Norton og TDC - nødvendigt?
Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 16-05-04 11:56

Fandt ud af, at jeg ikke ku' gå på nettet, pga. min Norton Internet Security
lavede bøvl.

Deaktiverede NIS, og så ku' jeg surfe uden problemer.

Kan ikke fjerne NIS, fordi den siger den ikke kan afslutte NISSERV.

Har en Linksys Router BEFSR 41 via. mit TDC abonnement.

Er det overhovedet nødvendigt at jeg samtidigt har et abonnement på Norton
Internet Security, og har en personlig firewall via. dette abonnement, når
jeg har en router også?

Er der ikke en firewall i min router, eller har jeg misforstået noget?

Vil bare af med al det Norton bøvl jeg har lige nu.

Håber I kan hjælpe

Thomas

Fra : Michael U. Hove

Dato : 16-05-04 14:20

Thomas Mouritsen wrote:

> Fandt ud af, at jeg ikke ku' gå på nettet, pga. min Norton Internet Security
> lavede bøvl.

Selvfølgelig...

> Deaktiverede NIS, og så ku' jeg surfe uden problemer.

Fornuftigt...

> Kan ikke fjerne NIS, fordi den siger den ikke kan afslutte NISSERV.

Klart...

> Har en Linksys Router BEFSR 41 via. mit TDC abonnement.

Helt almindeligt...

> Er det overhovedet nødvendigt at jeg samtidigt har et abonnement på Norton
> Internet Security, og har en personlig firewall via. dette abonnement, når
> jeg har en router også?

Overhovedet ikke...

> Er der ikke en firewall i min router, eller har jeg misforstået noget?

Korrekt...

> Vil bare af med al det Norton bøvl jeg har lige nu.

Fremragende...

> Håber I kan hjælpe

Forhåbentlig...

> Thomas

Mvh
Michael

--
"In a world where data is the coin of the realm, and transmissions are
guarded by no better sentinels than man-made codes and corruptible

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-05-04 14:33

"Thomas Mouritsen" <not@for.you> wrote:

> [...]
>jeg har en router også?
>
>Er der ikke en firewall i min router, eller har jeg misforstået noget?

Du har ganske ret - Sidder du bag en router er du rimeligt godt beskyttet idet computeren ikke kan 'ses' fra internettet.

<mlr>

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-05-04 15:37

Thomas Mouritsen wrote:

> Er det overhovedet nødvendigt at jeg samtidigt har et abonnement på Norton
> Internet Security, og har en personlig firewall via. dette abonnement, når
> jeg har en router også?

I det tilfælde burde Norton firewallen være overflødig.
Indeholder Norton pakken også antivirus? De to ting har
nemlig intet med hinanden at gøre. Men antivirus kan
også sagtens undværes hvis man ikke kører programmer fra
utroværdige kilder.

> Er der ikke en firewall i min router, eller har jeg misforstået noget?

Noget i den retning. De fleste routere til privat brug
er sat op til at lave NAT, hvilket hvis det er lavet
korrekt forhindrer indgående forbindelser lige så godt
som en firewall kunne have gjort det.

Læs evt. også: http://sikkerhed-faq.dk/hjemme_pc#firewall

For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 16-05-04 17:38

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nemlig intet med hinanden at gøre. Men antivirus kan
> også sagtens undværes hvis man ikke kører programmer fra

Der følger anti virus med osse, og det har jeg kørende ved siden af, hvilket
ikke giver nogle problemer.

Fra : John

Dato : 16-05-04 16:43

"Thomas Mouritsen" <not@for.you> skrev i en meddelelse
> [...]
Security
> lavede bøvl.
>
> Kan ikke fjerne NIS, fordi den siger den ikke kan afslutte NISSERV.

Hej Thomas, jamen lad os da forsøge!

Det er vigtigt, at INGEN NIS-filer kører, når du sletter programmet. Du skal
først fortælle NIS, at den IKKE skal starte op med Windows (flueben ét eller
andet sted). Genstart computeren, og check i alt/crtl/delete, at ingen
NIS-filer kører. Derefter slet NIS på sædvanlig vis i kontrol panel
tilføj/fjern programmer, og genstart. (Har haft tilsvarende bøvl med at
fjerne Zonealarm). Håber, det klarer dit problem..

Mvh John

---

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 16-05-04 17:44

"John" <nogen@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilføj/fjern programmer, og genstart. (Har haft tilsvarende bøvl med at
> fjerne Zonealarm). Håber, det klarer dit problem..

Nu bliver det en smule underligt.

Jeg kan ikke få lov af afinstallere NIS, og den skriver jeg skal ha'
Administrator adgang for at kunne gøre det - og jeg HAR administrator adgang

Jeg kan ikke aktivere NIS - den ligger bare på PC'en og er deaktiveret, og
jeg kan ikke få lov at slette det.

Starter jeg selve NIS op, så kan jeg intet gøre derinde nu - den skriver jeg
skal ha' Administrator adgang for at ændre i programmet.

Så NIS ligger der bare og kan ikke bruges til noget, og jeg kan ikke slette
det.

Hvad f..... er det for et program!?

Nå - men det laver i det mindste ikke noget nu - jeg kan bare ikke få lov at
slette det.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-05-04 18:11

> [...]

>Jeg kan ikke aktivere NIS - den ligger bare på PC'en og er deaktiveret, og

Tja, det er svært at finde noget positivt at sige om Nortons programmer

Mon ikke der alligevel ligger en proces i baggrunden der forhindrer dig i at afinstallere - Prøv at køre MSCONFIG og fjern alle
tjenester / programmer der lugter af Norton. Herefter er det bare at slette NIS folderen....

<mlr>

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 16-05-04 18:17

> [...]
at afinstallere - Prøv at køre MSCONFIG og fjern alle
> tjenester / programmer der lugter af Norton. Herefter er det bare at

Æh - hvad er MSCONFIG, og hvor finder jeg det henne?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-05-04 18:27

"Thomas Mouritsen" <not@for.you> wrote:

>Æh - hvad er MSCONFIG, og hvor finder jeg det henne?

MSCONFIG.EXE er et udmærket systemkonfigurations program som du finder et sted under din windows mappe....

<mlr>

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 16-05-04 18:32

> MSCONFIG.EXE er et udmærket systemkonfigurations program som du finder et
sted under din windows mappe....

Der ligger altså ikke noget msconfig.exe i min WINNT mappe...

Er det et program man skal hente hos Microsoft?

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 16-05-04 18:47

> Der ligger altså ikke noget msconfig.exe i min WINNT mappe...

Jeg fandt ud af, at msconfig.exe slet ikke følger med Windows 2000 (som jeg
bruger), men man kan bruge msconfig.exe fra Windows 98.

Det har jeg nu gjort, og nu har jeg fået fjernet Norton Internet Security

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-05-04 19:43

>sted under din windows mappe....
>
>Der ligger altså ikke noget msconfig.exe i min WINNT mappe...
>
>Er det et program man skal hente hos Microsoft?

Ups, gætter på du kører W2k og den indeholder i modsætning til W98 & XP ikke msconfig.exe - Du kan dog godt bruge versionen fra xp
hvis du sku' falde over sådan en...

<mlr>

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 16-05-04 23:39

> Ups, gætter på du kører W2k og den indeholder i modsætning til W98 & XP
ikke msconfig.exe - Du kan dog godt bruge versionen fra xp
> hvis du sku' falde over sådan en...

Jeps - det var også XP versionen jeg fandt, og ikke Win 98 versionen, som
jeg først antog.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-05-04 20:29

Thomas Mouritsen skrev:

> Hvad f..... er det for et program!?

Noget skrammel.

> Nå - men det laver i det mindste ikke noget nu - jeg kan bare
> ikke få lov at slette det.

Mon ikke der stadig ligger en tjeneste og kører i baggrunden.
Start > Kør: Services.msc
Led efter NISSERV eller lignende på listen og hvis du finder noget,
som kunne have noget med NIS at gøre, så højreklik på det og vælg
STOP. Vælg derefter Egenskaber og stil tjenesten til Deaktiveret.
Genstart computeren og prøv så, om du kan afinstallere NIS.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-05-04 21:28

Thomas G. Madsen skrev:

> Vælg derefter Egenskaber og stil tjenesten til Deaktiveret.
> Genstart computeren og prøv så, om du kan afinstallere NIS.

Eller det burde egentlig ikke være nødvendigt at genstarte, hvis
det lykkedes for dig at stoppe tjenesten.

--
Hilsen
Madsen