Fødekasse??
Fra : Michael Korsgaard

Dato : 16-05-04 09:26

Vores dejlige hunkat skulle egentlig have været stereliseret, men ak ak...
En dag stak hun af med nabolaget`s store sorte hanmis og kom ej hjem før
undertegnede fandt hende 3 dage senere under en bil på parkeringpladsen med
hanmis lurende afventende et par meter væk. Troede ikke han havde fået lov,
idet hun var *meget* kælen de næste par dage. Det ser nu ud til at det fik
han alligevel, for hun har alle symptomer på at der er familieforøgelse på
vej..

Har "suget" en del ned på nettet omkring drægtighed, killinger og fødsel, så
føler mig egentlig rustet nok til det, men hvad med fødested??

Kan jeg selv bygge en fødekasse? Forestiller mig en kasse på en ½ x ½ meter
med låg og indgangshul til mis?? Hvad skal der ligge i bunden?? Kan jeg
bruge hø f.eks?? Eller er det bedre at købe en kasse hos dyrehandleren??
Regner med at en placering i soveværelset er et godt sted, da der er fred og
ro det meste af tiden..

Er der nogen som kender nogle gode links til ovst. vil jeg meget gerne høre
om det..

/ Michael...

--

"I have hardly ever known a mathematician
who was able to reason"

"Stephen Hawking"

Fra : Pernille og Jesper

Dato : 16-05-04 09:55

Hej Michael,

> [...]
> Regner med at en placering i soveværelset er et godt sted, da der er fred og

Du kan sagtens selv bygge en fødekasse, eller du kan vælge at bruge en
papkasse. ½ x ½ m tror jeg er for lidt - vores kasse er 70 x 45 og den
er faktisk lige i underkanten, den kunne godt have været større. Jeg
kender flere opdrættere der bruger almindelige flyttekasser, lagt ned på
siden, og hvor den nederste "klap" så er tapet op. Det er meget vigtigt
at kassen har lukket front, så der ikke kommer træk. De fleste hunkatte
foretrækker også et sikkert "tag" og at kassen kan dækkes yderligere til
med et håndklæde, et pudebetræk el. lign. så killingerne ikke får for
meget lys, lige når de åbner øjnene.

Jeg kan anbefale dig at låne Politikens kattebog på biblioteket, der er
et glimrende afsnit om kattefødsler

Fyld i fødekassen skal IKKE være hø. Det skal være et godt fast
underlag, f.eks. fast skumgummi eller et gammelt uldtæppe. Og så er det
en god ide at lægge et par lag godt sugende materiale (lagner, sengetøj,
håndklæder) osv. i til selve fødslen, så man kan udskifte det der bliver
gennemblødt. Håndklæder må aldrig ligge øverst, fordi killingernes kløer
meget let hænger fast i løkkerne i stoffet. Men de suger godt, så jeg
har brugt dem i kassen med et stykke lagen eller lignende hen over.

Held og lykke!

/Pernille
www.garion.dk

Fra : DK-Pisik

Dato : 16-05-04 12:03

Norsk skovkattring beskriver bygning af en fødekasse her
http://www.norskskovkat.dk/dansk/faq.asp

ved ikk om det kan være til nogen hjælp.

/ Inger Kaya
DK-Pisik