Hysterisk ung mand på 2 år...
Fra : Henrik

Dato : 15-05-04 20:28

Hej NG !

Vores ellers dejlige dreng på lidt over 2 år, er begyndt at få
hysteriske anfald over snart sagt alt; spisning, bleskift,
sengelægning - alle potentielle konflikter ender i hysteri. Tillige er
han nu begyndt at "gå amok" - nærmest af sig selv - dvs. uden
umiddebar konflikt med andre. Han er iøvrigt velfungerende, har et
meget fint sprog, velbegavet osv. osv. ?

Hvad gør vi ?

Jeg (faderen) har mest svært ved at håndtere disse situationer - da
jeg er selv er både følsom og temperamentsfuld - og føler stor afmagt
- mens det står på. Er der nogen som har et tip til selv at bevare
roen ?

Det skal bemærkes at vi ALDRIG har lagt hånd på sønnike - eller på
anden måde forulempet ham !

mvh, Henrik

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-05-04 01:03

Henrik wrote:
> [...]
> umiddebar konflikt med andre. Han er iøvrigt velfungerende, har et
> meget fint sprog, velbegavet osv. osv. ?

mit umiddelbare råd er at lade ham rase ud, hvis han iøvrigt ikke er til
gene for andre end sig selv, og der ikke er umiddelbar risiko for at han
skader sig selv....
evt tilkendegive overfor ham at i godt kan forstå han er irriteret, og så
ellers gøre det til et mindre problem end han ser det som....
eksembel: knægten får et hysterisk anfald over at skulle spise sin mad....
fortæl ham at i godt kan forstå han synes det er irriterende, men sådan er
det nu engang.... og fasthold det.... bliver han mere sur, så tag ham evt et
andet sted hen i et par minutter, og fortæl ham så igen, at i godt kan
forstå at han er sur, men det hjælper altså ikke noget, evt suppleret med et
simpelt "fordi vi skal spise inden vi skal afsted i vuggestue"...
det handler om at have en plan.... hav en klar aftale med jer selv om at
sådan håndterer vi de situationer, og fasthold den 99,9% af gangene....
dermed ikke sagt at der ikke kan ske afvigelser, men det er vigtigt for din
søn at vide at når han reagerer med X, så sker der altså Y... hver gang...

din søn er ved at komme i trodsalderen (den finere betegnelse er
selvstændighedsalderen*G*) hvor han blandt andet bruger arrighedanfald for
at finde ud af hvor jeres grænser er..... det er derfor vigtigt at disse
grænser altid er de samme, så vil han nemlig opleve at det ikke virker, og
anfaldene vil begynde at blive færre og mindre....

> [...]
> jeg er selv er både følsom og temperamentsfuld - og føler stor afmagt
> - mens det står på. Er der nogen som har et tip til selv at bevare

tag en dyb indånding.. tænk på at det er HELT normalt at han er sådan lige
nu.... at han bare skal finde ud af at det ikke hjælper.... jeg ved det er
svært (har selv et tempramentsfuldt barn*G*) men for mig har det især
hjulpet at have en klar plan om hvordan jeg håndterer disse situationer,
især for min søns, men også min egen skyld, for så har jeg altid den plan at
støtte mig op af... og så gør det ikke noget at komme til at smile lidt af
hans ihærdige forsøg på at ændre jeres mening med magt..... tænk bare på at
han jo ikke ved bedre... han forstår ikke at manipulere med det gode, men
har oplevet at når man græder så får man opmærksomhed og trøst*G* derfor
bruger han den del af hans viden på at opnå de ting han vil... hvilket i
hans verden lige nu er at bestemme hvornår han putter hvad i munden, hvornår
han skal have en tør ble, og hvordan og sådanne ting.....

> Det skal bemærkes at vi ALDRIG har lagt hånd på sønnike - eller på
> anden måde forulempet ham !

nej hvorfor skulle i dog også det*G* han er jo bare en helt normal 2 årig*G*
mht sengelægning..... husk på at ritualer er godt..... ved ikke om i
allerede har et fast sengelægnings ritual..... nogle børn trivedes med korte
ritualer, mens andre skal have lange (i visse tilfælde nogle der varer
timer).... jeg er selv tilhænger af kortere ritualer, hvor man har selve
sengelægningen overstået på 15-20 minutter incl toiletbesøg, tandbørstning
og hyggen på sengekanten.... men det handler igen om at finde det ritual der
passer til jeres barn, og fastholde det aften efter aften efter aften....
først når ritualet har fungeret uden problemer i flere måneder, kan man
begynde at ændre på sammensætningen idet ;)

--
Knus, Sabina
Bemærk: vi holder oprydnings salg:

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 16-05-04 08:27

16/05/04 2:02Sabina Hertzumc86b2q$e52$1@dknews.tiscali.dk

> [...]
> andet sted hen i et par minutter, og fortæl ham så igen, at i godt kan

Kære Sabina
I dette afsnit og i stort set alle andre indlæg du skriver afsluttes dine
sætninger med 4 punktummer, i normal dansk retskrivning bruger vi et.
Ind i mellem dine sætninger bruger du også 4 punktummer uden nogen egentlig
forklaring og starter så ikke med stort efter.
Jeg har længe tænkt på om jeg skulle skrive det da jeg kender dit
temperemant, men på den anden side medfører det at et jeg ikke længere læser
dine indlæg da det er meget forvirrende og distraherende.
Derfor vil jeg heller ikke indlade mig på en dabat om dette, bare gøre
opmærksom på at det nok ikke er så smart at indføre et nyt
tegnsætningssystem før der er flertal for det, bare tænk på komma debatten.

--
Vh Kevin
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Cat

Dato : 16-05-04 08:41

"Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10nospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> 16/05/04 2:02Sabina Hertzumc86b2q$e52$1@dknews.tiscali.dk

Jeg opfatter det som tænke/overvejelsespauser - lidt ligesom tankestreg som
i denne sætning. Det følger godt nok ikke dansk retskrivning, men jeg, der
ellers er krakiler, hvad det angår, kan godt forstå det.

Tine

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-05-04 08:58

"Cat" <dd@ee.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i denne sætning. Det følger godt nok ikke dansk retskrivning, men jeg, der
> ellers er krakiler, hvad det angår, kan godt forstå det.

Osse her... jeg har heller ikke problemer med det...

Hilsen Inger

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-05-04 09:09

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Osse her... jeg har heller ikke problemer med det...

Heller ikke jeg. Men jeg bruger det også ret tit - omend jeg dog forsøger at
begrænse det. For mit vedkommende bruges det som en eftertænksom pause, der
varer længere, end en tankestreg *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : vadmand

Dato : 16-05-04 09:24

"Lisbeth Jacobsen" <LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:40a72420$0$18661$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
at
> begrænse det. For mit vedkommende bruges det som en eftertænksom pause,

Jeg plejer at blive ret irriteret over sprog- og stavefejl, men netop
Sabinas fire punktummer har jeg overhovedet ikke lagt mærke til - måske er
jeg for nærsynet?

Men det er da korrekt, at det er ukorrekt...

Per V.

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 16-05-04 20:46

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in message

> Jeg plejer at blive ret irriteret over sprog- og stavefejl, <snip>

Ja, du gør.

Fra : vadmand

Dato : 16-05-04 22:25

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse
> "vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in message

> Ja, du gør.

Og over folk, der spilder min tid med indlæg uden at have noget på hjerte.

Per V.

Fra : Carina

Dato : 16-05-04 08:58

"Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10nospam@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> opmærksom på at det nok ikke er så smart at indføre et nyt
> tegnsætningssystem før der er flertal for det, bare tænk på komma

Jeg håber at du det skriver her skrives i god mening, med glimt i øjet osv.

Men inden du laver alt for store udfald mod andres retskrivning synes jeg du
skal se på din egen. Jeg har nemlig også indtil flere gange opgivet at
forstå dine indlæg pga. stavefejl og dårlige formuleringer.

Hver har sin individuelle skrivemåde, det bør der bestemt være plads til. Så
bør man som læser gøre en lille ekstra indsats for at forstå.

Carina

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 16-05-04 10:26

16/05/04 9:57Carina40a71efa$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Jeg har nemlig også indtil flere gange opgivet at
> forstå dine indlæg pga. stavefejl og dårlige formuleringer.
Så synes jeg bestemt du skal gøre opmærksom på dette.

Fra : Carina

Dato : 16-05-04 14:26

> 16/05/04 9:57Carina40a71efa$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Så synes jeg bestemt du skal gøre opmærksom på dette.

Nej, for det synes jeg er helt latterligt. Folk har den skrivestil de nu
har - det kan jeg fint acceptere. Og når det bliver _så_ forstyrrende at jeg
ikke gider bruge energien på at læse det, så er det mig der vælger at gå
glip af noget. Jeg gider ikke sidde og rette andre.

Carina

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-05-04 10:04

Kevin Vilhelmsen wrote:
> [...]
> I dette afsnit og i stort set alle andre indlæg du skriver afsluttes
> dine sætninger med 4 punktummer, i normal dansk retskrivning bruger

et hvad? er det ikke en underlig måde at slutte en sætning på, sådan helt
uafsluttet? ;)

> Ind i mellem dine sætninger bruger du også 4 punktummer uden nogen
> egentlig forklaring og starter så ikke med stort efter.

nej, det gør jeg ikke, det er min individuelle skrivestil, og den har jeg
valgt at holde fast i, fordi den fungerer jeg fint med ;)

> [...]
> temperemant, men på den anden side medfører det at et jeg ikke
> længere læser dine indlæg da det er meget forvirrende og

det er jo helt dit eget valg.... det hverken kan eller vil jeg have noget
ansvar i ;)

> [...]
> opmærksom på at det nok ikke er så smart at indføre et nyt
> tegnsætningssystem før der er flertal for det, bare tænk på komma

jamen kære Kevin, dette har været oppe og vende mange gange, men ender som
oftest med at man ikke kan tvinge andre til at følge et bestemt regelsæt i
hvordan man vælger at skrive sine indlæg, sålænge flertallet ellers kan
forstå meningen bag ;)
at jeg benytter flere punktummer og vælger at skrive unden store bogstaver,
er da vel næppe mere forstyrrende end det lille eksembel du selv fremsatte
øverst, hvor jeg opfatter det som at du helt undlader at bruge ord....

vi er alle individualister, og dette forum indbyder til at vi har vores
individuelle stil og tanker... derfor vælger jeg blot at betragte dit indlæg
som en lille reminder, og så ellers ikke bruger mere tankevirksomhed på det
;) for mig er det nemlig vigtigere at bevare min individuelle stil, end at
tilfredsstille en enkelt person der lader sig irritere af noget så banalt og
ligegyldigt som et par punktummer ;)

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 16-05-04 10:29

16/05/04 11:03Sabina Hertzumc87apj$4cn$1@dknews.tiscali.dk

> et hvad? er det ikke en underlig måde at slutte en sætning på, sådan helt
> uafsluttet? ;)

Et punktum.
Det er normal retskrivning.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-05-04 10:53

Kevin Vilhelmsen wrote:
> 16/05/04 11:03Sabina Hertzumc87apj$4cn$1@dknews.tiscali.dk

> Et punktum.
> Det er normal retskrivning.

læs dog lige resten af indlægget, og få det hele med inden du svarer.....

Fra : Lars

Dato : 16-05-04 12:27

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in message

> læs dog lige resten af indlægget, og få det hele med inden du svarer.....
> "hvor jeg opfatter det som at du helt undlader at bruge ord"

Ordet "et" henviser til "4 punktummer" tidligere i sætningen - sætningen er
altså ganske normal og let opfattelig

At Kevins indlæg og kritik af andres sprog så, efter min mening, er
latterlig og toalt off-topic er en helt anden sag.

/Lars

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-05-04 12:45

Lars wrote:

> Ordet "et" henviser til "4 punktummer" tidligere i sætningen -
> sætningen er altså ganske normal og let opfattelig

det er jeg skam klar over *G* det var blot for at pointere at vi alle læser
og opfatter indlæg forskelligt, og hvad der er klart og let opfatteligt for
nogen, er kringlet og forvirrende for andre ;)
og indledningsvis opfattede jeg det faktisk som at der manglede et ord....
det var faktisk først da jeg læste det 3. gang at jeg fandt ud af at der
ikke gjorde.... dermed siger jeg jo ikke at det ikke er helt som det skal
være.... blot at jeg ikke umiddelbart opfattede det sådan... Kevins kritik
gik på at han springer mine indlæg over fordi der er mange punktummer som
forstyrrer hans læserytme, så fortæller jeg blot hermed at hans manglende
ord (i mine øjne) forstyrrede min læserytme....

> At Kevins indlæg og kritik af andres sprog så, efter min mening, er
> latterlig og toalt off-topic er en helt anden sag.

enig ;)

Fra : vadmand

Dato : 16-05-04 12:53

"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> At Kevins indlæg og kritik af andres sprog så, efter min mening, er
> latterlig og toalt off-topic er en helt anden sag.

Det synes jeg ikke. Meningen med nyhedsgrupper er kommunikation, og hvis en
persons måde at skrive på vanskeliggør kommunikationen unødigt, er det da på
sin plads at gøre opmærksom på det.

Her drejer det sig jo ikke om manglende staveevne, som ikke bør forhindre
deltagelse, men i Sabines tilfælde om en i bevidst tilstræbt - og i mine
øjne en smule krukket - udtryksform, der åbenbart forhindrer nogle
gruppedeltagere i at få det fulde udbytte af hendes indlæg, hvilket hun
måske burde tænke over i stedet for blot at affeje det.

Vi har alle vores individuelle stil og vore særheder (selv har jeg fx. en
tendens til for lange sætninger), men det er altid et spørgsmål om at finde
en balance mellem forståelighed og personligt udtryk.

Per V.

Fra : Lars

Dato : 16-05-04 19:02

> [...]

finde
> en balance mellem forståelighed og personligt udtryk.

Vi kan vel ikke være uenige om at det er off-topic?

Meningen med nyhedsgrupper er netop kommunikation, så langt er vi enige. Men
at sætte form over indhold er efter min mening en nedprioritering af
budskabet i og en opprioritering af kommunikationsmidlet - og der mener jeg
det bør være lige omvendt.

Men vi bevæger os længere og længere væk fra trådens oprindelige indhold, og
det synes jeg ikke jeg vil bidrage yderligere til.

Over and out.

Lars

Fra : vadmand

Dato : 16-05-04 20:21

> Vi kan vel ikke være uenige om at det er off-topic?

Jo, meget uenige. Diskussionen er direkte affødt af og en reaktion på et
indlæg, altså er den ikke off topic.

> [...]
> at sætte form over indhold er efter min mening en nedprioritering af
> budskabet i og en opprioritering af kommunikationsmidlet - og der mener

Det er ikke et spørgsmål om at sætte form over indhold. Tværtimod lader det
til at for nogen stiller formen sig i vejen for indholdet.

> Men vi bevæger os længere og længere væk fra trådens oprindelige indhold,
og
> det synes jeg ikke jeg vil bidrage yderligere til.

Det er så dit valg, men det bliver diskussionen altså hverken uvæsentllig
eller off topic af. Hvor skulle den ellers føres?

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-05-04 21:32

vadmand wrote:

> Jo, meget uenige. Diskussionen er direkte affødt af og en reaktion på
> et indlæg, altså er den ikke off topic.

når Kevin i dette tilfælde vælger at debattere min tegnsætning frem for
noget der ligger inden for fundatsen for denne gruppe, som der blev lagt op
til i mit indlæg, så ER der off-topic.... ontopic er det der er dækket af
fundatsen for den enkelte gruppe...... ifølge:
http://www.usenet.dk/ord/lokal.html

i dk.snak.off-topic måske??
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.snak.off-topic

Fra : vadmand

Dato : 16-05-04 22:29

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> når Kevin i dette tilfælde vælger at debattere min tegnsætning frem for
> noget der ligger inden for fundatsen for denne gruppe, som der blev lagt
op
> til i mit indlæg, så ER der off-topic

Pindehuggeri. Kevins indlæg var en konstatering af, at dine sproglige
manerer afleder hans opmærksomhed fra indholdet i det, du skriver. Den
diskussion er det mest relevant at gøre færdig i denne gruppe, eftersom den
vedrører denne gruppes medlemmer og ville være dybt ligefgyldig for folk,
der ikke har fulgt dine indlæg her.

Pedantisk fastholden af off topic-reglen gør usenet til et nørdeforum -
måske det eneste, jeg principielt er enig med Bo Warming om

Men vi kommer nok ikke længere. Fakta er konstateret, du har tilkendegivet,
at du er ligeglad, og det fører derfor ikke til noget at fortsætte.

Per V.

Fra : Lars

Dato : 17-05-04 06:49

> [...]
>
> Pedantisk fastholden af off topic-reglen gør usenet til et nørdeforum -
> måske det eneste, jeg principielt er enig med Bo Warming om

Jeg er meget uenig med dig, hele tråden er faktisk off-topic. Og ja, det er
mit valg ikke at fortsætte debatten her. Det er mere en principiel
beslutning af jeg ikke gider spilde min energi på at diskutere folks
stavning, tegnsætning osv. - jeg mener energien kan bruges på ting der er
langt vigtigere.

Jeg har lidt ondt af Henrik, som stillede det oprindelige spørgsmål, han har
nemlig ikke fået andet end en stor gang lamperøg som svar.

/Lars

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-05-04 14:13

vadmand wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Pindehuggeri.

uenig.... det er 100% korrekt ifølge usenet.dk...

> [...]
> eftersom den vedrører denne gruppes medlemmer og ville være dybt
> ligefgyldig for folk, der ikke har fulgt dine indlæg her.

eftersom det "problem" jo ikke kun eksisterer i denne gruppe, er den ikke
udelukkende relevant her, og derudover er der INTET sted på usenet.dk nævnt
at fordi et indlæg er startet i en gruppe skal debatten afsluttes der...
snarere tværtimod.....

> Pedantisk fastholden af off topic-reglen gør usenet til et nørdeforum
> - måske det eneste, jeg principielt er enig med Bo Warming om

der er forskel på pedanteri og nørdet...... personligt mener jeg der bør
være en vis grad af pedanteri i disse fora ellers er vi helt ude hvor der
ingen regler er, og så bliver usenet totalt ubrugeligt for alle...

> Men vi kommer nok ikke længere. Fakta er konstateret, du har
> tilkendegivet, at du er ligeglad, og det fører derfor ikke til noget
> at fortsætte.

tja... det er konstateret mange gange nu.... sjovt nok gør det aldrig nogen
forskel......

Fra : Lars

Dato : 18-05-04 15:28

Den eneste måde indlæggene omkring "de fire punktummer" kan være on-topic,
er hvis vadmand er en hysterisk ung mand på 2 år

Undskyld - kunne ikke nære mig *G*

/Lars

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 16-05-04 12:35

16/05/04 11:52Sabina Hertzumc87dl6$6la$1@dknews.tiscali.dk

> og få det hele med inden du svarer.....

> Derfor vil jeg heller ikke indlade mig på en dabat om dette

skev jeg.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-05-04 12:40

Kevin Vilhelmsen wrote:
> 16/05/04 11:52Sabina Hertzumc87dl6$6la$1@dknews.tiscali.dk

> skev jeg.

jamen kære kevin... så lad være ;)
at du ikke vil debattere det, er jo helt op til dig selv.... så må du jo i
fremtiden lade være med at begynde debatten......

Fra : TriDane

Dato : 16-05-04 13:21

> jamen kære kevin... så lad være ;)
> at du ikke vil debattere det, er jo helt op til dig selv.... så må du
> jo i fremtiden lade være med at begynde debatten......

Debatten om hvad? Kevin siger da bare det forvirrer ham med alle de
punktummer. Når han selv beder andre skrive det, hvis de ikke forstår
hans indlæg, er der vel ikke noget galt i at have en mening?

Hvad du så bruger Kevins holdning til er din egen sag, men når man
skriver sammen på usenet er det altid formålstjenstligt at forså
hinanden bedst muligt.

mvh.
Kim

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-05-04 14:04

TriDane wrote:
> [...]
> punktummer. Når han selv beder andre skrive det, hvis de ikke forstår
> hans indlæg, er der vel ikke noget galt i at have en mening?

nej, men det er også et spørgsmål om at vælge sit forum med omtanke... hvis
Kevin ikke ønskede at debattere det burde han i stedet have sendt en mail
til mig privat om emnet, i stedet for at vælge at sende det i et offentligt
debatforum....
i samme øjeblik han vælger at sende det til dette forum, gør han det også
til et debatemne..... hvor meget han end forsøger at sige at det ikke er det
;)

> Hvad du så bruger Kevins holdning til er din egen sag, men når man
> skriver sammen på usenet er det altid formålstjenstligt at forså
> hinanden bedst muligt.

enig..... men uanset så er der visse retningslinier vi indordner os under,
hvoraf en blandt andet handler om at man bør bruge email til personlige
"opgør"...
: http://www.usenet.dk/netikette/debatteknik.html

derudover bør indlæg herinde jo have en almen interesse, og jeg kan helt
ærligt ikke se hvordan Kevins irritation over mine punktummer har almen
interesse....

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 16-05-04 21:15

> [...]

> opmærksom på at det nok ikke er så smart at indføre et nyt
> tegnsætningssystem før der er flertal for det, bare tænk på komma debatten.

I guder, hvor er jeg enig med dig. Jeg har selv for længe siden påpeget
Sabina's irriterende tegnsætning over for hende, men naturligvis uden at
dette har ændret noget.

Mvh. JIB

Fra : Lars

Dato : 17-05-04 06:52

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> wrote in message
> [...]
> >

> I guder, hvor er jeg enig med dig. Jeg har selv for længe siden påpeget
> Sabina's irriterende tegnsætning over for hende, men naturligvis uden at

Så vil jeg lige påpege, at man ikke bruger apostrof som du har gjort det
(Sabina's), den rigtige stavemåde er Sabinas.

I guder hvor er det irriterende at se på, vil du venligst holde op

/Lars

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 17-05-04 07:58

"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> (Sabina's), den rigtige stavemåde er Sabinas.
>
> I guder hvor er det irriterende at se på, vil du venligst holde op

Jamen, så tænk hvis jeg havde sat 4 apostroffer efter hinanden!

Mvh. JIB

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-05-04 21:42

"Henrik" <xs650@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> umiddebar konflikt med andre. Han er iøvrigt velfungerende, har et
> meget fint sprog, velbegavet osv. osv. ?

Han udtrykker sin frustration over, at han med hjernen forstår
og med munden kan udtrykke sig - men hans krop er stadig
kun 2 år gammel, kan du se forskellen i hans muligheder?

Det går over, hjælp ham ved at aflede hans opmærksomhed,
f.eks. lade ham selv hjælpe med at skifte ble osv.
Mvh.Bodil.