Spørgsmål vedrørende CPU: AMD Thorton og ~
Fra : Thomas

Dato : 16-05-04 23:41

Hej NG

Jeg har lige 2 spørgsmål, som jeg håber en eller flere kan besvare:

1. Hvorfor kan man ikke finde AMD Thorton på edbpriser? Laver jeg en
search på google, kommer der godt nok nogle butikker frem der ligger inde
med cpu'en. Er den udgået eller?

2. AMD XP-M er en cpu til bærbare kan jeg forstå på AMD's hjemmeside, men
kan denne også bruges i et alm. stationært bundkort? (den fåes med 512 kb
cache kan jeg se)

Grunden til jeg spørger er at jeg har et Soltek KAV 75 bundkort, som ikke
kan klare en cpu med mere end 266 mhz på bussen, ellers havde jeg
selvfølgelig bare smidt en Barton i. Kunne jeg finde en mere spændende
alternativ til den alm xp ville det jo være fint

Mvh

Thomas

Fra : JK

Dato : 17-05-04 08:31

On Mon, 17 May 2004 00:41:11 +0200, "Thomas"
<BambanosREmOvE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kan denne også bruges i et alm. stationært bundkort? (den fåes med 512 kb

Visse kan. Du kan læse på soltek forum og 75kav kan. Evt. registrere
dig i forum og spørge om det.

http://forums.pcper.com/

find soltek

Men det er nok problematisk at sætte en multiplier større end 15x. Man
benytter jo en multiplier remapping tabel, da chipset, kt133a, ikke
understøtter over 12.5x multiplier. 5x er 13x, osv. 7x ~ 15x,

Man kan jo ikke blive ved med at gå op i den tabel. Og hvad gør en
mobile ? 7 eller 15x for eksempel.

Måske skal man lave en pin mod for at styre den (låse den på
multiplier m.h.t. bundkortet). Se www.ocinside.de

Man forbinder visse ben på cpu soklen underside (med ledende epoxy),
eller lægger små ledninger ned i cpu soklens huller.

> [...]
>selvfølgelig bare smidt en Barton i. Kunne jeg finde en mere spændende
>alternativ til den alm xp ville det jo være fint

Måske skulle du tage dig sammen. Købe noget godt ram, pc3200 eller
bedre, og et nforce2 bundkort.
Men jeg ved godt, at det løber op. Husk at harddisken er også en stor
flaskehals. Jeg satte en moderne harddisk (billig til 400 kr, 40 Gb,
7200 rpm) på en P3 450 fornylig. Hold da op, hvor er det en flydende
PC til almindeligt arbejde.

mvh

John

Fra : JK

Dato : 17-05-04 08:47

http://forums.pcper.com/showthread.php?t=266732

om 15x og 16x på 75 kav.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-04 12:23

Thomas wrote:

> 1. Hvorfor kan man ikke finde AMD Thorton på edbpriser? Laver jeg en
> search på google, kommer der godt nok nogle butikker frem der ligger inde
> med cpu'en.

Prøv at spørge nogle butikker som ikke har den, _hvorfor_ de ikke har den.

> 2. AMD XP-M er en cpu til bærbare kan jeg forstå på AMD's hjemmeside, men
> kan denne også bruges i et alm. stationært bundkort?

Ja, omend mange Bios'er ikke detekterer XP-M processorer korrekt.