vertical-align: middle; ?
Fra : Tommy J

Dato : 10-05-04 07:44

hejsa,

Jeg har lige et 'lille problem'. Jeg kan ikke få
"vertical-align: middle;" til at virke.
Til en menu bruger jeg en special Class paa A (link), hvor
display: block;
height: 30px;
vertical-align: middle;
Men hvad er tricket der kan faa linket til at aligne vertikalt i
midten af boksen? - det sker bare ikke!

på forhånd tak for hjælpen!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Epstein

Dato : 10-05-04 09:12

Tommy J wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> height: 30px;
> vertical-align: middle;
> Men hvad er tricket der kan faa linket til at aligne vertikalt

prøv at indsætte vertical-align: center; i din css...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-05-04 14:48

Christian Epstein wrote:

> prøv at indsætte vertical-align: center; i din css...

Center er ikke gyldig parameter til vertical-align. Center er beregnet til
text-align.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Christian Epstein

Dato : 10-05-04 15:34

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Center er ikke gyldig parameter til vertical-align. Center er beregnet til
> text-align.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov
> http://hjemmesideskolen.dk - http://html-faq.dk
> http://hjem.get2net.dk/egin

Ups min fejl, mente selvfølgelig middle... men svaret er allerede givet nu...

Gratis vildledning /Christian

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 10-05-04 09:21

On 10 May 2004 06:43:56 GMT, Tommy J <tom_joe_v@hotmail.com> wrote:

> [...]
> "vertical-align: middle;" til at virke.
> Til en menu bruger jeg en special Class paa A (link), hvor

vertical-align virker ikke på block elementer, så fjern "display:block;".
- Og så er problemet bare, at height ignoreres.

> Men hvad er tricket der kan faa linket til at aligne vertikalt i
> midten af boksen? - det sker bare ikke!

Prøv dette:

div er et block element, så "display:block;" slipper du for.

--
Ryan Kristensen

Fra : Tommy J

Dato : 11-05-04 07:26

Ryan Kristensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> vertical-align virker ikke på block elementer, så fjern "display:block;".
> - Og så er problemet bare, at height ignoreres.

> Prøv dette:
>
> div er et block element, så "display:block;" slipper du for.

Tak for svarene folkens. Og specielt tak til Ryan! Med andre ord, CSS kan
ikke klare lige det jeg ville. Nemlig at slippe for extra <div>er, og kun
bruge specielle pseudoclasses i min menu (som skifter ved 'hover'), samt uden
brug af JavaScript eller andet. Min ide var nemlig at placere et billede som
baggrund til linket, men link-texten skulle aligne både verticalt og
horizontalt - samtidig med at baggrundsbilledet passer med baggrundstapetet i
en omgivende box..
(I want pixel-perfection! weep)
Endnu engang tak!

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-05-04 10:35

Tommy J <tom_joe_v@hotmail.com> skrev:

> Min ide var nemlig at placere et billede som baggrund
> til linket, men link-texten skulle aligne både verticalt og
> horizontalt

Har du prøvet med padding på dit link?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Tommy J

Dato : 11-05-04 15:33

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Har du prøvet med padding på dit link?
>
> --
Jeps! - padding-top og padding-bottom, men det rykker også på
hele link-boksen i forhold baggrundstapetet. Og det skulle det
netop ikke! Faktisk har jeg pt. opgivet den ønskede effekt og
ændret på baggrundsbilledet i linksene istedet (øv). En dag
dukker det gyldne svar nok op! Men tak for forslaget.
hilsen - Tommy

Fra : Tine Müller

Dato : 12-05-04 09:08

"Tommy J" skrev
> [...]
> height: 30px;
> vertical-align: middle;
> Men hvad er tricket der kan faa linket til at aligne vertikalt i

Hvad med at bruge

h5{
background-color: #CCCCCC;
line-height: 40px;
}

Så kommer teksten til at stå i midten og du kan selv regulere størrelsen på
skriften samt boksen.

KH
Tine Müller

homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : Tommy J

Dato : 12-05-04 16:20

Tine Müller wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "Tommy J" skrev
>
> Hvad med at bruge
>
> h5{
> background-color: #CCCCCC;
> line-height: 40px;
> }
>
> Så kommer teksten til at stå i midten og du kan selv regulere størrelsen på
> skriften samt boksen.

hej Tine -
Endnu en ting er at min link-text er traditionelt kinesisk, ikke dansk, ikke
engelsk (jeg befinder mig pt i Taiwan). Derfor er fortolkningen (i forskellige
browsere) af x-højde, samt evt. over- og underhængende dele af karakterer,
simpelthen over min forstand. Så dit forslag som du gav til Steen er stadig
lidt 'u-udregneligt' for mig, desværre. Derfor lader jeg dette problem ligge
pt. - og lever med en ændret grafik.
For øvrigt har jeg kigget på din hjemmeside... Jeg synes dit koncept med at
levere fyld-ud sider og 'skeletter' er en god ide! Tør jeg spørge om du er
ophavskvinden til det? Eller hvad? Jeg har ikke selv set det før.
mvh Tommy

Fra : Tine Müller

Dato : 12-05-04 18:02

"Tommy J" skrev
> [...]
> levere fyld-ud sider og 'skeletter' er en god ide! Tør jeg spørge om du er
> ophavskvinden til det? Eller hvad? Jeg har ikke selv set det før.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men hvis du hentyder til
skabelonerne, så er de lavet af indehaverne af denne side
http://www.projectseven.com/, hvor du sikkert også kan finde hjælp til dit
problem. Disse fyre er nogle af verdens bedste designere, men man har størst
glæde af deres guider m.m., hvis man bruger Dreamweaver, som jeg f.eks. gør.