Kommatal
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 14-05-04 08:30

Hejsa

Jeg har en form som ser ud lidt ala følgende (det er en timeseddel til
notering af udført arbejde):

Fra kl til kl | Timer | Udført arbejde
--------------+-------+---------------
09.00 - 12.00 | 3 | Ikke en pind
13.00 - 15.30 | 2,5 | Sovet til middag
--------------+-------+---------------
Total 5,5

Linierne i form'en består af et input-felt til klokkeslettet, en disabled
input-felt hvor et javascript(1) skriver antallet af timer samt et
textarea til beskrivelsen.

Mit problem er nu at når jeg gemmer informationerne, så er timetallene
skrevet på dansk (altså med komma i stedet for punktum foran
decimalerne) - og det giver et problem når jeg næste gang skal vise
timesedlen. I php gælder nemlig at:

3 + 2,5 = 5

Jeg har prøvet med lidt setlocale() men det er vist ikke vejen frem
(noget med at dansk locale ikke er tilgængeligt eller sårn). Hvordan
gør folk med danske tal? (jeg har overvejet simpelthen at str_replace()'e
komma med punktum og omvendt men er ikke helt vild med ideen).

Mvh.
/Thomas

(1) Uhm et lækkert lille javascript <klapper mig selv på ryggen> :)

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 14-05-04 08:38

Thomas Lindgaard wrote:

> [...]
> skrevet på dansk (altså med komma i stedet for punktum foran
> decimalerne) - og det giver et problem når jeg næste gang skal vise

number_format() ?

Mvh
Tonni

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 14-05-04 10:32

On Fri, 14 May 2004 09:38:28 +0200, Tonni Aagesen wrote:

> number_format() ?

Desværre ikke...

number_format('4,5') == 4

Mvh.
/Thomas

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 14-05-04 10:53

Thomas Lindgaard wrote:

> Desværre ikke...
>
> number_format('4,5') == 4

Det ville nok være smart at arbejde med komma-tal som typen float, og
så, når du skal vise værdien, bruge numer_format() til at formattere
værdien. Eg:

$foo = (float) 4.5;
$bar = (float) 9.3;
$foobar = $foo + $bar;
echo number_format($foobar, 2, ",", ".");

Mvh
Tonni

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 14-05-04 12:25

On Fri, 14 May 2004 11:53:16 +0200, Tonni Aagesen wrote:

> Det ville nok være smart at arbejde med komma-tal som typen float, og
> så, når du skal vise værdien, bruge numer_format() til at formattere
> værdien.

Jup - men mit problem er at tallene kommer dels fra input fra brugeren og
dels fra beregninger, og de første vil være danske tal på streng-format
når de kommer ind fra min form.

Mvh.
/Thomas