Debian fileserver og charset?
Fra : Mads

Dato : 17-05-04 10:12

Hej

Jeg er ved at sætte en debian fileserver op. Den skal primært tilgås fra
nogle Windows klienter vha. SMB, samt via FTP fra diverse klienter
(Windows/Linux).
Dog skal nogle brugere logge ind via ssh og køre diverse programmer direkte
på serveren.

Som start har jeg sat serveren op med ISO8859-1 charset. Dog har jeg
overvejet om det var smartere at bruge UTF8.
Udover de normale 128 ASCII tegn så skal serveren gemme de danske bogstaver.
Derudover ville det være rart hvis den også kunne gemme mere eksotiske tegn
(det er dog "nice to have").
Jeg bruger Samba 3.0. Kernen er pt. 2.4 (men overvejer at opgradere til 2.6,
grundet andre problemer). GCC er 3.3.3. Filsystemet er ext3. Jeg har endnu
ikke lagt mig fast på en FTP server.
De programmer der skal køre direkte på serveren er primært Emacs, MC, g77 og
Latex/LyX.

Så hvilke problemer kan UTF8 medføre? Hvordan er den generelle
understøttelse af UTF8 i programmer? Kort sagt er det en god idé at
opgradere til UTF8 eller skal jeg bare fortsætte med ISO8859-1??

Venlig Hilsen
Mads