Computeren kan ikke slukke elspareskinnen ~
Fra : Jakob M

Dato : 16-05-04 18:18

Jeg har købt sådan en fin elspareskinne for at spare lidt stand-by strøm,
men den slukker ikke ?. Heller i PS/2 porten (både mus og keyboard) vha.
adapter slukker skinnen ?. Jeg har slået 3 forskellige WakeUp funktioner fra
i BIOS, og har pløjet manualen igennem flere gange for at se om der er noget
jeg har overset.

Nogen gode ideer til hvordan jeg får den til at slukke ?.

Bundkort: Abit NF7S rev. 2.0

Mvh
Jakob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-05-04 18:23

"Jakob M" <XXXfandens@klog.dk> wrote:

> [...]
>jeg har overset.

>Nogen gode ideer til hvordan jeg får den til at slukke ?.

Maskinen lukker ikke dine USB-porte ned - Det kan der være flere årsager til:

Check f.eks USB-rodhub'erne i enhedshåndtering, her skal der være flueben i 'Tllad computeren at slukke denne enhed....'

Du bør også de-aktivere USB-keyboard / USB-mus i BIOS...

<mlr>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-05-04 18:28

Uheldigvis faldt Michael Rasmussen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Check f.eks USB-rodhub'erne i enhedshåndtering, her skal der være
> flueben i 'Tllad computeren at slukke denne enhed....'

Det er måske et dumt spørgsmål, men hvilken funktion har en *windows*
indstilling, når maskinen er slukket?

Hint, ovenstående har intet med spændingen på USB porten at gøre, når
maskinen er slukket.

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-05-04 23:04

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Det er måske et dumt spørgsmål, men hvilken funktion har en *windows*
>indstilling, når maskinen er slukket?

Ja det kan man spørge sig selv om. Men windows taler med hardwaren gennem ACPI og dermed kan windows indstillinger rent faktisk
ha' effekt selv efter maskinen er slukket...

Reelt bliver mange nyere maskiner nemlig ikke slukket når windows lukker ned, men havner i stedet i 'G2/S5 Soft Off State'. Det er
først når strømmen brydes på kontakten at maskinen går i 'G3-Mech off'.

Min nyeste maskine kan f.eks tændes fra tastatur / modem / WakeOnLan hvis den er lukket ned på reglementeret vis fra windows - Men
har strømmen været afbrudt på kontakten er maskinen reaktionsløs indtil den igen har været gennem windows....

Mere info om ACPI kan findes her: http://www.acpi.info/DOWNLOADS/ACPIspec-2-0c.pdf

<mlr>

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-05-04 09:17

> [...]

> gennem ACPI og dermed kan windows indstillinger rent faktisk ha'
> effekt selv efter maskinen er slukket...

Nej, det er ikke rigtigt. Windows kan ikke skrive til BIOS på nogen
måde.

> [...]
> hvis den er lukket ned på reglementeret vis fra windows - Men har
> strømmen været afbrudt på kontakten er maskinen reaktionsløs indtil

Ja, det er en simpel hvilestrømskreds ...

Det har intet med windows at gøre. Det er maskinens BIOS.

Claus

Fra : Villy Jensen

Dato : 16-05-04 18:40

> Nogen gode ideer til hvordan jeg får den til at slukke ?.

... har oplevet at kun nogen af USB-stikkene kunne styre skinnen .. (husker
ikke hvilket mobo)

Prøv om et af de andre USBstik funker som ønsket!

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Jakob M

Dato : 16-05-04 18:46

> Prøv om et af de andre USBstik funker som ønsket!

Har prøvet dem alle, både de indbyggede og ekstra på en bracket, uden held.

Mvh
Jakob

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-05-04 19:44

Uheldigvis faldt Jakob M over tastaturet og skrev derved følgende:

> Nogen gode ideer til hvordan jeg får den til at slukke ?.
> Bundkort: Abit NF7S rev. 2.0

Der er nogle systemer, som ikke vil slukke rigtigt...

Eneste mulighed er at klippe stikket af skinnen og sætte den til inde
i computeren på et strømstik.

Claus

Fra : Jakob M

Dato : 16-05-04 22:18

> Der er nogle systemer, som ikke vil slukke rigtigt...
>
> Eneste mulighed er at klippe stikket af skinnen og sætte den til inde
> i computeren på et strømstik.

Det bliver allersidste udvej, hvis alt andet glipper.

Mvh
Jakob

Fra : Jonny Jensen

Dato : 16-05-04 21:48

Du har naturligvis ændret din BIOS til ikke at have konstant strøm til USB?
Jeg har samme bundkort og her kan jeg vælge om den skal være til eller fra.
Dette påvirker hvorledes tastaturet, et Logitech Elite, husker F-låsen eller
ej (Mange med nyere Logitech tastature har problemer med at de efter at
maskinen har været slukket, skal slå F-låsen til F-tasterne til igen,
hvorimod den på PS2 altid bliver til). Hvis du vælger at fjerne stand-by
strømmen, burde du kunne få den til at slukke skinnen også.

Jeg skal gerne tjekke hvad den eksakte indstilling hedder i morgen
eftermiddag når jeg kommer hjem igen. Men vent hellere lidt med at klippe i
stikket, indtil du har prøvet denne mulighed også :)

Jonny.

Fra : Jakob M

Dato : 16-05-04 22:14

Jonny Jensen wrote:
> Du har naturligvis ændret din BIOS til ikke at have konstant strøm
> til USB? Jeg har samme bundkort og her kan jeg vælge om den skal være
> til eller fra.

Hvor ?. Jeg synes jeg har kigget alt igennem.

Mvh
Jakob

Fra : MP Jakobsen

Dato : 16-05-04 22:20

On Sun, 16 May 2004 19:18:28 +0200, Jakob M wrote:

> [...]
> jeg har overset.
>
> Nogen gode ideer til hvordan jeg får den til at slukke ?.

Jeg har hørt om mange der har fået den til at virke ved at sætte et ekstra
usb-controller-kort i computeren (PCI), og tilslutte spareskinnen denne.
Jeg har selv prøvet det på mine forældres computer, men der havde det dog
den mærkelige bivirkning at der var en blæser i computeren der ikke ville
slukke når man slukkede computeren. Men mon ikke det var et sær-tilfælde.

MP

Fra : Johnny

Dato : 17-05-04 05:01

"Jakob M" <XXXfandens@klog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
noget
> jeg har overset.
>
> Nogen gode ideer til hvordan jeg får den til at slukke ?.

Prøv at se her: http://sparel.dk/article.asp?DocumentID=337

Hvis computeren ikke kan slukke elspareskinnen

Nogle computere er desværre sat op på en måde, så elspareskinnen ikke
slukker, som den skal, når computeren slukker. Gælder det din computer, så
følg ét disse forslag, som forhåbentligt kan få skinnen til at virke. Fejlen
skyldes det såkaldte "Wake-On-USB", som vi uddyber nederst på siden.

Mulighed 1: Tjek manual og butik

Tjek om der står noget i manualen om, hvordan man slår Wake-On-USB fra. Dvs.
hvordan skal computeren indstilles, så den slukker for USB-porten, når
computeren slukkes. Står der ikke noget, så spørg butikken eller producenten
om det.

Mulighed 2: Tilslut til PS/2-porten i stedet for (du bruger USB-mus)

Hvis du har en nyere computer, har du måske en mus, som tilsluttes
USB-porten. Og så har du nok også et lille overgangsstik, som gør det muligt
at tilslutte musen til computerens PS/2-port (lille rundt stik med seks ben,
hvor der tit er vist et ikon for en mus).

Tilslut så musen til USB-porten, og tilslut elspareskinnen til PS/2-porten
ved at bruge overgangsstikket.

Vigtigt: Sluk for computeren, før du sætter elspareskinne til PS/2-porten.
Ellers kan porten blive ødelagt.

Mulighed 3: Tilslut til PS/2-porten i stedet for (du bruger PS/2-mus)

Hvis din mus tilsluttes computerens PS/2-port (lille rundt stik med seks
ben, hvor der tit er vist et ikon for en mus), skal du anskaffe dig et
såkaldt Y-kabel, så du kan tilslutte både mus og elspareskinnen til
PS/2-porten. Desuden skal du anskaffe dig et overgangsstik, som gør det
muligt at tilslutte et USB-stik til en PS/2-port.

Du kan købe både Y-kablet og overgangsstikket i computerbutikker.

Vigtigt: Sluk for computeren, før du sætter elspareskinne og mus til
PS/2-porten. Ellers kan porten blive ødelagt.

Mulighed 4: Sæt ekstra USB-kort i computeren

Mere besværligt og lidt dyrere er at købe et internt USB-kort til
computeren. Det skal monteres inden i computeren i et såkaldt PCI-slot.
Kortet giver to til fem ekstra USB-porte, som slukker, når computeren
slukkes.

Det koster 70-250 kr. afhængig af type, og af hvor mange porte, der er på
kortet. Det er ikke besværligt at montere, men hvis du ikke har prøvet det
før, så få hjælp til det.

Hvis du køber ny computer

Spørg i butikken, om USB-porten slukker, når computeren slukkes. Hvis dette
ikke er tilfældet, så spørg om, hvordan det kan slås fra.

Hvorfor virker elspareskinnen ikke altid

Elspareskinnen er tilsluttet computerens USB-port, og når computeren er
slukket, er der normalt ikke strøm på USB-porten, og det får elspareskinnen
til at slukke.

Desværre er der en del nyere computere, som ikke slukker for USB-porten,
selv om computeren er slukket. Det skyldes en særlig funktion kaldet
Wake-On-USB, som kan starte computeren, når en USB-enhed giver et signal.
Det er smart, hvis man vil have, at et USB-modem tænder computeren, når
nogen ringer. Eller at computeren tændes ved et tryk på en tast på et
USB-tastatur.

Ulempen med Wake-On-USB er, at flere og flere producenter slår denne
mulighed til som standard. Nogle af dem laver det endda sådan, at det slet
ikke kan slås fra. Det sker, selv om de fleste brugere aldrig vil bruge
muligheden. De står så med en computer, der ikke virker sammen med
elspareskinnen. Tilmed bruger computeren lidt ekstra strøm, når den er
slukket.

VH

Johnny