ram fsb / bundkort fsb / cpu fsb ?
Fra : jan

Dato : 11-05-04 17:48

hej gruppe, er der en venlig person som kan forklarer mig hvordan de der
ting hænger sammen.
jeg skal købe en Pentium 4 2,4 Ghz. & bundkort & 2 x pc3500 ram som skal
kører dual.

CPU kører jo 800 fsb, bundkortet kører fsb ?? , rammene kører pc3500 hvilket
er 433mhz / fsb ?
der står i manual at bundkortet understøtter op til pc 3200 ram, dvs. 400mhz
?
men skal jeg så "ned-clocke" mine ram for at det virker ?
eller skal jeg overclocke hele systemet før at jeg kan køre "pc 3500" med
mine ram ?
det er et Asus c800-E deluxe.

håber nogen kan forklarer mig lidt nærmere.
svar venligst i gruppen.

på forhånd tak.

Fra : Egil Solberg

Dato : 11-05-04 18:01

jan wrote:
> [...]
> men skal jeg så "ned-clocke" mine ram for at det virker ?
> eller skal jeg overclocke hele systemet før at jeg kan køre "pc 3500"

Sørg for at FSB står til 800MHz (=4x200MHz, signalerer 4 gange per
klokkecyklus)
RAM ratio skal stå til 1:1, altså skal rammen køre synkront med FSB.

Der er ikke noget som "en fsb for CPU, en fsb for bundkort". Der findes 1
fsb (front side bus) i en single-CPU-maskine, og det er koblingen mellem CPU
og chipset.
Rammen kan køre alle frekvenser lavere end det den er rated til. For at det
hele skal køre synkront, er det god ide at køre rammen på
PC3200-hastighed.Skal du overclocke, er det en fordel med god ram, som du
har, da rammen kan følge med opad når/hvis du øger fsb. Grunden til at det
er smart at køre ram synkront (samme hastighed) som fsb,er at chipsettet
skal lave en "oversettelse" mellem de 2 frekvenser, hvilket tager tid,
dersom der køres med 2 forskellige frekvenser. Er der synkronicitet, kan
signalet køre lige over mellem de 2 underenheder.

Fra : jan

Dato : 11-05-04 18:18

oki...
mange tak for hjælpen.
hvis jeg sætter ram ratio 1:1,
og øger CPU fsb altså de der (4x200mhz) f.eks. til (4x201) , stiger min
ram's fsb også så automatisk ?
hvor meget skal jeg sætte fsb'en til, før at det ca. svarer til pc3500 ? vil
jo gerne udnytte mine ram fuld ud.

på forhånd tak igen.

Fra : Egil Solberg

Dato : 11-05-04 18:34

jan wrote:
> oki...
> mange tak for hjælpen.
> hvis jeg sætter ram ratio 1:1,
> og øger CPU fsb altså de der (4x200mhz) f.eks. til (4x201) , stiger
> min ram's fsb også så automatisk ?

Ja, så øger rammen også til 201MHz Bemærk at det er forkert at snakke om
rammens "fsb". kald det hellere "memory bus", "mindebus". Fsb er det samme
som systembus, og det er der kun 1 af i din maskine. En bus er kun et
datatransportsystem, og der findes optil flere på dit bundkort.

> hvor meget skal jeg sætte fsb'en til, før at det ca. svarer til
> pc3500 ? vil jo gerne udnytte mine ram fuld ud.

PC3500 tilsvarer ca 217MHz. (PC3500~DDR433~217MHz)
Bemærk at din ram kan nok køres med skarpere timinger på 200MHz end på
217MHz. F.ex CAS latency.Dog er betydningen af dette indenfor DDR RAM kontra
SDR SDRAM mindre, og på P4-platformen vil nesten altid højere frekvens vinde
over lavere latency, så kør løs, selv om du skal slække på
mindeindstillingerne.Forsøg dog ikke at opgive at køre memory bus/front side
bus synkront (1:1).

Fra : jan

Dato : 11-05-04 19:09

oki.. tak igen.

hvis jeg nu sætter min ram til 217 mhz,
vil det så sige, at bundkortet kører 4x217mhz = 868fsb ? sålænge jeg bruger
1:1 ratio ?
hvor meget kommer min cpu så til at køre ? min CPU er jo kun en 800fsb.. så
kan den klarer det ?
hvor meget kører min CPU ? er det 12x200 som standar = 2400Mhz ?
dvs. at CPU'en kommer til at kører 12x217 = 2604Mhz ?
eller har jeg misforstået det.. ?

på forhånd tak
endnu engang :)

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 11-05-04 19:26

"jan" <jantran@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> hvor meget kører min CPU ? er det 12x200 som standar = 2400Mhz ?
> dvs. at CPU'en kommer til at kører 12x217 = 2604Mhz ?

Hej Jan
Nej du har ikke misforstået det hele din CPU kommer til at rulle de
2604MHz og det skal den da nok holde til, men du har jo også OC resten af
systemet PCI kommer til at løbe hurtigere AGP, IDE controllere alt kommer
til at snurre noget hurtigere rundt så min anbefaling er hvis du ikke har
lyst til at miste data hold din FSB på de 200MHz.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Egil Solberg

Dato : 11-05-04 19:30

Paul Østerby Sørensen wrote:

> [...]
> controllere alt kommer til at snurre noget hurtigere rundt så min
> anbefaling er hvis du ikke har lyst til at miste data hold din FSB på

Nej, det er ikke riktig. På dette bundkort, er der i BIOS mulig at fastlåse
både PCI og AGP, så de holder den riktige frekvens. Det er derfor rimelig
trygt at overclocke denne CPU en anelse på dette bundkort. Det er
selvfølgelig viktig at aktivere denne lås inde i BIOS. Jeg vil anbefale ejer
at konsultere manual for at finde denne option.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 11-05-04 20:02

> [...]
ejer
> at konsultere manual for at finde denne option.

Hej Egil
Tak for korrektionen var ikke klar over denne feature
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen