Spørgsmål til <ul>
Fra : Magnus

Dato : 11-05-04 16:07

<ul>
Dette er en indrykket tekst.
</ul>

Hvordan kan jeg definere hvor mange punkter som som teksten i en <ul> skal
rygges ind... med CSS eller hvad?

Det skal være noget som har en høj browser kombalitet.

/Magnus

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 11-05-04 16:37

"Magnus" <arnason(fjern)@email.dk> wrote:

> <ul>
> Dette er en indrykket tekst.
> </ul>

Og ikke korrekt kodet. En <ul> (Unordered List) skal se sådan ud:

<ul>
<li>Første punkt</li>
<li>Andet punkt</li>
</ul>

> Hvordan kan jeg definere hvor mange punkter som som teksten i en
> <ul> skal rygges ind... med CSS eller hvad?

Præcis. Det er margin-left og padding-left, du skal have fat i for
<ul> og <li>-elementerne, f.eks.:

ul {
   margin-left: 10px;
   padding-left: 10px;
   border: 1px solid #000;
   background: #f00;
   color: #000;
}

li {
   margin-left: 5px;
   padding-left: 5px;
   border: 1px solid #ff0;
   background: #00f;
   color: #fff;
}

Jeg har tilføjet kanter og baggrundsfarver, så du kan afprøve
virkningen af margin og padding på både <ul> og <li>-elementerne.

Prøv selv at rette på værdierne. Og husk at teste i så mange browsere
som muligt.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-05-04 17:18

"Magnus" <arnason(fjern)@email.dk> skrev :

>Hvordan kan jeg definere hvor mange punkter som som teksten i en <ul> skal
>rygges ind... med CSS eller hvad?

ul { margin-left: 0}
--></style>
</head><body>
Indhold:
<ul>
<li><span style="padding-left: 30px">3</sp<n>
</ul>
--
Knud