Danske slaver i Nordafrika
Fra : Bodil Madsen

Dato : 17-05-04 07:32

Faldt over denne interessante artikel i Søndagsavisen i går den 16. maj. Har
ofte undret mig over at der i kirkebøgerne stod noget om indsamling til
fangerne i Tyrkiet. Her var svaret.
mvh
Bodil Madsen

Fra : B.M. Askholm

Dato : 17-05-04 11:30

"Bodil Madsen" <bodil@fjernmig.nyraad.net> skrev i en meddelelse
> Faldt over denne interessante artikel i Søndagsavisen i går den 16. maj.
Har
> ofte undret mig over at der i kirkebøgerne stod noget om indsamling til
> fangerne i Tyrkiet. Her var svaret.

Mener du den landsdækkende "Søndagsavisen"?

Børge

hjemmeside/homepage: www.baskholm.dk

Fra : Bodil Madsen

Dato : 17-05-04 18:15

Det er den gratisavis man får op til week-enden. Jeg ved ikke om den kommer
over hele landet.
Forfatteren af artiklen er Morten Herrup Poulsen mhp@sondagsavisen.dk
mvh
Bodil Madsen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 17-05-04 20:51

some of these were from the Faroe Islands

knowledgable villagers will point out where the houses of refuge
used to be hidden in the hills above the village

Hugh W

--
Welsh genealogy - Merionethshire
http://www.rootsweb.com/~wlsmer/index.html

Fra : Hugh Watkins

Dato : 19-05-04 01:30

Fra : Jens G

Dato : 18-05-04 08:26

On Mon, 17 May 2004 19:14:48 +0200, "Bodil Madsen"
<bodil@fjernmig.nyraad.net> wrote:

>Forfatteren af artiklen er Morten Herrup Poulsen xxx@xxxxxxxxx.xx

Her vil jeg lige indskyde at det er en dårlig ide at offentliggøre
andres e-mail adresser fuldstændig usløret i nyhedsgrupper. Den vil
uvægerligt blive høstet af spammere, og ejeren vil uforskyldt komme
til at modtage spam.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Tom H. Petersen

Dato : 18-05-04 10:16

Emnet har netop været behandlet i ---dk.videnskab.historie---

Her er nogen klip

På:

http://www.aftenposten.no/viten/article780603.ece

kan man se følgende historie om norske [og andre europæiske slaver] i
Nordafrika. Det skal have drejet sig om en million mennesker. På www er
der også fotografier og tegninger:
=====

Norske slaver i barbarisk handel
================================

Slavene var norske, nordiske, hvite. Og de ble holdt fanget i
Nord-Afrika, i bystatene ved Middelhavet. Først nå, etter noen hundreår,
får den omvendte slavehandelen sin historie.

LARS-LUDVIG RØED

Slavemarkedet i Algier. Bystaten Algier var et av hovedsetene for
handelen med europeiske slaver. Personen som korsfestes, er trolig en
slave som blir straffet for ulydighet. (Fra "Histoire de Barbarie et de
ses corsairs" av Pierre Dan, utgitt 1637)

Beretter glemt historie. Torbjørn Ødegaard arbeider nå med å samle
materiale og fortelle historien om de nordiske slavene.

Så får Niels Moss lov til å gå. Det er tidlig på morgenen 21. mai 1771.
Moss går over slottsplassen der han ble solgt, han passerer palasset der
kongen satt opphøyet på tre fløyelsputer med en fluevifte i hånden og
tok ham i øyesyn like før slaveauksjonen startet. Siden den dagen han
ble solgt som slave, er det gått to år, syv måneder og atten dager.

Snaut to år senere, i april 1773, fortsetter historien til Niels Moss.
Da averterer Trondhjems Adresseavis den tidligere slavens dagbok til
salgs, prisen for et eksemplar med 80 sider er ti skilling.

Heldigvis er Niels Moss kommet hjem. Og heldigvis har han skrevet ned
sin historie. Slik at vi andre drøyt 200 år senere kan få et innblikk i
hva som skjedde; "En fuldstendig Historisk Efterretning om de
Medfarendes Skiæbne paa Skibet Jomfrue Christina fra Trondhiem som i
Aaret 1769 bleve optaget av Algiererne og giorte til Fanger, indtil
deres Hiemkomst derfra sidst i aaret 1772. Hvorhos er tilføyet et kort
Anhang om Staden Algiers Beliggenhed, dens Indvaanere og videre
Beskaffenhed. Enfoldigst sammenskreven av N.M."

Og heldigvis, kan vi tilføye, er Torbjørn Ødegaard interessert i
dykking. For det er hans interesse for sunkne, spanske vrak langs
norskekysten som via svinger og krokveier nå fører til at de norske (og
nordiske) slavene i Nord-Afrika får sin historie belyst.

I all verden, kan du spørre, norske slaver? I Afrika? Var det ikke
omvendt, alt dette med slaver? Jo da. Men mens europeere tappet Afrika
for arbeidsføre kvinner, menn og barn og solgte dem til blant andre
amerikanske bomullsplantasjer, gikk en betydelig strøm av slaver fra
Europa til Nord-Afrika.

- Fra år 1500 til ca. 1830 var rundt en million europeere slaver eller
gisler i Afrika. Den mest kjente av dem var Miguel Cervantes, skaperen
av "Don Quixote", forteller Ødegaard.

Han er kommet frem til at antallet nordiske slaver var rundt 2000. Og
at kanskje 1000 av dem var norske.

"Å havne i tyrkeri", het det den gang. En skjebne verre enn forlis. Og
frykten hang over hver eneste sjømann som seilte i Middelhavet. For det
var der det skjedde. Det var der skipene ble bordet og besetningen
fanget. Og ført til "barbariet". Som den gang var en geografisk
betegnelse på "den første Deel eller Landstrækning i Africa, ungefær av
800 Miils Længde; deri ligger følgende Riger: Marocco, Fez, Algier,
Tunis, Tripolis og Barcan, som støder på Egypten."

Barbaresk-statene var underlagt sultanen i tyrkiske Konstantinopel, men
var i realiteten uregjerlige bystater som nærte seg av slavehold,
løsepenger og årlige avgifter/presanger fra europeiske sjøfartsnasjoner.
Gjenytelsen for presangene var fri ferdsel på havet, men raskt kunne
disse traktatene erklæres for ugyldige. Det var det som skjedde da
"Jomfru Christina" - og altså Niels Moss - ble kapret.

Og det var da Torbjørn Ødegaard snuste i arkiver og biblioteker etter
opplysninger om forliste skuter, han kom over beretningene fra de
nordiske slavene på 1600- og 1700-tallet.

- Det finnes syv- åtte nordiske slavefortellinger, altså beretninger om
egne opplevelser (som "Sandfærdig Fortællelse, Om De Christnes
ynkværdige Slaverie udi Barbariet" skrevet 1756 av Lars Diderich fra
Bergen). Stadig eksisterer en rekke originaldokumenter. Ikke minst en
masse brev fra sjøfolkene som skriver til sine familier og ber om å bli
frikjøpt. Og det finnes nøyaktige prislister, for frikjøp av matroser,
styrmenn, kapteiner, sier Torbjørn Ødegaard. Som med cand.mag-grad og
mellomfag i historie kaller seg "almenformidler". Og undrer seg over
hvorfor den samlede historien om norske slaver hittil ikke er fortalt.

- Interessen for sjømannsslavene synes å ha druknet i historiene om den
handlekraftige vikingen, om vellykkede redere, driftige kapteiner og
ishavsimperialister. Slavene løftet ingen nasjon opp og frem, sier
Ødegaard. Han har til gjengjeld fått raus støtte i form av helårs
arbeidsstipend fra Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening
(NFF). For bok skal det altså bli, etter planen er han ferdig om ett år.

Mens det var norske sjøfolk som havnet "i tyrkeriet", skjedde i 1627 det
utenkelige på Island: Algeriske slavejegere slo til på selve øya, langt
der oppe i Atlanterhavet. Og reiste av gårde med nærmere 400 islandske
slaver i lasten. Nesten hver eneste islending mistet en kjenning eller
en bror, det var en nasjonal tragedie, og i de påfølgende år levde
islendingene i stor frykt for nye angrep. En av de bortførte var presten
Olaf Eigilsson, han ble sendt tilbake til Danmark fordi fyrsten av
Algier ville han skulle kjøpslå med kong Christian 4. om frikjøp av de
øvrige islendingene. Olaf hadde allerede møtt tragedien; hele hans
familie var solgt og splittet i Algier.

Noen kom aldri hjem igjen. Mens andre altså ble løskjøpt. Og fikk vende
tilbake - med adskillige skremmende opplevelser i sekken. Niels Moss
skriver om fangehuset i Algier, der han og de andre slavene måtte sove
foran et trettitall løver i bur. Der løvene i blant brøt seg løs og gikk
løs på slavene. Og fra andre kilder kommer beretninger om grufulle
avstraffelsesmetoder - for de minste forseelser. Kristenslaver
korsfestes, får legemsdeler avkappet, de spiddes på påler, stikkes,
brennes, mures inne. Ille, men var det egentlig verre enn det de svarte
slavene opplevde i Nord-Amerika? Flere samtidige observatører har
snarere påpekt at kristenslavene var de som ble mest humant behandlet.

- De frikjøpte slavenes beretninger forteller påfallende nøytralt og
fordomsfritt om forholdene i de nordafrikanske samfunnene. De hadde
opplevd islam, men så faktisk en større religiøs toleranse der enn her
hjemme. De norske sjøfolkenes holdninger er oppsiktsvekkende positive,
sier Torbjørn Ødegaard. Og forteller om en islandsk kvinne som fikk
valget mellom å reise hjem eller bli - og valgte å bli. Mens hennes far
reiste tilbake til Island.

For det fantes flere veier ut til friheten. Her hjemme fantes
"slavekassen", penger som ble samlet inn og sendt av gårde, først til
København, deretter til Nord-Afrika, for å kjøpe fangene fri. I norske
kirker kunne kollekten gå til slavekassen. Myndighetene i de nordiske
land var forøvrig ikke overvettes interesserte i slavenes skjebne,
angrep mot skip forekom jo både her og der. Men for slavene fantes det
en annen - og i dag fortsatt overraskende - mulighet: De kunne
konvertere. Hvis de tok i mot den muslimske tro, var slavelivet over, da
ble de med ett slag selvstendige mennesker. Med en stor hake,
imidlertid: Retur til hjemlandet ble umulig.

- Det var mange som konverterte. I 1627 ble det i Algier anslått at
9000 av byens menn, dessuten 1200 kvinner, hadde sagt farvel til
kristendommen og blitt muslimer. Kanskje var det i årenes løp et par
hundre skandinaver som konverterte, forteller Torbjørn Ødegaard.

En av dem kjenner vi til, han gjør det sågar frivillig: Unge hr.
Conradi, sønn av postmesteren i Fredrikshald (i dag Halden). På
begynnelsen av 1800-tallet dukker han opp hos den dansk-norske konsulen
i Tripolis og opplyser om at han vil ta "den muhammedanske lære".
Konsulen ber ham bli noen dager og tenke seg om, men Conradi går til
pasjaen i byen og gjennomfører sin plan. Og opplyser dessuten om at hans
bror i Algier også er blitt muslim.

- Anføreren av raidet mot Island skal ha vært en konvertert
nederlender. Europeerne var gode sjøfolk, og deres ferdigheter og
kunnskaper ble satt pris på, mener Torbjørn Ødegaard.

Men slavene endte ofte langt nede i hierarkiet. Mange ble roere på
galeiene. Hver åttende fange (i Algier) var kongens eiendom, andre
tilfalt kapteinen som hadde kapret dem, dessuten mannskapet. Resten ble
solgt til høystbydende. Eierne kunne bli mange. Arbeidsoppgavene også.
Niels Moss unnslapp galeiene, han var blant annet garderobepasser for
den homoseksuelle deyen av Algier, en hersker som dessuten benyttet unge
og vakre mannsslaver som varmeputer i sin seng. Kanskje var det ikke så
underlig at de mest belastede fattigstrøkene i Kristiania på 1800-tallet
ble kalt Algier og Tunis.

--
Per Erik Rønne
En vigtig opgave for flåden blev efterhånden konvojering. Da søhandelen steg

Hej Karen Buchholz

Tak for tilsendte--en utrolig historie

Havde Christian d, 4 ikke på nettop dette tidspunkt haft
hænderne mere end fulde med sin uheldige indblanding
i 30års krigen, havde han måttet reagere kraftigt på sådan
et overgreb.----idag er historien glemt, overskygget af
30års krigens betydning for Danmark.

Jeg syntes du skal sende dit indlæg i gruppen.

mvh
Tom

Fra : Hugh Watkins

Dato : 20-05-04 20:27

"Tom H. Petersen" <tom.petersen@nypost.dk> wrote

snip> >>

Christian Slaves, Muslim Masters
White Slavery in the Mediterranean, The Barbary Coast, and Italy, 1500-1800
Robert C. Davis
2003
Palgrave Macmillan
Houndmills,
Basingstoke,
Hampshire, RG21 6XS,
England

http://www.palgrave.com/products/Catalogue.aspx?is=0333719662

interesting thread

the OTTOMAN empire was much larger

in 1580 extended from Hungary to Algers
http://www.dartmouth.edu/~gov46/ottoman-empire-1580.gif

so Tykiet is a reasonable name for the whole of the eastern and southern Mediterranean coasts too

http://www.ac.wwu.edu/~helfgott/maps-ottoman-empire.htm

Hugh W

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-05-04 16:09

Scripsit Bodil Madsen:

> Faldt over denne interessante artikel i Søndagsavisen i går den 16.
> maj. Har ofte undret mig over at der i kirkebøgerne stod noget om
> indsamling til fangerne i Tyrkiet. Her var svaret.

Så er den på Søndagsavisens hjemmeside:

http://www.sondagsavisen.dk/Site/Menu/Artikler/Indland/9516572.htm

Kan nogen for resten henvise til en kilde med navnene på de ca 40
personer som det lykkedes at løskøbe. De kendteste var Tyrk-Gudda
(Guðríður Símonardóttir), præsten på Vestmannaøerne Ólafur Egilsson og
så hans kone, men findes navnene på de øvrige løskøbte nogetsteds?

Lars Erik Bryld

Fra : Hugh Watkins

Dato : 20-05-04 18:30

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> wrote in message news:m2j8x1e1e0g4.dlg@lebryld.fqdn...
> [...]
> (Guðríður Símonardóttir), præsten på Vestmannaøerne Ólafur Egilsson og
> så hans kone, men findes navnene på de øvrige løskøbte nogetsteds?

follow the money trail
who paid ? to whom? for what?

Som det var almindeligt på den tid blev der i kirkerne samlet penge ind til slavekassen.

see rigsarkivet

Danske krigsskibe ved Algier i 1772.

Den danske flådeopmarch skete efter, at Algier i 1769 havde erobret danske og norske skibe i Middelhavet og gjort besætningen til
slaver.

(kilde: Pirater og kristne slaver ?
Fiskeri- og Søfartsmuseet Esbjerg

I would look for ships logs for a start

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=slavekassen

and church accounts

Bibliography - [ Translate this page ]
.... 167f. Grove-Stephensen, FS:
Slavekassen og de slesvigske søfartsforhold,

on norsk film http://www.riksarkivet.no/cgi-bin/htsearch
Kirkebøker, Nordland
KIRKEBØKER, NORDLAND Katalogen ble sist endret 20.03.2003. Vi tar imot bestilling av filmkopier per e-post. Se mikrofilmbestilling
for priser. Innledning Forkortelser 830 Alstahaug 823 Hattfjelldal 852 Skjerstad 899 Andenes 825 Hemnes 867 Skjomen 866 Ankenes
834 Herøy 818 Skålvær 869 Ballangen ...
http://www.arkivverket.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-nordland.html 19-05-2004, 211707 bytes

Kirkebøker, Nord-Trøndelag
KIRKEBØKER, NORD-TRØNDELAG Katalogen ble sist endret 20.03.03 Innledning Forkortelser 741 Beitstad (Solberg) 720 Levanger 712
Skatval 740 Egge 721 Levanger landsokn (Frol) 717 Skogn (Alstadhaug) 719 Ekne 755 Lierne (Nordli) 749 Snåsa 771 Flatanger
(Sør-Flatanger) 710 Lånke 735 Sparbu (Mære) 783 Foldereid ...
http://www.arkivverket.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-nord-trondelag.html 19-05-2004, 145227 bytes

Mindre regnskaper
MINDRE REGNSKAPER Til denne kategorien hører regnskapene for en del spesielle kasser (forstkassen, justiskassen, slavekassen,
sportelkassen og veikassen), en del skatteregnskaper, forskjellige småregnskaper og regnskaper for uapproberte utgifter. Dette er
små regnskapsserier som i alt utgjør 25 hyllemeter ...
http://www.arkivverket.no/arkivverket/publikasjoner/nett/handbok-ra/sentralinst/mindreregn.html 19-05-2004, 22172 bytes

in: Sønderjysk Må­nedsskrift 53 (1977), S. 410-417. ...
websrv5.sdu.dk/mrh/Bibliography.htm

http://www.sa.dk

http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=site:www%2Esa%2Edk+slavekassen

Regnskaber 1660-ca. 1848 571 Alle regnskaber vedr. statslige ...
.... Skipperlaug, Københavns Se Slavekassen. ... Slavekassen 1744-96 Slavekassen var et
fond til løskøbelse af søfolk fra tyrkisk og nordafrikansk fangenskab. ...
www.sa.dk/ra/brugearkivet/RAsaml/ foer1848/regnskaber/B0571.htm - 66k - Cached - Similar pages
Rigsarkivets Samlinger - arkivalier før 1848
.... Kasse- og regnskabsvæsen Indhold: Korrespondance og regnskaber mm. vedr. slavekassen
1747-71. Sager og protokoller vedr. sportelregnskabet 1699-1769. ...
www.sa.dk/ra/brugearkivet/RAsaml/ foer1848/rentekammer/S329.htm - 26k - Cached - Similar pages

enjoy

Hugh W

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-05-04 19:52

Scripsit Hugh Watkins:

> follow the money trail
> who paid ? to whom? for what?
>
> Som det var almindeligt på den tid blev der i kirkerne samlet penge
> ind til slavekassen.
>
> see rigsarkivet

Tak for tippene - jeg er nu ikke sikker på at slavekassen var
etableret endnu i forbindelse med tyrkeranet på Island. Det var den
daværende danske konge som stod for løskøbelsen og der blev samlet ind
i de islandske kirker. I bogen "Barbariet tur-retur" fortælles at de
35-44 som det lykkedes at få hjem blev sendt via København, hvor de
opholdt sig en rum tid under tilsyn og oplæring af bl.a. Hallgrímur
Pétursson, salmedigteren der siden ægtede en af de løskøbte. Jeg
håbede det københavnsophold havde efterladt et papirspor et sted,
måske i Rigsarkivet.

Lars Erik Bryld

Fra : Steen Thomsen

Dato : 24-05-04 21:09

> [...]
> (Guðríður Símonardóttir), præsten på Vestmannaøerne Ólafur Egilsson og
> så hans kone, men findes navnene på de øvrige løskøbte nogetsteds?

Næh, men jeg kan henvise til:

http://genforum.genealogy.com/iceland/index.html

Dér kan man i reglen få svar på alt om islandsk genealogi. Listen burde
vel være udgivet forlængst - på islandsk forstås. På den anden side
finder jeg den ikke i 'Íslensk Ættfræði' som er bibliografien over al
islandsk slægtslitteratur (omfatter bare 1600 titler).
--

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steenthomsen@danbbs.dk

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 25-05-04 10:04

Scripsit Steen Thomsen:

> [...]
> den anden side finder jeg den ikke i 'Íslensk Ættfræði' som er
> bibliografien over al islandsk slægtslitteratur (omfatter bare 1600

Takker for tippet - i første omgang har jeg bestilt nogle bøger hjem.
Der er vel heller ikke tale om egentlig slægtshistorie. Det er blot en
af de utallige familielegender at der skulle være blevet listet lidt
arabiske gener ind visse islandske familier via de hjemsendte fanger.

Der er nu mange andre pudsigheder omkring Tyrkerranet i 1627. I
Kancelliets Brevbøger kan man for datoen 19 maj 1627 finde:

"Aab. brev, hvorved et Kvindfolk ved navn Kirsten Jonsdatter paa
Vespenøe paa Island, der har forset sig med Lejermaal og har avlet 4
børn med en Ægtemand, hvis Hustru for nogle Aar siden er blevet fangen
af Tyrken, hvorfor hun er dømt til at være landflygtig og Udsleger,
faar bevilget sin Fred igen og Tilladelse til at blive i Landet for at
opfostre sine to smaa umyndige Børn, som lever, og faar Tilladelse til
at indlade sig i Ægteskab med en ung Person, som gerne vil ægte hende"

Lars Erik Bryld

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 29-05-04 21:36

Scripsit Steen Thomsen:

> [...]
> den anden side finder jeg den ikke i 'Íslensk Ættfræði' som er
> bibliografien over al islandsk slægtslitteratur (omfatter bare 1600

Jeg stykkede noget sammen fra bogen "Tyrkjaranið á Íslandi 1627":

Ólafur Egilsson (~1565-1639, hjem 1628)

Halldór Jónsson (1586-1648, hjem 1628)
Guðrún Jónsdóttir (~1590-, søster, hjem 1628)

1635-1637:

Ingibjörg Valdadóttir (død)
Ingibjörg (Hoshemes)
Guðrún Þórðardóttir (~1620)
Guðný Jónsdóttir
Guðrún Eysteinsdóttir
Ranka Þórarinsdóttir
Ingibjörg Ásgrímsdóttir
Helga Snorradóttir
Ásta (Ástríður) Þorsteinsdóttir (~1590-, hustru til Ólafur Egilsson)
Gunnhildur Hermannsdóttir
Ranka Gottsveinsdóttir
Hallný Jónsdóttir
Halldóra Jónsdóttir (~1610)