MS Windows
briani 27239
Tage backup af bruger konti
Fra : Kristian F-P

Dato : 16-05-04 13:50

Hejsa

Jeg skal tage backup af en computer der ikke længere kan starte op i
windows....

Har sat harddisken til min egen computer som slave

De havde 4 brugere på deres computer, en af dem har en mappe liggede på
skrivebordet som er låst.

Jeg har ikke adgang til at åbne mappen jeg har heller ikke adgang til at
flytte mappen.

Hvordan klarer jeg det ?`

Tak

Fra : Edmund

Dato : 16-05-04 15:46

Kristian F-P skrev:

> Jeg har ikke adgang til at åbne mappen jeg har heller ikke adgang til
> at flytte mappen.

XP Pro
overfør ejerskab af mappen, højreklik på mappen og vælg fanen sikkerhed
/ advanceret /
Så skal du vælge ejer mappen eller Gældende Tilladelser
Om ejer mappen kan bruges ved jeg ikke da jeg har XP Home
Det er muligt du skal ind i stifinders mappeindstillinger / vis fjern
kryds i brug simpel fildeling

XP home skal genstartes i fejlsikker tilstand for at få fanen sikkerhed.
Her skal du vælge fanen sikkerhed / advanceret / ejer
Sæt kryds helt for neden.
http://home20.inet.tele.dk/edworks/ejer.png
--
Mvh Edmund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-05-04 14:51

Edmund skrev:

> XP home skal genstartes i fejlsikker tilstand for at få fanen
> sikkerhed.

Der findes også en anden metode:
<http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_home_sectab.htm>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 17-05-04 18:58

Thomas G. Madsen skrev:

> Der findes også en anden metode:
> <http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_home_sectab.htm>.

Tak for tippet.

Jeg fik da rodet så meget med det at jeg slet ikke kunne overtage
ejerskab af en mappe hos en begrænset bruger.

Kan man i XP pro låse en fil eller mappe så det er umuligt for en
administrator at få adgang.
--
Mvh Edmund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-05-04 18:06

Edmund skrev:

> Jeg fik da rodet så meget med det at jeg slet ikke kunne overtage
> ejerskab af en mappe hos en begrænset bruger.

Okay. Det skal nok også lige siges, at jeg ikke selv har prøvet at
rode med det. Jeg ramlede bare ind i tippet for nogle uger siden
og valgte at smide det i gemmeren.

> Kan man i XP pro låse en fil eller mappe så det er umuligt for en
> administrator at få adgang.

Det vil jeg tro, hvis man fjerner administratoren fra listen, men
jeg er langt fra sikker. Brugerrettigheder er ikke det jeg gør mest
i, da jeg er den eneste bruger på denne computer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 17-05-04 22:06

Thomas G. Madsen skrev:

> Okay. Det skal nok også lige siges, at jeg ikke selv har prøvet at
> rode med det. Jeg ramlede bare ind i tippet for nogle uger siden
> og valgte at smide det i gemmeren.

Dit tip virker skam fint, det var kun fordi jeg rodede ret volsomt med
indstillingerne, men til at overtage ejerskab af en mappe hos en bruger,
hvor mappen bare er gjort privat, virker det fint, præcis på samme måde
som var jeg startet i fejlsikker tilstand.

> Brugerrettigheder er ikke det jeg gør mest
> i, da jeg er den eneste bruger på denne computer.

Samme her, jeg har bare prøvet det for sjov.
Jeg har nu på fornemmelsen at XP home ikke er egnet til den slags, jeg
synes ikke den gør det samme hver gang.

--
Mvh Edmund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-05-04 21:17

Edmund skrev:

> [...]
> en mappe hos en bruger, hvor mappen bare er gjort privat,
> virker det fint, præcis på samme måde som var jeg startet i

Nå på den måde. Så er jeg mere rolig. :)

> Jeg har nu på fornemmelsen at XP home ikke er egnet til den
> slags, jeg synes ikke den gør det samme hver gang.

Der var en overgang, hvor jeg også lige skulle prøve at rode
lidt med brugerrettigheder her på WinXP Pro og det fungerede
også fint i en periode. Jeg havde fået lavet det sådan, at
jeg skulle indtaste en adgangskode for at komme ind i nogle
mapper, men på et tidspunkt fik jeg pillet ved noget, som
fik hele læsset til at vælte, så jeg har fået en vis respekt
for skidtet. Det er en af de funktioner man ikke bare lærer
ved at prøve sig frem, tror jeg. Det kræver vist et kursus
eller en lærebog af art.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 17-05-04 22:46

Thomas G. Madsen skrev:

> Nå på den måde. Så er jeg mere rolig. :)

Det sidste faneblad "gældende tilladelser" forsvinder når man
installerer dit tip.
http://home20.inet.tele.dk/edworks/ejer.png
Men om man så alligevel har de samme muligheder kan jeg ikke overskue

> Det kræver vist et kursus eller en lærebog af art.

Enig, jeg bliver åbenbart ikke klogere af bare at prøve, men jeg har nu
heller ikke ledt efter info på nettet eller andre steder, og gør det
sikkert heller aldrig.
--
Mvh Edmund