Vertikal positionering i blokelement
Fra : Steen

Dato : 11-05-04 16:43

Jeg skal style et overskriftsniveau, h1, så teksten kommer til at stå i en
boks med en baggrundsfarve. Teksten skal stå i *bunden* af feltet. HTMLen
ser altså således ud:

<h1>Overskrift</h1>

....og jeg har forsøgt mig med følgende CSS:

background-color: #CCCCCC;
height: 100px;
vertical-align: bottom;

....men teksten bliver *ved* med at stå i toppen af feltet. Vertical-align:
middle; kan heller ikke flytte teksten fra toppen.

Gode ideer efterlyses.

Steen

Fra : jopa

Dato : 11-05-04 16:09

Steen <virker@ikke.invalid> skrev bla:

> ...men teksten bliver *ved* med at stå i toppen af feltet.
> Vertical-align: middle; kan heller ikke flytte teksten fra toppen.

Har du prøvet at style din <h1>
h1 {
padding-top:0px;
}

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Tommy J

Dato : 11-05-04 16:24

Steen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> ....men teksten bliver *ved* med at stå i toppen af feltet. Vertical-align:
> middle; kan heller ikke flytte teksten fra toppen.

Hejsa -
Igår spurgte jeg om næsten det samme. Jeg ønsker bare 'vertical-align:
middle' i et link (som bruger 'display: block'). Min overskrift var
'vertical-align: middle; ?'. Svaret er imidlertid at 'vertical-align' slet
ikke virker i et blok-element. øv!! Se for øvrigt Ryan Kristensens forslag.
Mvh Tommy

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Tine Müller

Dato : 11-05-04 16:39

"Steen" skrev
> [...]
>
> ...men teksten bliver *ved* med at stå i toppen af feltet. Vertical-align:
> middle; kan heller ikke flytte teksten fra toppen.

Måske kan du bruge nedenstående.

------------------
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<head>
<title>Untitled Document</title>

<!--
h1 {
background: #CCCCCC;
height: auto;
line-height: 50px;
}
-->
</head>

<h1>
Overskrift</h1>
-------------

KH
Tine Müller

homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : Tommy J

Dato : 11-05-04 17:10

Tine Müller wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
>h1 {
>background: #CCCCCC;
>height: auto;
>line-height: 50px;
}
Jo, Tine, måske en ide for Steen med fast 'line-height' tricket. Den vil jeg da
også lege videre med. Havde overvejet det før. Men muligvis skal man også
bruge;

padding-top: 0px;
padding-bottom: 0px;
border-collapse: collapse;

for at være sikker på at padding og border ikke forstyrrer højden.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-05-04 17:22

Tommy J wrote:
> border-collapse: collapse;

Øh, er det ikke til tabeller, hvor man ikke ønsker mellemrum mellem de
enkelte celler?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Tommy J

Dato : 12-05-04 02:03

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Øh, er det ikke til tabeller, hvor man ikke ønsker mellemrum mellem de
> enkelte celler?

Jo, det er det... - men kan 'border-collapse: collapse;' kun bruges til
tabeller? Eller kan den anvendes på andre elementer?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-05-04 21:15

Tommy J wrote:

> Jo, det er det... - men kan 'border-collapse: collapse;' kun bruges
> til tabeller? Eller kan den anvendes på andre elementer?

Det kræver vel pr. definition, at der er nogle tæt-på-hinanden liggende
borders, der kan collapses (celler i en tabel). Ellers kan jeg ikke se
meningen med at definere sådan.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Tine Müller

Dato : 12-05-04 13:03

> [...]
Vertical-align:

> ------------------
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

Du kan også prøve at indsætte
h1 {
background-color: #CCCCCC;
padding-top:65px;
font-size:30px;
}

Hvis højden skal være 100 pixel. 65+30=95 og så er der 5 pixel til
nedhængende bogstav.
På denne måde kan du selv tilrette din baggrunds størrelse og tekster, men
husk de 5 pixel i difference.

/Tine

Fra : Steen

Dato : 12-05-04 14:18

Tine Müller wrote:

> [...]
> nedhængende bogstav.
> På denne måde kan du selv tilrette din baggrunds størrelse og
> tekster, men husk de 5 pixel i difference.

Ja, men når så overskriften fylder to linjer i højden, så skal den samlede
højde af den grå boks være uændret, teksten skal "brede sig opad" i
boksen...

/steen

Fra : Steen

Dato : 12-05-04 14:17

Tine Müller wrote:

> Måske kan du bruge nedenstående.

[snip]

><h1>
> Overskrift</h1>

Jeg kan desværre ikke sætte et <br> ind i overskriften... Koden *skal* se
sådan ud:
<h1>Overskrift</h1>

/steen

Fra : Tine Müller

Dato : 13-05-04 08:59

"Steen" skrev
> Jeg kan desværre ikke sætte et <br> ind i overskriften... Koden *skal* se
> sådan ud:
> <h1>Overskrift</h1>

Hej Steen

Kunne du ikke forklare lidt tydeligere hvor/hvad det skal bruges eller give
et link, så man nemmere helt kan forstå, hvad du skal have hjælp til?
Som jeg har forstået det, vil du have <h1>Overskrift</h1> med en farvet
baggrund på 100 pixel lavet med CSS og den skal også bruges selv om der er 2
linjer i h1 og koden skal være h1 og må ikke laves om?

Jeg har snart brugt meget tid for at løse dit problem, og er nu blevet
stædig, men har ikke givet op endnu. Jeg er selv ved at prøve at lære og
forstå CSS.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-05-04 22:06

Steen wrote:
> [...]
> feltet. HTMLen ser altså således ud:
>
> <h1>Overskrift</h1>
>
> ...og jeg har forsøgt mig med følgende CSS:

Hvis vi først får ud fra, at overskriften i sig selv er 20 px høj med den
font og størrelse, du har valgt og hvis overskriften kommer i en linje:

h1{
font-size:20px;
margin-bottom:0px;
padding-bottom:0px;
padding-top:80px;
color:#000;
background:#f00;

.... giver en sort overskrift i bunden af en 100 px høj rød kasse.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Steen

Dato : 15-05-04 14:23

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> color:#000;
> background:#f00;
>
> ... giver en sort overskrift i bunden af en 100 px høj rød kasse.

Ja, det kan jeg godt se. Problemet er bare, at jeg ikke kan være sikker på,
at der kun er en linjes tekst. Der skal være mulighed for to linjers tekst,
som også skal stå i bunden af kassen.

/steen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-05-04 17:11

Steen wrote:

> Ja, det kan jeg godt se. Problemet er bare, at jeg ikke kan være
> sikker på, at der kun er en linjes tekst. Der skal være mulighed for
> to linjers tekst, som også skal stå i bunden af kassen.

Og skal boksen stadig være 100 px høj eller kan højden i så fald tillades at
blive en linje højere?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Tine Müller

Dato : 16-05-04 13:11

"Steen" skrev
> [...]
på,
> at der kun er en linjes tekst. Der skal være mulighed for to linjers

Jeg har spurgt om hjælp til at løse "dit" problem i en engelsk nyhedsgruppe
og har fået nedenstående svar, som du måske kan bruge? Jeg ville ellers have
sendt denne mail direkte til dig, men det er jo ikke muligt.