død ny maskine
Fra : Peter Posselt Vester~

Dato : 01-05-01 16:36

Hejsa
Jeg har lige købt helt ny maskine som saml-selv. Bl.a. med Asus a7v133a
bundkort og athlon 1200 processor.
Problemet er så bare at da jeg havde fået samlet hele molevitten og startede
den skete der ikke ret meget. Dvs. at blæserne (strømforsyning, cpu og
bundkort (coprocessor?)) startede, men det var lissom også det. Der kom
ingen skærmbillede og der skete ikke noget når jeg trykkede på tastaturet -
fx. Caps Lock og den slags (ingen lys). Der kom heller ingen fejlbip fra
højttaleren (som jeg er ret sikker på er sluttet rigtig til). Jeg havde ikke
pillet ved jumpers udover at tjekke at de stod som de skulle, dvs. default
og bundkort i jumperfree mode. Jeg har siden prøvet at
- pille de enkelte dele fra hver for sig
- gå ud af jumperfree mode og selv sætte cpu og bus til det rigtige
- gå ud af jumperfree mode og downclocke cpu og bus
- pille alle devices - dvs. diske, kort og ram - fra og starte uden (dvs.
nærmest kun med cpu i)
Alt sammen uden at få så meget som et fejlbip fra maskinen - blæserne
starter og det er så det.
Så jeg er efterhånden nået frem til at der er noget galt med enten
bundkortet eller CPU'en og må vel så sende det ind - men jeg er ikke sikker
på om jeg bare kan sende begge ind så jeg vil lige høre om der er nogen der
kender en måde at finde ud af om det er det ene eller det andet den er gal
med? Jeg kan vel ikke bare starte uden cpu...
Eller har et forslag til hvad der kan være galt? Jeg er efterhånden ret
desperat - havde glædet mig til at få ny computer...
På forhånd tak
mvh. Peter Vestergaard

Fra : Fritze

Dato : 01-05-01 18:11

Du er sikker på, at din PSU er minimum 300W?
Har en kammerat som havde samme problem. Skiftede til 300W og så virkede
det.

Fra : Jakob Overgaard

Dato : 01-05-01 18:19

Har ingen erfaring med hverken dit bundkort eller processor.

Men jeg har haft lignende tilfælde med en gammel 486'er, jeg havde sat ny HD i.

Efter lidt tid fandt jeg ud af, at det nok var kablet fra HD'en, der vendte
forkert. Da jeg vendte det om, så startede hele skidtet op, som det ksulle.
Ingen problemer.

Når du skriver, at det er en saml-selv maskine, kunne man så forestiller sig, at
noget lignende var på færde? Altså, at et HD kabel var blevet vendt forkert
eller...?

Mvh
Jakob

Fra : [Ex] Pita

Dato : 01-05-01 19:03

> noget lignende var på færde? Altså, at et HD kabel var blevet vendt
forkert
> eller...?

Det kan man ikke på nye maskiner, uden vold.

--
[Ex] Pita

Fra : Martin Schultz

Dato : 01-05-01 18:37

On Tue, 1 May 2001 17:35:51 +0200, "Peter Posselt Vestergaard"
<posselt@daimi.au.dk> wrote:
Kunne være en død processor eller motherboard.

Fra : Casper Mønster

Dato : 01-05-01 18:38

Prøv at pille tingene ud en efter en, indstikskort, cd-rom, harddisk osv. og
når det virker har du fundet fejlen.

/Casper

Fra : DWM

Dato : 01-05-01 19:14

"Casper Mønster" <FJERN_DETTE.cmonster@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at pille tingene ud en efter en, indstikskort, cd-rom, harddisk osv. og
> når det virker har du fundet fejlen.

Hvis du nu havde læst hele hans indlæg så havde du set at
det har han gjort.

Jeg vil begynde at kigge kabler efter for at være sikker på at
de vender rigtigt. Hvis det ikke gør nogen forskel så prøv
at sætte et andet grafikkort i. Lån evt. et af en ven eller lign.
Det kunne også være at rammodulet/erne ikke sidder rigtigt
eller at bundkortet har forbindelse med bagpladen (forhåbenligt ikke)
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Peter Posselt Vester~

Dato : 01-05-01 20:06

DWM <no.email.address@for.you.duh> skrev i
meddelelsen:<9cmudf$ah7$1@sunsite.dk>...
> "Casper Mønster" <FJERN_DETTE.cmonster@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse

> Hvis du nu havde læst hele hans indlæg så havde du set at
> det har han gjort.
nemlig!

> Jeg vil begynde at kigge kabler efter for at være sikker på at
> de vender rigtigt. Hvis det ikke gør nogen forskel så prøv
> at sætte et andet grafikkort i. Lån evt. et af en ven eller lign.
Jeg har prøvet med et andet grafikkort - det hjalp ikke. Men hvad mener du
med kablerne? Det har vel ikke så meget at sige med dem til fx. diskene når
diskene ikke er tilsluttet? Dem til blæserne sidder rigtigt, og så er der
kun dem til små eksterne knapper, dioder, etc. som iflg. manualen ikke gør
så meget om de sidder rigtigt - gør kun at pågældende dims ikke virker. Og
dem jeg har kunnet teste ser ud til at virke fint nok.
> Det kunne også være at rammodulet/erne ikke sidder rigtigt
er tjekket - har endda prøvet helt uden, hvilket den heller ikke reagerede

> eller at bundkortet har forbindelse med bagpladen (forhåbenligt ikke)
Har jeg også været ved at kigge efter, men det ser ikke sådan ud.
Tak for jeres bud - kom endelig med flere!
mvh. Peter

Fra : Sven

Dato : 01-05-01 20:48

> Tak for jeres bud - kom endelig med flere!
> mvh. Peter

En lille mulighed kan faktisk være, at dine ram-klodser har dårlig kontakt.
Prøv evt. følgende.
Tag kabler fra ALT undtagen floppy-drevet. Det er ikke nok at tage strømmen
fra HD - CDROM, det brede signal-kabel skal helt af.
Pil alle kort ud af maskinen, undtagen grafikkortet. Pil rammen ud af
bundkortet.
Hvis du er modig (jeg har selv gjort det pga fejlsøgning), så tilslut nu
monitor og strøm. Så burde din BIOS give "ram-fejl bib" fra sig, idet der jo
ikke er noget ram. Kommer du så langt, så tag et blødt viskelæder, og rens
forsigtigt kontaktfladerne på ramklodsen, og prøv at sætte den i igen
(se'fø'li' med strømmen slukket ), evt. i en anden ram-sokkel. Hvis den
IKKE giver "ramfejl bib", så er fejlen kogt ned til enten bundkort eller CPU
(du har jo prøvet andet grafikkort).

Jeg har så ingen ide om, hvordan du kommer videre end CPU/bundkort,
medmindre selvfølgelig, at du kan låne en CPU et sted at teste med.

Held og lykke.

Sven

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 01-05-01 22:59

<SNIP>
> [...]
> så meget om de sidder rigtigt - gør kun at pågældende dims ikke virker. Og
> dem jeg har kunnet teste ser ud til at virke fint nok.

Jeg har oplevet at de var årsag til at maskinen ikke ville starte op. Ikke
lige med din config. men med en maskine af nyere dato. Prøv at rykke dem
alle sammen ud undtagen den til at starte dyret med.

MVH

THomas

Fra : Freaken

Dato : 01-05-01 20:29

Holder med Fritze ide om at din strømforsygning er for lille (den mest
hyppige fejl med dit problem)

Freaken

Fra : Peter Posselt Vester~

Dato : 01-05-01 21:13

Min strømforsyning er 300 W - burde være nok.
mvh. Peter

Freaken <freaken@cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cn2tc$2ltn$1@news.cybercity.dk...

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 02-05-01 00:48

> [...]
> fx. Caps Lock og den slags (ingen lys). Der kom heller ingen fejlbip fra
> højttaleren (som jeg er ret sikker på er sluttet rigtig til).

Hej Peter,

Jeg har haft samme fejl på en maskine, som var velfungerende inden
jeg monterede en ny RAMklods. Det viste sig at det var den der var
defekt (og den blev byttet uden vrøvl). Mit bundkort er godt nok et
microstar, der har LEDpanel på bundkortet som fejlkoder.
Men ellers burde den vist komme med beepkode?!

Held og lykke,
mvh, ingeborg

Fra : ab

Dato : 02-05-01 12:21

Min søn har lige investeret i samme Asus-bundkort - og vi havde samme
problem - dog bortset fra, at der var liv i "dyret" i ca. 2 min - vi kom
lige ind i biosen - og så var det sket.

Ud at få fat i et nyt bundkort og strømforsyning på 300 i stedet for 250 W -
men uden resultat. Så nu venter vi på en ombytning af CPU´en.

Vi har altså været alle dine kvaler igennem, bortset fra at vi har et
service-værksted i huset. Det er i øvrigt (i bagklogskabens klare lys) en
god idet at starte bundkortet op efter RAM og grafikkort er isat (som det
eneste - altså uden alle kabler).

En ting, du måske ikke har prøvet: Har du prøvet at udskifte
AGP-grafikkortet med et PCI-grafikkort, det kunne være biosen, der var tom
(selv om den så gerne skulle have søgt på diskettedrevet) ?

Vores A7V gav heller ingen lyde fra sig. Der blev efterfølgende meget
kortvarigt lys i LED-erne på tastaturet og derefter heller ikke liv i
tastaturet. Det ser ud til, at du bor i Aarhus, ellers havde muligheden for
at kikke ind og bytte rundt været der.

MVH ab

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-05-01 12:49

> [...]
> Eller har et forslag til hvad der kan være galt? Jeg er efterhånden ret
> desperat - havde glædet mig til at få ny computer...

Hmmm, er det mig eller har alle problemer med ASUS's A7V bundkort??

Havde en ven, der igår beklagede sin nød. Han kunne ej heller få liv i sit.
En par enkelte gange bootede den op med ambulancelyd, men de fleste gange
uden.

Han kører dog med en 235W PSU (syntes også det er for lidt).

Han har prøvet at bytte ram ud, have CPU ude, manuelt sætte spænding, speed
og multiplicer men uden held.

Mit sidste bud, var at han skulle prøve at resette CMOS, men iflg. manualen
på ASUS's website, kan jeg ikke finde nogen "clear CMOS" jumper.

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin

Dato : 02-05-01 17:17

Det er ikke en jumper... Det er 2 punkter (loddeklatter), lige omkring
batteriet, der skal kortsluttes med en skruetrækker eller andet ledende....
Det virkede godt nok kun hos mig hvis jeg tog batteriet ud først, og så
kortsluttede punkterne, men det burde ikke være nødvendigt....

- Martin

Fra : Casper Bang

Dato : 04-05-01 20:39

bare lige så du ved det, det en jumper gør er at kortslutte punkterne...
Hvis man havde en ledig jumper kunne man bare proppe den på...
forskellen er dog ens

Fra : Martin

Dato : 04-05-01 22:55

Så skal du jo hen og lodde ben på brædtet osse. Det er lidt svært at sætte
en jumper på et par loddeklatter, bare lige så du ved det ......

- Martin

Fra : Sven

Dato : 02-05-01 17:24

> Mit sidste bud, var at han skulle prøve at resette CMOS, men iflg.
manualen
> på ASUS's website, kan jeg ikke finde nogen "clear CMOS" jumper.

ASUS i en nøddeskal. Der er INGEN "clear CMOS" jumper, men et par "lodde
ø'er" som man skal kortslutte med f.eks en skruetrækker (med strømmen
slukket selfølgelig!!!)

Sven

Fra : Philip Darabos

Dato : 02-05-01 20:05

Held og lykke med at købe en ny cpu :/

Philip

Fra : Tiwaz

Dato : 02-05-01 21:55

Giver Philip ret, synes også den lugter af død cpu
Tiwaz
Philip Darabos <superfrog@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cplr4$bv1$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Peter Jensen

Dato : 03-05-01 07:15

> [...]
> den skete der ikke ret meget. Dvs. at blæserne (strømforsyning, cpu og
> bundkort (coprocessor?)) startede, men det var lissom også det. Der kom

Prøv evt. at låne en anden harddisk. Jeg havde problemer i flere måneder med
mit system, og skiftede alt ud. ... Alt startede op, men intet skærmbillede.
Men da forhandleren så fik lortet, ordnede han det på et par minutter (ja
hehe øv nok)

Men selvom det lyder åndssvagt så prøv lige at kigge på det med harddiske.
Det kunne være dér.

Mvh. Peter Jensen

Fra : Peter Posselt Vester~

Dato : 03-05-01 13:03

Tak for alle jeres svar - desværre var der ikke noget der hjalp så nu er cpu
og bundkort røget retur til forhandleren. Håber han finder fejl på en af
delene!
mvh. Peter

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-05-01 13:35

> Tak for alle jeres svar - desværre var der ikke noget der hjalp så nu er
cpu
> og bundkort røget retur til forhandleren. Håber han finder fejl på en af
> delene!

Jeg får lign. PC ind i aften til eftersyn grundet samme problem, melder
tilbage hvis jeg får liv i skidtet.

--
Bjarke Andersen