oprettelse af record + hentning af Id med ~
Fra : Privathospitalet Ham~

Dato : 14-05-04 11:05

Hej alle

Kan man oprette en post (i access) via en ASP-form, og samtidig hente det
automatisk tildelte ID frem.

Jeg har prøvet på forskellig vis, men uden held. Det jeg vil er at når
brugeren har tastet et skema ind i databasen, skal de redirectes til en
side, hvor ID står, som de så kan skrive på ned.

Jeg har prøvet lidt forskelligt, men ikke med held fx.:

Set rs = Conn.Execute (sql)
id = RS("ID")
Conn.Close
response.redirect ("opret.asp?" & ID)

Venligst
Gunnar

Fra : Jens B

Dato : 14-05-04 11:27

"Privathospitalet Hamlet" <zsdjkæh@åøæ.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle
>
> Kan man oprette en post (i access) via en ASP-form, og samtidig hente det
> automatisk tildelte ID frem.

Jep, du skal gøre noget i denne her stil (kopieret direkte fra en af mine
egne scripts, så tag dig ikke af felternes navne):

strSQL = "Insert into skuespillere(skuespiller) values ('" & skuespiller &
"')"
Conn.Execute(strSQL)
strSQL = "SELECT @@IDENTITY AS nytID FROM skuespillere"
Set tRs = Conn.Execute(strSQL)
skuespiller = tRs("nytID")

Jens

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-05-04 11:37

Jens B skrev:

> strSQL = "Insert into skuespillere(skuespiller) values ('" &
> [...]

Det vil nok være en ide at bruge application.lock så man ikke
risikerer at to brugere kommer til at køre koden samtidig:

insertSQL = "INSERT into ...."
identSQL = "SELECT @@IDENTITY as nytid..."

Application.Lock
   Conn.execute(insertSQL)
   Set tRS = Conn.execute(identSQL)
Application.UnLock

skuespiller = tRs("nytID")
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Privathospitalet Ham~

Dato : 14-05-04 12:09

> Det vil nok være en ide at bruge application.lock så man ikke
> risikerer at to brugere kommer til at køre koden samtidig:

Igen må jeg sige 1000 tak. Koden som er afprøvet og virker:

IDsql = "SELECT @@IDENTITY AS nytID FROM pr"
Application.Lock
Set rs = Conn.Execute (sql)
Set Rs = Conn.Execute(IDsql)
Application.UnLock
NytID = Rs("nytID")
Conn.Close
response.redirect ("opret.asp?" & NytID)

Venligst
Gunnar

Fra : Jens B

Dato : 14-05-04 12:33

> Det vil nok være en ide at bruge application.lock så man ikke
> risikerer at to brugere kommer til at køre koden samtidig:

> [...]

Det har du nok ret i.

Da jeg i sin tid fik koden gennem eksperten.dk var det netop med henblik på
at det ikke skulle gå galt i tilfælde af at to brugere postede på samme tid.
Og jeg har egentlig bare brugt den i den tro, at den var ok.

Men nu kan jeg godt se, at den jo egentlig ikke er bedre end hvis man bare
have SELECTED TOP 1, sorteret med nyeste øverst.

Tak for input, det vil jeg da lige få rettet de steder jeg bruger koden.

Jens

Fra : Privathospitalet Ham~

Dato : 14-05-04 11:52

Hej Jens
1000 Tak. Det virker. Du har reddet min dag:

Hos mig ser den sådan her ud, og redirecter perfekt med det nye ID.:

Set rs = Conn.Execute (sql)
sql = "SELECT @@IDENTITY AS nytID FROM pr"
Set Rs = Conn.Execute(sql)