2 forskellige stylesheets på samme side
Fra : karsten plambech

Dato : 14-05-04 08:10

hej til alle
hvordan får jeg skrevet koden og linket to forskellige eksterne
stylesheets til min side. som er afhængig af hvilken browser som
brugeren har.
Så hvis brugeren har feks. netscape/mozilla, bruger siden et
bestemt stylesheet,og hvis brugeren har IE så bliver der brugt et
andet.

med venlig hilsen
Karsten

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-05-04 09:37

karsten plambech skrev:

> Så hvis brugeren har feks. netscape/mozilla, bruger siden et
> bestemt stylesheet,og hvis brugeren har IE så bliver der brugt et
> andet.

Hvorfor vil du bruge forskellige css-ark? Der kan da godt være
behov for enkelte justeringer for at få alle browsere med, men det
burde ikke være nødvendigt at lave helt separate css-ark.

Det kan gøres med javascript - men problemet er så hvad man gør med
browsere der har slået javascript fra, eller browsere der ikke er
taget højde for i javascriptet.

Mht. til måder at differentiere css-kode mellem forskellige
browsere på, kan du se Martin Hintzmanss glimrende oversigt her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/skjulecss/>.

Hvis det primært drejer sig om Windows-IE kontra resten af
browserverdenen, vil jeg afgjort anbefale conditional comments.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 14-05-04 12:21

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvis det primært drejer sig om Windows-IE kontra resten af
> browserverdenen, vil jeg afgjort anbefale conditional comments.

Hej Karsten

Nu ved jeg ikke om det er på grund af IEs fejl fortolkning af
box-modellen i forhold til web-standarderne at du ønsker forskellige
stylesheets. Men det er normalt derfor at man ønsker specifikke
stylesheets til IE.

Man kan dog ved at benytte en doctype som sætter IE6 i standard-mode få
den til at følge standard box-modellen.

Så er det jo kun IE5.0 og IE5.5 der mangler og her er følge en mulighed
<!--[if lt IE 6]>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="ie5x.css">
<![endif]-->

Nedenfor kan du se nogle flere eksempler på hvordan man specifikt
udvælger hvilken version af IE som skal have stylesheet'et.
http://localhost/articles/skjulecss/conditionalcomments/

Hintzmann c",)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-05-04 12:38

Martin Hintzmann Andersen skrev:

> Nedenfor kan du se nogle flere eksempler på hvordan man specifikt
> udvælger hvilken version af IE som skal have stylesheet'et.
> http://localhost/articles/skjulecss/conditionalcomments/

Kender du noget til Karstens computer som vi andre ikke ved?

Mon ikke du mener
<http://www.hintzmann.dk/articles/skjulecss/conditionalcomments/>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 14-05-04 12:51

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Kender du noget til Karstens computer som vi andre ikke ved?
>
> Mon ikke du mener
> <http://www.hintzmann.dk/articles/skjulecss/conditionalcomments/>

Jamen det er nemlig sådan noget Karsten og jeg har kørende, hvor han har
en lille bitte kopi liggende af min hjemmeside på hans 'puter og sådan
noget...

Jeg tror bare at jeg kravler ned i min jordhule igen

Hintzmann c",)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-05-04 11:44

karsten plambech wrote:

> Så hvis brugeren har feks. netscape/mozilla, bruger siden et
> bestemt stylesheet,og hvis brugeren har IE så bliver der brugt et
> andet.

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="moz.css">
<!--[if IE]>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="ie.css">
<![endif]-->

Så får du standard css (moz.css) indlæst først og derefter - hvis browseren
er IE - indlæses de ændringer (ie.css), der skal til for at IE gør, som 'du
vil'/'ordentlige browsere gør'.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 15-05-04 11:36

karsten plambech wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> hvordan får jeg skrevet koden og linket to forskellige eksterne
> stylesheets til min side. som er afhængig af hvilken browser som
> brugeren har.

En ASP løsning findes her: http://www.html.dk/scripts/asp/00018/

Mvh
Jonas Astrup