SQL-syntaks
Fra : Rikke Nyland Christe~

Dato : 01-05-01 20:51

Jeg prøver på at lave en søgefunktion. I første omgang ønskede jeg at lave
en avanceret søgning, hvor forskellige søgeord er underlagt kategorier (som
på et bibliotek med overkat. såsom forfatter, titel, søgeord m.m., hvorefter
der kan skrives titel, navn el. andet). Efter mange mislykkedes forsøg har
jeg nu opgivet denne søgning. Det nye jeg vil forsøge er at neutralisere
overkategorierne, hvilket betyder at der kun søges v.h.a et søgeord, som kan
søge i alle tabellens data (forfatter, title etc.). Problemet er nu at jeg
mangler en SQL-sætning, der kan gøre det muligt at søge i forskellige
kategorier. Der skal kunne søges både på Forfatter, Titel, ISBN og Søgeord.
Mit forslag ser sådant ud:

SELECT * FROM Tabel1
WHERE forfatter AND titel AND ISBN AND søgeord = 'MMColParam'

Kan AND eventuelt ændres til en slags "OR" (jeg har uden held prøvet OR!)
således at søgningen leder i alle tabellens data og ikke kun i enkelte
kategorier.

MVH

Rikke

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 01-05-01 22:08

Rikke Nyland Christensen wrote:

> [...]
> Mit forslag ser sådant ud:
>
> SELECT * FROM Tabel1
> WHERE forfatter AND titel AND ISBN AND søgeord = 'MMColParam'

Prøv:

ord = Replace(Trim(Request("ord")), "'", "''")
sql = ""
sql = sql & "SELECT * "
sql = sql & "FROM Tabel1 "
sql = sql & "WHERE forfatter LIKE '" & ord & "' "
sql = sql & "OR titel LIKE '" & ord & "' "
sql = sql & "OR ISBN LIKE '" & ord & "' "
sql = sql & "OR [Søgeord] LIKE '" & ord & "' "

--
Lauritz

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 02-05-01 00:29

> sql = sql & "OR [Søgeord] LIKE '" & ord & "' "

Og så skal der helst % omkring...
sql = sql & "OR [Søgeord] LIKE '%" & ord & "%';"

Så skal man ikke kende hele indholdet af et af felterne...

Jesper Nielsen

Fra : Jesper Kjeldsen

Dato : 03-05-01 09:24

Den holder heller ikke da man med en % foran eller bagved kræver at der er
noget. Eks. søgning efter like '%ord%' vil vise
"fj(ord)en" eller "Dette er en ordbog", men ikke "Ordbog" eller "biord"

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 03-05-01 15:11

Jesper Kjeldsen wrote:

> [...]
> noget. Eks. søgning efter like '%ord%' vil vise
> "fj(ord)en" eller "Dette er en ordbog", men ikke "Ordbog" eller "biord"

Hvilken database har du prøvet det på?
(aka. på de baser jeg kender, betyder "%" nul eller flere)

--
Lauritz

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-05-01 16:35

"Lauritz Jensen" <lauritz2@hotmail.com> wrote in message

> Hvilken database har du prøvet det på?
> (aka. på de baser jeg kender, betyder "%" nul eller flere)

Også min oplevelse
Det er dog lidt "tungt" at lave søgninger på den måde, da databasen ikke
bruger index, men laver en tablescan

mvh/Peter Lykkegaard