Carl Georg Kristensen
Fra : Simon Kristensen

Dato : 16-05-04 15:39

Hej gruppe,

Jeg skriver med et spørgsmål, der egentlig er på vegne af min
svigermor. Hun har aldrig mødt sin far, og er på sine gamle dage
blevet interesseret i at vide, hvad der egentlig blev af ham. Hun og
hendes øvrige familie har forsøgt at opspore ham, men det er ikke
lykkedes til dato. Jeg har derfor lovet at spørge her. Jeg håber, at
jeg er kommet til det rette sted. Følgende er de informationer, jeg
har fået af min kæreste:

===SNIP===

Min mors far hedder/ hed Carl Georg Kristensen, muligvis er det
Christensen eller Christiansen (?). Hans fødselsdag 04/ 02/ 1919.

Om han ved jeg kun, at han var på Grønland i 50´erne. I "Amaksalik"
(mulivis forkert stavet).

Og så er der alt det, som jeg har fået fortalt af min mors moster,
Lilly, men som jeg ikke ved passer (Lilly er gammel og var meget ung
dengang):

- Hans familie muligvis kom fra Nysted på Lolland Falster- eller
deromkring.
- Muligvis var der i familen tømrere eller snedkere på Lolland?
- Carl Georg vistnok arbejdede for fotografen i Farsø, Himmerland, da
han mødte min mormor.

- Det kan derudover være, han sidst var på Esbjerg-egnen, idet min
mor syntes at kunne huske, at hun længe gemte en artikel fra en
efterlysningsservice i "Hjemmet" i 80´erne, hvor en mand, der kunne
være hendes far efterlyste gl. arbejdskammerater fra tiden på
Grønland, Amaksalik. (Artiklen blev desværre væk for hende)

Min mormor, Dine ( Dina) Emilie Stefansen, 15/ 02/ 1923 blev gravid og
fødte min mor, Lissy Stefansen, på Als d. 13/04/1944. Så vidt, vi
ved, bad Carl min mormor gifte sig med ham, og han blev meget
vedholdent ved med at komme hjem til mine oldeforældre til min mormor
i Gl. Ullits, Himmerland, for at bede hende genovervje,- men Dine gav
sig ikke. Hun ville af en eller anden grund ikke have ham.

Min mor, Lissy, voksede op hos sine bedsteforælde i Gl. Ullits, mens
hendes mor, Dina, arbejdede rundt omkring og til sidst endte med at
gifte sig med en anden mand, Otto Hansen. Min mor blev efter eget
valg boende hos sin bedstemor, og flyttede da hun var 16 til Ã…rhus.

PÃ¥ intet tidspunkt ville nogen af de voksne snakke med min mor om,
hvem hendes far var- eller hvor han var. Hun kan huske, hun som barn/
teenager fandt breve på bedstemoderens loft, hvor hendes far
systematisk havde sendt hende breve og vistnok også pakker fra
Grønland,- men hun er aldrig blevet prænsenteret for disse ellers.
Min mor kender kun fra disse skjulte breve hendes fars navn.

I mange år prøvede min mor at finde frem til sin far, men ingen
kunne hjælpe. Hendes mor nægtede at snakke om ham, selv ved sin
død i 1995,- og forskellige arkiver gav min mor beskeden, at dette
måtte der ikke lukkes op for grundet en 50 års regel...

Til sidst havde min mor glemt faderens navn, indtil hun sidste år tog
kontakt til en præst på Als, der hvor hun var født. Hun fik
tilsendt fotokopi af fadderskabssagen, hvorpå hendes fars navn
endeligt figurerede. Dina havde nemlig dengang nægtet at oplyse
barnefadderen, men var til sidst blevet tvunget til det der i 1944.

Min mor vil gerne finde sin far, men hun har dels ikke haft meget at
gå efter. Dels har hun været bange for, at hun kom og forstyrrede,
hvis hende far havde sig en ny fanilie, som måske ikke vidste noget
om hende. Hun ønsker ikke noget af sin far,- eller evt. hans børn,-
men hun vil bare gerne, høre, om faderen har haft det godt- og
evt. møde ham og evt. halv-søskene, hun måtte have.

Jeg mener også, Carl Georg Kristensen var tømrer,- men tømrernes
forbund kender fra deres gamle arkiver intet til ham. Min søster har
også taget kontakt til præsten i Amaksalik, og han kunne heller ikke
hjælpe.

===SNAP===

Som I kan se, har de prøvet en hel del, men har ikke haft heldet med
sig. De er efterhånden kørt helt fast. Er der nogen i gruppen, der kan
hjælpe - evt. med råd om, hvor yderligere information kunne tænkes at
findes?

På forhånd tak

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 16-05-04 16:52

Simon Kristensen wrote:
> [...]
> være hendes far efterlyste gl. arbejdskammerater fra tiden på
> Grønland, Amaksalik. (Artiklen blev desværre væk for hende)

Prøv at kontakte "Hjemmet". Det gjorde jeg for et par år siden. Den
efterlysning jeg søgte var ganske vist kun ca. 1 år gammel, men jeg fik
svar.

--
Hilsen Jeannie Kristensen
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/

Fra : Michael Schneiders

Dato : 16-05-04 17:23

Hej Simon

Prøv at kontakte folkeregisteret du har hans fødsel dato og et muligt
fødselssted. Der kan du få en adresseliste. det koster ca. 50-60 kr. for
sådan en liste.

--
Med Venlig Hilsen
Michael Schneiders

Fra : Arne Alexandersen

Dato : 21-05-04 20:35

Hej,

din svigermor har altid mulighed for på kirkekontoret at se optegnelsen i
kirkebogen om sig selv, og der står sandsynligvis hendes fader ved navn,
stilling m.m. - alle disse oplysnininger er ikke med på dåbsattesten.
Såfremt faderens fødselsangivelse også er med kan hun via folkeregisteret
for kr. 52 få oplyst hvad der der står om ham, bopæl og såfremt han ikke
længere lever da hans dødsregistrering, dato og sted/begravelsessogn m.m.

held og lykke

Arne Alexandersen