Barricade Alert Message!
Fra : Peter Jensen

Dato : 16-05-04 14:46

Hejsa NG

Jeg har netop indkøbt en ny router (SMC2804WBR), der i folhold til den gamle
logger hvad der sker mht indkommende trafik, den sender ind imellem en en
mail med følgende Subj: "Barricade Alert Message!"

Hvad sker der f.esk her:

Snip fra email...

2004/05/15 23:15:35 : DHCP Client : Send Request, Request IP = xx.xx.xx.xx
2004/05/15 23:15:35 : DHCP Client : Receive Ack from xx.xx.xx.xx, Lease time
= 3600
2004/05/15 23:45:35 : DHCP Client : Send Request, Request IP = xx.xx.xx.xx
2004/05/15 23:45:35 : DHCP Client : Receive Ack from xx.xx.xx.xx, Lease time
= 3600
2004/05/16 00:15:35 : DHCP Client : Send Request, Request IP = xx.xx.xx.xx
2004/05/16 00:15:35 : DHCP Client : Receive Ack from xx.xx.xx.xx, Lease time
= 3600

Er der én der scanner mine porte, eller er det bare en 'lovlig' henvendelse

På en af computerne der er tilsluttet Routeren køre en webserver, kan det
være en
forspørgelse til den??

Mvh
Peter Jensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-05-04 15:02

"Peter Jensen" <mail@icedesign.dk> wrote:

> [...]
>2004/05/15 23:15:35 : DHCP Client : Receive Ack from xx.xx.xx.xx, Lease time

..cut

>Er der én der scanner mine porte, eller er det bare en 'lovlig' henvendelse

Det er dine lokale computere der kommunikerer med DHCP serveren i din router omkring ip-adresser mv. - Det er helt legal trafik
som skal være der, hvis netværket skal fungere korrekt...

<mlr>

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 16-05-04 22:50

In article <ansea05jl2cntou51b8q1vqcgkuuaf11lk@4ax.com>, Michael Rasmussen wrote:

> Det er dine lokale computere der kommunikerer med DHCP serveren i din router omkring ip-adresser mv. - Det er helt legal trafik
> som skal være der, hvis netværket skal fungere korrekt...

Jeg ville nu gætter på det er routeren der
har en DHCP klient, som spørger ISP'ens udstyr
om en IP.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Peter Jensen

Dato : 17-05-04 04:25

> Jeg ville nu gætter på det er routeren der
> har en DHCP klient, som spørger ISP'ens udstyr
> om en IP.

Hejsa Min

Routeren har egen DHCP sever. Nat, firewall etc.
Jeg benytter fast IP. Der er i routeren defineret ISP gateway, dns

Det er via NAT er jeg derigere trafikken videre til en bestemt IP adresse på
LAN siden
(port 80)

Jeg troede kun den loggede 'ulovlige' hendvendelser, og ikke al trafik

Den ene af adresserne er min egen, (DHCP Client : Send Request, Request IP =
xx.xx.xx.xx)
Den anden er udfra kommend. (DHCP Client : Receive Ack from xx.xx.xx.xx,
Lease time)
Lease Time synes jeg ikke at kan justere i routeren, det er måske
den tid den er opmærksom på om der kommer flere forespørgelser

Hvis i kender til en god URL hvos man kan læse mere om emnet
må i gerne poste den her i gruppen, da jeg fornemmer at vi er lidt off
topic?

Mvh og tak for svarene
/Peter Jensen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 17-05-04 09:09

In article <40a83070$0$456$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Peter Jensen wrote:
> Routeren har egen DHCP sever. Nat, firewall etc.
> Jeg benytter fast IP. Der er i routeren defineret ISP gateway, dns

Af din IP kan jeg se at din router også er konfigureret som DHCP klient
der får sin faste IP via ISP'ens DHCP server
0x5358a9bd.vjnxx1.adsl-dhcp.tele.dk.

> Jeg troede kun den loggede 'ulovlige' hendvendelser, og ikke al trafik

Det står vel i manuellen.

> Den ene af adresserne er min egen, (DHCP Client : Send Request, Request IP =
> xx.xx.xx.xx)

Er det routerens WAN adresse, eller en af LAN klienternes adresse?

> Den anden er udfra kommend. (DHCP Client : Receive Ack from xx.xx.xx.xx,
> Lease time)

Det er nok routerens DHCP server hos ISP'en

> Lease Time synes jeg ikke at kan justere i routeren, det er måske
> den tid den er opmærksom på om der kommer flere forespørgelser

Det er ISP'en der sætter denne parameter i deres DHCP server.

> Hvis i kender til en god URL hvos man kan læse mere om emnet
> må i gerne poste den her i gruppen, da jeg fornemmer at vi er lidt off
> topic?

man dhcpd

http://www.openbsd.org/cgi-bin/man.cgi?query=dhcpd

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Peter Jensen

Dato : 18-05-04 18:43

IP =

> Er det routerens WAN adresse, eller en af LAN klienternes adresse?

Det er WAN adressen...

> http://www.openbsd.org/cgi-bin/man.cgi?query=dhcpd

Takker for svarene, og adressen den ser meget omfattende ud

mvh
Peter Jensen