Kattemad og opkastning
Fra : Kirsten

Dato : 15-05-04 13:08

Vi har købt noget kattemed af mærker Eukanuba, (med lam og lever) og vores
hunkat på et år elsker det. Men det står på pakken at hun kun skal have 30
gram om dagen, og det er jo ikke særlig meget. Vi giver hende 30 gram om
morgenen, og de bliver spist med det samme. Så får hun lidt dåsefoder om
aftenen når vi kommer hjem fra arbejde. Og 10 gram tørkost inden vi går i
seng.
Får hun for lidt at spise?? For når vi så giver hende 50 gram æder hun
også det hele på en gang. Eller er det bare fordi hun simpelthen elsker
den variant.
Og så her i morges da hun havde spist noget af hendes mad, gik hun ind i
vores soveværelse og kastede op, og det var ikke hårboller, men maden der
kom retur stort set som den var kommet ned, bare med en masse væske, hvad
kan dette skyldes??
Kirsten

Fra : Tanja Petersen

Dato : 15-05-04 13:23

Hej Kirsten

Det kunne tænkes at det er fordi din kat "vold-æder" så maven ikke kan følge
med.
Vi har altid tørkost at stå. Jeg har aldrig holdt mig til at de "kun" må få
ex antal gram om dagen. Her i huset har vi op til flere skåle med tørkost at
stå og en 5 kg spand som de også kan nipse af hvis de skulle få lyst.

Prøv at fylde skålen og lad den stå og sørg for at den ikke løber tør. Det
kan godt være at hun igen vil "vold-æde" den første dag, men finder hun ud
af at hun har det at stå hele tiden vil hun nok slappe lidt mere af og æde
lidt ad gangen den efterløbende tid.

Held og lykke med det. Jeg håber at hun får nogle bedre spisevaner.

Hilsner
Tanja

Fra : kirsten

Dato : 15-05-04 13:41

Vi har prøvet bare at fylde skålen op,(med det gamle mad, var der aldrig
problemer.) men det hele bliver ædt i løbet af ti minuter. Men nu vil jeg
prøve at fylde op, og se hvordan det går.

Fra : Gaby

Dato : 15-05-04 17:54

Hejsa

Er hun steriliseret?
Vores gamle steriliserede hunkat vold-åd - blev bare ved og ved indtil der
ikke var mere i skålen.
Jeg har også haft en kastreret hankat med samme problem - og han
"søjle"brækkede sig mange mange gange i den tid jeg havde ham. Han åd ALT
hvad han kunne finde både inde og ude og var altid sulten - uanset om han
lige havde proppet sig. Lå der mad nogen steder, så åd han løs igen og på et
tidspunkt så kunne han ikke rumme mere og så kom det op igen - også med en
del væske.

Det kan evt også være at hun lige skal vænne sig til et nyt foder.
Vores lille Miv får også eukanuba og hun spiser ca 1 dl om dagen, fordelt på
2 x ? dl.
Hvis jeres mis er fin i pelsen og ellers har det godt så tror jeg ikke at du
skal være bange for at hun ikke får mad nok.
Det er selvfølgeligt vigtigt at holde øje med om hun fortsætter med at kaste
op og i så fald kontakte en dyrlæge

Håber I finder en løsning.

Mange hilsner
Gabrielle og Miv

Fra : kirsten

Dato : 15-05-04 18:36

Hej.
ja, hun er steriliseret.
Vi er lige kommet hjem efter at have været væk i ca 4 timer, og inden vi
tog afsted, gav vi Mille dåsemad og tørfoder, og nu hvor vi er kommet
hjem, har hun kastet op igen, vådfoder og en del væske?? VI tror at det
måske er vådfoderen som er synderen.
Og ja, hun har en fin pels.

Fra : Mathias

Dato : 15-05-04 13:53

Tanja Petersen wrote:

> [...]
> finder hun ud af at hun har det at stå hele tiden vil hun nok slappe
> lidt mere af og æde lidt ad gangen den efterløbende tid.

Det har jeg prøvet - det virker ikke på min gamle hunkat. Hun spiser bare
indtil hun revner - og har altid gjort det. Derfor får hun kun det hun skal
have hver dag. Men nogle ganger kaster hun også sin mad op, lige efter hun
har spist det. Tror det er hvis hun har slugt det for hurtigt. Mon ikke
nogle katte bare _er_ sådan?

-Mathias

Fra : Helle

Dato : 15-05-04 14:52

"Mathias" <baggadapREMOVE@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> har spist det. Tror det er hvis hun har slugt det for hurtigt. Mon ikke

Min mainecoon kaster også indimellem sin mad op med det samme men jeg tror
simpelthen det er fordi han er en grovæder *g* og får det galt i halsen.
Derfor er jeg begynt at fodrer med maine coon foder fra rc fordi det er
størrer stykker så han har lidt sværere ved at forsluge sig.

Mvh Helle

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-04 18:57

> [...]
> kom retur stort set som den var kommet ned, bare med en masse væske, hvad

Nej, hun går ikke rundt og sulter på 30 gram af den nævnte variant - hvis
mængden vel at mærke passer til hendes størrelse. Det sker ofte, at folk
fejlbedømmer deres kats vægt, så katten ikke vejer så meget, som den rent
faktisk gør.

Tørfoder er lavet, så det udvider sig når der bliver tilført væske, dvs. i
maven på katten. Og det udvider sig _ret_ meget!

Drop vådfoderet og de ekstra 10 hyggegram om aftenen, og del i stedet de 30
g på flere portioner, så mange som muligt dagen igennem. Fx morgen, når I
kommer hjem fra arbejde, aften og sen aften/sengetid.

Efter de 30 g at dømme, vejer jeres kat kun 3 kilo. En kat på 3 kilo har en
meget, meget lille mave, der slet ikke kan rumme 30 gram tørfoder på én
gang. Derfor kaster hun op. Prøv at lægge 30 gram af foderet i lunkent vand,
lad det ligge en halv times tid, og se så, hvor meget det har udvidet sig.
Alt det, + mere væske, skal jeres lille kats mave rumme.

Nogle katte kan bare ikke administrere deres foder selv. De æder rub og
stub, hvorpå de brækker det hele op, og atter er skrubsultne. Klart, for så
er maven jo helt tom igen.

Hvis I fortsætter med i alt 40 g tørfoder + lidt vådfoder til en kat på tre
kilo, ender i hurtigt med en overvægtig kat...

Så: Fordel den daglige ration over 4-5 måltider, så maven stort set hele
tiden er fuld, uden at være tæt på bristepunktet.

Det sker også, at nogle kattes (og andre dyrs + menneskers) sultcenter i
hjernen ikke virker efter hensigten, såleds, at dyret hele tiden bare kan
spise og spise i ét væk. Da må man lære ikke at give efter for "det er jo så
synd hun skal gå og være sulten".

Det er mennesket der er kattemoder i forholdet kat/menneske, og derved er
det suverent også mennesket der bestemmer, hvad, hvor meget og hvornår
katten skal spise. Med en kat der kun lige spiser hvad maven kan indeholde,
og som kan føle mæthed, er det ikke et forhold, man skal lægge ret meget
vægt på.

Tina

Fra : Jane

Dato : 15-05-04 19:09

Tina skrev i <news:40a659fa$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Drop vådfoderet og de ekstra 10 hyggegram om aftenen, og del i stedet
> de 30 g på flere portioner, så mange som muligt dagen igennem. Fx
> morgen, når I kommer hjem fra arbejde, aften og sen aften/sengetid.

Jeg er ved at lære min kat kun at få mad en gang om dagen da
min dyrlæge anbefalede det. Han sagde at hvis en kat småspiser
hele dagen får hun huller i tænderne. Desuden skal hun gerne
tabe sig (spiser i/d).

Er alle herinde ueninge med min dyrlæge? For mig var det jo
ret nemmere at have en skål fyldt hele tiden end at holde
plageriet ud og være streng.

Jane

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-04 19:27

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er alle herinde ueninge med min dyrlæge? For mig var det jo
> ret nemmere at have en skål fyldt hele tiden end at holde

Det kommer meget an på, hvilket foder der er tale om. Jeg har godt nok
aldrig hørt, at en kat der fordeler sit foder over hele dagen, får huller i
tænderne af det. Hvis man ydermere fodrer med et foder der er godt for
bisserne, kan jeg slet ikke se at det skulle være nødvendigt kun at fodre én
gang om dagen.

Det jeg har skrevet, har jeg fået at vide af en: dyrlæge! De fagfolk, de
fagfolk... *smiler*

Min egen kat er lige blevet forårstjekket & vejet: Han vejer 7,2 kilo. Han
er en høj og lang huskat-model, ikke ét gram overflødigt fedt på ham,
fuldstændig sund og velplejet. Han skal have 90 gram Royla Canin Light om
dagen. Han får så lidt mindre Light, da han også får omkring 30 g Oral
Sensitive fra RC om dagen. De er noget større end Light, de stykker.
Skulle han spise alle 90 gram én gang om dagen, ville han simpelthen brække
alt op igen, da hans mave slet ikke kan rumme så meget + væske på én gang.

Jeg ville konsultere en dyrlæge med speciale i tandbehandling af katte, og
høre, om det med kun at fodre én gang om dagen for at undgå caries, kunne
have sin rigtigthed.

Lige noget jeg kom til at tænke på: Hvad med de katte, der udelukkende lever
af vådfoder? Stakkels lille kattemave, der skal indeholde 2-400 gram
vådfoder på én gang - hvis katten vel at mærke vejer 4-5 kilo.

Tina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-05-04 20:29

On 2004-05-15 20:09:12 +0200, Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> said:

> Er alle herinde ueninge med min dyrlæge? For mig var det jo
> ret nemmere at have en skål fyldt hele tiden end at holde
> plageriet ud og være streng.

Jeg tror at mange fagfolk er uenige *s* Katte i naturen fanger heller
ikke f.eks. fem mus, lægger dem i en bunke og spiser dem alle fem på én
gang De fanger én, spiser den, fordøjer den - og går på jagt efter
én mere.
Jeg fandt et citat på www.foderguiden.dk , der dækker det jeg selv har
hørt om emnet ret godt:

"Katte er rovdyr, der i naturen indtager mange små måltider i løbet af
en dag. Katte bør derfor fodres så ofte som muligt, gerne 5-6 gange
dagligt. Foderportionerne skal da være tilsvarende små. Afvej kattens
daglige portion om morgenen. Dette kan gøres på en vægt eller vha. et
målebæger. Det er smart at finde en kop, der kan rumme kattens daglige
foderforbrug. Dette forhindrer, at katten overfodres.
Hvis du fodrer små portioner flere gange dagligt, forebygger du
urinsten hos din kat. Da katten er et ørkendyr, er dens urin meget
koncentreret. Urinen indeholder en høj koncentration af mineraler lige
efter et stort måltid. Ved at fodre din kat flere gange dagligt, vil
urinens mineralindhold aldrig blive rigtigt højt. Ved at holde urinens
mineralniveau på et lav niveau, nedsættes risikoen for dannelsen af
urinsten. "

Det er sikkert det ideelle. Hvis man ikke har mulighed for at gøre det
på den måde, er tørfoder fremme hele tiden nok det næstbedste. Jeg tror
på at hverken katte eller mennesker har godt af at spise al deres føde
i én stor klump Mange små måltider er bedre..

--
Knus fra Ann R

Fra : Jane

Dato : 15-05-04 22:12

Ann Rudbeck skrev i <news:40a66f64$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Jeg tror at mange fagfolk er uenige *s* Katte i naturen fanger heller
> ikke f.eks. fem mus, lægger dem i en bunke og spiser dem alle fem på én

Åh du må ikke få mig til at grine sådan. Jeg har så ondt i halsen
og jeg kommer til at hoste hele natten nu fordi jeg ikke kan få
det sjove billede ud af hjernen igen...

> Det er sikkert det ideelle. Hvis man ikke har mulighed for at gøre det
> på den måde, er tørfoder fremme hele tiden nok det næstbedste.

Jeg tror jeg vil dele det lidt op nu. Måske så hun får to gange om
dagen. Men hun bliver ihvertfald for fed hvis det står som et
åbent tilbud hele døgnet at æde sig til man brækker sig.

Jane

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-05-04 23:45

On 2004-05-15 23:11:40 +0200, Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> said:
> Åh du må ikke få mig til at grine sådan. Jeg har så ondt i halsen
> og jeg kommer til at hoste hele natten nu fordi jeg ikke kan få
> det sjove billede ud af hjernen igen...

Undskyld Jane God bedring!
--
Knus fra Ann R

Fra : kirsten

Dato : 15-05-04 20:12

Tina wrote:

> [...]

> og som kan føle mæthed, er det ikke et forhold, man skal lægge ret meget

Hej Tina.
Vores kat vejer 3 kg, og så er vi jo så gået ud fra det der stod på
pakken. Vores kat er 1 år, er den undervægtig?? Hun virker sund og frisk,
og hun har en dejlig blød og skinnende pels.

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-04 20:31

"kirsten" <ikkenogen@mojn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pakken. Vores kat er 1 år, er den undervægtig?? Hun virker sund og frisk,
> og hun har en dejlig blød og skinnende pels.

Er hun et skelt med pels på, så er hun undervægtig

Alle har en eller anden fornemmelse af, om deres dyr vejer for meget eller
for lidt. Det er selve vægtangivelsen, de tager fejl af. Tænk blot på, hvor
svært det er at finde frem til nøjagtig et kilo ærter hos grønthandleren
*smiler*

Er de tre kilo hvad vægten siger, og hun ikke er mager, så vejer hun det hun
skal. Katte er så forskellige, så forskellige. Nogle katte er små og fine,
andre lidt større og grovere i deres bygning.

I skal huske på, at de 30 gram indeholder hvad katten har brug for
ernæringsmæssigt, dvs. at alt hvad den får ud over det, skal enten trækkes
fra i foderregnskabet, eller på sigt lægges til sidebenene.

Hvad og hvordan og med hvad er hun tidligere blevet fodret?

Tina

Fra : Kirsten

Dato : 15-05-04 20:44

Hej igen.

> Hvad og hvordan og med hvad er hun tidligere blevet fodret?

Da vi lige fik hende da hun var 4 mdr fik hun det billige mad fra
supermarkederne. Kort til efter vi fik hende gik vi over til foder fra
dyrehandleren, som der skulle være en opdratter der havde fremstillet.
DA hun fik dette, kunne hun selv styre det. Og samtidig fik hun dåsemad
til aften. For ca 3 uger siden gik vi over til Eukanuba, som vi så er
begyndt at fodre med som vejledningen på pakken foreskriver.
Kirsten