"thomas sloth" <thomassloth@hotmail.com> wrote in message
news:b3530c7d.0405110654.1a0e0ec3@posting.google.com...
> I relation til tråden om MC vs personhøjde.
> Har lige anskaffet mig en Bandit600S, dvs. m lille kåbe på, er 190 høj.
> Synes jeg sidder godt nok på den, men i weekenden på min første
> motorvejstur bare fra 100km/t syns jeg der er enormt meget støj på
> hjelmen, vinden rammer ind på min hage/hals el lign. Jeg skal meget
> langt ned og "ligge" på tanken for at komme nogenlunde i vindskygge,
> men det er for anstrengende og unaturligt.
> Det skal siges jeg har en schubert concept klaphjelm (og er grøn MC-ist).
> Kort sagt, det larmer og vinden slår meget, skal jeg vænne mig til
> det, eller er kåben ikke stor nok til at dække mit korpus? Skal jeg
> ændre kørestilling? Eller bare æde en tudekiks?
> mvh
> T
Min erfaring er at der altid er "for meget" støj ved motorvejskørsel til
længere ture. Kør med ørepropper for at bevare hørelsen og undgå hovedpine.
Turbulens giver spændinger i nakke, skuldre og ryg. Når hovedet ufrivilligt
rykkes fra side til side, giver det sig selv at kørslen bliver anstrengt, så
efter min mening er det turbulenserne man først skal minimere. Dernæst kan
man investere i støjdæmpning.
Støj og turbulens afhænger af hjelm, kåbe og førerens højde, og er dermed en
individuel ting der ikke kan laves en universalløsning på. Et par generelle
råd kunne være :
Hjelm : støjen kan begrænses ved at købe en kvalitetshjelm - læs diverse
tests der beskæftiger sig med støj. Klaphjelme støjer generelt mere end
"faste" (jo flere kanter osv., jo mere støj).
Kåbe : et højere kåbeglas er ikke altid løsningen, da det kun nogen gange
reducerer støjen - men til gengæld kan det betyde alverden for tubulenserne
(også i negativ retning!). Du kan ikke sammenligne et højt glas på en anden
model med dit eget lave og vice versa - du er nød til at høre om andres (med
samme højde som dig) erfaringer med netop din model med et andet glas, eller
prøve selv. Desuden skal du huske at tage konen bagpå på prøveturene, hvis
du planlægger touring for 2 - det nytter ikke at du er frisk ved dagens
slutning, hvis konen laver dig til benmel, efter at have "set tennis" hele
turen. Ja, kåben indvirker også på passageren.
Højden : din højde er der jo ikke meget at gøre ved - er man lidt kreativt
humoristisk kan man jo få pakket sig et lavere sæde, men det vil knæene ikke
takke dig for, så den tager jeg ud af ligningen.
Vindpres på hjelmen er ikke et problem der kan betale sig at arbejde på at
løse - du vænner dig til det, og alternativet er en kåbe a' la windjammer,
som typisk giver et ubehageligt vindtryk i ryggen (danner et vacuum foran
kroppen). Køb ørepropperne, en hjelmhue og/eller en halsmuffe der tager
kulden (og slagene fra brumbasserne
, så har du det rart. Efter min mening
skal et kåbeglas til touring give brystkassen læ, og efterlade hjelmen i den
jævne vind ovenover turbulenserne. Nakkemusklerne skal nok blive stærkere -
bare spørg H.A.
My .02$
vh
Torben