Noise Control
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 01-05-01 15:02

Jeg står for at skulle købe en ny maskine og vil prioritere
lydløshed meget højt.

Vejen frem synes at være Noise Control fra webconsult. Er det
det? Erfaringer fra andre er meget velkomne.

Jeg regner med at putte en T-bird 1000 i den og købe strømfor-
syning og CPU-blæser af webconsult.

Håber på at høre fra nogen af jer.

Mark

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-05-01 15:22

Mark Thomas Gazel skrev...

>Jeg står for at skulle købe en ny maskine og vil prioritere
>lydløshed meget højt.

www.laptop4you.dk vil importere kabinetter fra Koolance. Det er 100%
vandkølede kabinetter(PSU, CPU, GPU, HD), der er ligeså lette at montere
hardware i som et almindeligt kabinet. Men altså stortset helt
lydløse(der sidder 3 små termostatstyrede blæsere bagerst i bunden til at
køle vandet).

Læs mere på deres hjemmeside under produkter.

--
kent - Overclocking FAQ:
www.oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Brian Andersen

Dato : 01-05-01 15:25

Den rigtige adresse er www.laptop4u.dk

Med venlig hilsen
Brian Andersen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-05-01 15:59

Brian Andersen skrev...

>Den rigtige adresse er www.laptop4u.dk

De virker begge to.

Fra : jesper pedersen

Dato : 01-05-01 17:44

> Vejen frem synes at være Noise Control fra webconsult. Er det
> det? Erfaringer fra andre er meget velkomne.

Jeg har lige købt en 330w psu 1500 rpm hos ovenstående
samt en Noviberamme til harddisken og er meget tilfreds. Jeg har en Athlon
550 classic hvorpå der er sat en golden orb.
Lige da jeg startede op syntes jeg at lyden var høj, men det var min golden
orb.
Nu har jeg sat 7v på golden orben og lydtrykket er dæmpet betragteligt. Hvis
jeg også investerede i en cpukøler kunne jeg nok få et næsten støjfrit
system.
Jeg har ikke haft nogle varme/stabilitets problemer.
Det er dyrt , men virker også.

Jesper

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 01-05-01 18:33

"jesper pedersen" <jesper@post12.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er dyrt , men virker også.

Tak, for svaret.

Mark

Fra : Henrik Dissing

Dato : 01-05-01 19:02

On Tue, 1 May 2001 16:01:39 +0200, Mark Thomas Gazel wrote:

>Jeg står for at skulle købe en ny maskine og vil prioritere
>lydløshed meget højt.
>
>Vejen frem synes at være Noise Control fra webconsult. Er det
>det? Erfaringer fra andre er meget velkomne.

Jeg har selv købt kabinet/strømforsyning, ekstra blæser, CPU-køler
(Silverado) og to harddiskophæng, altsammen NoiseControl/Pabst, hos
WebConsult.

Den eneste lyd jeg kan identificere, kommer fra de to blæsere som sidder på
henholdsvis mit Abit KT7-RAID bundkort og mit Matrox G400 grafikkort. Jeg er
en smule negativt overrasket over at kabinettets lyddæmpning ikke dæmper
lyden fra disse bedre, men det fortæller lidt om kvaliteten af de øvrige
NoiseControl komponenter. Naturligvis ville lyden ikke forsvinde totalt hvis
jeg kunne fjerne omtalte to blæsere, men jeg tvivler på at man noget sted
finder mere støjsvag luftkøling til en overkommelig pris.

I øvrigt er det underligt slet ikke at kunne høre sine to 7200 RPM
harddiske, heller ikke når de læser/skriver. Jeg er henvist til at kigge på
LED'en hvis jeg har brug for at vide om der sker noget på diskene.

WebConsult virker som et pålideligt foretagende, men leveringstiderne er
ikke noget at prale af.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 02-05-01 07:52

"Henrik Dissing" <hendis@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Den eneste lyd jeg kan identificere, kommer fra de to blæsere som
> sidder på henholdsvis mit Abit KT7-RAID bundkort og mit Matrox G400
> grafikkort.

Kan disse to blæsere ikke skiftes ?
Hvad størrelse har de ?
40x40 eller 50x50 mm ?

Har med stor succes skiftet min 40x40mm blæser på mit TNT2 ultra kort ud
med en Papst blæser fra Webconsult.

--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 04-05-01 13:30

> Har med stor succes skiftet min 40x40mm blæser på mit TNT2 ultra kort ud
> med en Papst blæser fra Webconsult.

Kører du på 12 eller 5V?

Kører du på 12V, så: Hvordan er støjen? Er den "rigtig" Noise Control,
dvs.stort set uhørlig med kabinettet lukket?
Kører du på 5V, så: Er kølingen tilstrækkelig? Du oplever ikke grafik-fejl
og lign.?

Jeg har nemlig ikke selv haft lejlighed til at prøve at bruge PAPST's 40mm
til grafikkort og chipsæt. Har du så brugt Thermal Adhervise til at gøre den
fast med, eller?

--
Mvh.Jesper Ryskin, ejer af Webconsult

Din computer larmer! I hvert fald mere end du sikkert gerne ville have.
Se på www.webconsult.dk om hvordan du får dæmpet din PC-støj.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 04-05-01 14:10

"Jesper Ryskin" <ryskin@webconsult.dk> skrev i en meddelelse

> Kører du på 12 eller 5V?

12V.

> Kører du på 12V, så: Hvordan er støjen? Er den "rigtig" Noise Control,
> dvs.stort set uhørlig med kabinettet lukket?

IMO støjfrit. Man skal have øret *meget* tæt på for at høre lidt susen.
Med kabinet på ingenting.

> Jeg har nemlig ikke selv haft lejlighed til at prøve at bruge PAPST's
> 40mm til grafikkort og chipsæt. Har du så brugt Thermal Adhervise til
> at gøre den fast med, eller?

2 skruer fra bunden af min værktøjskasse

--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 10-05-01 09:41

"Fischer & Døssing" <peter@fischer.ms> skrev i en meddelelse

> "Jesper Ryskin" <ryskin@webconsult.dk> skrev i en meddelelse

> 12V.

Efter nu 1-2 uger så er det alligevel min 40x40mm der larmer mest i
systemet.
Lydløs er den ikke

Har prøvet med 5volt... men det kunne mit TNT2 Ultra ikke lide ved spil.
Maskinen frøs.

Må have gfx kort uden blæser

--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-05-01 15:14

> Jeg har selv købt kabinet/strømforsyning, ekstra blæser, CPU-køler
> (Silverado) og to harddiskophæng, altsammen NoiseControl/Pabst, hos
> WebConsult.

Hvilket kabinet har du, og hvor har du placeret den ekstra blæser.

Jeg har selv det store tower, og en strømforsyning med 2050rpm blæseren og
skal til at kigge på ekstra køling af kassen. Mine harddiske når op over
50grader og det er jo lidt rigeligt ...

I mit kabinet er "blæserhullet" umiddelbart under strømforsyningen frit til
luftindtag, og jeg har overvejet at starte med at sætte en 80mm 2050rpm
papst i der for at få et større flow.

Er det ikke nok vil jeg prøve blæsere direkte på harddiskene. Evt som endnu
en 80mm i bagpladen over strømforsyningen. Men så skal jeg til at fjerne
støjdæmpningen over hullet...

Det er en 1Ghz Athlon og silverrado (6v) på a7v133 (mb blæser på 8v) - men
jeg skifter nok silverradoen over på 8 eller 10v for at holde cpu'ens temp i
nærheden af 50, nu hvor der er blevet varmere i omgivelserne...

Mvh
Anders Majland

Fra : Henrik Dissing

Dato : 04-05-01 23:18

On Thu, 3 May 2001 16:13:38 +0200, Anders Majland (Replace DOT with . in
address for reply by email) wrote:

>Hvilket kabinet har du, og hvor har du placeret den ekstra blæser.

Midi Tower, og den ekstra blæser har jeg sat til suge ud gennem åbningen
bagtil, lige ud for CPU-køleren.

>Jeg har selv det store tower, og en strømforsyning med 2050rpm blæseren og
>skal til at kigge på ekstra køling af kassen. Mine harddiske når op over
>50grader og det er jo lidt rigeligt ...

Jeg aner faktisk ikke hvor varme mine harddiske bliver, men da de sidder i
hver sin 5 1/4" bay p.g.a. gummiophængene, er der i det mindste god luft
omkring dem.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-05-01 07:14

> Midi Tower, og den ekstra blæser har jeg sat til suge ud gennem åbningen
> bagtil, lige ud for CPU-køleren.

Hvor trækkes der så luft ind ?

Mvh
/A

Fra : Henrik Dissing

Dato : 07-05-01 19:14

On Mon, 7 May 2001 08:14:04 +0200, Anders Majland (Replace DOT with . in

Nederst foran.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Devast8or

Dato : 01-05-01 22:34

Jeg har en 330watt 2050 RPM Noise Control/Enermax PSU og en Noise Control
Super Silent < 1000 mhz CPU køler og jeg er meget tilfreds med det. Nu er er
jeg bare sur over at noname blæserne i min HD skuffe larmer så meget. De
bliver nok snart byttet ud med Papst blæsere.
HTH

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Finn

Dato : 02-05-01 20:18

- Jeg har et NC Big kabinet og det syntes jeg er rigtigt effektivt.
- Jeg har så også en 330W PSU (Den mellemste model mht. blæser) Den skuffer
mig dog en smule men om den med den lille blæser er mere fri for støj kan
jeg dog ikke sige.
-Til sidst har jeg en PCPGA køler til min Duron 700 Den skuffer mig meget og
er ikke spor mere lydløs end den 150 kroners djævel jeg havde i til at
begynde med.

Man kan sige at jeg har sænket lydniveauet ved min investering men ikke så
meget som jeg havde håbet (udgiften var vel omkring de 2.000,- kr i alt)

Det jeg mangler nu er et par HD-rammer (Og nej det er ikke dem som larmer
for jeg arbejder ofte hvor de er gået i dvale)

Mht. til webconsult kan jeg kun sige at de giver en særdeles god service.
Min PSU brændte af første gang den den blev sat til (230/110V omskifteren
stod forkert - damn). Jeg kontaktede webconsult og uden nogen diskussion
blev der sendt en ny og jeg sendte den gamle tilbage.

Mvh
Finn Ingvertsen

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 03-05-01 16:59

"Finn" <f.ix@iname.com> skrev i en meddelelse

> - Jeg har et NC Big kabinet og det syntes jeg er rigtigt effektivt.

Ok, den har jeg har tænkt mig at købe.

> - Jeg har så også en 330W PSU (Den mellemste model mht. blæser) Den
skuffer
> mig dog en smule men om den med den lille blæser er mere fri for støj kan
> jeg dog ikke sige.

Hmm.

> -Til sidst har jeg en PCPGA køler til min Duron 700 Den skuffer mig meget
og
> er ikke spor mere lydløs end den 150 kroners djævel jeg havde i til at
> begynde med.

Den skal jeg med andre ord ikke købe. Eller skal jeg købe den og
montere en pabst blæser på den?

Rart at vide.

Mark

Fra : Finn

Dato : 03-05-01 20:15

> Den skal jeg med andre ord ikke købe. Eller skal jeg købe den og
> montere en pabst blæser på den?
Nej den vil jeg ikke anbefale dig. Jeg ved ikke om Silverrado'en fra NC er
så god som den bliver gjort til rundt om på nettet - jeg tror jeg selv vil
prøve den en gang.

Mvh
Finn

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 04-05-01 13:28

> - Jeg har så også en 330W PSU (Den mellemste model mht. blæser) Den
skuffer
> mig dog en smule men om den med den lille blæser er mere fri for støj kan
> jeg dog ikke sige.

Den model du har kører min.19dB. Det er klart, at A-modellen (der kan komme
helt ned på 14dB) kan give lavere støj. Men hvis du f.eks.har en meget varm
maskine vil din PSU køre ved 12V hele tiden - og dermed afgive 25dB. Du kan
ikke altid se direkte på støjen - men skal se på køling kontra støjen.

Vi har i så mange år solgt PAPST, og i lige så mange år ledt efter noget der
var bedre - men har aldrig fundet det. Jeg kan derfor godt garantere, at har
du samme støj nu, som du havde fra din tidligere PSU (hvilket alligevel ER
usædvanligt), så flytter den langt, langt mere luft end din gamle PSU
gjorde.

> -Til sidst har jeg en PCPGA køler til min Duron 700 Den skuffer mig meget
og
> er ikke spor mere lydløs end den 150 kroners djævel jeg havde i til at
> begynde med.

Og det var det, jeg VIRKELIG ville kommentere! :) Du må 100% sikkert have en
defekt blæser. Vores FCPGA 1GHz kører ved 11-13dB, og det er virkelig
ingenting. Den skal være, så du er nødt til at sætte øret helt hen til
køleren for at høre luften blive flyttet. Siger den mere end det, er den
defekt! Skriv til mig, så ombytter vi den (men jeg må indrømme - jeg gik
lige igennem vores database, og kunne ikke finde en ordre på en CPU-køler
fra dig?).

Det kan IKKE betale sig - som foreslået andetsteds - at udskifte blæseren
til en PAPST. Den medfølgende giver optimal køling, og minimal støj.
PAPST-blæseren vil kunne gøre det lige så godt - men vil være en
ekstra-omkostning.

Fra : Finn

Dato : 05-05-01 10:20

> [...]
kan
> ikke altid se direkte på støjen - men skal se på køling kontra støjen.
Det der er i mit NC Big kabinet er
-Duron 700 ikke OC
-VooDoo3 3000 grafikkort - som ikke lamer da der ingen blæser er på
-Lydkort og netkort
-2 harddiske (hvoraf den ene stort set er i dvale hele tiden for den bruges
kun til backup)
Ud fra det vil jeg jo ikke mene at der produceres meget varme i forhold til
så mange andre systemer (Jeg bruger den stort set aldrig til spil). Men det
du skriver med de 25dB skal nok passe for den er ikke specielt lydløs (Min
maskine på arbejde larmer i hvert fald ikke mere).
Du skriver at hvis jeg har "en meget varm maskine" vil den køre ved 12V hele
tiden. Den kører faktisk med samme hastighed lige fra den bliver startet.
Det skulle den vel ikke gøre så?

> [...]
> du samme støj nu, som du havde fra din tidligere PSU (hvilket alligevel ER
> usædvanligt), så flytter den langt, langt mere luft end din gamle PSU
Det vil jeg give dig ret i for der kommer meget luft ud

> [...]
> lige igennem vores database, og kunne ikke finde en ordre på en CPU-køler
Køleren kører i følge ASUS Probe med ca. 4.000 omdr. og hvad jeg kan se på
NC's hjemmeside så er det lidt overdrevet. Er det de ekstra omdr. som gør at
den støjer?
Når jeg har kabinettet åbent har jeg et par gange forsøgt at slå blæseren
fra og der er tydelig forskel.
Det skal dertil siges at der er ikke noget i vejen med kølingen. Den er
iflg. ASUS Probe ca. 2° mindre end den gamle køler (Med de usikkerheder der
nu er på sådan en måler).
Og nej du kan nok ikke finde mig med hensyn til køb af FCPGA'en for den er
købt et andet sted - Det var dengang hvor der ved jer skulle betales
(relativt) alt for meget i porto hvis bare man skulle købe en lille køler.

Mvh
Finn Ingvertsen

Fra : Jesper Ryskin

Dato : 07-05-01 07:46

Hej Finn. Har forgæves prøvet at email'e dig privat, så derfor gør jeg det -
lidt utraditionelt, men dog i forlængelse af Topic - her i gruppen.

Skriver du lige til info@webconsult.dk, så vi kan få ombyttet den
CPU-blæser? Jeg er sikkert på, at du vil få et bedre resultat.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 03-05-01 18:05

"Mark Thomas Gazel" <mark@gazel.dk> skrev i en meddelelse

Tak for svarene, men jeg kunne godt bruge lidt afklaring.

Skal jeg købe en bedre PSU, fremfor den der følger med en Big ATX?
Skal jeg købe en Pabst-blæser til CPU-køleren?

Jeg har indtryk af at de CPU-kølere Webconsult bruger er udstyret
med en larmende blæser, det kan betale sig at udskifte.

Det er jo meget rart at vide, når man alligevel bestiller udstyret.

På forhånd tak.

Mark