Intel Pentium 4 3.2 GHz
Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 11-05-04 19:39

Hej

Jeg har set to forskellige versioner af ovennævnte (på edbpriser.dk). En med
512 KB level 2 cache og en med 1MB. Synes dog ikke jeg kunne finde den
sidste på Intels oversigt over processorer, med mindre der var tale om
Extreme Edition. Findes en sådan eller er der tale om Extreme Edition?

Hvis der ikke er tale om Extreme Edition - adskiller de to processorer sig
så på andre områder? Hvad er hastighedsforskellen?

Fra : Morten L.

Dato : 11-05-04 19:59

"Peter Elmkvist Snabe" <news-peter@xemaps.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis der ikke er tale om Extreme Edition - adskiller de to processorer sig
> så på andre områder? Hvad er hastighedsforskellen?

512Kb cache = Northwood-II
1Mb = Prescott

Extremely Expensive modellen kendes lettest på prisen

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-04 20:01

Peter Elmkvist Snabe wrote:

> Jeg har set to forskellige versioner af ovennævnte (på edbpriser.dk). En med
> 512 KB level 2 cache og en med 1MB. Synes dog ikke jeg kunne finde den
> sidste på Intels oversigt over processorer

Det er en Prescott, eller "PresHOT" som den også kaldes (og ikke uden
grund).

> adskiller de to processorer sig
> så på andre områder? Hvad er hastighedsforskellen?

Den er ca. lige så hurtig som den tilsvarende Northwood, men bliver
varmere.
Der er ingen grund til at købe en Prescott, med mindre man kan se af
en test, at den er lidt hurtigere til det man vil bruge den til, end
en Northwood.
Jeg tvivler desuden alvorligt på, at sådan en vil være stabil på det
varmeste tidspunkt af sommeren, med mindre man har sørget for ekstra
god køling og gennemtræk i kabinettet.

Intel har for nylig skrottet planerne om en efterfølger til Prescott,
og det har nok noget med varmen at gøre..

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-05-04 21:31

Jens C. Hansen [Odense] skrev:

> Den er ca. lige så hurtig som den tilsvarende Northwood, men
> bliver varmere.

Ved du om det samme gælder for de nyere Xeons med 1 MB cache?
Jeg mener, bliver f.eks. en 3.2 Ghz Xeon med 1 MB cache væsentlig
varmere end en Xeon på 3.2 Ghz med kun 512 KB cache?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-04 09:14

Thomas G. Madsen wrote:

> Ved du om det samme gælder for de nyere Xeons med 1 MB cache?
> Jeg mener, bliver f.eks. en 3.2 Ghz Xeon med 1 MB cache væsentlig
> varmere end en Xeon på 3.2 Ghz med kun 512 KB cache?

Ikke væsentligt, nej.
Der vil allerhøjest være 2-3 graders forskel (hvis man sammenligner
sådan to sat i samme bundkort, med præcis samme køling og spænding).

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-05-04 14:49

Jens C. Hansen [Odense] skrev:

> Der vil allerhøjest være 2-3 graders forskel (hvis man
> sammenligner sådan to sat i samme bundkort, med præcis samme
> køling og spænding).

Ok og tak for svaret.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 13-05-04 01:56

On Tue, 11 May 2004 21:00:37 +0200, Jens C. Hansen [Odense] wrote:

>Peter Elmkvist Snabe wrote:

<snip>

>Den er ca. lige så hurtig som den tilsvarende Northwood, men bliver
>varmere.

På grund af den længere pipeline og langsommere ALU'er (Northwood har
dualpumped ALU'er) er Mr . P langsommere end Northwood. Den skulle så til
gengæld kunne hives op på en højere frekvens (Da det jo sælger) - det er
dog tvivlsomt, med den nuværende fremstillingsprocess.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Lead me not into temptation. I can find it myself.