vitaminer
Fra : Knud Andreassen

Dato : 15-05-04 14:42

jeg har et føl på et halv år han mistede sin mor da han var 5 dage. han får
fuldfoder, hø, græs og har en saltsten. han er begyndt at spise sin egen
afføring. er der nogen der ved hvorffor eller hvilke vitaminer han mangler.

Fra : Anet

Dato : 15-05-04 17:51

"Knud Andreassen" <mailfjernes@d-l-v.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fuldfoder, hø, græs og har en saltsten. han er begyndt at spise sin egen
> afføring. er der nogen der ved hvorffor eller hvilke vitaminer han

(klip)
Hvad får han af foldfoder? Er det noget specielt til føl han får?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Liz B.

Dato : 16-05-04 18:46

han er begyndt at spise sin egen afføring. er der nogen der ved hvorffor
eller hvilke vitaminer han mangler.

Hej Knud,

Det er tit at føl slikker eller ligefrem spiser deres egen afføring - de
plejer at vokse fra det før eller senere. For at være sikker på at han får
det nødvendig i vitaminer, mineraler, proteiner osv så fodre med en god
følfoder, og supplerer evt. med organisk mineraler, fx Sure Limb fra Dodson
& Horrell.

Hilsen Liz

Fra : Knud Andreassen

Dato : 23-05-04 16:14

hej igen
her kommer det der er i fuldfoderet

byg 39,50%
havre 39,00%
sojaskrå, toasted 08,00%
melasse, sukkerroe 08,00%
forblanding 03,00%
hørfrøkage 02,00%
propionsyre 00,50%

tilsætningsstoffer:
mg/kg

jern II-sulfat heptahydrat 70
zinkoxid 58
mangan II oxid 44
kobber II sulfat 30
natriumselenit 0,30
kaliumjodid 0,50
(kobolt II sulfat) heptahydrat 0,20

vitaminer I.E./g

a-vitamin 9,0
d-vitamin 1,5

mg/kg

e-vitamin
(alfa-tokoferol) 50,0
b1-vitamin 2,2
b2-vitamin 4,0
b6-vitamin 1,5
niacin 7,0
d-pantotensyre 6,0
b12-vitamin 0,02
biotin 0,3

har adgang til hø, saltsten og græs hele døgnet.