Blinkende cursor
Fra : Lars Olesen

Dato : 11-05-04 22:12

Jeg har inspireret af et indlæg i dk.edb.internet.webdesign.ris+ros
lavet en side, som har samme udseende som Commodore 64, og navigationen
foregår med 64-kommandoer. Men så tænkte jeg, om ikke man kan få
cursoren til at være en blinkende firkant vha. noget javascript.

Se hvad jeg mener på <http://www.snuptag.dk/>

--
Lars Olesen
Kan det gøres bedre? Struktur, navigation og brugervenlighed!

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 11-05-04 22:45

"Lars Olesen" <lsolesen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> foregår med 64-kommandoer. Men så tænkte jeg, om ikke man kan få
> cursoren til at være en blinkende firkant vha. noget javascript.

Den ser nu rimeligt blinkende ud i mine øjne :)

Mvh
Mark S. Rasmussen

Fra : Lars Olesen

Dato : 11-05-04 23:05

Mark S. Rasmussen wrote:

> Den ser nu rimeligt blinkende ud i mine øjne :)

Men den den jo også være firkantet og lyseblå. Kan man overhovedet få
lov at lave ændringer på cursoren i et inputfelt?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-05-04 23:22

Lars Olesen <lsolesen@hotmail.com> writes:

> [...]
> navigationen foregår med 64-kommandoer. Men så tænkte jeg, om ikke man
> kan få cursoren til at være en blinkende firkant vha. noget javascript.

Desværre ikke, sådan som du har lavet det. Dit input er i et text-input,
og cursoren der er styret af operativsystemet, ikke browseren.

For at lave en blinkende cursor skal du selv kode aflæsning af
indtastning og sætte tegnene ind på skærmen.

Ellers nydeligt. Det tog lidt tid at gætte at man skulle trykke på
filnavnet i listen, og ikke loade filen. Har du for øvrigt set Opera's
"Nostalgia" user style?

/L

Fra : Lars Olesen

Dato : 11-05-04 23:32

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Desværre ikke, sådan som du har lavet det. Dit input er i et text-input,
> og cursoren der er styret af operativsystemet, ikke browseren.

Pokkers. Tænkte det nok!

> For at lave en blinkende cursor skal du selv kode aflæsning af
> indtastning og sætte tegnene ind på skærmen.

Men kan det så lade sig gøre. Jeg tror ikke helt, at jeg kan følge, hvad
du mener?

> Ellers nydeligt. Det tog lidt tid at gætte at man skulle trykke på
> filnavnet i listen, og ikke loade filen. Har du for øvrigt set Opera's
> "Nostalgia" user style?

Nej, har ikke lige set Operas "Nostalgia", men vil kigge på den. Faktisk
kan man skrive load "filnavn" og så er man også kørende :) At det er
links var bare for at gøre det lettere (og mere tilgængeligt :))

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-05-04 20:41

Lars Olesen <lsolesen@hotmail.com> writes:

> Men kan det så lade sig gøre. Jeg tror ikke helt, at jeg kan følge,
> hvad du mener?

Man skal selv aflæse tastetrykkene på en keyevent og så opdatere
siden. Det er slet ikke nemt at gøre det stabilt. Her er et hurtigt
lille forslag, som virker for bogstaver, tal og et par tegn, men
generelt ikke noget man skal taste shift til.

<URL:http://www.infimum.dk/privat/Commodore.html>

Opera er specielt svær at lege med fordi alle knapperne betyder noget
allerede :)

> Faktisk kan man skrive load "filnavn" og så er man også kørende
> :) At det er links var bare for at gøre det lettere (og mere
> tilgængeligt :))

Jeg kunne ikke få load til at virke. Måske var det store/små bogstaver
der drillede eller sådan noget.
/L

Fra : Lars Olesen

Dato : 12-05-04 21:07

> [...]

> <URL:http://www.infimum.dk/privat/Commodore.html>
>
> Opera er specielt svær at lege med fordi alle knapperne betyder noget

Og Mozilla tror også man er ved at taste sig frem til links på siden.
Det er ellers ret godt lavet synes jeg, men som du skriver ikke helt
stabilt.

> Jeg kunne ikke få load til at virke. Måske var det store/små bogstaver
> der drillede eller sådan noget.

Ved det ikke, men hvis du fx skriver load "insitu-duo.dk", så kommer du
til en ny side, hvor du så skal skrive run.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-05-04 22:30

Lars Olesen wrote:

> Ved det ikke, men hvis du fx skriver load "insitu-duo.dk", så kommer
> du til en ny side, hvor du så skal skrive run.

Det og de flimrende farvestriber, inden næste side vises, gør én helt
nostalgisk

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lars Olesen

Dato : 14-05-04 08:38

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> <URL:http://www.infimum.dk/privat/Commodore.html>

Jeg tror jeg har fundet en måde, hvor man i hvert fald kan lave noget,
der ligner lidt - men noget mere simpelt. Den er rimelig simpel, og den
kræver, at man dynamisk med javscript ændrer størrelsen på feltet. Jeg
kan sagtens få lov til at ændre størrelsen på feltet, men jeg har ikke
lige fundet ud af at tage en dynamisk parameter, men måske du kan hjælpe
med det?

<http://www.legestue.net/c64.html>

Fra : Lars Olesen

Dato : 14-05-04 10:18

Lars Olesen wrote:

> Jeg
> kan sagtens få lov til at ændre størrelsen på feltet, men jeg har ikke
> lige fundet ud af at tage en dynamisk parameter, men måske du kan hjælpe
> med det?

Jeg løste det med den smarteste løsning. Jeg tog i stedet længden på
feltet, og så virker det. Det er dog ikke helt stabilt, hvis jeg fx
opdaterer i Mozilla og inputtet bliver stående, men det kan jeg vist
leve med.

Jeg har implementeret det på <http://www.snuptag.dk/>

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-05-04 19:40

> [...]

> feltet, og så virker det. Det er dog ikke helt stabilt, hvis jeg fx
> opdaterer i Mozilla og inputtet bliver stående, men det kan jeg vist

Den har det problem at den læser længden før det man har taster bliver
indsat. Derfor lægger du så en til (eller to i stedet for en). Det kan
ses meget tydeligt når man trykker backspace.

Det problem kan undgås ved at forsinke udførslen med setTimeout til efter
indholdet er opdateret:
---
elm.onkeypress =
function(){ setTimeout(function(){ elm.size=elm.value.length+1; },1); };
---

Det er ikke het så kønt i fx Opera, fordi jeg stadig kan se den
normale cursor også.

/L

Fra : Lars Olesen

Dato : 15-05-04 19:24

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Det er ikke het så kønt i fx Opera, fordi jeg stadig kan se den
> normale cursor også.

Hvad er forskellen på at bruge new Function(); eller function() {}?

Jeg har problemer med at få den til at lave ordentlig backspace i IE
også - og jeg synes jeg kan se den normale cursor i alle browsere?

Ellers er fungerer din funktion perfekt, og den er jo unægtelig lidt
mere elegant :D

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-05-04 19:47

Lars Olesen <lsolesen@hotmail.com> writes:

> Hvad er forskellen på at bruge new Function(); eller function() {}?

Function er selv en funktion. Man giver den en streng (eller flere)
som argument, og den parser så strengen og bruger den som kroppen i en
ny funktion, som så returneres. Det vil sige at hver gang det stykke
kode udføres, så skal strengen laves om til kode. Hvis der er en
fejl i koden, så bliver det først opdaget når Function kaldes.

Når den genererede funktion kaldes, så kan den kun se globale
variable.

function(){...} er en sprog-konstruktion på linje med "for(;;)" og
"while". Indholdet af kroppen af funktionen bliver kun parset en gang,
når resten af scriptet bliver loadet. Hvis der er fejl i koden, så
bliver det opdaget med det samme.

Når den genererede funktion kaldes, så kan kroppen stadig se de
variable der fandtes da den blev skabt.

Eksempel:
---
function test() {
var localvar = 42;
return [
function(){ alert(localvar); },
Function("alert(localvar);")
];
}
var funcs = test();
funcs[0](); // alert 42
funcs[1](); // variable not found error

---

Personligt foretrækker jeg langt function(){}, fordi jeg ikke kan lide
at have kode inde i strenge. Det er noget rod at have u-parset kode
som data, og det kan nemt skjule fejl der ellers ville være blevet
opdaget.

/L