Hvilket lydkort skal man vælge?
Fra : Niels Stoltze

Dato : 15-05-04 10:14

Hej,

Jeg er lidt i tvivl om hvilket lydkort jeg skal vælge..

Jeg skal bruge et PCI lydkort, med en line-udgang til mit stereoanlæg.. Så
jeg ikke er afghængig af lydstyrken på min PC..

Nogle gode forslag? Før i tiden skulle man blot SoundBlaster, og så var
alting godt.. Gælder det stadig?

/Stoltze

Fra : Jim

Dato : 15-05-04 10:41

Jeg bruger selv et Creative Soundblaster Live 5,1..
Det koster ikke så meget og jeg synes selv det er et rigtig godt kort...
Selvom det ikke er blandt de nyeste på markedet..
Mvh Jim

Fra : Thorbjørn

Dato : 15-05-04 15:14

Niels Stoltze skrev:
> Nogle gode forslag? Før i tiden skulle man blot SoundBlaster, og så var
> alting godt.. Gælder det stadig?

Når vi bare taler om at afspille musik, er der nu, og har længe været, mange
kort der er bedre end Soundblaster.

Folk der laver musik på computer går ofte udenom Soundblaster, da de mangler
ordentlige ASIO-drivere, men det betyder vist ikke noget for musiklytning og
spil.

Jeg har flere gange anbefalet Terratec Aureon Sky (6 kanaler) og Aureon
Space (8 kanaler). De kan afspille med 24 bit/192 kHz og skulle derfor være
forberedt til dvd-audio, hvis det slår igennem. De har ASIO-drivere og lav
latency (hvis du ikke ved hvad det er, har du næppe brug for det) og måler
bedre end de bedste soundblasterkort, men det er selvfølgelig et spørgsmål
hvor mange der kan høre forskel. Jeg kan ikke. Disse nye terratec-kort
mangler i øvrigt midi/gameport, men har til gengæld optisk i/o og koster
5-700 kr. Deres formåen i spil kender jeg ikke noget til.

-Thorbjørn

Fra : Thomas VJ

Dato : 16-05-04 07:37

"Thorbjørn" <thorbjorn@2night.dk> wrote in message

<klip>

> mangler i øvrigt midi/gameport, men har til gengæld optisk i/o og koster
> 5-700 kr. Deres formåen i spil kender jeg ikke noget til.

Hvordan er det nu lige det er? Kan man tilslutte et midi keyboard via seriel
porten, hvis der ikke er midi på lydkortet?

mvh,
Thomas

Fra : Thorbjørn

Dato : 16-05-04 15:01

"Thomas VJ" skrev:
> [...]
seriel
> porten, hvis der ikke er midi på lydkortet?

Ikke umiddelbart. Jeg bruger gameporten på mit bundkort plus et
gameport-til-midi kabel, som købes billigt i velassorterede
computerforretninger.

Skal du bruge midistik og har dit bundkort ikke gameport, så køb et lydkort
med midistik. Her kunne man foreslå Terratec DMX 6fire eller kort fra
M-audio. Eller genbrug et ellers skrottet lydkort, tidligere havde alle
almindelige lydkort gameport. To lydkort i computeren kan som regel lade sig
gøre.

Der findes efterhånden billige lydkort til ethvert formål, også med mange
indgange, kvalitetsmikrofonforstærkere eller diverse digitale interfaces.
Mange firmaer laver også usb2-versioner, så man også kan bruge den bærbare
til seriøs musikproduktion.

-Thorbjørn

Fra : Niels Stoltze

Dato : 18-05-04 21:33

> [...]
> mangler i øvrigt midi/gameport, men har til gengæld optisk i/o og koster
> 5-700 kr. Deres formåen i spil kender jeg ikke noget til.

Hej Thorbjørn,

Det lyder jo da ikke helt useriøst det kort du der nævner.

Er ligeglad med lyden i spil. Det skal bruges til en W2K3

Hvordan med at få lyd igennem trådløst? Var det ikke muligt at købe noget
grej til at sende/modtage et line signal igennem et par kasser for et par år
siden?

/Stoltze

Fra : John

Dato : 18-05-04 21:42

"Niels Stoltze" <stoltze_fjern_@person.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> grej til at sende/modtage et line signal igennem et par kasser for et par

Jeg købte i sin tid et trådløst A/V-sæt i Aldi.Det bruger jeg både til at
overføre lyden fra min computer, radio, CD, kabel-tv m.m., samt billedet fra
kabel-tv til mit fjernsyn i køkkenet. Det fungerer udemærket og
lydkvaliteten er udemærket til formålet.

Jeg gav cirka 400 kroner i sin tid og sættet er fra Medion.

Mvh

John

Fra : Thorbjørn

Dato : 19-05-04 10:27

John skrev:
> [...]
fra
> kabel-tv til mit fjernsyn i køkkenet. Det fungerer udemærket og
> lydkvaliteten er udemærket til formålet.

Jeg har også overvejet den løsning Det ville være mere fleksibelt bruge et
trådløst netværk, men tiden er vist ikke rigtig moden til det endnu. Der
findes nogle ikke særligt dyre netafspillere, som via trådløst LAN kan
afspille lyd og video fra computeren, men det er jo ikke en rigtig
erstatning for et lydkort, som jo også kan lave spillyd og bruges til
internettelefoni.

Jeg glæder mig til at nogen opfinder et "ægte" trådløst lydkort som man
placerer på sit stereoanlæg, med medfølgende drivere til pc'en. Og gerne med
videoudgang.

-Thorbjørn

Fra : Niels Stoltze

Dato : 18-05-04 21:40

"Thorbjørn" <thorbjorn@2night.dk> wrote in message

> Jeg har flere gange anbefalet Terratec Aureon Sky (6 kanaler) og Aureon
> Space (8 kanaler).>
> -Thorbjørn

Hej igen,

Er det nogle af disse?
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=28&Parent=&Producent=567&Max=&Soegeord=&Equal345=&Direction347=2&Sorted347=&Direction648=2&Sorted648=&Direction1183=2&Sorted1183=&Equal349=&Direction647=2&Sorted647=&Submit.x=17&Submit.y=10

/Stoltze

Fra : Thorbjørn

Dato : 19-05-04 18:18

"Niels Stoltze" <stoltze_fjern_@person.dk> wrote in message
> [...]
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=28&Parent=&Producent=567&Max=&Soegeord=&Equal345=&Direction347=2&Sorted347=&Direction648=2&Sorted648=&Direction1183=2&Sorted1183=&Equal349=&Direction647=2&Sorted647=&Submit.x=17&Submit.y=10

Ja, TerraTec Aureon 5.1 Sky og TerraTec Aureon 7.1 Space.

7.1 lyd ved jeg ikke lige hvad man skulle bruge til, så jeg har købt Sky'en
og sparet nogle få kroner. Til gengæld medfølger der optisk kabel til
Space'n, og sådan et kan ellers godt være halvdyrt.

Andre firmaer f.eks. Philips og Hoontech, sælger også lydkort baseret på
samme chip, Via Envy24pt, så der er efterhånden mange billige 24-bit lydkort
at vælge mellem. Så er det jo bare synd at næsten alle kortene kun vil blive
brugt til 16-bit lyd rundt omkring i stuerne, og det på middelmådige
pc-højttalere.

Fra : John

Dato : 15-05-04 21:32

> Nogle gode forslag? Før i tiden skulle man blot SoundBlaster, og så var
> alting godt.. Gælder det stadig?

Det er vist mange år siden SoundBlaster var godt. Det var vist dengang de
stort set var de eneste på markedet.

Mvh

John

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 15-05-04 09:44

"John" <jk7410@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er vist mange år siden SoundBlaster var godt. Det var vist dengang de
> stort set var de eneste på markedet.

De laver såmænd stadig gode produkter. Selv er jeg meget glad for mit
Audigy 2 med extern box.

Det kan jeg dog ikke sige om mit tidligere Soundblaster Live! 5.1
Der havde jeg flere spil hvor jeg skulle deaktivere hardware acceleration
på lyden for at det ikke skrattede som bare fanden.

/Kenneth Iversen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 16-05-04 10:45

> Det er vist mange år siden SoundBlaster var godt. Det var vist dengang de
> stort set var de eneste på markedet.

Soundblaser er da stadig gode. Der er bare flere som er lige så gode eller
bedre.

--
/Thomas Hansen - Valby

"Jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive!"