Hvad betyder M0-stepping?
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-05-04 01:32

Hej,

Jeg fatter det ikke (subject).
På 2cpu.com har jeg læst, at hvis man har planer om at SMP-system,
så er det bedst hvis CPU'erne har samme stepping. En Google-søgning
tyder på, at stepping har noget med fremstillingsmetoden at gøre,
eller har jeg misforstået noget?

Jeg har læst, at M0-stepping er at foretrække, men hvorfor? Fordi
det er den nyeste fremstillingsmetode, eller?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-04 05:56

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> så er det bedst hvis CPU'erne har samme stepping. En Google-søgning
> tyder på, at stepping har noget med fremstillingsmetoden at gøre,

Ja, stepping er et revisionsnummer, ikke fremstillingsmetoden (omend
den også kan være angivet med en bogstav/tal-kode).
Der rettes småfejl i processorerne en gang imellem..

> Jeg har læst, at M0-stepping er at foretrække, men hvorfor?

Nogen har vel testet forskellige stepping af samme processor-serie, og
fundet ud af den er mest stabil til SMP?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-05-04 12:38

Jens C. Hansen [Odense] skrev:

> Der rettes småfejl i processorerne en gang imellem..

Okay. Så gælder det vel om at finde den nyeste fejlrettelse.

> Nogen har vel testet forskellige stepping af samme
> processor-serie, og fundet ud af den er mest stabil til SMP?

Jeg ved det ikke. Har dog sidenhen opdaget, at den processor jeg
har planer om at købe, tilsyneladende kun laves som M0, hvis man
skal tro på dette link:
http://processorfinder.intel.com/scripts/list.asp?ProcFam=528&NoNav=NO&CorSpd=6088&SysBusSpd=ALL&MfgTech=ALL&step=ALL&cache=5893&PkgType=ALL&btnFOS=Filter+on+selections

I 3.06 Ghz udgaven er der åbenbart flere forskellige steppings:
http://processorfinder.intel.com/scripts/list.asp?ProcFam=528&NoNav=NO&CorSpd=5521&SysBusSpd=ALL&MfgTech=ALL&step=ALL&cache=ALL&PkgType=ALL&btnFOS=Filter+on+selections

--
Hilsen
Madsen

Fra : JK

Dato : 17-05-04 08:13

On Mon, 17 May 2004 02:32:10 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har læst, at M0-stepping er at foretrække, men hvorfor? Fordi
>det er den nyeste fremstillingsmetode, eller?

Med Intel cpu'er i dual _skal_ stepping nummer være det samme.

M0 stepping var en overclocker stepping engang. Altså en stepping, der
er særligt vellykket, - kører med lille varmeafgivelse, m.m. Nu hedder
det garanteret noget andet. Med et SMP system går man normalt ikke
efter overclocking.

Med AMD er der ikke noget krav til samme stepping i et dual system.

mvh

John

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-05-04 12:38

JK skrev:

> Med Intel cpu'er i dual _skal_ stepping nummer være det samme.

Så vidt jeg ved så _skal_ de ikke have samme nummer, men det
skulle være bedst hvis de har, fordi Win2000/XP Pro godt kan
finde på at komme med fejl i logbogen hvis de ikke har, og
ifølge et eller andet indlæg i 2cpu.com's forum, som jeg ikke
lige kan finde igen, kan processorer med forskellige stepping
også resultere i større eller mindre temparaturforskelle imellem
de to CPU'er, og det skulle vist heller ikke være for godt, da
de så ikke arbejder 100 % ens.

<http://www.2cpu.com/articles/6_1.html>
> [...]
| processor, and that's it. In fact, according to Intel, you can
| even mix MHz! They say that if you clock the processors to the
| clock speed of the slower CPU, you'll be fine. Mixing cache
| sizes is also OK by Intel, as long as you're not mixing 1MB or
| higher cache chips. You're best off if you have the same speed
| and cache processors, but if you have to try an SMP system you
| can use whatever is available.

> M0 stepping var en overclocker stepping engang. Altså en
> stepping, der er særligt vellykket, - kører med lille
> varmeafgivelse, m.m. Nu hedder det garanteret noget andet.

Hvis man klikker på GO på dette link:
<http://processorfinder.intel.com/scripts/default.asp?CHRID=528>
- og klikker på pilen ud for Stepping, så er det sidste nummer
på listen M0, men jeg ved så ikke om det er fordi, at M0 er
det sidste nye revisionsnummer. Noget kunne tyde på det, når
de sidste nye Xeon-processorer (3.2 Ghz) kører med M0-stepping.

> Med et SMP system går man normalt ikke efter overclocking.

Det er heller ikke noget jeg går efter. Jeg går efter stabilitet,
men hvis stepping-nummeret har noget med revision at gøre, så er
det vel også bedst at få fat i processorer med det nyeste nummer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-05-04 12:43

JK skrev:

> [...]

ifølge et eller andet indlæg i 2cpu.com's forum, som jeg ikke
lige kan finde igen, kan processorer med forskellige stepping
også resultere i større eller mindre temperaturforskelle imellem