Skal vi have kat??
Fra : Frk. Clausen

Dato : 16-05-04 21:55

Min kæreste og jeg kunne virkelig godt tænke os et par katte. Vi har begge
erfaring på det område og ved hvad det kræver.
Men vi bor i en lejlighed på 35m2 og kan ikke rigtig finde ud af om kattene
har godt af ikke at have så meget plads osv.
Jeg er under uddannelse, og min kæreste har fuldtidsjob, men mener stadig at
vi både har tid og overskud til dem.
Hvad mener I???
Vi har også hørt det er bedst at anskaffe sig to når man ikke har så meget
plads.
Og de har heller ikke mulighed for at komme ud så det skal være indendørs
katte.

/Kristina

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-05-04 22:03

Frk. Clausen wrote:
> [...]
> Men vi bor i en lejlighed på 35m2 og kan ikke rigtig finde ud af om
> kattene har godt af ikke at have så meget plads osv.

husk på at katte lever tredimentionelt.... dvs hvis sørger for nogle hylder,
reoler og andre ting der giver dem plads at opholde sig på i højden, så får
de jo væsentligt mere plads end blot de 35m2.....

> Jeg er under uddannelse, og min kæreste har fuldtidsjob, men mener
> stadig at vi både har tid og overskud til dem.
> Hvad mener I???

jeg kender flere der lever lykkeligt på få m2 med katte ;) så hvorfor ikke
også jer?

> Vi har også hørt det er bedst at anskaffe sig to når man ikke har så
> meget plads.

personligt mener jeg jo det ALTID er bedst at have mindst to katte.....det
handler både om at de har godt af at have artsfæller i nærheden der taler
samme sprog (forestil dig at du lever på en fremmed planet, på et aflukket
område uden nogen der taler dit sprog, og du har en enekats liv i en lille
lejlighed, uanset hvor søde og rare dine "værter" er)... om at de har en
legekammerart i hinanden og at de har en tryghed i hinanden... for selvom
katte reelt ikke er flokdyr, så har de alligevel jævnlig forbindelse med
artsfæller, og det har en indekat af gode grunde jo ikke....

håber det gav dig et svar du kunne bruge ;)
--
Knus, Sabina
Bemærk: vi holder oprydnings salg:

Fra : Prinz Ali

Dato : 16-05-04 22:12

Hejsa Kristina

Jeg bor på 33M2 og har kat.
Alex har det godt og trives.
Jeg tror det er vigtigere at man tilbriger tid med dem, leger osv. Så skal
de nok få det godt.

Mvh
Ali & Alex

Fra : Karina Nielsen

Dato : 17-05-04 09:33

"Frk. Clausen" <Gidinna@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> plads.
> Og de har heller ikke mulighed for at komme ud så det skal være indendørs

Hej Kristrina,

jeg boede på et tidspunkt på 20 kvm2, hvor jeg overtog en killing på 4 mrdr,
hun hyggede sig fint - både med kradsetræ og alt det ballade hun lavede. Jeg
har en stor reol som hun nød at klatre rundt på, bla. at ligge på tv'et:) En
måned efter fik jeg tilbudt en lejlighed på 83 kvm2 - så nu har hun masser
af plads til at boltre sig på:) Jeg har den mulighed, at jeg arbejder hjemme
2 dage om ugen, så jeg er meget hjemme med hende, det nyder hun - især at
ligge sig ved siden af min skærm og holde øje med om jeg arbejder;)

Så det kan godt lade sig gøre uanset hvor meget plads man bor på.

Jeg har desværre ikke mulighed for at have 2 katte i min lejlighed, da det
står i min kontrakt at man kun må holde et husdyr:( Jeg tør ikke rigtigt få
en misling til - selvom det kunne være spændende. Jeg har haft en
varmemester der har haft låst sig ind i min lejlighed mens jeg en dag var på
arbejde, så man ved aldrig om de kan finde på det igen....:( Så vil jeg stå
med en mulighed at skulle af med den ene....

Karina

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-04 10:11

"Karina Nielsen" <Karina78@nielsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har haft en
> varmemester der har haft låst sig ind i min lejlighed mens jeg en dag var

> arbejde, så man ved aldrig om de kan finde på det igen....:(

Det har han absolut ikke tilladelse til at gøre, medmindre du udtrykkeligt
har givet tilladelse hertil, eller det står i lejekontrakten. Få låsen
stillet om, så han ikke kan gøre det igen. Varmemestre og deslige må ikke
rende ud og ind af folks lejligheder, som det passer dem. De må vist ikke
engang have nøgle, medmindre man selv har givet dem den. Spørg i juragruppen
om de konkrete paragraffer.

Tina

Fra : Karina Nielsen

Dato : 17-05-04 11:20

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rende ud og ind af folks lejligheder, som det passer dem. De må vist ikke
> engang have nøgle, medmindre man selv har givet dem den. Spørg i

Hej Tina,

ja, jeg var lige ved at melde ham, men det var fordi der var noget vand der
fossede ned til underboen, det var jo ikke engang min skyld - det var et rør
i lejligheden ved min vaskemaskine der ikke var tætnet:( Så havde de
kontaktet en låsesmed:( Men jeg ved til næste gang - så går den ikke! Håber
på at der ikke bliver en næste gang.

Det var da altid noget at de skrev på papiret, der pænt lå på mit bord, at
de havde passet på katten. Hun havde jo bare rendt efter dem og set hvad de
lavede;) Det er jo tilladt at være nysgerrig når mor ikke er hjemme....

Karina

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-04 12:05

> [...]
> i lejligheden ved min vaskemaskine der ikke var tætnet:( Så havde de
> kontaktet en låsesmed:( Men jeg ved til næste gang - så går den ikke!

Jeg havde meldt ham. OG låsesmeden! Der skal de rette papirer til, før
låsesmeden må åbne en lejlighed. Det kunne jo være hvem som helst, der udgav
sig for vicevært, tilkaldte låsesmeden og kom på den måde ind i en
lejlighed.
Selv hvis man har låst sig ude, skal man kunne dokumentere, at man bor på
adressen. Sygesikringsbevis er ikke tilstrækkeligt.

> [...]
de
> lavede;) Det er jo tilladt at være nysgerrig når mor ikke er hjemme....

Grim oplevelse, du har haft.

Man kan få (gratis) klistermærker med "levende dyr i hjemmet", til at sætte
på alle yderdøre. Jeg har et på døren, for det tilfælde, at brandfolk,
politi eller ambulanceførere er nødt til at gå ind i lejligheden.
Brandvæsent, politiet og andre der måtte entre ens lejlighed i utide, tager
mærket seriøst, og passer på, når de går ind.

Her hvor jeg bor, er der meget, meget sjældent grund til at gå ind i en
lejlighed med politi og låsesmed. Et utæt vandrør må vente til næste dag,
medmidre der er tale om en syndflod
Men HVIS nu... :)

Tina

Fra : Bettina Hansen

Dato : 17-05-04 13:53

Tina wrote:
> [...]
> låsesmeden må åbne en lejlighed. Det kunne jo være hvem som helst, der udgav
> sig for vicevært, tilkaldte låsesmeden og kom på den måde ind i en

Mon dog ikke at viceværten kan dokumentere at han er vicevært i ejendommen?

Jeg mener absolut ikke at der er noget at komme efter... Når der
"fosser" vand ned i underboens lejlighed har viceværten naturligvis lov
til at gå ind i lejligheden og afhjælpe problemet ;)
Det fremgår af lejeloven og vil også typisk stå i din lejekontrakt ;)

Det betyder selvfølgelig ikke at han bare kan gå ud og ind som det
passer ham men under særlige omstændigheder (som man må sige at der er
tale om her) kan han sagtens gå ind...

Typisk vil det være sådan at lejeren skal sørge for at viceværten har en
nøgle til sådanne situationer så udgifter til låsesmed kan undgås - gør
lejer ikke det vil det (typisk) være lejer selv som skal afholde
udgifter til låsesmed - eller i akutte tilfælde hvor man ikke kan vente
på en låsesmed skal lejer selv betale for skader på døre eller vinduer
som kan blive åbnet med vold/ødelagt. Så det er faktisk en dårlig idé
ikke at give viceværten en nøgle så han kan komme ind når
omstændighederne byder det...

> Her hvor jeg bor, er der meget, meget sjældent grund til at gå ind i en
> lejlighed med politi og låsesmed. Et utæt vandrør må vente til næste dag,
> medmidre der er tale om en syndflod
> Men HVIS nu... :)

Selvfølgelig er det sjældent at der er grund til at gå ind i en
lejlighed men f.eks. et utæt vandrør er da en god grund... Jo længere
tid man venter jo større skade sker der - hvem skal betale den skade?
Lejeren fordi vedkommende ikke var hjemme/til at træffe? Eller beboelsen
(dvs udgiften fordeles på alle lejere)? Ingen af delene er da rimeligt -
jeg ville blive ret så negativ hvis min udlejer gav mig en regning som
kunne være undgået/reduceret fordi han ikke lige turde gå ind og udbedre
problemet - og endnu mere sur hvis det blev lagt som en fællesudgift så
jeg skulle betale for skader i naboens lejlighed som ligeledes kunne
være undgået nemt...

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Mette

Dato : 18-05-04 22:32

Hej Kristina!

Jeg vil ikke mene det bliver noget problem, så længe I giver dem noget
aktivering (leg) og at de har mulighed for at bevæge sig op i højderne

Da vi boede på kollegie (40 kvm) havde vi 3 katte + en masse smådyr, så det
kan sagtens lade sig gøre

Det er en rigtig god ide at få 2 katte, da de har utroligt meget glæde af
hinanden og så slipper man også for at have dårlig samvittighed hvis man en
dag ikke har så meget tid til missen.

Jeg vil så samtidigt lige slå et slag for mine misser *G*
Jeg har nemli taget en hittemis til mig, som var højgravid da vi tog hende
ind for 3 uger siden, og nu har hun 5 små dejlige missebørn
Jeg vil få dem neutraliseret (hvis muligt - jeg er ved at undersøge det ved
min dyrlæge) 1 gangs vaccineret og øremærket (+ ormekur selfølgelig) inden
de flytter (ca. midt i august).
De er født inde og vil ikke komme ud mens vi har dem, så de vil sagtens
kunne være indekatte

Hvis I er interesseret, kan I prøve at se på min hjemmeside, der er billeder
og jeg vil forsøge at opdatere dem jævnligt.
Kontakt mig helst via mail, da jeg ikke altid får tjækket denne nyhedsgruppe
:-/

Killingerne kan ses her:
http://www.petheaven.dk/~mette_2/katte/hittemisser/mislingerne.htm

Venlige hilsner fra Mette
--
http://www.petheaven.dk/

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 19-05-04 08:56

Mette <mette_jimmy@yahoo.com> skrev:

>Killingerne kan ses her:
>http://www.petheaven.dk/~mette_2/katt
>e/hittemisser/mislingerne.htm
>

>Venlige hilsner fra Mette
>--
>http://www.petheaven.dk/

Hej Mette.

Tillykke med mislingerne .
Hvor er de bare skønne, og hvor er det nogen fantastisk
flotte/gode billeder!

Og til jer der endnu ikke har været der: Hvis I er svage sjæle, og
I absolut IKKE skal have flere katte, så LAD VÆRE med at tjekke
Mettes hjemmeside .

Helle Frederiksen.