DMA hvordan?
Fra : Anders Nielsen

Dato : 07-05-04 19:33

Hej!

Jeg har lige geninstalleret XP, og kan ikke se om DMA ar aktiv for
mine hd's, hvor er det man ser det og ikke mindst aktivere det.

På forhånd tak.

Fra : Peter Loumann

Dato : 07-05-04 20:47

Anders Nielsen <not@valid.email> skrev:

>XP, og kan ikke se om DMA ar aktiv for
>mine hd's, hvor er det man ser det

Egewnskavber for system -> Hardware -> Enhedshåndtering -> IDE
Controllere -> Primær IDE-kanal -> Egenskaber -> Avancerede,
og tilsv. med den sekundære kanal.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : PM

Dato : 08-05-04 20:57

Min er ikke tilgængelig, Der står hvis tilgængelig. Har Xp home. Er DMA
noget nødvendigt noget ??

PM

Fra : Jan Bagge

Dato : 07-05-04 21:06

DMA = Direct memmory accent...

Pio = langsomt
DMA = hurtigt
UDMA = rigtig hurtigt

Fra : Egil Solberg

Dato : 08-05-04 00:57

PM wrote:
> Min er ikke tilgængelig,

Står der PIO,multi eller single word DMA eller en eller anden UDMA-mode?

>Der står hvis tilgængelig.

Godt. Men det siger ikke stort om hvad der køres aktuelt.

>Har Xp home. Er
> DMA noget nødvendigt noget ??

DMA er nødvendig.Stor forskel. Har du installeret en speciel IDE busmaster
driver (f.ex Intel application accellerator), kan det være du skal bladre
lidt rundt i faneblade, evt utilities i startmenu for at finde den aktuelle
overførelsesmode. Kører din maskine fuldstendig smooth ved filoverførsler,
er det nok helt i orden. Plejer at gå automatisk at få riktig indstilling
med WinXP. På Win9x skulle man ordne det selv.

Fra : Jan Dahl

Dato : 08-05-04 10:08

Min primære kører tilstand 5 og sekundære tilstand 2. Bør de ikke køre det
samme? Driveren er ver. 5.1.2600.0 fra 1-7-2001, men det lader ikke til den
finder en nyere under automatisk driverfinding. Kan jeg opgradere denne dma
driver eller skal jeg bare lade den være?

Mvh Jan

Fra : Jan Bagge

Dato : 08-05-04 10:19

"Jan Dahl" <jandal@hotmail-remove-.com> wrote in message
> [...]
dma
> driver eller skal jeg bare lade den være?

hvad kan harddisken kører med ??

Fra : Jan Dahl

Dato : 12-05-04 14:38

Den ene harddisk ny seagate barakuda7 80gb NTFS og winXP pro, er den som
kører tilstand5. Den anden Ibm deskstar 30gb FAT32 kører tilstand 2. Jeg
undrede mig bare over der ikke var en nyere driver. Jeg går ud fra det er
min 4in1 via driver der står for dma opsætningen.

Mvh Jan

Fra : Egil Solberg

Dato : 12-05-04 14:56

Jan Dahl wrote:
> [...]
> 2. Jeg undrede mig bare over der ikke var en nyere driver. Jeg går ud
> fra det er min 4in1 via driver der står for dma opsætningen.

Dersom din Deskstar kun kører UDMA tilstand2 vil jeg anbefale at læse resten
af tråden, da Glenn Rasmussen havde lignende problem.

Fra : Egil Solberg

Dato : 08-05-04 11:16

Jan Dahl wrote:
> [...]
> lader ikke til den finder en nyere under automatisk driverfinding.
> Kan jeg opgradere denne dma driver eller skal jeg bare lade den være?

Dersom du kun kan køre UDMA2 på en disk der måske er specificeret til UDMA5,
kan det udmærket godt være fordi du benytter det forkerte kabel.Et riktig
kabel skal have 40pins, men 80 tråde, hvoraf halvdelen er jordingstråde, der
skal bedre signalintegritet.Gamle IDE-kabler er 40-pin, 40 tråde. Med et nyt
bundkort følger der tit med en af hver, hvoraf den dårligste er beregnet til
CDROM etc.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 08-05-04 11:34

On Sat, 8 May 2004 21:57:22 +0200, "PM" <ps98@Zteliamail.dk> wrote:

>Min er ikke tilgængelig, Der står hvis tilgængelig.

Det er i feltet "Overførselstilstand", hvor man kan vælge mellem
"DMA, hvis den er tilgængelig" eller "Kun PIO"

Kig i feltet "Nuværende overførselstilstand", hvor den aktuelle værdi
er angivet. Hvis der ikke er angivet en eller anden DMA-tilstand, kan
dine enheder kun anvende PIO.

>Har Xp home. Er DMA noget nødvendigt noget ??

Nej, men enheder, der kan anvende DMA (Direct Memory Access),
overfører data hurtigere end enheder, der kun kan anvende PIO
(Programmed Input/ Output).

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : PM

Dato : 09-05-04 11:52

Tak for svar og interesse.
Nu kører det som det skal... rart med de hersens nyhedsgrupper og de flinke
folk, osse på tværs af landegrænser, ser jeg. Tusinde tak

PM

"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en
meddelelse news:86dp901g8oq766qqf5vg27357v2fafn2jd@4ax.com...

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 11-05-04 01:29

NG,

> Nu kører det som det skal... rart med de hersens nyhedsgrupper og de
flinke
> folk, osse på tværs af landegrænser, ser jeg. Tusinde tak

Nu er jeg dog blevet helt nysgerrig. Har nemlig aldrig rigtig forstået
det...

Mit system...

- Primary IDE Channel Device 0 = Ultra DMA Mode 5 = #01 Seagate 60gb
- Primary IDE Channel Device 1 = Ultra DMA Mode 4 = DVD-drev
- Secondary IDE Channel Device 0 = Ultra DMA Mode 2 = #02 Seagate 60gb

Ser det ud som det skal? Umiddelbart ville jeg tro, at Seagate 60gb HD #02
burde kører Ultra DMA Mode 5 også.

Mange tak.

/Glenn
(Please delete "REMOVETHIS" in my e-mail to reply.)

Fra : Egil Solberg

Dato : 11-05-04 06:36

Glenn Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Ser det ud som det skal? Umiddelbart ville jeg tro, at Seagate 60gb
> HD #02 burde kører Ultra DMA Mode 5 også.

Det burde den, om du benytter det riktige IDE-kabel. Kabelet skal have
40pins,80tråde. Ikke 40 pin, 40 tråde.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 11-05-04 09:20

Hej Egil,

> Det burde den, om du benytter det riktige IDE-kabel. Kabelet skal have
> 40pins,80tråde. Ikke 40 pin, 40 tråde.

Kan jeg se på mine IDE-kabler hvor mange tråde de har eller ser de alle ens
ud?

Fra : Egil Solberg

Dato : 11-05-04 10:47

Glenn Rasmussen wrote:

> Kan jeg se på mine IDE-kabler hvor mange tråde de har eller ser de
> alle ens ud?

Det kan du tælle. Men ved et kort øjekast kan en nemt se forskel på gamle
kabler med 40 tråde og nye ATA66-ATA133 kabler med 80 tråde.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 11-05-04 13:44

Hej Egil,

> Det kan du tælle. Men ved et kort øjekast kan en nemt se forskel på gamle
> kabler med 40 tråde og nye ATA66-ATA133 kabler med 80 tråde.

Jeg har haft mit kabinet åben og taget et par billeder...

http://tyranno.dk/files/ide-kabel_40_traade.jpg

http://tyranno.dk/files/ide-kabel_80_traade.jpg

Er det rigtigt, at den ene er med 40 tråde og den anden med 80 tråde?

ide-kabel_80_traade.jpg - den er koblet på min primary IDE og mit
DVD-drev...

ide-kabel_40_traade.jpg - den er koblet på min secondary IDE...

Et DVD-drev og/eller en cd-brænder kan vel ikke tage skade af at side på et
IDE-kabel med 80 tråde, vel?

Er der overhovedet nogen ulempe ved kun at bruge IDE-kabler med 80 tråde?

Forstår ikke, hvorfor en bundkortproducent ville vedlægge et 40
trådskabel...

Tak!

/Glenn

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-05-04 21:16

Jan Bagge skrev:

> DMA = Direct memmory accent...

Direct Memory Access.
(Direkte hukommelsesadgang).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Anders Nielsen

Dato : 07-05-04 22:07

On Fri, 07 May 2004 21:47:14 +0200, Peter Loumann <me@privacy.net>
wrote:

Takker, de var sørme sat ultra dma tilstand 6 på den ene og ultra dma
tilstand 5 på den anden, så det er som det skal være.

Tak for hurtigt svar.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-05-04 14:35

Glenn Rasmussen skrev:

> http://tyranno.dk/files/ide-kabel_40_traade.jpg
>
> http://tyranno.dk/files/ide-kabel_80_traade.jpg
>
> Er det rigtigt, at den ene er med 40 tråde og den anden med 80
> tråde?

Ja.

> ide-kabel_40_traade.jpg - den er koblet på min secondary
> IDE...

Og på det kabel sidder din Seagate 60 GB så den kommer ikke
over UDMA Mode 2, medmindre du skifter kablet til et 80-leders
(40 ledere + 40 skærme, men det kaldes alligevel ofte for et
80-leders-kabel).

> Et DVD-drev og/eller en cd-brænder kan vel ikke tage skade af
> at side på et IDE-kabel med 80 tråde, vel?

Nej, men du vinder på den anden side heller ikke noget ved at
koble et DVD/CD-drev på et 80-leders-kabel da ingen DVD/CD-drev
kan sparke mere data afsted, end hvad UDMA Mode 2 kan levere.
Et 40x CD-drev kan f.eks. kun smide 40 x 150 KB = 6000 KB, eller
ca. 5,9 MB data afsted i sekundet. UDMA Mode 2 understøtter op
til 33,3 MB data i sekundet.

> Er der overhovedet nogen ulempe ved kun at bruge IDE-kabler
> med 80 tråde?

Nej. Snarere tværtimod. Du kan læse mere om dem her:
<http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCable80-c.html>.

> Forstår ikke, hvorfor en bundkortproducent ville vedlægge et
> 40 trådskabel...

Sikkert fordi at producenten regner med, at du kun har en enkelt
harddisk på den primære IDE-kanal og DVD/CD-drev på den sekundære.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 11-05-04 15:35

Thomas,

Mange tak for dine svar. Jeg må ud og købe et 80-tråds IDE-kabel...

> Sikkert fordi at producenten regner med, at du kun har en enkelt
> harddisk på den primære IDE-kanal og DVD/CD-drev på den sekundære.

Jeg har bare hørt, at det er bedst at have sit DVD-drev og brænder på hver
sit IDE-kabel - for bedre hastighed!

Normalt har jeg også haft en brænder på, men da 2 brændere i træk stod af
valgte jeg at sætte den nye i en anden PC. Er bange for at brænderne måske
har stået af p.g.a forket IDE-kabel, men det skulle ikke have noget at sige?
Jeg kan altså roligt sætte alt på 80-trådskabler?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-05-04 16:09

Glenn Rasmussen skrev:

> Jeg har bare hørt, at det er bedst at have sit DVD-drev og
> brænder på hver sit IDE-kabel - for bedre hastighed!

Hvis du ofte kopierer direkte fra DVD-drev til brænder, så
er det også rigtigt nok fordi computeren kun kan kommunikere
med et enkelt drev ad gangen, hvis drevene sidder på det
samme kabel. Hvis de derimod sidder på hver sit kabel, kan
der kommunikeres med begge drev på samme tid.

> Er bange for at brænderne måske har stået af p.g.a forket
> IDE-kabel, men det skulle ikke have noget at sige?

Det tvivler jeg stærkt på.

> Jeg kan altså roligt sætte alt på 80-trådskabler?

Ja. Den eneste forskel på 40-leders og 80-leders er, at der
er bedre afskærmning på 80-leders-kablet. Den bedre afskærmning
åbner op for hurtigere dataoverførsel. Det er derfor man _skal_
have et 80-leders-kabel, hvis man ønsker at køre over UDMA Mode 2
eller ATA33, som det også kaldes.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 11-05-04 19:11

Thomas G. Madsen,

> [...]
> åbner op for hurtigere dataoverførsel. Det er derfor man _skal_
> have et 80-leders-kabel, hvis man ønsker at køre over UDMA Mode 2

Kan du henvise til det rette kabel på www.edbpriser.dk ?

Har kigget der, men der er et hav af forskellige kabler - kan ikke til at
finde rundt i det :(.

Link:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=22307 - har to af disse HDs og den
ene sider altså på en 40-tråds IDE-kabel...

Mange tak,

/Glenn

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-04 19:41

Glenn Rasmussen wrote:

> Kan du henvise til det rette kabel på www.edbpriser.dk?

De kan bl.a. købes hos BJ-Trading:

http://bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=div-9-29
http://bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=DIV-9-29-2

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 11-05-04 20:41

Hej Jens,

> http://bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=div-9-29
> http://bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=DIV-9-29-2

Tak for disse links.

Jeg har læst på det link Thomas G. Madsen sendte, at kablerne helst ikke
skal være over 18 inches i længde, hvilket ca. er 45cm - hvorfor er det, at
de ikke må være længere?

Link:
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCable80-c.html

Men derfor bliver det nok...

Link:
http://bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=div-9-29

...., som jeg køber.

Fra : Egil Solberg

Dato : 11-05-04 21:19

Glenn Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Jeg har læst på det link Thomas G. Madsen sendte, at kablerne helst
> ikke skal være over 18 inches i længde, hvilket ca. er 45cm - hvorfor

Det har med signalintegritet at gøre. Der er altid en grense for hvor langt
et givet kabel må være. Tænk på f.ex TP-kabler til netværk.
Man kan altids forsøge sig lidt udover hvad standarden siger, og leve på
sikkerhedsmarginen, men kan du nøjes med et kort kabel, vil jeg anbefale det
for sikkerheds skyld.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-05-04 21:27

Glenn Rasmussen skrev:

> Jeg har læst på det link Thomas G. Madsen sendte, at kablerne
> helst ikke skal være over 18 inches i længde, hvilket ca. er
> 45cm - hvorfor er det, at de ikke må være længere?

Fordi det siger standarden, men jeg kan da fortælle, at jeg pt.
kører med 80-leders-kabler på 75 cm i længden fordi de ellers
ikke kan nå (jeg har et tower-kabinet). Det kører fint, men
køb dem så korte som muligt. Der er ingen grund til at købe
dem på 75 cm i længden, hvis du sagtens kan klare dig med dem
på 45 cm.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 11-05-04 22:34

Thomas,

> [...]
> køb dem så korte som muligt. Der er ingen grund til at købe
> dem på 75 cm i længden, hvis du sagtens kan klare dig med dem

Der er små 30 cm fra mit bundkort til HD2 så en det 45 cm lange kabel fra
BJ-Trading virker mest fornuftigt.

HD2 sidder forøvrigt i en rigtig gammel bay - kan den sætte begrænsninger?
Min bay er min. 4-5 år gammel.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-05-04 23:58

Glenn Rasmussen skrev:

> Der er små 30 cm fra mit bundkort til HD2 så en det 45 cm
> lange kabel fra BJ-Trading virker mest fornuftigt.

Ok. Så ville jeg vælge det.

> HD2 sidder forøvrigt i en rigtig gammel bay - kan den sætte
> begrænsninger? Min bay er min. 4-5 år gammel.

Det gør ingen forskel hvad kablerne angår. Stikkene er nøjagtig
ens på 40- og 80-leders-kabler.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 14-05-04 11:02

Thomas,

> Det gør ingen forskel hvad kablerne angår. Stikkene er nøjagtig
> ens på 40- og 80-leders-kabler.

Nu har jeg modtaget mit nye 80-leders-kabel, men nu opstår der et nyt
spørgsmål.

Forstil dig at mit kabel ser således ud....

1|----------------2|---------3|

1 = blå - den der skal side på bundkortet...
2 = grå - det først stik på kablet...
3 = sort - sidste stik på kablet...

Stik 2 er ikke lang nok til at nå min HD2, men det er stik 3 - gør det noget
at jeg benytter stik 3 fremfor stik 2 såeledes stik 2 slet ikke bliver
brugt?

Håber at det er til at forstå det krytiske spørgsmål *g*.

Tak!

/Glenn
(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-04 11:11

Glenn Rasmussen wrote:

> [...]
> at jeg benytter stik 3 fremfor stik 2 såeledes stik 2 slet ikke bliver

Nej, det vil tværtimod være det bedste, idét der så ikke kommer
refleksioner i kablet.
Det ville der gøre, hvis du satte HD2 som eneste enhed på stik 2.

Fra : Per Nielsen

Dato : 14-05-04 11:31

Jens C. Hansen [Odense]" <"Jens C. Hansen [Odense] wrote:
> Nej, det vil tværtimod være det bedste, idét der så ikke kommer
> refleksioner i kablet.
> Det ville der gøre, hvis du satte HD2 som eneste enhed på stik 2.

Hvad betyder det egentlig? At harddisken evt. arbejder lidt langsommere pga.
"støj"? Eller hvordan ?

Fra : Egil Solberg

Dato : 14-05-04 11:42

Per Nielsen wrote:

> Hvad betyder det egentlig? At harddisken evt. arbejder lidt
> langsommere pga. "støj"? Eller hvordan ?

Elektrisk støj fra signaler i den løse ende af kablet, der giver
reflektioner, og virker også som antenne.
Dette nedbringer signal/støj-forholdet i kablet, og bliver det slemt nok,
kommer der fejl.Afhængig av hvilken IDE-driver der benyttes, vil så
hastigheden drosle ned til lavere UDMA-hastigheder, eller der vil optræde
datafejl der bringes videre.

Fra : Per Nielsen

Dato : 14-05-04 11:52

Egil Solberg wrote:
> [...]
> nok, kommer der fejl.Afhængig av hvilken IDE-driver der benyttes, vil
> så hastigheden drosle ned til lavere UDMA-hastigheder, eller der vil

Arh, ok Takker for en fin forklaring.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 14-05-04 15:07

Jens,

> Nej, det vil tværtimod være det bedste, idét der så ikke kommer
> refleksioner i kablet.
> Det ville der gøre, hvis du satte HD2 som eneste enhed på stik 2.

Tak.

Nu har sat kablet i - dog kun med delvis succes! HD2 er skifter fra DMA mode
2 til mode 5.

Hastigheden er dog helt den samme :(. Når jeg tager backup med et program
ved navn Ghost blev der overført ca. 260mb pr. min i mode 2 - det bliver der
forsat også i mode 5 :(.

Jeg mistænker muligvis min 4-5 år gamle bay! Kan den ikke være et stopklods?

Jeg blev i øvrigt nød til at lode et ben af bayen for ellers kunne mit nye
IDE-kabel ikke sættes på bayen da der er lukket af for hullet på det nye
kabel. Går ud fra det er noget "nyt" så IDE-kablet umuligt kan sættes
forkert på.

Fra : Egil Solberg

Dato : 14-05-04 15:43

Glenn Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Hastigheden er dog helt den samme :(. Når jeg tager backup med et
> program ved navn Ghost blev der overført ca. 260mb pr. min i mode 2 -

Jeg synes at huske at Ghost forsøger endel komprimering ved backup, således
kunne det tænkes at du var CPU-begrænset. Tjek det.
Ved overførsler der involverer meget flytning af læse/skrivehoveder kan det
være at den interne datatransport er så langsom at den ikke overstiger
begrænsningen i interfacet (UDMA2/UDMA5).
Dersom UDMA2 ikke er begrænsningen, vil det ikke hjelpe at øge til UDMA5.

> Jeg mistænker muligvis min 4-5 år gamle bay! Kan den ikke være et
> stopklods?

Burde det da ikke.

> [...]
> mit nye IDE-kabel ikke sættes på bayen da der er lukket af for hullet
> på det nye kabel. Går ud fra det er noget "nyt" så IDE-kablet umuligt

Nu har jo chipsettet forhandlet sig til UDMA5,som der rapporteres, så det er
den hastighed der gælder frem til elektronikken på harddisken.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 14-05-04 15:56

Hej Egil,

> [...]
det
> være at den interne datatransport er så langsom at den ikke overstiger

Det vil umiddelbart lyde fornuftigt, men min kammerat har helt præcis den
samme CPU som mig selv og han påstår, at han kan tage backup med Ghost ved
ca. 600mb pr. min!

Det jeg tager backup af indholder utrolig mange billeder - har det noget at
sige? Over 8000 billeder...

Fra : Egil Solberg

Dato : 14-05-04 16:15

Glenn Rasmussen wrote:
> [...]
> Ghost ved ca. 600mb pr. min!
>
> Det jeg tager backup af indholder utrolig mange billeder - har det

Mange små filer vil nedsætte hastiheden betragtelig. Man kan vel regne med,
de er komprimerede, så CPU-load bliver lav, men din begrænsning er nok
læse/skrivehovedernes bevægelse.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-05-04 14:55

Glenn Rasmussen skrev:

> Hastigheden er dog helt den samme :(. Når jeg tager backup med
> et program ved navn Ghost blev der overført ca. 260mb pr. min
> i mode 2 - det bliver der forsat også i mode 5 :(.

Jeg tror nu mest på, at overførslen bare ikke kan foregå hurtigere
i din situation, som andre også har nævnt, men når du skriver, at
drevet har skiftet fra UDMA Mode 2 til UDMA Mode 5, er det så inde
i Windows du ser det? Kører Ghost-programmet under Windows?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 15-05-04 16:31

Hej Thomas,

> [...]
> drevet har skiftet fra UDMA Mode 2 til UDMA Mode 5, er det så inde
> i Windows du ser det? Kører Ghost-programmet under Windows?

Det er i Windows jeg ser, at den er skiftet fra UDMA Mode 2 til UDMA Mode 5.

Ghost bliver afviklet i DOS. Det pudsige ligger i, at min kammerat har
næsten helt samme PC og han når op på ca. 600mb pr. min.

Jeg har prøvet at overfører en 2gb stor fil i Windows og her er hastigheden
helt i orden. Jeg overfører ca. med 1500mb pr. min. i UDMA Mode 5.

Det virker dermed til, at det kun er i Ghost og/eller kun i DOS, at jeg har
disse problemer. Er det tilfældet kan jeg sagtens leve med det for det er
helt klart i Windows, at det er vigtigst det virker.

Jeg takker mange gange for den gode hjælp herinde, men lytter gerne til
flere gode idéer og råd .

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-05-04 16:43

Glenn Rasmussen skrev:

> Det er i Windows jeg ser, at den er skiftet fra UDMA Mode 2
> til UDMA Mode 5.

Okay. Hvis det kun var i BIOS, så kunne det jo være, at Windows
ikke var skiftet til UDMA Mode 5.

> Ghost bliver afviklet i DOS. Det pudsige ligger i, at min
> kammerat har næsten helt samme PC og han når op på ca. 600mb
> pr. min.

Sidder drevene nøjagtig ens på de to PC'er?
Da jeg brugte de ældre versioner af Drive Image, som ikke kunne
køre under Windows, tog det lige præcis dobbelt så lang tid at
lave et image fra den ene harddisk til den anden, hvis diskene
sad på hver sin controller. Det er den omvendte verden, for det
burde gå hurtigere når de sidder på hver sin controller, men det
gjorde det altså ikke. Måske har Ghost samme særheder, men jeg
ved det ikke. Den med de mange små filer lyder også meget
sandsynligt og specielt hvis du vælger at komprimere, for så
skal CPU'en jo virkelig arbejde.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 15-05-04 17:56

Hej Thomas,

> Sidder drevene nøjagtig ens på de to PC'er?

Nej, der er en lille forskel.

Min HD1 sidder først på fladkablet på primary IDE channel og HD2 sidder
sidst på fladkablet til secondary IDE channel.

Begge hans harddiske sidder midt på fladkablerne.

Han er desuden næsten ligeså mange små filer som jeg.

Med venlig hilsen,

/Glenn

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 16-05-04 00:46

NG,

Jeg fatter ikke at jeg kunne overset det, men inde i selv bayen er
fladkablet der går fra bayen til HD2 kun af 40 tråde - det har vel nok at
sige?

Hvad mere alvorligt er - min HD2 er begyndt at lave meget mystiske lyde og
PC'en ville længere starte op med bayen i!

Kan min HD2 have taget skade af, at den på samme tidspunkt på en måde både
har siddet på et 80-tråds kabel og 40-tråds kabel?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-05-04 00:51

Glenn Rasmussen skrev:

> Jeg fatter ikke at jeg kunne overset det, men inde i selv
> bayen er fladkablet der går fra bayen til HD2 kun af 40 tråde
> - det har vel nok at sige?

Tilsyneladende ikke det helt vilde, siden den selv skiftede til
UDMA Mode 5.

> Hvad mere alvorligt er - min HD2 er begyndt at lave meget
> mystiske lyde og PC'en ville længere starte op med bayen i!

Det lyder ikke godt. Måske det var en god idé at få taget backup
af vigtige data, hvis du ikke allerede har gjort det.

> Kan min HD2 have taget skade af, at den på samme tidspunkt på
> en måde både har siddet på et 80-tråds kabel og 40-tråds
> kabel?

Jeg tvivler.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 16-05-04 10:56

Thomas,

> Det lyder ikke godt. Måske det var en god idé at få taget backup
> af vigtige data, hvis du ikke allerede har gjort det.

Her i dag valgte jeg at koble HD2 på PC'en udenom bayen og alt ser
tilsyneladende ud til at virke. HD2 laver ikke længere mystiske lyde og
PC'en starter fint op.

Der er ingen ændringer i hastighden vedr. overførelser, hvor den i Windows
har den hastigheden den skal have, men hvor den i Ghost er meget langsom -
sandsynligvis p.g.a. mange små filer.

Fra : Egil Solberg

Dato : 16-05-04 11:16

Glenn Rasmussen wrote:
> Thomas,

> Her i dag valgte jeg at koble HD2 på PC'en udenom bayen og alt ser
> tilsyneladende ud til at virke. HD2 laver ikke længere mystiske lyde
> og PC'en starter fint op.

Det er faktisk et meget interessant problem du kommer med, en blanding af et
80wire og 40 wire kabel frem mod en disk.
Man skal ikke se bort fra at IDE-controlleren er blevet "snydt" til at
acceptere en UDMA5-hastighed, som har været mere end hvad den lille 40-wire
kabelstump kunne klare, hvilket gav dig
errors som blev forsøgt rettet af controller.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 16-05-04 11:34

Hej Egil,

> [...]
40-wire
> kabelstump kunne klare, hvilket gav dig
> errors som blev forsøgt rettet af controller.

Det lyder meget fornuftigt. Der var dog ingen problemer det første døgn. Har
kablet først nu taget skade? Skulle man ikke tro, at sådan noget ville ske
med det samme?

Fra : Egil Solberg

Dato : 16-05-04 11:54

Glenn Rasmussen wrote:

> Det lyder meget fornuftigt. Der var dog ingen problemer det første
> døgn. Har kablet først nu taget skade? Skulle man ikke tro, at sådan
> noget ville ske med det samme?

Nej, men tror da ikke kablet har taget skade. Muligheden er bare at der er
kommet nogle datafejl, som nu godt kunne befinde sig på din harddisk.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-05-04 13:24

Glenn Rasmussen skrev:

> Her i dag valgte jeg at koble HD2 på PC'en udenom bayen og alt
> ser tilsyneladende ud til at virke. HD2 laver ikke længere
> mystiske lyde og PC'en starter fint op.

Ok. Så tror jeg Egil har ret i det han siger. Det lille
40-leders-kabel har måske resulteret i datafejl, da det ikke
er bygget til de hastigheder. Jeg havde bare ikke regnet med,
at det ligefrem kunne få disken til at sige underlige lyde.

--
Hilsen
Madsen