekvens på
266MHz.Siden der altid er bedst at køre minne- og systembus synkront, vil
PC2100 ram være tilstrækkelig til dette.
Du kan også købe PC2700 eller højere i påvente af en senere opgradering med
CPU der kræver højere fsb (og minnehastigheden bør derfor også øges).
Planlægger du at købe en 400MHz FSB CPU og mske i tillæg vil overclocke
lidt, er det en god ide at købe PC3500, så er der lidt at gå på.

RAM kan altids køres på en lavere hastighed end der står i specifikationen.

Der er altså ikke sådan, at der indenfor PC3500 findes forskellige ram med
forskellig ns-tal, hvis det er det der er spørgsmålet.

Håber dette var opklarende.

Fra : Anders Nielsen

Dato : 19-05-04 18:35

On Wed, 19 May 2004 17:41:48 +0200, "Egil Solberg"
<egilso@hotmail.com> wrote:

>Jeg synes du skal glemme de der nanosekundtalene.De udtrykker ikke mere end
>hhv "PC3500" og "PC2700".

Ok, så siver det ind, det må være alderen

>Aktuelt ønsker du at køre en T-bred XP2200+ som kører en busfrekvens på
>266MHz.Siden der altid er bedst at køre minne- og systembus synkront, vil
>PC2100 ram være tilstrækkelig til dette.

Samler lige mit svar længere nede

> [...]
>Planlægger du at købe en 400MHz FSB CPU og mske i tillæg vil overclocke
>lidt, er det en god ide at købe PC3500, så er der lidt at gå på.

Ja, jeg har en FSB400 cpu i tankerne, men den kommer først senere, de
knap 4000kr for ram og mobo skal jeg lige sunde mig over

>RAM kan altids køres på en lavere hastighed end der står i specifikationen.
>
>Der er altså ikke sådan, at der indenfor PC3500 findes forskellige ram med
>forskellig ns-tal, hvis det er det der er spørgsmålet.

Så fik jeg det sidste på plads, jeg køber bare PC3200 ell. PC3500
stopper i kortet sammen med min skilpadde af en cpu og så skulle det
kunne starte op, kan næsten ikke vente, men håber rampriserne vil
dykke lidt næste uge de er lidt peberet, det er corsair TwinX
PC3200LL jeg har i tankerne, det skulle være noget godt ram.

>Håber dette var opklarende.

Jups, nu fik jeg det vekslet i en møntfod jeg kunne forstå, tusind tak
for din hjælp.

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 20:11

Egil Solberg wrote:

> [...]
> nedover.
>
> Jeg synes du skal glemme de der nanosekundtalene.De udtrykker ikke mere end

Så har jeg en gåde til dig:

http://shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350576

Hvordan hænger det sammen, at det RAM-modul er PC3500, når det har en
"timing" på 7,5 ns?

Fra : Egil Solberg

Dato : 19-05-04 20:23

Jens C. Hansen [Odense]" <"Jens C. Hansen [Odense] wrote:

> Så har jeg en gåde til dig:
>
> http://shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350576
>
> Hvordan hænger det sammen, at det RAM-modul er PC3500, når det har en
> "timing" på 7,5 ns?

Med glæde.
Ikke første gang shg har presteret at skrive forkert.
Læs specs her:
http://www.valueram.com/datasheets/KHX3500A_256.pdf

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 21:15

Egil Solberg wrote:

> Ikke første gang shg har presteret at skrive forkert.
> Læs specs her:
> http://www.valueram.com/datasheets/KHX3500A_256.pdf

Ok, der forsvandt en del af min respekt for shg.