Spørgsmål om Mandrake
Fra : Dennis Andersen

Dato : 01-05-01 16:37

Hej allesammen,

Jeg skal snart til at installere Linux, og har besluttet mig for
at det skal være Mandrake 8.0, men før jeg køber den håber jeg at
i lige vil svare på et par spørgsmål:

Mit valg er faldet på Mandrake fordi det lyder til at være
forholdsvis let at installere og sætte op for en nybegynder. Men
når jeg senere hen bliver en Linux-haj , og gerne vil til at
lege med de mere avancerede ting, er Mandrake så stadig noget for
mig, eller er Mandrake forholdsvis for begyndere?

Er mit Voodoo 3-kort understøttet i Mandrake 8.0 (uden at jeg
skal have alt for meget besvær med at få det til at virke)?

Kører det godt på en K6-2 300 Mhz, eller er det lige i
underkanten? Jeg skal ikke bruge Linux til at køre servere og
lignende.

Er der nogle store ulemper ved Mandrake, eller andet jeg bør være
opmærksom på?

Dennis Andersen

Fra : Claus Sørensen - For~

Dato : 01-05-01 18:12

On Tue, 01 May 2001 15:36:41 GMT, deniande@12move.dk (Dennis Andersen)
wrote:

> [...]
>lege med de mere avancerede ting, er Mandrake så stadig noget for
>mig, eller er Mandrake forholdsvis for begyndere?

Den er for de aller fleste, som mange af de andre distributioner også
er. Der er både en masse til desktop og server, så du kan køre en hel
virksomhed professionelt (især hvis du installerer kontorpakken
StarOffice efterfølgende - kan fås på cdrom til under kr. 100 og har
været med enkelte af computermagasinerne).

Hvis du er en som gerne vil udforske dit system eller lege med det
nyeste, så er der ingen distribution, som er god nok, da markedet hele
tiden ændre sig, så der kommer nye, spændende produkter hele tiden.

På Freshmeat.net er der tusinde vis af programmer du kan hente ned og
test af, hvis der ikke lige er noget på selve distributionen, som
passer til dig - og i den sidste ende kan du selv tilpasse det, hvis
du kan programmere.

Mulighederne er uendelige - uanset hvilken distribution, du starter
med (dog er det lidt sværere at komme i gang med de sjove ting på en
Corel Linux, da den mest er fokuseret på desktoppen).

Så start du bare med Mandrake.

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen K L I D
Formand ------------------ Tlf: 20 94 62 34

Fra : Michael Knudsen

Dato : 02-05-01 19:14

Dennis Andersen wrote:

> Hej allesammen,

Hej!

> [...]
> lege med de mere avancerede ting, er Mandrake så stadig noget for
> mig, eller er Mandrake forholdsvis for begyndere?

Jeg kører selv med Mandrake8.0, så virker ganske glimerende. Specielt
forløber installationen (for mit vedkommende) let og smertefrit. Den
minder faktisk utrolig meget om en windows-installation.

> Er mit Voodoo 3-kort understøttet i Mandrake 8.0 (uden at jeg
> skal have alt for meget besvær med at få det til at virke)?

Ved det faktisk ikke, men under installationen ser det ud til, at
Mandrake understøtter utrolig meget.

--
Michael Knudsen
knudsen@imf.au.dk

Fra : Frans Jensen

Dato : 02-05-01 19:35

On Wed, 02 May 2001 20:13:55 +0200, Michael Knudsen
<knudsen@imf.au.dk> wrote:

> [...]
>minder faktisk utrolig meget om en windows-installation.

>Ved det faktisk ikke, men under installationen ser det ud til, at

du kan prøve at se her, om dit grafikkort er med

http://www.linux-mandrake.com/en/fhard.php3#graphics

--
Jeg er født med en bajer i hånden
sådan har jeg tænkt mig at jeg også ville dø ­

Fra : Kent Friis

Dato : 02-05-01 19:48

Den Wed, 02 May 2001 20:13:55 +0200 skrev Michael Knudsen:

> [...]
>forløber installationen (for mit vedkommende) let og smertefrit. Den
>minder faktisk utrolig meget om en windows-installation.

Er den så slem?

Jeg installerede win98 for nylig - i første forsøg overtog den hele
harddisken (incl. min linux-partition), så jeg måtte starte fdisk
og ompartitionere disken og prøve igen. Derefter kunne plug'n'play
fortælle mig at jeg havde: et ukendt grafikkort, et ukendt lydkort,
et ukendt netkort, samt et ISDN-kort den godt vidste hvad var, men
ikke havde nogen driver til... Så jeg var glad for at jeg havde linux'en
så jeg kunne gå på nettet og finde nogle drivere...

Til sidst manglede jeg kun at få den til at boote, hvilket de inde
i dk.edb.ms-windows kunne fortælle mig opnås ved at ændre byte 24h fra
80h til 82h.

Mvh
Kent
--
Nu med en e-mail adresse der virker...

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 02-05-01 22:26

On Wed, 2 May 2001 18:47:38 +0000 (UTC), Kent Friis wrote:

> Er den så slem?

Nej

Mandrake installeren er mere grafisk end Windows (hvis du lader
den - text-mode install er også en mulighed), men med Mandrake
har installationen oftest virket i første forsøg (meget ulig
Windows installationer). Du kan også til enhver tid gå genstarte
installationen fra et tidligere punkt (hvis du ombestemmer dig,
fik valgt forkert, ..), hvilket også sparer tid.

Jeg kan også godt lide, at selvom den er pæn at kigge på, så ved
man hvad der reelt foregår - bare skift vt for verbøst output fra
installations-tingen - eller tag en anden vt med en shell for
top, df eller hvad du nu vil vide. Dette er også ganske
praktisk ved boot-knas - man behøver ikke engang rescue mode -
bare boot fra CD, skift vt til shellen asap, mount, fix, umount,
reboot.

Mht. Mandrake generelt, så er en af de helst store vinder-ting
hos mig, at den appellerer både til Unix sysadms og slutbrugere.
Som server får du et fornuftigt konfigureret, stabilt og sikkert
opsæt. Som workstation får du brugbare og spiselige peg-og-klik
miljøer uden at skulle bekymre dig for meget om hardwaren.

[slut på dagens salgstale]

> Jeg installerede win98 for nylig

Det er da også det værste (efter '95..). Prøv med Win2K.

> Til sidst manglede jeg kun at få den til at boote, hvilket de inde
> i dk.edb.ms-windows kunne fortælle mig opnås ved at ændre byte 24h fra
> 80h til 82h.

Lol. Jeg forestiller mig lige en supporter klare den over
telefonen til Jørgen Slutbruger.

--
Stig

Fra : Kent Friis

Dato : 02-05-01 22:36

Den Wed, 02 May 2001 21:26:16 GMT skrev Stig H. Jacobsen:

>Nej
>
>[klip dagens salgstale]

>Det er da også det værste (efter '95..). Prøv med Win2K.

Yikes - jeg kører w2k-problemet på arbejdet, og den kunne jeg sg* godt
undvære.

Hovsa, der manglede lige "... i bootsektoren"

>Lol. Jeg forestiller mig lige en supporter klare den over
>telefonen til Jørgen Slutbruger.

Jeg tror de må opgive allerede ved "du skal have fat i en hex-editor..."

Mvh
Kent
--
Nu med en e-mail adresse der virker...

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 02-05-01 23:57

On Wed, 2 May 2001 21:35:46 +0000 (UTC), Kent Friis wrote:

> Yikes - jeg kører w2k-problemet på arbejdet, og den kunne jeg sg* godt
> undvære.

Det er den første Windows, som kører i ugevis her uden at gå ned.

> Hovsa, der manglede lige "... i bootsektoren"

Er det boot-flaget for den primære partition? (gider ikke lige
slå det op)

> Jeg tror de må opgive allerede ved "du skal have fat i en hex-editor..."

Ak ja, alting var nemmere i 1980, da folk var vant til tty'er
og ikke behøvede små billeder på skærmen for at bruge computeren.

--
Stig :)

Fra : Kent Friis

Dato : 03-05-01 18:57

Den Wed, 02 May 2001 22:57:11 GMT skrev Stig H. Jacobsen:

>Det er den første Windows, som kører i ugevis her uden at gå ned.

Til gengæld er det også den der er mest forvirrende at bruge, og hvor
færrest af spillene fungerer.

>Er det boot-flaget for den primære partition? (gider ikke lige
>slå det op)

Det er BIOS-nummeret på den disk der skal bootes på.

Mvh
Kent
--
Nu med en e-mail adresse der virker...

Fra : Claus Sørensen - For~

Dato : 03-05-01 08:36

On Wed, 2 May 2001 18:47:38 +0000 (UTC), kfr@fleggaard.dk (Kent Friis)
wrote:

>Er den så slem?

<<< en historie om hvor svært det kan være at installere Windows >>>

Jeg tror, at han mener, at den er let at gå til, da den i udseendet
minder meget om Windows, som han kender i forvejen.

Jeg tror ikke, det var de mange genstarter, han hentydede til.

De herligste hilsner

Fra : Kent Friis

Dato : 03-05-01 18:58

Den Thu, 03 May 2001 07:35:53 GMT skrev Claus Sørensen - Formand for KLID:

> [...]
>minder meget om Windows, som han kender i forvejen.
>
>Jeg tror ikke, det var de mange genstarter, han hentydede til.

Pyt med genstarterne - det kan selv jeg finde ud af. Det var al resten
der var problemet.

Mvh
Kent
--
Nu med en e-mail adresse der virker...

Fra : Jens Petersen

Dato : 02-05-01 21:28

wrote:

>Er mit Voodoo 3-kort understøttet i Mandrake 8.0 (uden at jeg
>skal have alt for meget besvær med at få det til at virke)?

Ja, ingen problemer der.

--
Jens oz1kiw

Gravity is a Myth. The Earth Sucks!