Jolle type
Fra : Jonas F Vincenti

Dato : 16-05-04 15:55

Hej NG

jeg er ret ny i det med både men vil godt have en sejljolle - den skal
være til to personer men med mulighed for 3 hvis man sidder lidt trængt
:D - lidt ligesom en Flipperjolle måske lidt større - er der nogle der
kender sådan en type jolle? eller kender et std jeg kan finde
forskellige jolle typer?

på forhånd tak
--
//jonas
//t-force[a]wanadoo.dk

Fra : ibber

Dato : 16-05-04 16:42

Se næste indlæg

Fra : Martin Sorensen

Dato : 16-05-04 20:37

In article <40a780ad$0$28434$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, Jonas F
Vincenti <King@Ping.dk> wrote:

> [...]
> :D - lidt ligesom en Flipperjolle måske lidt større - er der nogle der
> kender sådan en type jolle? eller kender et std jeg kan finde

Tænk over hvad du vil med din jolle: Kapsejlads, små ture eller lidt
længere. Gå på biblioteket, der plejer at stå en aldrende bog eller to med
kort beskrivelse af jolletyper (der er vist en af Bent Aarre). Besøg et
par lokale sejlklubber for at se hvad der ligger, spørg evt om du kan få
en tur. Eller meld dig ind og sejl som gast, så får du også en bedre ide
om hvad du vil.

Generelt er bådene dyrere (og holder deres værdi bedre) hvis der er en
aktiv klasse; er det vigtigt for dig?

Selv har jeg valgt Wayfarer, den er lidt dyr (fra ca 20000 for en sejlklar
brugt), men den er solid, sikker uden at være kedelig og er nem at sælge
hvis man vil det en dag. Meget af det samme kan siges om Pirat. De er til
gengæld ret tunge, specielt at hale op.

Skal det være mere sportsligt burde Flipper og 420 kunne fås billige
brugt, evt en slidt 470er eller Trapez (men med sidstnævnte kommer du ud
at bade!)

God fornøjelse

mvh

Martin.

----
"Kølbåde er for ældre mennesker."

- Elvström da han var 70

Fra : Jonas F Vincenti

Dato : 16-05-04 22:31

Tak Martin - det var sådan en wayfarer jeg søgte - jeg har sejlet i
sådan en for mange år siden - havde bare glemt hvad den hed - hvor kan
man købe/se på sådan en?

--
//jonas
//t-force[a]wanadoo.dk

Fra : Martin S?rensen

Dato : 17-05-04 09:06

Jonas F Vincenti <King@Ping.dk> wrote in message news:<40a7dd5d$0$5932$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...
> Tak Martin - det var sådan en wayfarer jeg søgte - jeg har sejlet i
> sådan en for mange år siden - havde bare glemt hvad den hed - hvor kan
> man købe/se på sådan en?

Nye både købes hos Skovgaard-Mortensen, prisen starter vist omkring
65000,-

Bådene kan ses mange steder i landet; hvor bor du? Hvad er dit budget?

Begynd med at læs om typer på www.wayfarer.dk

www.wt.dk er der annonceret en til salg, til 29000,-

Ellers er der diverse steder på nettet, baad.dba.dk osv.

Måske kan det være en ide at annoncere under "købes", måske sætte
annoncer op i havnene. Erfaringsmæssigt kan det være svært at opdrive
en, specielt på denne tid af året.
Du kan også prøve at se om du kan overtale en, som ikke bruger sin ,
til at sælge. Der ligger vist mange rundt ved sommerhuse.

Jeg købte i Holland, vha www.wayfarer.nl. Det var billigere, men så
brugte jeg jo en weekend på at hente.
Der er også flere og billigere både til salg i England, se
www.wayfarer.org.uk. Men transporten er heller ikke gratis.

Hvis du vil sejle i et område hvor der er mange Pirater bør den
overvejes som alternativ. Det er altid rart at have nogen at spørge om
praktiske detaljer.

Stil bare flere spørgsmål!

Mvh Martin

PS: Det gør det nemmere for os alle sammen hvis du:
- nøjes med at citere det som er relevant for svaret.
- skriver under det du svarer på, evt flere gange hvis der er flere
spm.

Fra : Jonas F Vincenti

Dato : 19-05-04 22:28

Martin S?rensen wrote:

> [...]
> - nøjes med at citere det som er relevant for svaret.
> - skriver under det du svarer på, evt flere gange hvis der er flere

Hej NG og Martin

tak for hjælpen indtil videre :D

Jeg bor i Århus, og er på SU - så mit budget er jo ikke så stort, men
har dog fået min far til at betale halvdelen af båden ;D (endelig noget
man kan bruge dem til)

Du skriver at det er et svært tidspunkt på året - hvornår er det
bedst/nemmest/billigst at købe en båd?

Jeg har også kikket lidt på en Pirat - man fåes de ikke kun i træ? vil
hellere have glasfiber (er det ikke rigtigt at det er lettere?) og så
kan jeg bedre reperere på det når(hvis) jeg sejler ind i noget :D

--
//jonas
//t-force[a]wanadoo.dk

PS. håber at jeg har gjort det rigtigt ang. svar metoden - ellers ret
mig :D - ellers lære jeg det jo ikke

Fra : Per Laursen

Dato : 16-05-04 21:18

Jeg købte mig sidste år en Supernova (trimaran - ca 4.5x3m) med tanke på at
min søn og jeg kunne sejle sammen (120 kg ialt).

Det passer den fint til - to fuldvoksne er nok at stramme den lidt. Til
gengæld er den født med to store 'badeplatforme', hvis man har sådant noget
i tankerne. Den er vistnok tænkt mest som strandlegetøj, men har potentiale
til en hel del mere.

Den er skæg, der er fart på (ikke noget med at nyse mens man styrer...), og
er svær at komme galt af sted med hvis man er bare en lille smule opmærksom.
Flerskrogsbåde har jo dog som bekendt to særdeles stabile stillinger, hvoraf
den ene er træls.

Tag evt. et kik på www.supernova-fan.dk (nej, det er ikke mit).

mvh
Per Laursen