MS Windows
briani 27239
Windows XP Pris?
Fra : Palle Jensen

Dato : 11-05-04 18:07

Hep!

Skal have købt mig en XP til en nysamlet maskine. Sidder og kigger på
edbpriser.dk.

Hvad er det en OEM version er? Jeg gider ikke have en XP der ikke
virker hvis jeg skifter for meget indmad. Eller sagt på en anden
måde: Jeg vil kunne indstallere den igen på en ny maskine senere
(Altså én af gangen).

--
Palle Jensen

Fra : /Ole

Dato : 11-05-04 19:00

En OEM version er, når der hverken er kasse eller manual med, bare
programmet. Det er nøjagtigt ligeså godt som et almindeligt program.

Det samme gælder forøvrigt også hardware. Der ligger det som regel i en
antistatikpose, og der er kun driver med.

/Ole

Fra : Palle Jensen

Dato : 11-05-04 19:17

Den 11 maj 2004 mumlede /Ole noget i denne stil:

> [...]
>
> Det samme gælder forøvrigt også hardware. Der ligger det som
> regel i en antistatikpose, og der er kun driver med.

Fungerer en OEM version med et serienummer? Eller installerer man
bare uden noget?!

Hvis ja, hvorfor er det så ikke disse der florerer som piratkopier?

--
Palle Jensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-05-04 19:28

Palle Jensen skrev i et indlæg på usenet:
> Fungerer en OEM version med et serienummer? Eller installerer man
> bare uden noget?!

Der er serienummer på dem, og de skal registreres ligesom andre
versioner - og aktiveres hos Microsoft.

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-05-04 19:45

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev :

>Der er serienummer på dem, og de skal registreres ligesom andre
>versioner - og aktiveres hos Microsoft.

Der er intet krav om registrering.
--
Knud

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-05-04 19:30

Palle Jensen skrev :
> Den 11 maj 2004 mumlede /Ole noget i denne stil:

> Fungerer en OEM version med et serienummer? Eller installerer man
> bare uden noget?!
>
> Hvis ja, hvorfor er det så ikke disse der florerer som piratkopier?

Der er licensnummer og den skal aktiveres som en almindelig XP.

OEM er beregnet til salg med hardware, men det er ikke altid det er
tilfældet. Nogen gange får man en ubruglig mus gratis med i købet. Fik selv
engang et tastatur.

Hvis du kun skal installere det 1-2 gange er der ikke noget problem i det.
Hvis du skal aktivere det mere end ca 3 gange på kort tid skal du ringe til
MicroSjov og fortælle dem at du har skiftet lidt hardware og så får du en ny
aktiveringskode uden problemer. Hvis dit licensnummer bliver aktiveret 100
gange bliver MicroSjov MaxiSur.

Hvis du er studerende eller har børn i skole kan du købe en Study udgave
(kub opgrade, kræver at du har en CD i forvejen).
En Study udgave koster ca 600 kr og er fuld ud lige så god som den fulde
opgrade udgave og kræver aktivering som en alm. Du skal ikke dokumentere at
du er studerende eller har børn i skole.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/

Fra : Palle Jensen

Dato : 11-05-04 19:37

Den 11 maj 2004 mumlede Michael Lund Sørensen noget i denne stil:

> [...]
> skiftet lidt hardware og så får du en ny aktiveringskode uden
> problemer. Hvis dit licensnummer bliver aktiveret 100 gange

OK... Så tror jeg ikke det generer mig så meget. Tror godt jeg kan
leve med en OEM så. Jeg reinstallerer gerne en gang om året ca. Så
man kan da ikke undgå at skulle bede om ny aktivering?! Men OK... Så
holder den også i 100 år før de bliver maxisure

--
Palle Jensen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 11-05-04 20:24

Michael Lund Sørensen wrote :

> En Study udgave koster ca 600 kr og er fuld ud lige så god som den
> fulde opgrade udgave og kræver aktivering som en alm. Du skal ikke
> dokumentere at du er studerende eller har børn i skole.

Næeh - men hvis man ikke opfylder licensbetingelserne, så er det jo en
piratkopi.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 12-05-04 11:30

"Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse

> Næeh - men hvis man ikke opfylder licensbetingelserne, så er det jo en
> piratkopi.

Helt enig!

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-05-04 20:29

"Michael Lund Sørensen" <laeses-ikke@gromit.dk> wrote in

> [...]
> den fulde opgrade udgave og kræver aktivering som en alm. Du
> skal ikke dokumentere at du er studerende eller har børn i

Til gengæld "udløber" en studielicens så snart man ikke opfylder
kravene.

Er du sikker på man ikke skal dokumentere tilhørsforhodl til en
studerende ?

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 11-05-04 21:12

Henrik Stidsen wrote :

> [...]
> kravene.
>
> Er du sikker på man ikke skal dokumentere tilhørsforhodl til en

På [1] om studielicenser står der:

Hvad sker der efter endt studietid?
Ikke noget. Så længe at du og de andre i samme husstand ikke benytter
programmet til kommercielle formål, så har du licensen til at bruge
Office 2003 for studerende og undervisere i din husstand.

Mon ikke det samme gør sig gældende for Windows XP købt som studielicens?

[1] http://www.microsoft.com/danmark/license/programmer/studentlicens.asp

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-05-04 23:45

Jesper Stocholm <j@stocholm.invalid> wrote in

> Mon ikke det samme gør sig gældende for Windows XP købt som
> studielicens?

Hmmm, enten gælder der andre regler for windows studie licenser eller
også har de lavet det om.
For ca. et halvt år siden (+/- 2-3 måneder) stod der på microsoft.dk
at licensen udløber når man færdiggør sit studie. Jeg skrev til MS og
spurgte om det var rigtigt forstået at man skulle købe en licens til
fuld pris derefter. Det var det, men de skrev også at de tænkte på at
ændre det. Det kan være det er det de har gjort.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-05-04 15:22

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev....

> Til gengæld "udløber" en studielicens så snart man ikke opfylder
> kravene.
>
> Er du sikker på man ikke skal dokumentere tilhørsforhodl til en
> studerende ?

Helt sikker. Taler af erfaring. Benytter netop studielicens på en af
mine maskiner. Men vær opmærksom på at en studielicens kræver en fuld
version af et styresystem der berettiger til opgradering, og at en
studielicens ikke kan benyttes til fremtidige opgraderinger.

Her i huset er det intet problem. Har flere maskiner. Én benytter en
fuld XP licens og min søns benytter en studielicens opgraderet fra
min gamle W2K. Næstegang vi skal opgradere køber vi en ny fuld udgave
og opgraderer min fulde XP til en studielicens. Og så fremdeles.

Nu da familien står foran en "opgradering", laver vi nok samme nummer
med konens maskine og den lille nytilkomnes maskine.

--
Kent Oldhøj

Fra : Palle Jensen

Dato : 15-05-04 09:46

Den 13 maj 2004 mumlede Kent Oldhøj noget i denne stil:

> Men vær opmærksom på at en studielicens kræver en fuld
> version af et styresystem der berettiger til opgradering, og at en
> studielicens ikke kan benyttes til fremtidige opgraderinger.

?

Vil det sige man ikke kan købe en studielicens som alene kan
installeres på en clean PC?

Eller sagt på en anden måde: Man skal købe et gammelt styresystem for
at få en opgradering billigere?

--
Palle Jensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-05-04 14:13

Palle Jensen <palle@despammed.com> wrote in

> Vil det sige man ikke kan købe en studielicens som alene kan
> installeres på en clean PC?

Det skulle man nu nok kunne - ellers er det en opgraderingslicens,
priserne er nogenlunde de samme.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-05-04 17:52

Som regel vil der være fulgt et OS med PC'en da man købte den og det
kan man så opgradere fra (dog ikke WIN95 eller tidligere).
Det er ikke nødvendigt at have f.eks. WIN98 installeret for at kunne
opgradere. Du skal bare sætte CD'en i når der spørges efter noget at
opgradere fra.

Fra : Palle Jensen

Dato : 15-05-04 20:27

Den 15 maj 2004 mumlede Jens Peter Karlsen noget i denne stil:

> [...]
> Det er ikke nødvendigt at have f.eks. WIN98 installeret for at
> kunne opgradere. Du skal bare sætte CD'en i når der spørges

Er jeg mon den eneste der samler mine 'putere selv?!

--
Palle Jensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-05-04 22:33

> Er jeg mon den eneste der samler mine 'putere selv?!

Absolut ikke - og i så tilfælde er det ligeså billigt at købe OEM som
studielicens (svjh)

Fra : Palle Jensen

Dato : 15-05-04 22:43

Den 15 maj 2004 mumlede Henrik Stidsen noget i denne stil:

> Absolut ikke - og i så tilfælde er det ligeså billigt at købe
> OEM som studielicens (svjh)

Jeg tror allerede jeg har besluttet mig til at købe en almindelig
OEM. Studielicens reglerne vil gøre min kopi til en pirat for hurtig

--
Palle Jensen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 12-05-04 10:32

"Michael Lund Sørensen" <laeses-ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
KLIP
> [...]
at
> du er studerende eller har børn i skole.

++++++++++++++++++++++++++

Hej Michael.

Jeg så for et stykke tid siden at Bilka havde en Windows xp Study, der
skulle man vise dokumentation hvis man var studerende (det stod på
indpakningen).

--
Mvh. Jørgen Nielsen
E-Mail jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-05-04 15:25

"Jørgen Nielsen" <Jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev....

> Jeg så for et stykke tid siden at Bilka havde en Windows xp
> Study, der skulle man vise dokumentation hvis man var studerende
> (det stod på indpakningen).

Jeg er aldrig blevet afkrævet dokumentation. Hverken for min Win98SE,
eller de 2 XPere jeg har anskaffet som studielicens.

--
Kent Oldhøj

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-05-04 15:02

> KLIP

> Jeg så for et stykke tid siden at Bilka havde en Windows xp Study, der
> skulle man vise dokumentation hvis man var studerende (det stod på
> indpakningen).

Jeg har kun set om krav på Studiekort i gamle dage og på Office XP pakken.
Købte min WinXP i Fona for 600 kr uden nogen form for noget som helst, men
skulle dog vist acceptere vilkårene da jeg registrede mig.
Der står intet på indpakningen af min XP og studiekort fremvisning.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-05-04 15:36

> [...]
> skulle dog vist acceptere vilkårene da jeg registrede mig.
> Der står intet på indpakningen af min XP og studiekort fremvisning.

+++++++++++++++++++++++

Hej Michael.

Det kan godt være at jeg husker forkert, at det var Office xp. hvorfor mon
der er forskel på Office og Windows, angående studiekort?

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-05-04 15:55

Jørgen Nielsen skrev :
> "Michael Lund Sørensen" <laeses-ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan godt være at jeg husker forkert, at det var Office xp. hvorfor mon
> der er forskel på Office og Windows, angående studiekort?

Spørg MicroSjov..... No idea

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-05-04 19:23

/Ole skrev i et indlæg på usenet:
> En OEM version er, når der hverken er kasse eller manual med, bare
> programmet. Det er nøjagtigt ligeså godt som et almindeligt program.

Narh - kan det nu også passe ?

Mit gæt er at det er et stykke software, der følger med noget hardware -
og licensen er knyttet til dette hardware - og må kun lovligt bruges så
længe man har dette stykke hardware f.x. en PC eller lign.

Der er lidt om det på Microsoft's hjemmeside:

http://search.microsoft.com/search/results.aspx?st=b&na=88&View=da-dk&qu=hvad+er+oem

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Palle Jensen

Dato : 11-05-04 19:26

Den 11 maj 2004 mumlede Jan Vestergaard noget i denne stil:

> [...]
> eller lign.
>
> Der er lidt om det på Microsoft's hjemmeside:

OK... Så er det ikke en OEM version jeg leder efter

(Tak for linket)

--
Palle Jensen

Fra : hcma

Dato : 11-05-04 19:47

> Den 11 maj 2004 mumlede Jan Vestergaard noget i denne stil:

> OK... Så er det ikke en OEM version jeg leder efter

> [...]
Den pågældende hardware kan jo gå i stykker, hvorfor man er nødt til at
installere ny (mus, tastatur, garddisk, bundkort o.s.v.) og det kan gøres
uden problemer.
Der, hvor humlen ligger begravet, er, hvis du skifter for meget på een gang.
F.eks. vil skift af cpu + bundkort kræve re-aktivering af windows, men det
er også problemfrit indtil 3 gange (så vidt jeg husker) 4. gang er man så
nødt til at ringe til MS og forklare dem problemet, hvorefter man får en ny
kode.
m v h
hc

Fra : JL

Dato : 11-05-04 23:00

> Den pågældende hardware kan jo gå i stykker, hvorfor man er nødt til at
> installere ny (mus, tastatur, garddisk, bundkort o.s.v.) og det kan gøres
> uden problemer.

Problematikken ligger jo ikke i om man kan reinstallere uden problemer på en
maskine hvor den pågældende hardware er udskiftet, men i om det er
lovligt... Og det er det ikke med en OEM version da den er knyttet til et
bestemt stykke hardware, evt. en hel pc hvis programmet fulgte med denne...
Jeg har talt med Microsoft om netop denne problemstilling, da jeg i tidernes
morgen skulle købe en W2k Server.
OEM versionen kostede 6000,- + en SCSI harddisk til 1500,- kontra Fuld
version til 10.000,-
Men ifølge Microsofts support ville en OEM version intet være værd hvis den
pågældende disk gik i stykker og blev udskiftet, derfor endte jeg med at
købe en fuld version.
Hvor strikse MS er med det i praksis ved jeg ikke...
- JL

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-04 05:48

"JL" <drlorenzo@hotmail.com> wrote in message
> [...]

den
> pågældende disk gik i stykker og blev udskiftet, derfor endte jeg med at

Men W2K server skal jo ikke registreres, så hvor er problemet?

Fra : JL

Dato : 12-05-04 08:47

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse
> "JL" <drlorenzo@hotmail.com> wrote in message
> tidernes

> den
>
> Men W2K server skal jo ikke registreres, så hvor er problemet?

Teoretisk set: Hvis din installation ikke opfylder licenskravene 100% kan du
ligeså godt have en piratkopi... Der er ikke noget der hedder midt i mellem.
Man kunne måske forestille sig, at MS ved en OEM skulle have et eller andet
bevis for hvilket hardware softwaren hørte sammen med - hvis de altså rent
teoretisk set kom på besøg... (ved MS OEM software til en pc sidder der ofte
et lille licensmærkat på kabinettet - det må man jo f.eks. ikke flytte)
Det har (i mine øjne) ikke noget at gøre med problematik i hverken
registrering eller aktivering (XP) eller des lign. Det handler om at du
giver penge for et produkt under visse betingelser .Hvis du ikke længere
opfylder disse betingelser er produktet ikke længere gyldigt og du sidder
tilbage med noget der, hvis du har det installeret, basalt set svarer til en
ulovlig kopi.
- JL

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-05-04 13:01

> (ved MS OEM software til en pc sidder der ofte
> et lille licensmærkat på kabinettet - det må man jo f.eks. ikke
> flytte)

Jo man kan - men der er stor risiko for at det går i stykker.

Hvis man køber OEM versionen seperat følger klistermærket med og der
står det skal sættes synligt på kabinettet. Midt sidder på cd-coveret
og jeg mener ikke det er en overtrædelse af nogen licenser.