/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Kemiker vs. Kemiingeniør
Fra : Anders


Dato : 03-05-04 18:24

Hej med jer!

Jeg skulle lige høre, om der er forskel på en kemiker og en kemiingeniør?
Eller er kemiingeniør bare en uddannelse mens kemiker er en slags
stillingsbetegnelse?


Hilsen Anders.



 
 
Peter Makholm (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 03-05-04 18:28

"Anders" <gregersenNOSPAM@adslhome.dk> writes:

> Jeg skulle lige høre, om der er forskel på en kemiker og en kemiingeniør?

Det er der.

> Eller er kemiingeniør bare en uddannelse mens kemiker er en slags
> stillingsbetegnelse?

En kemiingeniør er en ingeniøruddannelse.

Jeg ved ikke om 'kemiker' er begrænset til den der har studeret kemi
på universitetet, men dem vil jeg i hvert fald kalde kemikere.

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying
http://hacking.dk | DOS?

Henning Makholm (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 03-05-04 18:33

Scripsit "Anders" <gregersenNOSPAM@adslhome.dk>

> Jeg skulle lige høre, om der er forskel på en kemiker og en kemiingeniør?

Ja. En kemiingeniør er en civilingeniør der har specialiseret sig i
kemiske processer. En kemiker er cand.scient. (dvs har læst kemi på et
traditionelt universitet).

Cand.scient.ens uddannelse er mere teoretisk orienteret, hvorimod
ingeniørens uddannelse sigter mod praktisk realisering af processer i
stor skala. Men de har en omfattende grundviden til fælles, begge er
lange videregående uddannelser, og der er vel et betydeligt overlap
mellem hvad de bliver brugt til på arbejdsmarkedet.

--
Henning Makholm "I paid off ALL my debts and bought a much-needed new car."

Thomas Demant (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Demant


Dato : 03-05-04 19:05

> Ja. En kemiingeniør er en civilingeniør der har specialiseret sig i
> kemiske processer. En kemiker er cand.scient. (dvs har læst kemi på et
> traditionelt universitet).
Egentligt er man vel også kemiingeniør, hvis man er uddanet diplomingeniør
(kortere uddanelse end civilingeniør) frem for civil. Eller er jeg helt galt
på den?

--
Thomas



Henning Makholm (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 03-05-04 21:13

Scripsit "Thomas Demant" <thomas.demant@adslhome.dk>
[og det er mig han citerer]

> > Ja. En kemiingeniør er en civilingeniør der har specialiseret sig i
> > kemiske processer. En kemiker er cand.scient. (dvs har læst kemi på et
> > traditionelt universitet).

> Egentligt er man vel også kemiingeniør, hvis man er uddanet diplomingeniør
> (kortere uddanelse end civilingeniør) frem for civil.

Tja, pas. Jeg har ikke helt tjek på ingeniøruddannelserne.

--
Henning Makholm "Jeg kunne ikke undgå at bemærke at han gik på hænder."

Jakob M (04-05-2004)
Kommentar
Fra : Jakob M


Dato : 04-05-04 09:33

> Egentligt er man vel også kemiingeniør, hvis man er uddanet
> diplomingeniør (kortere uddanelse end civilingeniør) frem for civil.

Det er korrekt.

Mvh
Jakob



Steffen M?ller (04-05-2004)
Kommentar
Fra : Steffen M?ller


Dato : 04-05-04 17:19

On Mon, 3 May 2004 20:05:00 +0200, "Thomas Demant"
<thomas.demant@adslhome.dk> wrote:

>> Ja. En kemiingeniør er en civilingeniør der har specialiseret sig i
>> kemiske processer. En kemiker er cand.scient. (dvs har læst kemi på et
>> traditionelt universitet).
>Egentligt er man vel også kemiingeniør, hvis man er uddanet diplomingeniør
>(kortere uddanelse end civilingeniør) frem for civil. Eller er jeg helt galt
>på den?

Ingeniør er ikke en beskyttet titel (Arktitekt er vist heller ikke),
så alle kan faktisk kalde sig ingeniør og sætte noget foran.

Traditionelt bruger man betegnelsen før ingeniør til at betegne
retningen, dvs. kemi, maskin, elektro osv.

Både en civil og en diplomingeniør som har fokuseret på kemi er derfor
en kemiingeniør.

Forskellen på civil og diplom er 2 års uddannelse, samt en noget
forskelligartet uddannelsesform.

/Møller
Ikke ingeniør light ;)



Martin Jørgensen (04-05-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 04-05-04 20:32

Steffen M?ller wrote:

> On Mon, 3 May 2004 20:05:00 +0200, "Thomas Demant"
> <thomas.demant@adslhome.dk> wrote:
>
>>> Ja. En kemiingeniør er en civilingeniør der har specialiseret sig i
>>> kemiske processer. En kemiker er cand.scient. (dvs har læst kemi på et
>>> traditionelt universitet).
>>Egentligt er man vel også kemiingeniør, hvis man er uddanet diplomingeniør
>>(kortere uddanelse end civilingeniør) frem for civil. Eller er jeg helt
>>galt på den?
>
> Ingeniør er ikke en beskyttet titel (Arktitekt er vist heller ikke),
> så alle kan faktisk kalde sig ingeniør og sætte noget foran.

Civil ingeniør er vistnok beskyttet, hvis jeg husker rigtigt. Det er ikke
alle og enhver som må kalde sig civil-ingeniør og det er også temmeligt
indlysende...

mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Christian (05-05-2004)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 05-05-04 07:39

>
> Ingeniør er ikke en beskyttet titel (Arktitekt er vist heller ikke),
> så alle kan faktisk kalde sig ingeniør og sætte noget foran.
>


Jeg lærte (fik at vide) i min studietid at "Ingeniør" ikke er en
beskyttet titel, men at retningsbetegnelsen er, dvs. feks. er
"Maskiningeniør" beskyttet.

ml (05-05-2004)
Kommentar
Fra : ml


Dato : 05-05-04 08:05


"Christian" <allettidersigen@hotmail.com> wrote in message
news:9b4fd625.0405042239.4cefee94@posting.google.com...

> Jeg lærte (fik at vide) i min studietid at "Ingeniør" ikke er en
> beskyttet titel, men at retningsbetegnelsen er, dvs. feks. er
> "Maskiningeniør" beskyttet.

Hverken "ingeniør" eller betegnelse for retning er beskyttet. Derimod er
uddannelsernes titler beskyttede, som Martin J. skriver: Diplomingeniør,
civilingeniør og cand. polyt.

Ligesom når det drejer sig om uddannelser fra det klassiske universitet,
f.eks. dr. phil. eller cand. scient.

Jeg går ud fra at uddannelsestitler generelt er beskyttede, også f.eks.
markedsføringsøkonom, der er en KVU.



ml




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177553
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste